FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
We zullen dan hierin van mening verschillen denk ik, want ik blijf er bij dat een 5 seconden straf potentieel toch veel zwaarder is dan meteen de plaats terug geven. Ge moet het wel nog altijd doen he, die +5 seconden voorsprong op dat moment.
Doe je dat tijdens de race bij een pitstop, dan zie je meteen hoeveel plaatsen je extra achterop geraakt. En haal het dan maar terug in. Neem je hem na de race moet het er dan toch al goed op zijn dat je zeker 5 seconden voor je tegenstanders kan eindigen. Zie maar hoeveel plaatsen Russel heeft verloren. Die was 4de, maar eindigde 8ste.
1 en 3 zitten hier binnen de 5 seconden, net zoals 4 tem 8 en ga zo maar door.

'T is dan ook een straf he, geen waarschuwing. Bedoeling is toch dat rijders iets properder proberen rijden om straffen te vermijden?
Van mij mag de regel dat een straf binnen de 2 ronden moet uitgevoerd worden terugkomen. En liefst ook na een pitstop, nu verliezen ze minder dan 5 sec omdat de jacks en guns al op 1mm van de auto staan tegen dat de penalty afloopt.

Geweldige race, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Wel onnozel, ik wou uitgesteld kijken en druk op ''kijk vanaf begin''. Ineens zie ik de boys in die auto richting Belagio. Merci F1tv :unsure:

Geweldige race, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Wel onnozel, ik wou uitgesteld kijken en druk op ''kijk vanaf begin''. Ineens zie ik de boys in die auto richting Belagio. Merci F1tv :unsure:

Dat had ik gisteren met de kwalificatie. Kijk vanaf begin en hoppa Q3 live.

Ik gebruik al lang de F1 TV Pro app maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik open de app, kies "watch from start" en dan "AirPlay to LGblabla".

Maar die F1 TV Pro is wel een draak van een app. En dan heb je nog die aparte Formula 1 app met alle nieuws. Waarom is dat niet geïntegreerd in één app waarbij betalende klanten ineens races kunnen zien? F1 TV Pro heeft dan wel dark mode terwijl die Formula 1 app dat dan weer niet heeft. Rally.TV (voor mensen met een WRC abonnement) is veel mooier.

'T is dan ook een straf he, geen waarschuwing. Bedoeling is toch dat rijders iets properder proberen rijden om straffen te vermijden?
Van mij mag de regel dat een straf binnen de 2 ronden moet uitgevoerd worden terugkomen. En liefst ook na een pitstop, nu verliezen ze minder dan 5 sec omdat de jacks en guns al op 1mm van de auto staan tegen dat de penalty afloopt.
Tja, het kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn van op eieren te rijden.

Wat betreft de uitvoering, die vind ik nu wel correct. De straf is een stilstand van 5 seconden, niet meer en niet minder. Die laten uitvoeren binnen de twee ronden van een uitspraak kan de straf met +/- 22 seconden verlengen, dus misschien te zwaar.
Stellen dat die straf minder dan 5 seconden duurt is in mijn opinie niet juist. De wagen staat effectief minstens 5 seconden stil zonder dat er aan de wagen gewerkt wordt. Dat de crew klaar staat heeft niks te maken met een kortere duurtijd van de straf.
Eigenlijk kan je zelfs stellen dat die pitstop sowieso met meer dan die 5 seconden zal verlengd zijn, want die pitcrew is wat uit zijn normale doen door die stilstand.

Ik blijf kritisch voor deze hele neonshow, maar moet wel toegeven dat het een leuke race was.

Wat die eerste bocht betreft, bij mijn weten is een plaats teruggeven toch geen straf die men kan opleggen maar een beslissing van de rijder/team om dat al dan niet te doen. Doen ze het niet dan moeten de stewards wel een straf verzinnen en dan lijkt 5sec mij toch wel correct. Als hij dan geen plaats daarmee zou verliezen, mja, dat is dan de goede gok me dunkt van het team om de plaats niet terug te geven. Je kan voor die actie imo moeilijk een zwaardere straf gaan geven gewoon om hem toch per sé opnieuw achter Leclerc proberen te brengen.

