FIA Formula One 2025

Wie wordt wereldkampioen in 2025 ?

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch efkes stilstaan bij Renault, 23 x kampioen met de motor dat zomaar stopt , Peter Sauber zijn naam dat verdwijnt ook.
Vooral Renault is toch echt wel spijtig , de resultaten zijn er niet, maar toch een zotte geschiedenis.
Ben benieuwd of ze in 2030 terugkomen (zou zonder batterij puur motor zijn)

Alles wijst er meer en meer op dat die Red Bull gewoon een brolbak is waar Verstappen toch het uiterste weet uit te halen door een extreem agressieve setup, maar niet zozeer dat hij die resultaten behaalt "omdat die zeer specifiek voor hem gebouwd is".
De feedback van de 2de rijders is toch zeer consistent op dat vlak? De de auto dit seizoen ontoereikend is, blijkt uit het feit dat zelfs Max niet kampioen kon worden. Maar zoals Max de pannen van het dak reed met een rode lantaarn naast hem... Of Perez die weggleed naarmate een seizoen vorderde...

Als je letterlijk tussen P1 en P20 schippert tussen je twee drivers, dan is er meer aande hand dan gewoon een rukwagen.

Toch ook ridicuul aangezien die het zotste designcentrum hebben neergezet... Benieuwd naar RB. Die moeten ook wel inzien dat het niet leefbaar is om alleen voor Max te ontwerpen. Je pakt nooit meer een contructeurstitel.

Ridicuul als je dat vergelijkt met de sportieve prestaties maar als je vergelijkt hoeveel Stroll Sr. eraan verdiend heeft, is het een ongelooflijk succes.

Ik denk toch dat om sportief succes te halen dat dat vooral "personeel en organisatie" is die het hem doet. Ferrari is het grote voorbeeld. Puur op basis van infrastructuur en middelen hoort Ferrari ieder jaar een kandidaat te zijn voor de titel. In realiteit zie je dat de organisatie daar serieuze mankementen heeft. Idem Aston Martin en Alpine. Contradictorisch worden de aandeelhouders niet echt geïmpacteerd. F1 teams worden alsmaar meer waardevol.

Iedereen mag een hekel hebben aan Zak Brown omwille van zijn te Amerikaans karakter maar die heeft wel een team op poten gezet. Onder zijn leiding heeft hij McLaren van een backmarker naar een topteam getransformeerd. Dat heeft ook wel een periode gekost.

Als je ziet dat Aston nog altijd de zesde zevende team is, dan duurt dat toch nog een paar jaar tegen dat die mogelijks vooraan geraken. Het is niet dat Newey alles zelf doet :p. Anders heb je geen 900 werknemers nodig in een F1 team. :p

Laatst bewerkt:
Alles wijst er meer en meer op dat die Red Bull gewoon een brolbak is waar Verstappen toch het uiterste weet uit te halen door een extreem agressieve setup, maar niet zozeer dat hij die resultaten behaalt "omdat die zeer specifiek voor hem gebouwd is".
Sorry maar die Red Bull is echt geen “brolbak”. Verstappen zou wel goede resultaten (lees podia en een overwinning hier en daar) kunnen halen met bijvoorbeeld een Williams, maar zou nog niet in de buurt komen van de resultaten die hij nu heeft gehaald. Een beetje serieus blijven hè.

Red Bull heeft een referentie nodig als 2e rijder, blijft jammer voor hen dat ze niet voor Sainz gekozen hebben vorig jaar. Dan had je geweten waar de Red Bull effectief had gestaan dit jaar.

Ale ik mag mijne video terug bovenhalen. Ik kan nu zeggen dat ik een F1 wereldkampioen in een rechtstreeks duel heb verslaan 😂😆
mijn meest noemenswaardige prestatie was dat ik ooit met Max in een F3 practise sessie op Okoyama heb gezeten. allez, veel prestatie was er bij mij niet aan, maar toch.

