Eurovision Song Contest 2023

Duitsland afgetekend laatste is toch echt puur omdat het Duitsland is?
Is gewoon een goed commerciëel soft-metal nummer. Veel beter dan een hoop rommel die pakken hoger geëindigd zijn.
Nee hoor, ze sturen echt gewoon steeds ondermaatse nummers de laatste jaren. Ze hebben nog gewonnen toen met Lena bijvoorbeeld, dat was echt goed.

Ik had Noorwegen ook beter verwacht (publiek wel! Maar vakjury stonden die nergens)

In de halve finales werd er zonder jury gestemd en da's te zien in de resultaten. De top 3 in de eerste is dezelfde als de einduitslag, maar dan met Finland als winnaar. De tweede semi is gewonnen door Australië, gevolgd door Oostenrijk en Polen.

België was 'maar' 8e in z'n halve finale. In de finale stond hij 7de bij de jury en 12de bij de televote.

Als ik afga van de social media barometer qua likes en interactions zijn dit de toplanden: Finland, Noorwegen, Zweden, Israël, Italië, Kroatië

België zit er nog wel kort achter.
Het lijstje klopte met de 5 toplanden 😎 en de tractor mannen hebben voor hun song toch veel punten gehad.
Wat ik me elk jaar wel afvraag: op voorhand zit je al snel met top-favorieten. Maar in hoeverre beïnvloedt dat ook niet de puntengevers ? Is natuurlijk onmogelijk, maar ik ben echt benieuwd hoe de punten zouden zijn mocht iedereen compleet in een vacuum moeten stemmen. I.e. zonder enige voorkennis van polls, bookmakers, etc...
Dat speelt sowieso mee, maar onvermijdbaar lijkt mij. Loreen was de vooropgestelde topfavoriete/winnares, natuurlijk speelt dat mee in het sturen van de stemmen. Ik kan me toch ook niet van de indruk ontdoen dat ze moest winnen, ze heeft toch wel heel veel punten gekregen van de jury, maar dat het rigged is daar geloof ik niet in.

Ik vond het wel een goede editie, want ik ben totaal geen fan eigenlijk. Mijn vrouw kijkt daar heel graag naar, maar vond het dit jaar wel leuk om mee te kijken i.t.t. vele andere jaren

Het enigste wat ik niet snap met die puntentelling is dat de vakjury punten individueel worden overlopen en het publiek snel snel, ik zou het eerder omgekeerd doen. Het is toch een volksfeest? Ook wel grappig dat de zaal cha-cha-cha aan het scanderen was bij de puntenverdeling 😬

Laatst bewerkt:
Toch een beetje teleurgesteld in de public vote voor Gustaph, geen enkel puntje gekregen vanuit Oost-Europa of de Balkan. Ik denk dat songs over vrijheid, openheid en verdraagzaamheid daar gewoon niet goed scoren :unsure: Maar toch een mooie plaats, oververdiend!
En Zweden was veruit mijn favoriet, al mocht Finland van mij ook wel winnen.

In de halve finales werd er zonder jury gestemd en da's te zien in de resultaten. De top 3 in de eerste is dezelfde als de einduitslag, maar dan met Finland als winnaar. De tweede semi is gewonnen door Australië, gevolgd door Oostenrijk en Polen.

België was 'maar' 8e in z'n halve finale. In de finale stond hij 7de bij de jury en 12de bij de televote.
Das willekeurige volgorde

Heel dat eurosong gedoe is gewoon niet meer zo aangenaam als vroeger.

Ten eerste al het gegeven dat we op voorhand al weken om de oren worden geslagen met al die nummers, vroeger was er tenminstte nog wat verwondering en magie op het moment zelf.

En die punten telling sinds dat systeem werd aangepast.
Toegegeven, vroeger was het nog iets meer/langer een sleur maar het heeft toch ook veel van zijn charme verloren op deze manier vind ik.

Nee hoor, ze sturen echt gewoon steeds ondermaatse nummers de laatste jaren. Ze hebben nog gewonnen toen met Lena bijvoorbeeld, dat was echt goed.