Heb op Telenet gekeken en Kris en Gert kramen toch ook soms weer onzin uit. De straf voor Russel vonden ze bizar want volgens hen was het de fout van Verstappen, hoewel ze in de studio net het omgekeerde zeiden. Maar dan bij die laatste actie van Leclerc in dezelfde bocht vonden ze het een fantastische actie van Leclerc. Terwijl mocht Perez daar insturen zoals Russel waren het ook gewoon brokken.

Ik vind nochtans die race verre van slecht/saai/whatever. Wat wil je nog meer van uitdaging? Soms moet je het ook een kans geven.
En aan de reactie te zien van de top 3 rijders leken ze het toch ook wel wijs te vinden.

Dat het een Nascar race ging worden met veel overtakes was vooraf wel duidelijk. Smijt er een hoop rechte stukken in en je gaat altijd wel entertainment krijgen a la Baku.

De vraag blijft of dit type DRS races niet te artificieel zijn. Uiteindelijk is het idd een entertainnende race geworden voor de overwinning. Safety cars en Perez die ineens meedeed waardoor het een gevecht van 3 werd.

Op een bepaald moment mid race vond ik die DRS overtakes in het middenveld toch “too much.”

Laatst bewerkt:
Heb op Telenet gekeken en Kris en Gert kramen toch ook soms weer onzin uit. De straf voor Russel vonden ze bizar want volgens hen was het de fout van Verstappen, hoewel ze in de studio net het omgekeerde zeiden. Maar dan bij die laatste actie van Leclerc in dezelfde bocht vonden ze het een fantastische actie van Leclerc. Terwijl mocht Perez daar insturen zoals Russel waren het ook gewoon brokken.
ja, staat ook zo, als sleutelmoment dan nog, op sporza: dat Verstappen daar aan een tweede tijdstraf ontsnapt. Que? 100% Russel die daar in de fout gaat. Enige dat je Max daar kan verwijten is dat het de bocht vóór de strip is, en hij beter dààr had ingehaald, but can't blame a guy for overtaking.

er is hier letterlijk niemand die om een stop&go vroeg.

Nee, wel om een drivethrough.
positie terug geven, desnoods onder SC was correcter dan een 5s penalty - waar ze bij Red Bull zélf om lachten.

de regels zijn duidelijk he: "give racing room while staying on track". beide wagens zijn van de baan gegaan. clear cut, normaal gezien.

Overdrijven is ook een kunst he makker, hier werd gewoon gezegd dat dit een duidelijk geval was van plaats teruggeven en dat de 5sec penalty niet de juiste penalty was. Kritiek is niet gelijk aan haat.

Aan beiden: jullie kijken toch echt al langer F1 dan vandaag? Dit is geen MotoGP, "drop 1 position" is niets dat wordt gedaan in F1 als de rijder het niet zelf beslist. 5 seconden is de straf die de laatste jaren consequent wordt gegeven.

Je kan dan gerust argumenteren dat de regels zouden moeten veranderen, maar vandaag, hier, in dit geval, doen ze gewoon consequent wat ze altijd doen. Dus dat is absoluut wel "de juiste straf".

En wat hier ook werd geargumenteerd klopt: de 5s penalty had meer impact dan de plaats teruggeven.

Dat gezegd zijnde, zot dat Checo "het niet verwachtte". Leclerc had hem op dezelfde manier al eerder in de luren gelegd, en dan laat hij zich in de laatste ronde weer vangen. Had echt niet mogen gebeuren. Maar misschien typerend voor het seizoen: Checo krijgt een uitgelezen kans om de race te winnen, maakt er een P3 van, terwijl Max van achteruit komt (na de SC toch) en naar de overwinning rijdt.