Laatst bewerkt:
nu ook berichten dat GP (Lambiase) er mee gaat stoppen. bijzonder jammer, want hoogstwaarschijnlijk omwille van personal issues

*edit* blijkbaar ook al meteen ontkrachtigd ondertussen*

toch een behoorlijk rumoerig jaar geweest bij Red Bull. Al dat top-personeel dat vertrekt, en dan nog eens de saga met de piloten, én het hele Dunne verhaal.

kijk, dan vind ik het behoorlijk straf dat Verstappen in heel die storm een gat van méér dan 100 punten inloopt om op 2 punten van de titel te eindigen.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch eerder het gevoel dat Max belange niet zo teruggekomen zou zijn moest heel die saga (rond Horner) er niet geweest zijn.
Maar dat gaan we uiteraard nooit weten.

Alleszins goed nieuws dat GP blijft.

Mooi overzicht van het seizoen

Dan zie je toch ook terug hoe gigantisch dominant die McLaren was aan het begin van het seizoen, hoe dicht ze elkaar konden volgen zonder bandenslijtage en alles. Een totaal andere wagen dan in de 2de seizoenshelft.

Ik heb toch eerder het gevoel dat Max belange niet zo teruggekomen zou zijn moest heel die saga (rond Horner) er niet geweest zijn.
Maar dat gaan we uiteraard nooit weten.

Alleszins goed nieuws dat GP blijft.
Waarom denk je dat? Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat McLaren op technisch vlak werd ingehaald en dat is een langere termijn proces los van de TP, toch?

Ik was me dit seizoen aan het bedenken hoe zelden je nog een motor ziet opgeblazen worden. Vroeger schering en inslag dat je zo een wagen met een rookpluim zag rijden en stilvallen. Dat haalt ook wel wat RNG factor weg uit de kampioenschappen. Waanzinnig hoe betrouwbaar ze die dingen maken.

Waarom denk je dat? Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat McLaren op technisch vlak werd ingehaald en dat is een langere termijn proces los van de TP, toch?

Ik was me dit seizoen aan het bedenken hoe zelden je nog een motor ziet opgeblazen worden. Vroeger schering en inslag dat je zo een wagen met een rookpluim zag rijden en stilvallen. Dat haalt ook wel wat RNG factor weg uit de kampioenschappen. Waanzinnig hoe betrouwbaar ze die dingen maken.

Ik heb het gevoel dat sinds Mekies er zit, het direct beter ging bij RB. Vanaf toen werd er naar de input van de engineers en Max geluisterd, terwijl men bij Horner altijd vertrok vanuit data van de sim.
Ge zag toch een duidelijk verschil vanaf race 1 met Mekies. (Wat ik wel niet verwacht had)

Dat McLaren werd bijgebeend heeft uiteraard niks met Mekies te maken. Die Monza upgrade was een dikke hit en de volgende pakte ook goed uit. Het feit dat McLaren toevallig uit het niets hun voordeel kwijt was hielp uiteraard ook.

Laatst bewerkt:
F1 bevestigt dat in 2027 en 2028 het Portugese Portimao op de kalender komt ipv Zandvoort (die zelf beslist hadden om te stoppen)

Straks blijkbaar vergadering bij de FIA omdat red bull en Mercedes een slim trucje gevonden hebben om de compression ratio van 16 naar 18 te verhogen.
Blijkbaar hebben ze het op zo'n manier gedaan dat het erg moeilijk of onmogelijk is om ze te bestraffen. Het trukje zou zich bevinden in de grijze zone
de slimme koppen bij Mercedes en Red Bull hebben mogelijk een manier gevonden om de compressieverhouding op 18:1 te houden, zonder de regels daadwerkelijk te overtreden

Mogelijks gaat de FIA de regels finetunen / aanpassen waardoor red bull en Mercedes dat trukje niet mogen toepassen in 2026. Swoit hierover is het laatste nog niet gezegd.

Quote: 'Het bestuursorgaan heeft wel duidelijk gemaakt dat er veranderingen doorgebracht kunnen worden in de procedures van het testen van de motoren, als deze kwestie een probleem veroorzaakt tijdens het 2026 F1-seizoen.'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan