Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
Op dit moment kan je hier ook concluderen dat meer dan de helft niets kreeg of minder dan 10.000 euro (wat natuurlijk niet niets is, maar daarmee krijg je nog niet eens je notariskosten betaald dus op de aankoop van een volledige woning toch wel relatief "verwaarloosbaar")

Van mijn ouders een tweedehands auto gehad toen ik begon te werken (5000) waar ik 10 jaar mee rondgereden heb.
Nadat ze geërfd hebben, nog eens 10000, als ik reeds in de 30 was.

Belangrijkste dat ik meekreeg was een goede opvoeding zowel qua mentaliteit (steeds uw best doen bij studies en werk) als op financieel vlak (steeds trachten te sparen hoe weinig ook, leven naar wat je verdient, niet naar wat je wilt verdienen,...).

Velen zijn ook zelf schuldig. Ze willen een huis kopen op de rand van wat financieel kan ipv wat ze echt nodig hebben.

Wij hebben net een huis gekocht van "slechts" 450k, terwijl we financieel gezien iets van 600 of 700k konden kopen. Daardoor cheapass lening aan >100% quot kunnen nemen en geen hulp van ouders nodig.

We hebben 4 slpk en grote living en alles wat we nodig hebben. Maar geen fancy domotica of sauna of andere dure prut die we nooit zouden gebruiken en veel kost...

Mijn pa vraagt al jaren of hij geld mag geven voor een huis en ik antwoord telkens dat ik het niet nodig heb. Dus zoals hier eerder al gezegd is financiele opvoeding belangrijker dan geld uitdelen. As we al know "money problems isn't a problem about money"...

11% krijgt een grond cadeau en 11% een woning...
Dus eigenlijk is de poll toch vrij gelijklopend met dat AXA artikel... Toch vrij straf.

Op dit moment kan je hier ook concluderen dat meer dan de helft niets kreeg of minder dan 10.000 euro (wat natuurlijk niet niets is, maar daarmee krijg je nog niet eens je notariskosten betaald dus op de aankoop van een volledige woning toch wel relatief "verwaarloosbaar")
Akkoord. 10K is zoals hier reeds werd gezegd "een druppel op een hete plaat".
Maar het blijft toch veel geld. En misschien wel voldoende om bij de bank een lening te krijgen, ipv te horen te krijgen dat je eerst een bepaalde quotatie moet behalen.

mijn ouders hebben destijds ne bouwgrond gekregen. dus zo "nieuw" is dat nieuwe normaal niet.

wacht, mijn grootvader had het huis gekregen waar mijn grootouders altijd hebben gewoond (plus het huis ernaast).

en aan de andere kant woonden de grootouders in een huis van de overgrootmoeder, tegen een minimale vergoeding.

on-topic:
ikzelf heb geen subsidie gekregen, is ook beter zo want dat zou zeker met strings attached gekomen zijn.

Nee, maar het normaliseren daarvan is wel een beetje wereldvreemd.
Maar zoals uit het artikel van Axa blijkt, komt dat ongeveer overeen met de poll hier. Dus de situatie hier is niet wereldvreemd, maar is gewoon exact hoe de situatie in heel België is. Er zijn gewoon heel veel mensen die een verkeerd beeld hebben bij de welvaart en spreiding daarvan in België. Er wordt continu gekeken naar "er zijn ook gezinnen die niks hebben", maar dat neemt niet weg dat er veel gezinnen wel heel veel hebben.

Maar zoals uit het artikel van Axa blijkt, komt dat ongeveer overeen met de poll hier. Dus de situatie hier is niet wereldvreemd, maar is gewoon exact hoe de situatie in heel België is. Er zijn gewoon heel veel mensen die een verkeerd beeld hebben bij de welvaart en spreiding daarvan in België. Er wordt continu gekeken naar "er zijn ook gezinnen die niks hebben", maar dat neemt niet weg dat er veel gezinnen wel heel veel hebben.
Inderdaad. En ik sta er dus ook wat versteld van.
Jammer dat ik de keuzemogelijkheden toch niet meer opgesplitst heb om meer zicht te krijgen hierop.

Nee, maar het normaliseren daarvan is wel een beetje wereldvreemd.
Daar volg ik in. Ik ben iemand die laatste antwoord heeft gekozen. En ik besef dat ik serieus in mijn handjes mag wrijven, maar ik ga er mij ook zeker niet voor schamen. Ik ken er die waar die bedragen nog zoveel keer meer zijn waar mijn bedrag ten niet gaat terwijl dat dat ook verdomd veel geld is als je het zelf moet verdienen.

