Ex-partner uitkopen

TheCeet

New member
Komende zaterdag zit ik samen met de bank om te bekijken of ik mijn ex-partner kan uitkopen.
Zelf heb ik even wat opzoekingswerk verricht en wou hier even polsen of het klopt wat het bedrag zou zijn om uit te kopen:

Waarde woning: 450.000
Resterend saldo hypotheek: 200.000
Eigen inbreng elk: 50.000
We zijn elke 50% eigenaar van de woning.
Status: wettelijk samenwonend.
Als ik rekensom maak kom ik op uitkoopsom van 75.000€
Ben ik correct?

Wat denken jullie, zou de bank goedkeuren dat ik 200.000€ verder aflos met netto inkomen van 2.000€? Ik heb wel wat extra legale voordelen, wagen, tankkaart, maaltijdcheques etc.
Huis zelf is zéér energiezuinig.

Volgens jouw berekening moet je niet 200k maar 275k lenen én je vergeet dan nog de kosten om de hypotheek om te zetten naar jouw naam alleen etc.

Daarnaast trek je gewoon de 50k elks af vermoed ik? Terwijl dat ook procentueel bekeken KAN worden.
Stel dat de woning toen 300k heeft gekost, is 50k 1/6de. Kan goed zijn dat je dus geen 50k maar 1/6de van 450k moet terugbetalen aan haar. Oftewel 75k.

Ik snap ook niet hoe je aan dat bedrag komt van 75k "uitkoopsom"?

Hoe kom je aan die berekening?
Aangezien alles 50% verdeeld is, inclusief de eigen inbreng lijkt het mij simpel:
450.000 / 2 = 225.000 voor de ex

Aangezien de ex waarschijnlijk de schuld ook graag kwijt zal zijn neem jij die volledig over, dus blijft nog 125.000 over voor de uitkoopsom.

Lijkt me ook zo. (450.000 -200.000)/2 = 125.000

Die eigen inbreng is irrelevant. Want die koop je mee over van haar.

Dus uitkopen voor 125.000, en dan nog eens de hypotheek van 200.000 verder zetten.

Dus jullie hebben 350k geleend, waarvan nog 200k openstaat

Wil je haar uitkopen, dan moet je haar 50k + 75k
want jullie hebben afzonderlijk elk 75k + 50k betaald

Dat worden triestige maanden / jaren als je het mij vraagt. Als vrijgezel wil je toch graag geld hebben om vanalles te doen neen?

Zij heeft ook notariskosten mee betaald en met deze inflatie zal ze 150k eisen. Of zijn jullie nog besties?

Best verkopen en de winst delen zou ik zeggen

Lijkt me ook zo. (450.000 -200.000)/2 = 125.000

Die eigen inbreng is irrelevant. Want die koop je mee over van haar.

Dus uitkopen voor 125.000, en dan nog eens de hypotheek van 200.000 verder zetten.

En dan registratierecht, notariskosten en schrappen ex van hypotheek.

@Horse, het is noet dat de woning nu 450k gekost heeft dat dat de aankoopprijs is.
Voor de uitkoopsom is de huidige waarde wel belangrijk natuurlijk.

Dus jullie hebben 350k geleend, waarvan nog 200k openstaat

Wil je haar uitkopen, dan moet je haar 50k + 75k
want jullie hebben afzonderlijk elk 75k + 50k betaald

Dat worden triestige maanden / jaren als je het mij vraagt. Als vrijgezel wil je toch graag geld hebben om vanalles te doen neen?
Zal geen probleem zijn, de bank laat hem nooit zo een hoog bedrag lenen. 😬

En dan registratierecht, notariskosten en schrappen ex van hypotheek.

@Horse, het is noet dat de woning nu 450k gekost heeft dat dat de aankoopprijs is.
Voor de uitkoopsom is de huidige waarde wel belangrijk natuurlijk.
Daarmee ook mijn bovenstaande vraag.
Stel lening van 350k aan 2% op 25 jaar, dan heb je pas na 147 maanden een restbedrag van 200k. Wat wilt zeggen dat de waarde van de woning eigenlijk die van een goede 12 jaar geleden zou zijn. Op dit moment, snel gekeken, zijn de woningprijzen 45% hoger.

Dus 450*1,47 = 661,5k huidige waarde.
Helft afkopen = 330k (afgerond) + resterende 100k van de lening.

Redelijk wat assumpties natuurlijk, maar, bon chance.

(Aan 1,5% op 20 jaar, wat straf zou zijn want zo lang hebben we nog niet zo'n lage rentevoeten, dan is het nog minstens 111 maanden voordat je 150k hebt afgelost, dus zal niet veel rooskleuriger zijn.)

Laatst bewerkt:
Woning is geschat op 450k door schatter.
We wonen er in sinds mei 2022.
Gebouwd en 6% btw.
Dus woning verkopen is nog 15% achterstallige btw betalen. Daarom idee om uit te kopen.

Ik ben geen bankier he mannen. Daarom dat ik het hier post en ik weet dat hier wel mensen met kennis aanwezig zijn.

Hoe ik kom aan die 75k:
450k huidige waarde - resterend saldo 200k - 100k eigen inbreng is totaal 150k wat dus delen door 2 is.
Maar blijkbaar ben ik mis

Woning is geschat op 450k door schatter.
We wonen er in sinds mei 2022.
Gebouwd en 6% btw.
Dus woning verkopen is nog 15% achterstallige btw betalen. Daarom idee om uit te kopen.

