Je wordt niet betaalt om uw werk "zeer goed" te doen, je wordt betaald om een bepaalde hoeveelheid werk te verwerken aan een bepaalde kwaliteit. Als je met de jaren meer werk verzet of betere kwaliteit gaat leveren of taken gaat uitvoeren die buiten uw profiel lagen maar uit een noodzaak bij gebrek aan competente collega's, dan mag daar wat tegenover staan. In die optiek is dat weldegelijk "extra werk" dat verricht wordt vergeleken met het profiel dat je was x aantal jaren geleden, zelfs als er geen overurren zijn. Een mens die iets op 2 uur afwerkt terwijl een andere daar 8 uur over doet, mag wat meer krijgen.
Dus met andere woorden, je geeft me gelijk...
Harder werken, beter werken = opslag.
Net zoals ik dus zei...
Maar je gaat niet elk jaar harder, meer en beter werk afleveren.
je moet wel mijn bericht deftig lezen natuurlijk.
Maar mag ik die enkele jaren later loon afnemen omdat hij terug trager gaan werken is? Ahnee dat is oneerlijk.
En ja jij mag die mens dat daar 8u over doet ook buiten smijten en die zijn job zelf gaan doen. Good luck with that. Ain't gonna happen. Ik zal u zeggen wat er wel gaat gebeuren: die trage mens wordt buiten gesmeten door type's zoals jij en die mens dat goed presteert die mag zijn job er ook nog bij gaan doen, ook voor hetzelfde loon eh ahja want "we verwachten dat je u inzet" en dan verschieten dat ze geen "goed" volk meer vinden.
Neem met die trage werknemer ga je in gesprek.
Ik denk dat jij een fout beeld hebt van mij als werkgever, lees even wat andere bericht van mij en kom dan terug om u te excuseren.
Enkele voorbeelden Om het u makkelijk te maken.
Ik heb een psycholoog aangesteld waar onze werknemers op onze kosten tijdens (zonder minuren) en buiten de uren naartoe mogen gaan. 1 keer om de 2 maand doen we een groepsgesprek met die psycholoog om de sfeer optimaal te houden, ...
Ik heb vorig 2 jaar geleden iemand extra aangenomen en ben nu op zoek naar nog iemand om de voorziene stijging van werk ( die er nu dus nog niet is) proactief op te vangen.
Ik heb de takenlijst van onze oudste werkneemster, 58 jaar vermindert/aangepast met behoudt van loon en extra´s omdat ze niet meer mee is met alle technologie.
We hebben gratis drank, water, cola, Fanta, fruitsap, koffie,... noem maar op.
We hebben een volle koekenkast, Fruitmanden, ijsjes,... in de zomer op kosten van de zaak.
De werknemers mogen opleidingen kiezen naar believen en 75% hiervan mogen ze volgen tijdens de uren.
Een zeer flexibele uurrooster.
Loon en voordelen bovengemiddeld aan de sector.
Bedrijfsuitstapjes op kosten van de zaak, vrijblijvend aan deel te nemen, karten, paintbal, bowling, etentje,...
Zelfs onze flexijobbers verdienen "teveel" + krijgen maaltijdcheques
...
Ik heb liever werknemers die gelukkig zijn als ze komen werken en me op een jaar bijvoorbeeld 5 a 10k extra kosten dan ongelukkige waar ik wekelijks miserie met heb.
Ik heb als werknemer het tegenovergesteld meegemaakt en mij hier toen vaak genoeg proberen tegen te verzetten, maar ex werkgever zei letterlijk, personeel is een noodzakelijk kwaad.
Vertel me aub wat ik nog meer moet doen?
Maar dit alles is met een redelijke, duidelijke en zeer transparante communicatie over lonen en extra legale voordelen.