Fiscale aftrekbaarheid hypotheekaflossingen door Mobiliteitsbudget

Boris

New member
Vraagje voor fiscalisten. Stel dat je je hypotheek kan aflossen door het mobiliteitsbudget pijler 2 aan te wenden. Kan je dan ook nog deze aflossing fiscaal aftrekken van de inkomstenbelasting? Indien niet, is het dan niet interessanter om je cash te laten uitbetalen en je aftrek te behouden?

Ben hier ook wel benieuwd waar. Auto weigeren en in hypotheek steken zou netto en 1100 euro/maand opleveren hier (incl wegvallen VAA).
Ik denk dat ik met mijn 20k km/jaar wel iets voor kan rijden, wellicht zelfs een Tesla model 3. Zeker als je de restwaarde na 4 jaar in rekening brengt. Of zelfs een 2de hands benzine/hybride. I don't care that much. Als je met een jonge 2de hands bvb 8 jaar kan rijden, dan heb je 30-40k in je zakken gestoken zonder moeite voor te moeten doen.

Maar dan moet ik kunnen splitsen over meerdere hypotheken (allemaal voor 1 huis) en mag liefst de belastingsaftrek niet wegvallen.

Ja, waarom niet?
Mobiliteitsbudget (Indien niet pijler 3 of niet geconverteerd naar een bedrijfswagen met VAA) is een vorm van belastingvrije inkomen ( wat niet hetzelfde als terugbetaling van een kost eigen aan de werkgever.).
Ik zie geen enkel reden waarom mobiliteitsbudget niet gecombineerd kan worden met een reeds verworven woonbonus.

Laatst bewerkt:
Omdat je je lening niet hebt afgelost met je belastbaar inkomen - of staat dat er los van?

Mobiliteitsbudget is een belastbaar inkomen (Maar die vrijgesteld is in bepaalde gevallen.)

Analoog:
Een fietsvergoeding woon-werkverkeer is ook een belastbaar inkomen (Maar die vrijgesteld is indien aan de condities voldaan.)

Tegengesteld:
Een kost eigen aan de werkgever ontvangen voor telewerk is geen belastbaar inkomen.
Een kost eigen aan de werkgever voor puur beroepsmatige verplaatsingen met je eigen wagen is geen belastbaar inkomen.

Laatst bewerkt:
Wordt het mobiliteitsbudget eigenlijk op je rekening gestort als je het gebruikt voor je lening of wordt dat rechtstreeks aan de bank betaald?
En moet het bedrag dat je als mobiliteitsbudget krijgt voor je lening ergens op je belastingaangifte ingevuld worden?

iemand hier inmiddels al meer ervaring mee? Ik sta binnenkort ook voor de keuze wat ik met mijn mobiliteitsbudget ga doen.

Wordt het mobiliteitsbudget eigenlijk op je rekening gestort als je het gebruikt voor je lening of wordt dat rechtstreeks aan de bank betaald?
En moet het bedrag dat je als mobiliteitsbudget krijgt voor je lening ergens op je belastingaangifte ingevuld worden?
Geld wordt gewoon op je rekening gestort en moet niet in de aangifte personenbealsting worden ingevuld, de gegevens staan wel op je loonfiche.

iemand hier inmiddels al meer ervaring mee? Ik sta binnenkort ook voor de keuze wat ik met mijn mobiliteitsbudget ga doen.
Wat wil je precies weten? Mobiliteitsbudget gebruiken voor hypotheek heeft geen enkele invloed op de woonbonus.

Voor wie in aanmerking komt en amper met zijn of haar bedrijfswagen rijdt, is dit een systeem dat haast te mooi is om waar te zijn.