Bwah, "ondermaats" hangt enkel af van smaak eh. Lordi heeft een heel aantal jaren terug toch ook gewonnen met dezelfde soort muziek. Die hun song was wel wat catchier, maar toch. Feit is gewoon dat het publiek dat kijkt en stemt bij Eurovision gewoon enorm veranderd is.
50 jaar geleden ofzo kon je nog veel punten halen als je een droogstoppel à la Louis Neefs stuurde, nu zou je met zoiets negatieve punten krijgen.

Ik vond noch Loreen, noch Finland eigenlijk goed. De enigen dat ik objectief goed vond waren Israël, België en Frankrijk. Maarja, dat is gewoon smaak.

Das willekeurige volgorde
De volgorde van afroepen van de finalisten, ja. Maar de punten van de halve finales werden vrijgegeven na de finale. Gustaph haalde 90 punten in de halve finale wat hem een 8ste plaats opleverde. Hij werd trouwens als 4de afgeroepen.

Bron maar ook op de Eurovision site, maar ik zie liever een tabel, da's overzichtelijker.

Het enigste wat ik niet snap met die puntentelling is dat de vakjury punten individueel worden overlopen en het publiek snel snel, ik zou het eerder omgekeerd doen. Het is toch een volksfeest? Ook wel grappig dat de zaal cha-cha-cha aan het scanderen was bij de puntenverdeling 😬
Wat je u ook kan afvragen is waarom het gewicht van de "vakjury" (what's in a name?) stemmen zo zwaar door telt. En waarop baseren ze zich bij die vakjury's dat die paar stemmen zo verheven moeten zijn boven die van het publiek? :unsure: Moet het zangtechnisch goed zijn? De act? Onderliggende boodschap? Of is er niks mis met een lekker potje shokkeren?

Ik kan mij ook heel moeilijk van de indruk ontdoen dat Zweden hier vooral wint door een stevig potje piggybagging op Euphoria en niet door het nummer van dit jaar. Smaken en kleuren maar haar nummer van dit jaar vond ik zéér matig...

Eigenlijk zouden de kijkers verrast moeten worden de avond van het festival zelf, uitgezonderd wat je tijdens preselecties ofzo al kon zien natuurlijk. Het is maar al te vaak dat de 'favoriet' ook effectief wint, ik denk dat je niet mag onderschatten hoeveel mensen zich daar door laten beïnvloeden.

Volgend jaar in ieder geval het grote ABBA festival.

Toch blij dat Zweden en niet Finland uiteindelijk gewonnen heeft. Die Cha-cha-cha moet ik echt niet dagelijks op radio horen de komende weken :p.

Wat ik me elk jaar wel afvraag: op voorhand zit je al snel met top-favorieten. Maar in hoeverre beïnvloedt dat ook niet de puntengevers ? Is natuurlijk onmogelijk, maar ik ben echt benieuwd hoe de punten zouden zijn mocht iedereen compleet in een vacuum moeten stemmen. I.e. zonder enige voorkennis van polls, bookmakers, etc...
Ik herinner me een interview met iemand van de Nederlandse vakjury in het jaar dat Duncan een van de topfavorieten was. Die gaf openlijk toe dat hij toen minder punten gaf aan andere landen die ook kans maakten op de overwinning. Hij had toen zijn punten gegeven aan landen die toch niet zouden winnen.

Ik herinner me een interview met iemand van de Nederlandse vakjury in het jaar dat Duncan een van de topfavorieten was. Die gaf openlijk toe dat hij toen minder punten gaf aan andere landen die ook kans maakten op de overwinning. Hij had toen zijn punten gegeven aan landen die toch niet zouden winnen.
Misschien vandaar onze 12 punten voor Oostenrijk?

Zie Urban Trad voor België:
Had België toen (enkel publieksstemmen weliswaar) geen 12 punten uitgedeeld aan Turkije, dan had Urban Trad gewonnen.
Slechts twee punten verschil toen...

Terug
Bovenaan