Evaluatiegesprekken: tips & tricks

Mja dat is die service industry score metric miserie natuurlijk.

Alles wat geen 9 of 10 is, is slecht. Terwijl "wij" vaak gewoon een 6 of 7 al als goed genoeg gaan beschouwen.

Heb je de vraag dan ook gesteld vanwaar de lage eindscore? Lijkt me zeker terecht als ze je alleen positieve feedback geven met twee (kleinere) werkpuntjes...
Nee, jammer genoeg niet, moet ik mss nog eens doen. Gesprek was vrijdag laat in de namiddag en manager had al aangegeven dat hij niet zo veel energie/goesting meer had. Was ook pas achteraf toen ik er nog eens doorging dat ik vond dat de score niet echt overeenkomt met de feedback.

Dat hangt ook wel af hoe het bedrijf gekalibreerd is qua scores. Er zijn bvb bedrijven waar de helft van de mensen een "exceeds expectations" krijgt en een "meets expectation" eigenlijk niet zo goed is en er zijn bedrijven waar 90% in die "meets expectation" categorie valt. Je zou wat info moeten hebben over hoe de verdeling binnen het bedrijf is.
Het is een KMO, 30-40 man, ik zit in een team met 3 andere (+5 remote freelancers) en ik ben de enige in het bedrijf met mijn rol. Mijn manager heeft ook maar 1 ander iemand nog onder hem, dus lijkt mij sterk dat er bepaalde verwachting zijn van hoe hij de scores geeft.

Is een 6/10 laag? We hadden vroeger ook een puntensysteem en dan was er een algemene distributie met gemiddelde 6. Dan was die score gewoon een erkenning voor goed gewerkt.
Hangt dus af van hoe het puntensysteem werkt, wat de parameters zijn en hoe de cijfers geïnterpreteerd moeten worden. Is het systeem bvb dat een 5 de standaard is en een 6 reeds bovengemiddeld... Dan is er niets mis met een 6. Is het systeem niet zo opgebouwd en lijkt het finaal punt een beetje uit de lucht te vallen (wat hier eerder het geval lijkt te zijn), dan denk ik dat er wel degelijk eens geïnformeerd moet worden waarom de feedback niet overeenkomt met de score.

Ik versta dat dat als standpunt van "gewone" WN.
Maar als middle management is dat toch een klote positie ook, hoor.

Van boven wordt dan gezegd dat er geen ruimte is voor loonsverhogingen, als middle management sta je daar dan.
Want wat moet je dan doen?

Een slechte evaluatie geven om dat te verantwoorden aan goed personeel? Dat kan je niet maken.
Enige wat je dan kan doen is een goede geven en dat ook gewoon zeggen dat er gewoon geen ruimte is.
Gewoon echt een kakpositie als middle management is dat, maar wel typerend voor de job.
Dat begrijp ik. Maar tijdens een evaluatiegesprek is middlemanagement wel de vertegenwoordiger van 'het bedrijf' die mij dan zegt of ik wel/niet een loonsverhoging krijg. Dat je dat persoonlijk niet allemaal kan goedkeuren weet ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat het mij dan wel zinloos lijkt om een evaluatiegesprek te doen. Het komt er dan op neer dat het niet uitmaakt of je 'net goed genoeg om niet ontslagen te worden' bent, of 'de perfecte werknemer'.

En ja, 'geen ruimte voor loonsverhogingen'. Hoe vaak is daar echt geen budget voor? En hoe vaak wordt dat misbruikt als excuus? Als er in het budget geen ruimte is om de inflatie te evenaren voor loonkosten het komende jaar, dan zou ik toch bezorgd zijn over het bedrijf. De meeste bedrijven hebben bitter weinig controle over de electriciteitskosten, benzine kosten, transport kosten, Amazon AWS kosten, etc. En daar is altijd ruimte voor, omdat het niet anders kan. Maar voor loonsverhogingen niet. Meestal is dat een keuze. En uiteraard heeft het bedrijf het recht om die keuze te maken, maar wees er dan eerlijk over, dan kan de werknemer ook zijn conclusie trekken en elders gaan solliciteren.

Het is eigenlijk vooral de hypocrisie die me vaak tegen de borst stoot in zo'n situaties. De vaak manipulatieve communicatie er rond. Maar goed, dat is uiteraard niet allemaal aan jou gericht :)

Mja dat is die service industry score metric miserie natuurlijk.

Alles wat geen 9 of 10 is, is slecht. Terwijl "wij" vaak gewoon een 6 of 7 al als goed genoeg gaan beschouwen.
Als je ergens voor services een 8/10 geeft krijg je vaak direct zo'n een kadertje met de vraag "wat is er zo verschrikkelijk verkeerd gegaan dat je ons MAAR een 8 geeft????" :crazy:

Bij onze evaluatie gespreken is 3/5 gewoon de norm. 3 is "volgens verwachting", 4 is "boven verwachting" en 5 is "above & beyond", 5 komt dus echt zelden of nooit voor. En dan moet je eerst een zelfevaluatie invullen en wat moet je daar dan op invullen? Ik ben dit jaar weeral veel te braaf geweest maar ik vind het zo vreemd om mezelf "boven verwachting" te scoren op welk gebied dan ook.

Ze moeten hier gelukkig wel geen soort gauss curve krijgen met evenveel slechte als goede scores etc. Ik weet van mijn zus bij Deloitte vroeger nog dat die ooit eens is thuis gekomen "mijnen baas zei dat hij mij eigenlijk een 4 zou moeten geven maar hij kon niet omdat er alleen iemand anders een 4 had en er kan maar één 4 gegeven worden :unsure:" Met dat in het achterhoofd en de verhalen die ik hier soms lees moet ik zeggen dat ik ondanks het feit dat ik bij een mastodont werk wij al bij al nogal weinig last hebben van die corporate bullshit, hoewel ze sinds de overname een aantal jaar geleden wel stilaan de riem aan het aanspannen zijn.

Laatst bewerkt:
Bij onze evaluatie gespreken is 3/5 gewoon de norm. 3 is "volgens verwachting", 4 is "boven verwachting" en 5 is "above & beyond", 5 komt dus echt zelden of nooit voor.
Ik heb nog nooit voor een groot bedrijf gewerkt en mss dat ik dat als WN dat wat te letterlijk opneem. Maar als 3 "volgens verwachting" is, dan wil dat zeggen dat uw werk altijd goed en op tijd is, dat ge goed met collega's overeenkomt en dat ge voldoet aan wat u rol is. Dus iedereen met een 4 krijgt dan opslag en iedereen met een 5 promotie?

Ik heb nog nooit voor een groot bedrijf gewerkt en mss dat ik dat als WN dat wat te letterlijk opneem. Maar als 3 "volgens verwachting" is, dan wil dat zeggen dat uw werk altijd goed en op tijd is, dat ge goed met collega's overeenkomt en dat ge voldoet aan wat u rol is. Dus iedereen met een 4 krijgt dan opslag en iedereen met een 5 promotie?
Al die onderdelen krijgen apart een score op 5 en dan wordt het gemiddelde genomen voor totaal. Dus 5 overall is quasi onmogelijk eigenlijk. In praktijk zweven de meeste goeie werknemers gemiddeld wrs rond de 3.5 door deels volgens verwachting en deels misschien net boven te doen maar maar 3.5 kan niet dus finaal wordt dat dan ofwel een 3 ofwel een 4.
Wat daar dan achterliggend mee wordt aangevangen is eerlijk gezegd niet echt transparant. :unsure:

Terug
Bovenaan