Eurovision Song Contest 2023

Ben ik de enige die denkt dat we wel eens een song hebben die kans maakt om hoog te eindigen?
Zingt steady, catchy 90’s deuntje. Nog wat werk aan de act (die mag gerust wat groter) en iets minder ‘skiën’ als hij aan het zingen is en dat past daar perfect in het lijstje.
I called it.

Alleen die publieksvote had ik wel hoger verwacht. Maar bon.

Song van Loreen is goed, maar ik vind het altijd fijner dat er onbekender materiaal wint zoals nu Finland of Israël.

Jammer van Finland. Loreen was al voor het festival favoriet van de vakjury, boe! Ik ben echt geen fan van het nummer. België heeft het goed gedaan!

ook genekt door de jury , eigl kan je stellen dat de jury de winnaar heeft gekozen .
Het is ook om de kwaliteit van het festival wat te behouden, zonder de jury zou het nog altijd oostbloklanden zijn die vaak zouden winnen (omdat ze simpelweg meer buurlanden hebben). De jury was daar een tegenmaatregel op.

Paar jaar geleden vond ik Frankrijk beste nummer hebben, die werden dan genekt door het publiek thuis, na de jury vote gewonnen te hebben. (Voila van Barbara Previ ofzo).

Nu vind ik het publiek het bij het rechte eind hebben. Dat die Loreen kan zingen en een performance kan neerzetten, dat zal niemand ontkennen natuurlijk.

Toch blij dat Zweden en niet Finland uiteindelijk gewonnen heeft. Die Cha-cha-cha moet ik echt niet dagelijks op radio horen de komende weken :p.

Wat ik me elk jaar wel afvraag: op voorhand zit je al snel met top-favorieten. Maar in hoeverre beïnvloedt dat ook niet de puntengevers ? Is natuurlijk onmogelijk, maar ik ben echt benieuwd hoe de punten zouden zijn mocht iedereen compleet in een vacuum moeten stemmen. I.e. zonder enige voorkennis van polls, bookmakers, etc...

Wat ik me elk jaar wel afvraag: op voorhand zit je al snel met top-favorieten. Maar in hoeverre beïnvloedt dat ook niet de puntengevers ? Is natuurlijk onmogelijk, maar ik ben echt benieuwd hoe de punten zouden zijn mocht iedereen compleet in een vacuum moeten stemmen. I.e. zonder enige voorkennis van polls, bookmakers, etc...
Yup, ik denk ook wel dat dat meespeelt.

Toch blij dat Zweden en niet Finland uiteindelijk gewonnen heeft. Die Cha-cha-cha moet ik echt niet dagelijks op radio horen de komende weken :p.

Beetje een moeilijke vraag, maar Finland zou sowieso opvallen, altijd. En Israël eigenlijk ook wel.

Bij Loreen ging het ook om meer dan dat lied natuurlijk. De naam en de bekendheid die ze al heeft met Euphoria en dergelijke trekt ook aan hé natuurlijk.

Oh maar dat was de 12 punten van België, dus die zal sowieso regelmatig passeren.

Snippets die getoond worden in het journaal, of de reclame voor de uitzending hebben zelfs al een invloed. Al is het maar Gianni en Xavier die even de halve finalisten overlopen en wie hun favoriet is.

Moet toch psychologisch een soort trucje zijn, zo heel de tijd horen ‘die is favoriet, die is zo goed’ etc. Ik vond haar vorige een goed nummer, kende ik en geen idee dat het Eurovisie was, maar dit vond ik niet het niveau dat Zweedse pop kan hebben.

Mooi resultaat dat wellicht niemand verwacht had, persoonlijk had ik hem 50% kans gegeven om überhaupt de finale te halen.
Maar zie, top 7 proficiat.

Duitsland in de laatste 10 jaar: vier keer laatste en drie keer voorlaatste :rofl:En dan is er nog de coronaeditie die ik erbij tel die niet georganiseerd werd.

Je hebt altijd idioten die overal iets achter moeten zoeken. Loreen was al van in het begin torenhoog favoriet, dus je moet toch echt wel paranoide zijn om hier opgezet spel in te zien.
Haar Euphoria was en is ook nog immens populair in eurosong middens.
Maar laat hetzelfde nummer uitkomen voor een ander land en een andere zangeres en dan had het niet gewonnen.

Mooi resultaat dat wellicht niemand verwacht had, persoonlijk had ik hem 50% kans gegeven om überhaupt de finale te halen.
Maar zie, top 7 proficiat.

En zeggen dat enkele weken geleden de bookmakers hem zelfs nog geen finale-plaats voorspelden.
Ik vond het ook wel heel opvallend hoe hij het publiek achter zich had. Dat gejuich toen hij zijn eerste 12 punten kreeg bvb. Moet toch wel deugd doen als artiest.
Ik had toch nog een beetje schrik omwille van het feit dat het bijlange zo zuiver niet gezongen was als in de halve finale. Bij HLN hadden ze weer stront in hun oren waarbij ze het hebben over 'vlekkeloze prestatie' :p.

Duitsland afgetekend laatste is toch echt puur omdat het Duitsland is?
Is gewoon een goed commerciëel soft-metal nummer. Veel beter dan een hoop rommel die pakken hoger geëindigd zijn.

Duitsland afgetekend laatste is toch echt puur omdat het Duitsland is?
Is gewoon een goed commerciëel soft-metal nummer. Veel beter dan een hoop rommel die pakken hoger geëindigd zijn.
Als Duitsland eens had willen winnen, hadden ze vorig jaar Electric Callboy moeten sturen.

Terug
Bovenaan