Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Imo zou dit geen slechte zaak zijn op voorwaarde dat ons ganse belastingsysteem zwaar vereenvoudigd wordt zodat je al zelfstandige makkelijker zelf uw boekhouding kan doen. De huidige "regelgeving" is in dat opzicht gewoon te ingewikkeld waardoor zelfstandigen en eenmansvennootschappen te veel hulp nodig hebben van boekhouders om alles correct in te geven.

Bij het ontwerp van fiscale regels zou er veel rapper de reflex moeten gemaakt worden om te kijken naar administratieve last van zo'n regel , zowel voor de administratie als de belastingplichtigen. Op dat vlak moet er in België veel meer rekening gehouden met "Tax complexity itself is a kind of tax." bovendien één die voor iedereen een verlies betekent. Het feit dat veel bedrijven autofiscaliteit gewoon hebben opgegeven omdat de fiscale beperking minder geldt kost dan de manuren en de software om alles bij te houden is daar een extreem voorbeeld van.

ook veel winst te rapen valt in België lijken mij de tools en formulieren die je moet gebruiken om als zelfstandige aangiften te doen, die zijn zo goed als allemaal van een bedroevend niveau, zo ongebruiksvriendelijk en onstabiel dat zelfs zelfstandigen die op zich hun boekhouding zelf zouden kunnen doen toch nog via een boekhouder moeten gaan.

Als ik naar de kapper ga, zonder afspraak. En ik betaal met 20 euro. Hoe gaat de belastingen dat dan weten zonder dat ze er met hun eigen ogen op staan te kijken met data-analyse?
Niet. Maar zo moeilijk niet om voor zo'n contacten een afsprakenbeheer te verplichten. Maar dat klopt, hier is het het moeilijkste, bij alles wat B2C is (ik had in mijn post van hierboven ook B2B willen schrijven, maar het werd B&B)
Ik dacht dat jij een vakantiewoning had? Als jij nu vrienden laat overnachten en die geven jou cash 500 euro daarvoor, hoe kan de belastingen dat uit jouw boekhouding opmaken?
- verbruik van energie met de digitale teller: een lege vakantiewoning verbruikt geen energie
- factuur van wassalon: je kan dag & aantal bedsets zien op de factuur (nu al)

Welke vrees je?
Hoe ik het zie is dat de grote spelers die nu nog aanwezig zijn aanwezig zullen blijven. Dit wegens hoge opleidingsgraad van personeel, infrastructuur, bereikbaarheid en gewoon sommige processen die niet op afstand kunnen worden gedaan.

Alle 'simpele' jobs zijn al verhuisd naar goedkope landen. Diegene die overblijven kunnen moeilijker worden verplaatst en al zeker niet naar onze buurlanden waar verschil in loon te klein is.

En wederom heeft dit ook te maken met extralegale voordelen : een bandwerker gaan ze minder extra legaal voordeel geven maar diezelfde bandwerker wil ook wel dat z'n NETTO loon stijgt met de jaren. België is 1 van de top in Europa qua brutolonen.
Verschil tussen bruto en nettoloon maakt niet veel uit voor een WG (zijn niet zijn belastingen om te betalen maar die van WN).
Als de regering erin slaagt om meer netto te geven zonder bruto te verhogen dan ga je zelfs sterker staan qua loonkost omdat de vraag naar loonsverhogingen gaat minderen.

Voor 1 keer hoop ik dat ik ongelijk zal hebben :)

Maar in sectoren zoals consumer goods en vooral industriële toeleveranciers zie ik nog veel jobs met relatief simpel werk; consumer goods is vaak al een stuk geautomatiseerder maar daar heb je nog fabrieken met ettelijke honderden arbeiders.
Ik heb zelfs weet van een paar chemiebedrijven waarbij het verschil in loonkost tussen een vestiging in onze buurlanden en de Belgische vestiging (nog voor de energiecrisis) de doorslag gaf om een nieuwe installatie toch daar te zetten. Grootte-orde 100 man aan €10.000 verschil is een miljoen minder werkingskost per jaar, terwijl er geen verschil is in opleidingsgraad, vergelijkbare infrastructuur en bereikbaarheid (vooral beschikbaarheid van grondstoffen)...