Ik kreeg geen cash op mijn 18 maar kreeg altijd wel veel betaald, zoals studies, opleidingen, rijbewijzen, ... Ik kreeg ook een som ter waarde van de nieuwe keuken die ze voor mijn broer betaalden. En kreeg jaren later ook een deeltje doorgestort van een erfenis die mijn ouders ontvingen. Ik moest niets afgeven toen ik thuis bleef wonen tot 25 en sindsdien woon ook voor een prikje in een huurhuis van mijn ouders. Dus ik reken mij graag bij de 10.000-50.000 ook al is het niet zo rechtstreeks.

Maar belangrijker is dat mijn ouders nu al (+-60 jaar) bezig zijn met vastgoed systematisch op onze naam te zetten (volgens de regelmaat om de kosten laag te houden) wat ik veel belangrijker vind dan een som krijgen op 18 jaar. Het is dat of aan de staat geven, dat hebben ze gelukkig door. (omdat hun eigen ouders daar niet over wouden spreken met alle gevolg vandien) Dus op het einde van de rit val ik zeker onder de laatste keuze.
Ik blijf het een absurditeit vinden dat nog zoveel mensen op hun sterfbed nog niet aan schenken denken. Zelfs als uw kinderen ruzie hebben of niet meer met u spreken, in godsnaam, alles liever dan weggeven aan de staat.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel goed gesponsord geweest door mama en papa. Mijn schoonouders hebben ook een mooi bedrag gegeven toen we een huis kochten. We zijn heel dankbaar en hopen hetzelfde te kunnen doen voor onze dochters.
Ik kom zelf uit een gezin met 4 kinderen en iedereen heeft hetzelfde gekregen. Niemand heeft decadent liggen doen met zijn centen.
Maar om dat nu walgelijk te noemen? We beseffen ook wel dat we veel geluk hebben om uit een vermogende familie te komen en dat dat geen eigen verdienste is. Ik werk nog steeds hard om mijn kinderen ook te kunnen steunen later. Dan ben ik misschien 2x walgelijk :unsure:

Mijn vader heeft me gesteund met €10000 voor de aankoop van een appartement.

Maar toen ik werkte en nog thuis woonde moest ik amper iets bijdragen dus dat telt voor wel wat meer mee.

Uiteindelijk, als je ouders je zo kunnen/willen steunen, des te beter zeker. Een vriendin van mij haar vader is aannemer, en die had nog een bouwgrond liggen. Dus die hebben wel heel wat hulp gehad om daar een nieuwbouw op te zetten. Toch goed voor hen uiteindelijk.

Niet echt iets gekregen, wel 'natuurlijk' de studies niet moeten betalen en maar 200 euro ( 15 jaar geleden) per maand thuis moeten afgeven dus even goedkoop kunnen wonen.

Ik heb er niet echt een probleem mee als anderen dingen krijgen. Alleen soms wel als men daar zo makkelijk over gaat. Zo van ' ik heb alles zelf gedaan, allez ja wel een bouwgrond gekregen maar soit'. en misschien ook wel het element dat het de prijzen voor al de rest omhoog duwt.

Mijn grootouders leven nog maar ik denk niet dat daar veel zit, maar als er ooit iets zou komen van gelijk waar gaat dat per direct naar de kinderen. Ik heb nu een huis dus wij zijn klaar. Liever hen een boost geven over 20 jaar dan dat ik ergens naar wat oude stenen of mooi gegroeide bomen kan gaan kijken ofzo.

edit: ik heb <10k aangevinkt voor het goedkoop wonen en de studies.

Niet echt iets gekregen, wel 'natuurlijk' de studies niet moeten betalen en maar 200 euro ( 15 jaar geleden) per maand thuis moeten afgeven dus even goedkoop kunnen wonen.

Ik heb er niet echt een probleem mee als anderen dingen krijgen. Alleen soms wel als men daar zo makkelijk over gaat. Zo van ' ik heb alles zelf gedaan, allez ja wel een bouwgrond gekregen maar soit'. en misschien ook wel het element dat het de prijzen voor al de rest omhoog duwt.

Mijn grootouders leven nog maar ik denk niet dat daar veel zit, maar als er ooit iets zou komen van gelijk waar gaat dat per direct naar de kinderen. Ik heb nu een huis dus wij zijn klaar. Liever hen een boost geven over 20 jaar dan dat ik ergens naar wat oude stenen of mooi gegroeide bomen kan gaan kijken ofzo.

edit: ik heb <10k aangevinkt voor het goedkoop wonen en de studies.
Er zijn veel mensen die ook niet beseffen dat ze iets meekrijgen trouwens. Dan studeren ze af, staat er 100k op hun bankrekening en in hun idee is dat dan "ahja, studentenjobs en goed sparen he". Hoe vaak lees je hier wel niet mensen die niks gekregen hebben, maar als je dan eens doorrekent kan hun "startkapitaal" helemaal niet...