Ik ben geen bankier he mannen. Daarom dat ik het hier post en ik weet dat hier wel mensen met kennis aanwezig zijn.

Hoe ik kom aan die 75k:
450k huidige waarde - resterend saldo 200k - 100k eigen inbreng is totaal 150k wat dus delen door 2 is.
Maar blijkbaar ben ik mis
Waarom denk je dat ze haar eigen inbreng ook niet terug moet krijgen?

Assumptie van "ons" dat het meer was, was dan foutief inderdaad. :)

De 100k eigen inbreng is maar de helft van jezelf he, die mag je er niet zomaar aftrekken. ;)

Edit: Op zich is het simpel. Je moet haar 225k. Dat is de helft. En daarbovenop heb je natuurlijk nog notariskosten. Weet niet hoe die kosten precies geregeld zijn in dit geval. Zij zal ook kosten hebben van de schrapping van de lening, of jullie beiden, ook onbekend terrein voor me, aangezien jullie samen de lening hebben.

Dat er van de 225k een deel geleend is of dat er nog een resterende hypotheek is, maakt puur voor de afkoopsom niets uit. Je moet gewoon de helft van de waarde.

We weten natuurlijk niet welk spaargeld hij nog heeft dat van hem is of welk bedrag hij nog van familie krijgt om hem te steunen om het over te kopen. Ik weet dat als dit voorviel bij mijn kind, ik er alles aan deed om hem die woning te laten overkopen. Ook al zou ik terug moeten lenen op mijn woning om dat mogelijk te maken.

Dus als hij dan ook niet moet lenen voor het terug te bezorgen bedrag, en dan enkel de lening dient over te nemen, en dat is vb aan 1% geleend. Dan zou dat mogelijks toch wel moeten kunnen denk ik ? Al zal het niet allemaal evident zijn, maar daarom gaat hij dan ook spreken met de bank.

Maar in principe dus uit te kopen voor 125k naast overnemen openstaande schuld. Aangezien beiden 50k hebben ingebracht, hebben elke 50% eigendom op de waarde van de woning na aftrek van de schuld. Waardoor je dan ook de partner zijn 50% moet uitkopen (wat dan uitkomt bij (450-200k)/2)
Indien je het verkoopt, dan zit je met het volgende principe : de lening van 200k moet geannuleerd worden en dus door beiden terugbetaald worden, en je krijgt dan elk ipv 50k, 125k.

Je moet niet alleen kijken naar het resterend saldo vd hypotheek maar vooral naar de waarde vd woning.
Jij bent eigenaar van 225000 "waarde" van woning, waarvan 100 000 schuld
Idem voor uw ex. Dus boven haar/zijn schuld die je overneemt (100k) ga je ook de resterende 125k waarde moeten vergoeden in het ergste geval. Dus ga je eigenlijk zelfs 325k moeten kunnen sponsoren, worst case.
Kan natuurlijk altijd afgeweken worden in onderling akkoord.

Iedere notaris kan je dit trouwens tot op de eurocent zeggen. Lijkt me iets betrouwbaarder dan eender welke persoon op een online forum.

Los van alles: met €2000 netto gaan wonen in een huis van 450k is geen goed idee. Daar moet je niet lang voor gestudeerd hebben.

Ik had als vrijgezel ook €2000 netto en een lening van €400. Tijd van mijn leven gehad toen 🥳

Volgens jouw berekening moet je niet 200k maar 275k lenen én je vergeet dan nog de kosten om de hypotheek om te zetten naar jouw naam alleen etc.

Daarnaast trek je gewoon de 50k elks af vermoed ik? Terwijl dat ook procentueel bekeken KAN worden.
Stel dat de woning toen 300k heeft gekost, is 50k 1/6de. Kan goed zijn dat je dus geen 50k maar 1/6de van 450k moet terugbetalen aan haar. Oftewel 75k.

Ik snap ook niet hoe je aan dat bedrag komt van 75k "uitkoopsom"?
Dat zou nog een goedkope oplossing zijn. Maar als de ander slim is, gaan ze daar niet mee akkoord.
Ik ken er die uit elkaar gegaan zijn en de meerwaarde werd door 2 gedeeld.
Dus in jouw voorbeeld, 50k eigen inbreng + (150k meerwaarde / 2) 75k = 125k om de ander uit te kopen.
Want je moet het kijken vanuit het standpunt van wat je zou ontvangen mocht je het huis verkopen.

Dat zou nog een goedkope oplossing zijn. Maar als de ander slim is, gaan ze daar niet mee akkoord.
Ik ken er die uit elkaar gegaan zijn en de meerwaarde werd door 2 gedeeld.
Dus in jouw voorbeeld, 50k eigen inbreng + (150k meerwaarde / 2) 75k = 125k om de ander uit te kopen.
Want je moet het kijken vanuit het standpunt van wat je zou ontvangen mocht je het huis verkopen.
Ugh, ik snap er helemaal niets meer van! Want dan heeft ze toch ook nog recht op haar deel van wat reeds werd afbetaald?

Zoals eerder al gezegd kan hij beter naar een professional gaan, notaris.. Hier op het forum is het pure speculatie en slechts één kant van het verhaal.

Terug
Bovenaan