Als de regering erin slaagt om meer netto te geven voor hetzelfde brutoloon, maar een (groot?) deel van de opbrengst haalt uit kortingen op ploegarbeid verminderen, wordt dat voor die werkgevers een broekzak-vestzak operatie als je naar de totale loonkost kijkt.

Allé hop, na de verontwaardiging over de extra-legale voordelen die op de helling staan komt de woede tegen de zelfstandigen die door hun zwart geld de staatskas onvoldoende spekken.

Maar over de superrijken nog altijd weinig rumoer. Maar uwe coiffeur die paar honderd euro vergeet aan te geven: pek en veren aub!

Is dat ook niet een beetje omdat het gewoon makkelijk identificeerbaar is: zelfstandigen leven immers in dezelfde wereld als de loonslaven, zonder rond de pot te draaien is het peanuts voor een doorsnee vrij beroep om 3-5K zwart geld per jaar te genereren (ik kies bewust een zeer laag bedrag), voor de doorsnee loonslaaf zijn dat +/- 2 maandlonen - dat zorgt voor frustratie. Zelfs die kleine bedragen worden door zelfstandigen snel weggewuifd - dit terwijl zwarte sommetjes van 50 € al een serieus verschil maken op jaarbasis.

De superrijken zijn véél minder talrijk en minstens een deel daarvan leeft in een totaal andere wereld dan jan modaal.

Anderzijds omdat er gewoon een groot draagvlak is voor superrijken, velen worden zelfs bewonderd, iedereen vind het evident dat er geen werk van gemaakt wordt - kapitaal is mobiel, hebben toegang tot de beste boekhouders/advocaten en allerhande constructies, sterke banden met wetgevende machten, ... de lijst met excuses is héél lang. Topsporters genieten zelfs van zeer gunstige regimes in sporten waarbij een doorsnee jaarloon het equivalent (of veelvoud) is van wat jan modaal op zijn/haar hele leven zal verdienen.

Laatst bewerkt:
Bij het ontwerp van fiscale regels zou er veel rapper de reflex moeten gemaakt worden om te kijken naar administratieve last van zo'n regel , zowel voor de administratie als de belastingplichtigen. Op dat vlak moet er in België veel meer rekening gehouden met "Tax complexity itself is a kind of tax." bovendien één die voor iedereen een verlies betekent. Het feit dat veel bedrijven autofiscaliteit gewoon hebben opgegeven omdat de fiscale beperking minder geldt kost dan de manuren en de software om alles bij te houden is daar een extreem voorbeeld van.

ook veel winst te rapen valt in België lijken mij de tools en formulieren die je moet gebruiken om als zelfstandige aangiften te doen, die zijn zo goed als allemaal van een bedroevend niveau, zo ongebruiksvriendelijk en onstabiel dat zelfs zelfstandigen die op zich hun boekhouding zelf zouden kunnen doen toch nog via een boekhouder moeten gaan.
niet enkel voor zelfstandigen he, imo is het bedroevend dat merendeel van de bevolking hulp nodig heeft om hun belastingsaangifte te doen door het kluwen van verschillende code's en regels

niet enkel voor zelfstandigen he, imo is het bedroevend dat merendeel van de bevolking hulp nodig heeft om hun belastingsaangifte te doen door het kluwen van verschillende code's en regels
moet wel zeggen dat dit door de jaren wel ferm verbeterd is, je kan voor de meeste zaken niet meer missen. Enkel het kluwen rond de verschillende leningen maakt het niet gemakkelijk, maar ook dat is blijkbaar sinds vorig jaar automatisch.

En vanaf dit jaar zou ook de kinderopvang automatisch verlopen.

Mijn aftrekposten trouwens:
- lening van 2010
- lening van 2019 (moet kijken welke voordeligste is, die van 2010 of 2019)
- lening van 2021 (tweede woning)
- kinderopvang
- dienstencheques
- giften
- roerende voorheffing
- kinderen
- groepsverzekering
- pensioensparen mezelf & vriendin
- bijberoep

Maar moest je tax on web vergelijken met de tools die zelfstandigen moetengebruiken dan is dat een wereld van verschil. Er zijn zeker zaken die beter kunnen maar zoals JPV hierboven al zei, er is ook al heel wat verbeterd. Veel mensen moeten amper nog iets zelf invullen op hun aangifte, woonfiscaliteit blijft een pijnpunt maar met de afschaffing van de woonbonus is dat ook een uitdovend probleem geworden.

Laatst bewerkt:
Kijk, we schaffen gewoon crypto's af in europa en iedereen heeft terug goedkope energie. Everyone wins, behalve dan cryptobro's. But fuck those guys.

Maar moest je tax on web vergelijken met de tools die zelfstandigen moetengebruiken dan is dat een wereld van verschil. Er zijn zeker zaken die beter kunnen maar zoals JPV hierboven al zei, er is ook al heel wat verbeterd. Veel mensen moeten amper nog iets zelf invullen op hun aangifte, woonfiscaliteit blijft een pijnpunt maar met de nieuwe afschaffing van de woonbonus is dat ook een uitdovend probleem geworden.
De onduidelijkheid komt er ook grotendeels doordat in de media om de x tijd wel eens een bericht komt dat je een bedrag moet zetten bij code xyz om 100€ korting te krijgen op de belastingen in het geval je aan conditie abc voldoet. Waar dan in praktijk dat bedrag automatisch wordt ingevuld, of je er toch geen recht op hebt... Ik heb de laatste paar jaren mijn aangifte niet meer zelf moeten doen, maar buiten de lening moest je daar een paar jaar geleden niks aan aanpassen...

De onduidelijkheid komt er ook grotendeels doordat in de media om de x tijd wel eens een bericht komt dat je een bedrag moet zetten bij code xyz om 100€ korting te krijgen op de belastingen in het geval je aan conditie abc voldoet. Waar dan in praktijk dat bedrag automatisch wordt ingevuld, of je er toch geen recht op hebt... Ik heb de laatste paar jaren mijn aangifte niet meer zelf moeten doen, maar buiten de lening moest je daar een paar jaar geleden niks aan aanpassen...
Gewoon alleen al subsidies aanvragen (ik heb het nieuwe systeem nu nog niet bekeken dat sinds een maand in voege is) is een hel. Dat systeem is/was ook gemaakt voor hen die meteen voor 50k aan renovaties konden doen want als je het kapitaal niet hebt om alles binnen x termijn te doen, ben je gewoon genaaid.

Het verschil tussen wat vooraf was ingevuld en wat de werkelijkheid is, was bij mij dit voorjaar maar efkes meer dan 2000 euro in het voordeel van de staat. Wat een gemak dat ze bijna alles vooraf invullen... :unsure:

Is dat ook niet een beetje omdat het gewoon makkelijk identificeerbaar is: zelfstandigen leven immers in dezelfde wereld als de loonslaven, zonder rond de pot te draaien is het peanuts voor een doorsnee vrij beroep om 3-5K zwart geld per jaar te genereren (ik kies bewust een zeer laag bedrag), voor de doorsnee loonslaaf zijn dat +/- 2 maandlonen - dat zorgt voor frustratie. Zelfs die kleine bedragen worden door zelfstandigen snel weggewuifd - dit terwijl zwarte sommetjes van 50 € al een serieus verschil maken op jaarbasis.

De superrijken zijn véél minder talrijk en minstens een deel daarvan leeft in een totaal andere wereld dan jan modaal.