Ik heb ondertussen mobiliteitsbudget die ik gebruik om m'n hypotheek af te lossen en kan ook nog altijd genieten van de woonbonus. Daarnaast heb ik een tweedehands wagen aangekocht. Tenzij je een dure/recente auto belangrijk vindt voor status of je veel km's aflegt, zie ik geen enkele reden om voor een bedrijfswagen te kiezen als je je mobiliteitsbudget kan gebruiken om je hypotheek af te lossen. Een ander voordeel is dat je ook nog een tijdje gespaard blijft van elektrisch rijden.

Tenzij je een dure/recente auto belangrijk vindt voor status of je veel km's aflegt, zie ik geen enkele reden om voor een bedrijfswagen te kiezen als je je mobiliteitsbudget kan gebruiken om je hypotheek af te lossen.

Voordelen van een bedrijfswagen zijn niet enkel dat hij 'nieuw is/dikken bak is', maar ook dat je compleet ontzorgd wordt. Winterbanden gaan via de leasing, onderhoud via de leasing, ik heb eens een probleem gehad met de versnellingsbak waardoor de wagen een week in de garage stond: discussies over vervangwagen, garantie etc gingen gewoon via de leasing.

Moest ik vaak genoeg een wagen gebruiken zou ik nog steeds een bedrijfswagen verkiezen boven mobiliteitsbudget, of moest mijn vrouw geen bedrijfswagen hebben idem.

Voordelen van een bedrijfswagen zijn niet enkel dat hij 'nieuw is/dikken bak is', maar ook dat je compleet ontzorgd wordt. Winterbanden gaan via de leasing, onderhoud via de leasing, ik heb eens een probleem gehad met de versnellingsbak waardoor de wagen een week in de garage stond: discussies over vervangwagen, garantie etc gingen gewoon via de leasing.

Moest ik vaak genoeg een wagen gebruiken zou ik nog steeds een bedrijfswagen verkiezen boven mobiliteitsbudget, of moest mijn vrouw geen bedrijfswagen hebben idem.
Als ik een auto van mijn werkgever zou accepteren, is dat een electrische wagen met een actieradius van in het meest gunstige geval van minder dan ik nodig heb als ik een keer naar mijn ouders wil op en afrijden (totaal 580 km) en niet ruim genoeg om al mijn bagage in te steken en zonder welvaartsknots (trekhaak)

Als je zelf een wagen koopt, kan je natuurlijk best voor iets betrouwbaar gaan. Als je voor een wagen gaat die al even op de markt is, weet je goed waar je je aan kan verwachten. Wij hebben twee tweedehandswagens gekocht van 12j oud waar geen noemenswaardige problemen over bekend zijn en dan hoef je je geen zorgen te maken. Gewoon zien dat de bekende slijtageonderdelen (koppeling, distributieriem) vervangen zijn als je voor een hogere kmstand gaat of er het geld voor aan de kant houden.

Sommige hebben ook effectief hun bedrijfswagen nodig tijdens de werkuren.
Wij ex-werkgever wou naast mobiliteitsbudget geen werk-werk vergoeding geven dus kwam de bedrijfswagen 'voordeliger' uit.

Als ik een auto van mijn werkgever zou accepteren, is dat een electrische wagen met een actieradius van in het meest gunstige geval van minder dan ik nodig heb als ik een keer naar mijn ouders wil op en afrijden (totaal 580 km) en niet ruim genoeg om al mijn bagage in te steken en zonder welvaartsknots (trekhaak)

Er zijn legitieme redenen om niet elektrisch te willen rijden maar de meeste mensen maken van een mug een olifant.
Als je ouders ergens in Nederland of Duitsland wonen dan gaat die range geen enkel probleem zijn, gewoon een half uurtje aan een snellader hangen onderweg en je komt wel thuis. Wonen ze ergens in de buurt van Verdun dan is het legitiem, want Wallonië + die rurale regio in NO-Frankrijk zijn een woestijn voor snelladers.
Er zijn grotere elektrische wagens en met trekhaak, dus dat is dan eerder het probleem dat dat niet in je leasebudget past?