Ferrari gaat ook de mist in. Hadden ze Leclerc gepit, had die voor P1 gevochten. Maar ze gaan voor track position op een baan met de langste straight op de kalender, die een mega tow en DRS garandeert... 🤦‍♂️

Aan beiden: jullie kijken toch echt al langer F1 dan vandaag? Dit is geen MotoGP, "drop 1 position" is niets dat wordt gedaan in F1 als de rijder het niet zelf beslist. 5 seconden is de straf die de laatste jaren consequent wordt gegeven.
.
ze hebben dat nochtans gedaan met Verstappen, Jeddah 2021, na een illegale overtake op Hamilton.
Ze hadden dat vorig jaar ook verwacht in Bahrein en dus hebben ze het zelf gedaan.

het bestààt wel, en op dat moment had dat de eerlijkere straf geweest - ook al zou geen van beiden invloed gehad hebben op het resultaat.

#stopclickbait: Koude banden + een "bump" op de baan: snap-overstuur voor Lando en DNF.

ze hebben dat nochtans gedaan met Verstappen, Jeddah 2021, na een illegale overtake op Hamilton.
Ze hadden dat vorig jaar ook verwacht in Bahrein en dus hebben ze het zelf gedaan.

het bestààt wel, en op dat moment had dat de eerlijkere straf geweest - ook al zou geen van beiden invloed gehad hebben op het resultaat.

Neen, het bestaat niet als regel in de regulations. Ze kunnen dat adviseren, maar het team of rijder hoeft daar niet naar te luisteren. Qua straf kunnen ze enkel terugvallen op wat in de regels staat. Check gerust zelf onder 54.2.

Je kan dan gerust argumenteren dat de regels zouden moeten veranderen, maar vandaag, hier, in dit geval, doen ze gewoon consequent wat ze altijd doen. Dus dat is absoluut wel "de juiste straf".

En wat hier ook werd geargumenteerd klopt: de 5s penalty had meer impact dan de plaats teruggeven.
Ok, dan was dat gewoon een mening dat dat een gevalletje was waar Max gewoon de positie kon teruggeven ipv een penalty te riskeren. Nog steeds geen Verstappen-haat of wat hier ook beweerd werd, wat het punt was van mijn post.

Ik vond de moedwillige wraakactie van Max gisteren veel erger, dan de fout vandaag.

Welke wraakactie? Net beelden es opgezocht. Verstappen is bezig met een gap te creëren samen met zijn engineer. Ocon komt doodleuk de start van de flying lap van Verstappen verpesten.

Verstappen doet dan inhaalactie in T1 om ook Ocon zijn lap te hinderen. Verdiend en menselijke reactie zou ik zeggen :p

Dat had ik gisteren met de kwalificatie. Kijk vanaf begin en hoppa Q3 live.
Ik heb het nog nooit anders geweten, ben het al gewoon om onderaan direct de playbar naar het begin te schuiven vóór er beeld komt, anders kan je wel eens meteen een spoiler krijgen.

Welke wraakactie? Net beelden es opgezocht. Verstappen is bezig met een gap te creëren samen met zijn engineer. Ocon komt doodleuk de start van de flying lap van Verstappen verpesten.

Verstappen doet dan inhaalactie in T1 om ook Ocon zijn lap te hinderen. Verdiend en menselijke reactie zou ik zeggen :p
Dat was geen inhaalactie.
Moedwillig Ocon zijn ronde verpest. Dat zegt hij zelf ook.

Als de piloten zelf het recht in handen mogen nemen....

Dat was geen inhaalactie.
Moedwillig Ocon zijn ronde verpest. Dat zegt hij zelf ook.

Als de piloten zelf het recht in handen mogen nemen....

Was niets gevaarlijk aan, gewoon een overtake om te hinderen idd.

Maar zoals gezegd is. Er zijn ongeschreven regels dat de laatste 2(?) bochten iedereen zijn positie aanhoud om aan zijn ronde te beginne.

Dat is dezelfde ongeschreven regel als ge naar de bakker gaat en eens ge de winkel binnestapt er een rangorde is en dus nimmer voorgestoken mag worden. Enkel op de parking moogde iets “proberen” :unsure: :D

Dus ge zou toch ook zelf “pissed” zijn als zoiets gebeurt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan