Eurovision Song Contest 2022

Dit is gewoon een schande voor heel het eurosong gebeuren!
Het songfestival hoort een wedstrijd te zijn die over liedjes gaan, niet over politiek.
Het is erg dat er oorlog is in Oekraïne, maar dit hoort gewoon niet!!
Het is wel door het publiek.
De professionele jury heeft “correct” en objectief gestemd, zeg maar…

Het is wel door het publiek.
De professionele jury heeft “correct” en objectief gestemd, zeg maar…
Eigenlijk ook niet, want ook bij de professionele jury waren el al heel wat hoge punten voor Oekraïne, was dat niet het geval geweest dan hadden ze waarschijnlijk niet gewonnen.

Eigenlijk ook niet, want ook bij de professionele jury waren el al heel wat hoge punten voor Oekraïne, was dat niet het geval geweest dan hadden ze waarschijnlijk niet gewonnen.

Ze hadden maar 30 punten nodig van de vakjury om dat spel hier te winnen, maakte niet zoveel uit die hadden ze wel sowieso gehaald

Veruit het slechte song contest van de afgelopen jaren. Zowel qua productie, als qua nummers, als qua winnaar.
Laat het maar snel volgend jaar zijn, hoogstwaarschijnlijk nog eens niet in Oekraïne. Misschien UK?

Veruit het slechte song contest van de afgelopen jaren. Zowel qua productie, als qua nummers, als qua winnaar.
Laat het maar snel volgend jaar zijn, hoogstwaarschijnlijk nog eens niet in Oekraïne. Misschien UK?
Ja, klopt.
Laat de BBC eens dit organiseren en je krijgt een uitzending die zeer strak is (zoals NL vorig jaar)…

Ze hadden maar 30 punten nodig van de vakjury om dat spel hier te winnen, maakte niet zoveel uit die hadden ze wel sowieso gehaald
Als bij de vakjury's de hoogste punten niet naar Ukraïne waren gegaan, maar naar andere landen, dan was Oekraïne niet gewonnen.

Laatst bewerkt:
Anders altijd klagen dat de voormalige Sovjet landen op elkaar stemmen, nu stemt het Westen eens op een ex-Sovjet land en dan is het weer niet goed. :unsure:

Anders altijd klagen dat de voormalige Sovjet landen op elkaar stemmen, nu stemt het Westen eens op een ex-Sovjet land en dan is het weer niet goed. :unsure:
Er zullen er natuurlijk zijn, maar het feit dat de score zo extreem hoog ligt is natuurlijk ook door al die gevluchte oekraieners die op hun eigen land kunnen stemmen nu :).

Dit is gewoon een schande voor heel het eurosong gebeuren!
Het songfestival hoort een wedstrijd te zijn die over liedjes gaan, niet over politiek.
Dat is al dertig jaar niet meer het geval en is misschien nooit zo geweest. Het gaat niet over liedjes, maar over een gemeenschappelijke ervaring voor heel Europa, over boodschappen, performances en ook wat over liedjes.

Elk jaar opnieuw doen mensen alsof het een verrassing is dat er een politiek achter eurosong zit.
Publiek heeft harder op Oekraïne gestemd dan de jury. Bij de jury eindigde Oekraïne zelfs niet in de top 3 maar om eerlijk te zijn ben ik het meer met het publiek (Oekraïne, Moldavië, Spanje, Servië) eens dan met de jury (UK, Zweden) waar wellicht meer gestemd werd op zangkwaliteit maar te weinig gedurfde inzendingen beloond.

Ik doe 2 uitspraken verder:

1. Oekraïne had deze editie gewonnen, met of zonder oorlog had geen verschil uitgemaakt. Misschien wel in het aantal punten maar niet in de eindpositie. Daar steek ik mijn handen voor in het vuur.
2. Als ik een stem had, ging die naar Oekraïne, en voor mij persoonlijk maakt vriend of vijand echt geen zak uit. Was het Rusland, dan gaf ik de 12 punten aan hun. Oekraïne had voor mij de beste inzending. Het is zelfs een tijd geleden dat een winnaar nog eens mijn winnaar was.

Maar dat er politiek achter eurosong zit, is zeker waar. Dat zit meer in de inzendingen die gekozen worden door de landen, wie gezonden word door welk land (het aandacht geven aan meer diversiteit bvb. of LGBTQ-friendly identiteit van het festival en de artiesten). Of bijvoorbeeld in de uitsluiting van Rusland en Wit-Rusland.

Terug
Bovenaan