Features die je in een filmprogramma wil zien.

Bauhaus

Well-known member
Ik hou me in mijn vrije tijd wat bezig met programmeren. Ik dacht aan een soort filmdatabase & searchengine, maar er bestaan al veel filmdatabases. Ik denk dat menige filmfan weleens gedacht heeft: het zou toch handig zijn om dit-of-dat in een filmprogramma te hebben.
Zijn er zo zaken waaraan je denkt ? Het kunnen kleine dingen of grote dingen zijn, maakt niet uit zolang het maar film (of tv) georienteerd is.
Interessante websites zijn ook welkom, die bv een bepaald subgenre of thema behandelen of die gewoon een interessante feature hebben.

Een AI database waarbij je een vage beschrijving kan geven van een film die je ooit gezien hebt en die dan mogelijke films suggereert.
Maar das misschien next level.
Dat is vooral ook een kwestie van data hebben. Véél data.

Er zijn ongetwijfeld wel wat APIs die je kan gebruiken, maar die zullen niet zo uitgebreid zijn om dat te bewerkstelligen, vermoed ik.

Suggesties van waar je de film/serie legaal kunt bekijken, aka: op welk streamingplatform, welke huurservice, welke tv zenders, BBC iplayer, VRTMax, etc... met een checkbox voor 'vpn nodig' en 'nederlandstalige ondertiteling beschikbaar'.

Een AI database waarbij je een vage beschrijving kan geven van een film die je ooit gezien hebt en die dan mogelijke films suggereert.
In principe doet letterboxd dat al, maar zo een zaken worden soms bekritiseerd omdat het dan niet accuraat is, maar ik vind dat letterboxd op basis van de data die zij gebruiken (is een third party) dat niet slecht doet.

Dit is voor Against The Ice bijvoorbeeld, dan kun je bij "similar films" kijken die zoekt op basis van thema's in die film en op basis van zelf samengestelde nanogenres.

Sorteren op speeltijd. Vermoedelijk bestaat dat al wel ergens?
Op lboxd kan je ook sorteren op basis van korte of lange speelduur in alle lijsten (behalve films algemeen denk ik). IMDb heeft een zeer uitgebreide advanced search trouwens ook.

Suggesties van waar je de film/serie legaal kunt bekijken, aka: op welk streamingplatform, welke huurservice, welke tv zenders, BBC iplayer, VRTMax, etc... met een checkbox voor 'vpn nodig' en 'nederlandstalige ondertiteling beschikbaar'.
Niet perfect maar met lboxd pro kan je dit aanzetten in je settings en kan je bijvoorbeeld dit zien bij elke film waar je naar scrollt, kan je los een overzicht krijgen van elke film die op het platform te zien is en kan je uw watchlist filteren op basis van films die te zien zijn op de streaming services, en de Belgische diensten behoren daar ook toe, incl. VRT Max.

k7Fzon8.png

(BBC i player kan je ook toevoegen) maar dan moet je naar UK gaan ipv Belgium maar je kan uit meerdere landen tegelijkertijd selecteren)

4woXHC5.png

XJjdPc2.png

(voor "you own this list" moet je een eigen lijst hebben op lboxd en dat dan taggen met "own". Je kan die privé stellen ook als je dat wenst).

3XBDxRn.png

(en bij de sort rechtsboven kan je sorteren op bvb. filmduur).

Laatst bewerkt:
Een AI is niet echt mogelijk maar je zou kunnen zoeken op plot keywords die in een andere film voorkomen.
Waar ik mij aan stoor bij Letterboxd: als iemand in ne making off zit van een film wordt dat automatisch onder de acteercredits geplaatst terwijl er eigenlijk niet geacteerd wordt, idem met acteurs in een docu. Daar zou wel een filter op mogen want acteren is dat niet
Er zijn sites met dvd/bluray features, zal eens of daar ook actor comments bij zijn.
Rotten Tomatoes heeft een streaming dienst maar voor vrtmax en bbc iplayer zou ik eens moeten zoeken.

Ik denk dat het moeilijk gaat zijn om functionaliteit te vinden die niet standaard in IMDB is ingebouwd. Querries op querries zou wel leuk zijn.

Het enige dat in me opkomt wat IMDB nog mist een indicator ivm potentiële remasters. Of deze film al dan niet beschikbaar is in 2160p, HDR; VR, ..., wat momenteel de beste versie is en of er een 4k remaster op de agenda staat.

Je zou dat deels kunnen scrapen van bluray.com maar ik weet niet of streaming diensten dit accuraat bijhouden want op netflix vind ik niet direct terug of iets in 4k te zien is of niet.

Terug
Bovenaan