Enfin, voor 95% van de mensen is een elektrische wagen best compatibel met hun levensstijl. Voor 5% zal het inderdaad problematisch zijn. Wij rijden al bijna 4 jaar elektrisch en ook gewoon al met de wagen op reis geweest, of op dagtrip, of 600 kilometer heen-en-terug voor een concert etc. Lukt allemaal.

Als je zelf een wagen koopt, kan je natuurlijk best voor iets betrouwbaar gaan. Als je voor een wagen gaat die al even op de markt is, weet je goed waar je je aan kan verwachten. Wij hebben twee tweedehandswagens gekocht van 12j oud waar geen noemenswaardige problemen over bekend zijn en dan hoef je je geen zorgen te maken. Gewoon zien dat de bekende slijtageonderdelen (koppeling, distributieriem) vervangen zijn als je voor een hogere kmstand gaat of er het geld voor aan de kant houden.

Gemiddeld gezien zal je inderdaad 'winst' maken door zelf een wagen te financieren (toch als je een tweedehands en betrouwbaar model kiest). Echter gaan er altijd gevallen zijn waar de auto toch problemen geeft en waar je op het einde van de rit dan 'verlies' hebt gedaan.
Maar bon, iedereen maakt zijn eigen rekening he. Mijn bedrijfswagen stond toch meestal gewoon op de oprit geparkeerd en mijn vrouw had er ook een, dus voor mij was het een no-brainer om in mobiliteitsbudget te stappen (ik ben zelf nog een 'cash-for-car' OG...één van de paar honderd)

Er zijn legitieme redenen om niet elektrisch te willen rijden maar de meeste mensen maken van een mug een olifant.
Als je ouders ergens in Nederland of Duitsland wonen dan gaat die range geen enkel probleem zijn, gewoon een half uurtje aan een snellader hangen onderweg en je komt wel thuis. Wonen ze ergens in de buurt van Verdun dan is het legitiem, want Wallonië + die rurale regio in NO-Frankrijk zijn een woestijn voor snelladers.
Er zijn grotere elektrische wagens en met trekhaak, dus dat is dan eerder het probleem dat dat niet in je leasebudget past?

Enfin, voor 95% van de mensen is een elektrische wagen best compatibel met hun levensstijl. Voor 5% zal het inderdaad problematisch zijn. Wij rijden al bijna 4 jaar elektrisch en ook gewoon al met de wagen op reis geweest, of op dagtrip, of 600 kilometer heen-en-terug voor een concert etc. Lukt allemaal.

Gemiddeld gezien zal je inderdaad 'winst' maken door zelf een wagen te financieren (toch als je een tweedehands en betrouwbaar model kiest). Echter gaan er altijd gevallen zijn waar de auto toch problemen geeft en waar je op het einde van de rit dan 'verlies' hebt gedaan.
Maar bon, iedereen maakt zijn eigen rekening he. Mijn bedrijfswagen stond toch meestal gewoon op de oprit geparkeerd en mijn vrouw had er ook een, dus voor mij was het een no-brainer om in mobiliteitsbudget te stappen (ik ben zelf nog een 'cash-for-car' OG...één van de paar honderd)
Ik zou niet meer dan een ID3tje krijgen terwijl ik nu in mijn eigen Auris touring hybride rij waar ik niets op hoef af te betalen. In mijn loonpakket zat tot voorkort gewoon geen auto, omdat ik die eigenlijk (bijna) niet nodig heb voor mijn functie. Ik heb om loonsverhoging gevraag in de vorm van een auto (omdat mijn vriendin haar auto bijna 'op' was en zij dan mijn auris kon gebruiken), maar door het talmen van mijn werkgever (ze waren bezig met het uitwerken van het cafetariaplan/mobiliteitsbudget verhaal), hebben wij onlangs een 'nieuwe' tweedehans gekocht (na dat de auto van mijn vriendin aangereden was door iemand van het bedrijf waarvoor ik werk)

Terug
Bovenaan