GOAT is toch wel een pak te vroeg hoor? Zeker na twee seizoenen Mercedesgewijs op het gemak naar de overwinning te taffelen elke week.
Daar hebben Hamilton en Schumacher toch nog wel een flinke edge. Hamilton die een viertal keer erg tighte kampioenschappen heeft meegemaakt waar de concurrentie kwam van het allerhoogste niveau genre Alonso, Raikonnen en een eigen ploegmaat die de pannen van het dak reed. Schumacher die een keer met een relatieve schrootbak bijna kampioen reed en daarna verschillende legendarische strijden heeft gewonnen tegen oa Mika die op zijn eigen manier ook gewoon enorm goed was. En dan hebben we het nog niet over een Senna of Prost die ook reden tegen absolute klasbakken toen het allemaal een stuk dichter bij elkaar lag. En ook geowon tegen elkaar hebben gereden (letterlijk soms) met dezelfde wagens.
Ik weet niet of hij Vettel zelfs al echt heeft bijgebeend... Zijn we vergeten hoe die zowel een directe concurrenten als Alonso (levende legende) én Raikonnen in quasi gelijkwaardig materiaal heeft kunnen verslaan én eveneens een RB dominantie heeft opgezet?
Als Max nu straks nog eens een strijd als tegen Hamilton kan overdoen, waar hij met iets minder materiaal toch kan winnen... Dan komen we zeker in die conversatie terecht met alles bij elkaar.
Ik geef natuurlijk toe dat het heel vroeg is om met zulke termen te gooien, maar spreek vanuit een buikgevoel. Iets dat ik alleen nog maar bij Schumacher en Senna heb gezien, en misschien wel verder gaat als bij die 2. Hij is een eikeltje eerste klas maar ik bewonder zijn racekwaliteiten enorm. Schumacher, Senna, Vettel, Hamilton, Alonso,... hadden allemaal nog zekere zwaktes (al is dat bij sommigen sterk uitgedrukt). Bij Verstappen kan ik werkelijk geen enkele zwakte bedenken, buiten zijn kort lontje, en dat lijkt de laatste jaren alleen maar meer buskruit in zijn reet te duwen dus hij heeft volgens mij die zwakte weten om te buigen naar een sterkte.
Hamilton heeft natuurlijk de cijfers in zijn voordeel, maar die komt voor mij echt niet op dezelfde hoogte als Schumi, Senna, Max,... Die Mercedes, dat was de meeste jaren pas echt een dominante wagen. Iedereen zegt nu dat de Red Bull zo dominant was, en ik wil best geloven dat dat een beest van een wagen is, maar de ploegmaat factor kan ik hier moeilijk negeren. Ik denk dat Max de Red Bull er nog beter doet uitzien dan hij misschien is. Hij maakt iedereen belachelijk, terwijl Hamilton slechts marginaal beter was dan Rosberg, en Bottas hem af en toe ook punten kon afsnoepen. Gasly, Albon, Perez, worden allemaal in een crisis gekatapulteerd door Max zijn rijkunsten, en ik zie werkelijk niemand op de grid die hem echt zou kunnen uitdagen. Leclerc zou op pure pace weleens gelijke tred kunnen houden maar maakt teveel fouten. Norris zou misschien nog het dichtste bij geraken, ik weet het niet. En door zijn persoonlijkheid zeg ik dit allemaal niet uit het perspectief van een fan, maar eerder met enige afgunst hoor.
Wat Vettel betreft: ik ga waarschijnlijk bescherming moeten aanvragen na deze uitspraken, maar voor mij is dat de volledige tegenpool van Max. Ik vond hem de laatste jaren dat hij actief was in F1 de meest sympathieke rijder, maar op vlak van racekunsten de meest overschatte. Die Red Bull van zijn periode was abnormaal goed, en Vettel was denk ik gewoon goed

Ik heb Webber ook nooit als een bovengemiddelde rijder beschouwd. Bij Ferrari heeft Vettel ook nog een paar goeie seizoenen gehad, toen die het even niet zo slecht deden, maar verder zijn er ook een aantal twijfelachtige teammate battles geweest waar hij niet goed uit de verf kwam. Ik weet dat hij een heel specifieke setup van de wagen nodig heeft, maar de absolute toppers weten soms meer uit een auto te halen dan er in zit, op dat vlak denk ik bv aan een Alonso.
Oh en Raikkonen vind ik al helemaal overrated