Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
6 stemmen op meer dan 100k, ben wel eens benieuwd naar de reacties
Hangt toch enorm ervan af hoe uw familie met erfenissen omgaat.
Mijn ouders hebben de erfenis van mijn grootouders doorgeschoven. Mijn vriendin haar grootouders hebben een gift gegeven terwijl ze nog leven.
Afhankelijk van hoe groot uw familie is, zit je dan direct op +100k€...

Hangt toch enorm ervan af hoe uw familie met erfenissen omgaat.
Mijn ouders hebben de erfenis van mijn grootouders doorgeschoven. Mijn vriendin haar grootouders hebben een gift gegeven terwijl ze nog leven.
Afhankelijk van hoe groot uw familie is, zit je dan direct op +100k€...
Euh.. Neen.

Vandaar de "afhankelijk van hoe groot uw familie is" he.
Een erfenis verdeeld over 3 kleinkinderen, om op 100k te komen moeten die mensen dan 300k hebben.
Ik ben 33 en wij komen daar al bijna aan (bovenop ons huis).
Dan nog.. Mijn grootouders hadden geen eigen huis, geen hospitalisatie. De laatste jaren op de sukkel geweest tussen ziekenhuis en rusthuis en dan schiet er geen 100k meer over hoor om te verdelen.

Hier schiet er van de grootouders ook maar een mini huisje van +-150K over, te verdelen tussen 5en. De kleinkinderen zien hier niets van.

Oh, en die leven nog allebei… 😅
En hopelijk nog zo lang mogelijk!

Niet overal zit er dus veel geld te verdelen.
En hier maken de kinderen eigenlijk altijd duidelijk dat ze hun mooi pensioen moeten opleven. Genieten zolang het kan…

6 stemmen op meer dan 100k, ben wel eens benieuwd naar de reacties
Hier net 100k, moeder was enig kind en erfde dus alles. Zelf weinig tot geen zakgeld gehad maar de studies zijn betaald en heb mijn vakantiewerk geld mogen houden, dus de 100k is zeker een mooi extra cadeau geweest. Het belangrijkste verschil is volgens mij het aantal familieleden, bij erfenis maar ook verdeling onder kinderen, 4x25k is ook 100k.

Hier schiet er van de grootouders ook maar een mini huisje van +-150K over, te verdelen tussen 5en. De kleinkinderen zien hier niets van.

Oh, en die leven nog allebei… 😅
En hopelijk nog zo lang mogelijk!

Niet overal zit er dus veel geld te verdelen.
En hier maken de kinderen eigenlijk altijd duidelijk dat ze hun mooi pensioen moeten opleven. Genieten zolang het kan…
Er is dan ook tot nu toe maar 13% van de mensen die +100k meekrijgen...
Dus de vraag is niet of iedereen zoveel kan krijgen, maar hoe het kan dat het 13% is. En dan zijn die erfenissen en vervroegde erfenissen een grote reden.

Doorheen de jaren zijn er wat fondsen geweest die mijn ouders gesponsord hebben. Ik heb die verkocht toen ik ging werken, ik denk voor ongeveer 7500 euro. Ik heb daarmee mijn eerste auto gekocht.

Toen we gebouwd hebben, hebben mijn ouders mij 5000 euro gegeven omdat ze bij mijn zus voor 5000 euro de chape betaald hadden.
Omdat we tijdens de verbouwing ergens moesten gaan wonen en huren/bij de ouders geen optie was, hebben mijn ouders een appartementje (wordt nu verhuurd) gekocht waarin wij 2 jaar hebben gewoond.

Mijn vader heeft mij serieus geholpen met de verbouwing, dat heeft mij ongeveer een 45 000 euro bespaard.

Mijn ouders hebben geld (hogere middenklasse) maar mijn vader heeft altijd duidelijk gezegd dat hij amper iets zou geven zodat wij er zelf voor werken/ het geld niet gaan verbrodden aan onnodige dingen.
Ik snap dat deels wel, maar anderzijds hebben we nu ook wat geld te kort voor onze tuin aan te leggen etc.
Ik heb liever nu toch wat geld dan wanneer ze sterven.
Ik verwacht dat we wel iets gaan krijgen als men broer (3e kind) gaat bouwen/kopen.

Mijn vrouw heeft een woning (dewelke wij verbouwd hebben) hebben gekregen als schenking.

Ik snap niet waarom sponsoring de normaalste zaak van de wereld is?
Ik ken amper mensen die geld van hun ouders gehad hebben (waarmee ik een mooi bedrag bedoel). Niet iedereen heeft zomaar ergens 100k liggen.(Wat nog eens eerlijk verdeeld moet worden over de kinderen)

Laatst bewerkt:
Er is dan ook tot nu toe maar 13% van de mensen die +100k meekrijgen...
Dus de vraag is niet of iedereen zoveel kan krijgen, maar hoe het kan dat het 13% is. En dan zijn die erfenissen en vervroegde erfenissen een grote reden.
Het feit dat niet iedereen een rijke familie heeft is zeker geen grote reden?

De gemiddelde Vlaming krijgt belange geen 100k bij een erfenis.

Reken je in dit bedrag echt enkel ouders of ook grootouders? en indirecte steun ook meegerekend zoals aankoop materiaal, overnemen ouder materiaal?

Het feit dat niet iedereen een rijke familie heeft is zeker geen grote reden?

De gemiddelde Vlaming krijgt belange geen 100k bij een erfenis.
Als je lang genoeg op BG zit, begin je die indruk wel te krijgen.
Reken je in dit bedrag echt enkel ouders of ook grootouders? en indirecte steun ook meegerekend zoals aankoop materiaal, overnemen ouder materiaal?
Aankoop materiaal zou ik hier nog bij rekenen. Want dat is ook gewoon netto betaald en makkelijk te quantificeren, het passeert gewoon niet via jou maar rechtstreeks in de kassa.
Maar overnemen ouder materiaal reken ik er dan niet meer bij, want dan begint het echt vaag te worden.

3000 euro gekregen net als broer en zus. Buiten dat, alles zelf gedaan. Wel lening van schoonouders maar die is al bijna terugbetaald. Super veel liefde gekregen wel :thumb: Vriendin ook niets gekregen, wel huis kunnen kopen.

Weer een topic waar de wereldvreemdheid van sommige BG’ers in de verf wordt gezet, heerlijk!
Niet elk gezin heeft veel kapitaal, laat staan vrij kapitaal om uit te delen. Ik heb alles bij elkaar 20k gekregen. Ik ben daar heel dankbaar voor. Maar ik besef heel goed dat dit enkel maar kan omdat er mensen heel hard voor gewerkt hebben.

Realistisch voor de BG populatie? Want voor de Belgische populatie zal dit vast niet zo zijn, BG heeft redelijk veel bovengemiddelde verdieners.
Die 13 is trouwens al gestegen naar 15%.
Ik denk dat dat IRL iets onder de 10% zal zitten.

In een klas / voetbalploeg van 15 man zal er 1 zijn die zoiets krijgt van zijn ouders.

Weer een topic waar de wereldvreemdheid van sommige BG’ers in de verf wordt gezet, heerlijk!
Niet elk gezin heeft veel kapitaal, laat staan vrij kapitaal om uit te delen. Ik heb alles bij elkaar 20k gekregen. Ik ben daar heel dankbaar voor. Maar ik besef heel goed dat dit enkel maar kan omdat er mensen heel hard voor gewerkt hebben.
Dus als je meer dan 100k krijgt ben je wereldvreemd of wat is je standpunt juist?

Terug
Bovenaan