Ik wil bij deze van de gelegenheid gebruik maken om iedereen die tegen het verhogen van erf- en schenkbelasting is of de loopholes te sluiten, van harte te bedanken.

In naam van mezelf, mijn ouders en mijn grootouders (en ik vermoed overgrootouders).
Die elk grote lappen grond geschonken kregen van hun ouders, en die door de jaren heen gigantisch in waarde vermeerderden, louter door de algemene economische voorspoed in dit land.

Een meerwaarde waar wijzelf uiteraard geen enkele verdienste aan hebben.

Vandaar recht vanuit het hart: dank u.
Ahja, die economische voorspoed is er magisch gekomen?

Er zijn veel mensen die ook niet beseffen dat ze iets meekrijgen trouwens. Dan studeren ze af, staat er 100k op hun bankrekening en in hun idee is dat dan "ahja, studentenjobs en goed sparen he". Hoe vaak lees je hier wel niet mensen die niks gekregen hebben, maar als je dan eens doorrekent kan hun "startkapitaal" helemaal niet...
Pssst, beleggen. Mijn aandelen rekening is vb meer dan mijn career earnings...

Pssst, beleggen. Mijn aandelen rekening is vb meer dan mijn career earnings...
Ja, maar dat beleggen kan ook enkel met geld dat je hebt he. Als pakweg 25 jarige is er een extreme minderheid die aan 100k kan geraken puur door eigen verdiensten.

Ja, maar dat beleggen kan ook enkel met geld dat je hebt he. Als pakweg 25 jarige is er een extreme minderheid die aan 100k kan geraken puur door eigen verdiensten.
Ik deed lame vakantiejobs 4w per jaar en nog wat bijknabbelen hier en daar op een sportevenement (vb podium bouwen of aan de inkom staan). Rap 3000-4000/y

Ook wat bijlesinkomsten (25 eur/u, om de 2 weken namiddagje op zaterdag en/of zondag). 1000-2000/y

Ook wat website inkomsten. Kan niet meer herinneren, maar kleine 1000 per jaar.

Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit. Heb jaren aan unif nog computer stuff gekocht met die inkomsten.

Als je wat moeite doet, kleine 10k per jaar. Beetje beleggen, et voila. 16-25 is 10y waar basically elke euro die je verdient, winst is. daar kan je wel wat bijeen sprokkelen.

En het is niet dat ik continue bezig was. Ik lag grootste deel van de zomer in mijn bed te stinker, wat games te spelen of goedkoper pinten te zuipen...

Ja maar goed dat artikel gaat uit van een bepaalde groep, jongeren die een woning kopen.
En in die groep is het niet gedefinieerd hoeveel de gemiddelde woning die ze aankopen daarvan kosten. Maar bon in die groep krijgt 60% financiële steun. En maar 19% van die groep krijgt >20% van het aankoopbedrag steun.
Met andere woorden krijgt 11,4% van de jongeren die een woning kopen >20% of meer financiële steun.

De situatie is dus niet wereldvreemd. Maar doen alsof het normaal is dat is dat wel. Ook is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen steun en steun. Als jij 5k krijgt van thuis dan is dit financiële steun, maar dat gaat niet het verschil maken tussen een huis of geen huis.

Het is trouwens ook niet zo omdat er mensen op een zak geld zitten, zij dit automatisch ook delen met hun kinderen. Je zou er nog van schrikken hoe sommigen effectief moeten wachten tot de mensen overleden zijn voor ze iets van de erfenis zien. Dat een fors deel dan verloren gaat naar vadertje staat daar staan ze niet bij stil. Wat mij ook brengt naar een ander punt, er zijn veel mensen die er goed bijzitten, dus kapitaalkrachtig zijn, maar financieel niet onderlegd zijn. Producten van gekregen geld, hard werken, hoge rentes op spaargeld, cadeaus van de staat en goedkope levenskost.

Daarbij frons ik toch serieus de wenkbrauwen van mensen die hier zeggen dat ze niks hebben gekregen. Maar dat ze mochten gratis studeren, niks moesten afgeven en er nu hun studies 30k op hun rekening stond. Dat mag je mij toch wel eens uitleggen want enkel van uwen zondag, vakantiewerk en verjaardagen krijg je dat toch niet bij elkaar. Natuurlijk wel als uw beide bomma’s u 5k voor uw verjaardag gaven. En die laptop, smartphone en die kledij die je droeg hoe werd die betaald? Ergens moet daar toch wat meer duiding bij, en de conclusie zal zijn dat je dus wel iets kreeg. Waar niks mis mee is, integendeel, maar doen alsof je een selfmade man met minimale steun bent is dan ook foutief

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan