Eventuele afschaffing Roe Vs Wade

Squidward

Well-known member
Ik zet dit even apart omdat ik hier een vraag over heb:
Stel, binnen 2 maanden draaien ze Roe Vs Wade en Vs Planned Parenthood terug, wat gebeurt er dan? Kunnen vrouwen naar Canada of elders of kunnen ze tegengehouden en gestraft worden (zoals de ferry meisjes van Ierland naar het VK)? Kan daar internationaal op gereageerd worden of valt dat onder USA huishoudelijke kwesties?
Enige uitklaring much appreciated!

Grootste verschil is dat het de staten zelf gaan zijn die bepalen of abortus mag en onder welke voorwaarden.
Progressieve staten hebben het al in hun wetten vastgelegd.
Conservatieve niet en deden al alles om te beperken. Met een eventuele afschaffing gaan die staten het waaarschijnlijk gewoon verbieden.
Dus vrouwen gaan naar andere staten moeten gaan.
Ik denk niet dat ze vrouwen gaan kunnen aanklagen als het abortus laten plegen in staten waar het wel toegelaten is. Indien ze dat gaan proberen gaan we weer vlug voor supreme court staan :D

Dat zal van staat tot staat afhangen. In Missouri is men bv. bezig met legislatuur op te stellen die out-of-state aborties de facto illegaal zouden maken.

The first-of-its-kind proposal would allow private citizens to sue anyone who helps a Missouri resident have an abortion — from the out-of-state physician who performs the procedure to whoever helps transport a person across state lines to a clinic, a major escalation in the national conservative push to restrict access to the procedure.

Dat zal van staat tot staat afhangen. In Missouri is men bv. bezig met legislatuur op te stellen die out-of-state aborties de facto illegaal zouden maken.

Die out of state gaat wel niet zo simpel zijn vrees ik.
De facto maakt je het illegaal over heel de VS terwijl het een staatszaak zou moeten zijn.
Zoals al gezegd : we gaan rap weer in de supreme court staan zo

Die out of state gaat wel niet zo simpel zijn vrees ik.
De facto maakt je het illegaal over heel de VS terwijl het een staatszaak zou moeten zijn.
Zoals al gezegd : we gaan rap weer in de supreme court staan zo
Dat dacht ik van de de facto abortie ban in Texas ook :tongue: Die druist m.b.t. de geest van de wet ook staalhard in tegen Roe v Wade maar werd wel toegelaten door de Supreme Court.

Dat dacht ik van de de facto abortie ban in Texas ook :tongue: Die druist m.b.t. de geest van de wet ook staalhard in tegen Roe v Wade maar werd wel toegelaten door de Supreme Court.

Zelfde supreme court die nu Roe v Wade wil afschaffen

Nu als ze met wetten afkomen op stateniveau die implicaties heeft over de staatsgrenzen heen dan kan de supreme court daar niet mee akkoord gaan omdat iedere staat dan serieus invloed kan hebben op andere staten.

Inderdaad. Men laat staten dus al toe om op creatieve wijze de wetgeving te omzeilen, dus ik steek mijn hand er niet voor in het vuur dat men het verbieden van out-of-state aborties gaat afschieten, zolang dat op een even creatieve wijze geformuleerd wordt.

Terug
Bovenaan