Anderzijds omdat er gewoon een groot draagvlak is voor superrijken, velen worden zelfs bewonderd, iedereen vind het evident dat er geen werk van gemaakt wordt - kapitaal is mobiel, hebben toegang tot de beste boekhouders/advocaten en allerhande constructies, sterke banden met wetgevende machten, ... de lijst met excuses is héél lang. Topsporters genieten zelfs van zeer gunstige regimes in sporten waarbij een doorsnee jaarloon het equivalent (of veelvoud) is van wat jan modaal op zijn/haar hele leven zal verdienen.
en hoeveel van die "loonslaven" vragen dan aan die zelfstandige of dat in het zwart kan? Beetje hypocriet weer van alle schuld bij de zelfstandigen te leggen terwijl een hoop consumenten expliciet vraag of dat niet in het zwart kan. Als ik ergens een diagnose van een wagen doe bij een particulier hoor ik 90 procent van de keren dat ze dat wel zo zullen betalen. En als je dan zegt dat je toch een factuur zal maken gezien ik met zwart geld mijn onkosten, diagnoseapparatuur en afbetalingen niet kan betalen zijn merendeel nog eens in hun gat gebeten.

moet wel zeggen dat dit door de jaren wel ferm verbeterd is, je kan voor de meeste zaken niet meer missen. Enkel het kluwen rond de verschillende leningen maakt het niet gemakkelijk, maar ook dat is blijkbaar sinds vorig jaar automatisch.

En vanaf dit jaar zou ook de kinderopvang automatisch verlopen.

Mijn aftrekposten trouwens:
- lening van 2010
- lening van 2019 (moet kijken welke voordeligste is, die van 2010 of 2019)
- lening van 2021 (tweede woning)
- kinderopvang
- dienstencheques
- giften
- roerende voorheffing
- kinderen
- groepsverzekering
- pensioensparen mezelf & vriendin
- bijberoep
Maar moest je tax on web vergelijken met de tools die zelfstandigen moetengebruiken dan is dat een wereld van verschil. Er zijn zeker zaken die beter kunnen maar zoals JPV hierboven al zei, er is ook al heel wat verbeterd. Veel mensen moeten amper nog iets zelf invullen op hun aangifte, woonfiscaliteit blijft een pijnpunt maar met de afschaffing van de woonbonus is dat ook een uitdovend probleem geworden.
Akkoord dat er al een hoop stappen gezet zijn om het eenvoudiger te maken voor particulieren maar hoeveel mensen snappen ook daadwerkelijk wat er op dat aanslagbiljet staat? Terwijl dat voor iedereen ook duidelijk moet zijn zodat men het kan controleren en alsook men duidelijkheid heeft over wat men juist moet betalen. Ipv nu eens te kijken en te zeggen: ja dat zal wel in orde zijn zeker.

en hoeveel van die "loonslaven" vragen dan aan die zelfstandige of dat in het zwart kan? Beetje hypocriet weer van alle schuld bij de zelfstandigen te leggen terwijl een hoop consumenten expliciet vraag of dat niet in het zwart kan. Als ik ergens een diagnose van een wagen doe bij een particulier hoor ik 90 procent van de keren dat ze dat wel zo zullen betalen. En als je dan zegt dat je toch een factuur zal maken gezien ik met zwart geld mijn onkosten, diagnoseapparatuur en afbetalingen niet kan betalen zijn merendeel nog eens in hun gat gebeten.
Dat wil echter niet zeggen dat je het daarom niet moet aanpakken natuurlijk.
Net zoals dat jij uw factuur even goed opstelt.

Wel dat is exact het probleem: terwijl de middenstand, ambtenaren en werknemers naar elkaar aan het kijken zijn negeert iedereen de olifant in de kamer. De superrijken zijn inderdaad veel minder talrijk maar vertegenwoordigen een walgelijk groot aandeel van het totale nationale vermogen. Niet minstens een deel maar allemaal leven ze in een totaal andere wereld. Velen zijn bovendien nog eens compleet gedisconnecteerd met de realiteit waar 90% van de bevolking alle dagen mee te kampen heeft. Ik kan echt niet begrijpen dat een werknemer vit op het zwart geld van de bakker en tegelijkertijd bewondering heeft voor de "allerhande constructies" (daar zijn we weer, voor mij ook die allerhande constructies graag :) )van superrijken, of vice versa natuurlijk.

Dat topsporters veel verdienen vind ik niet abnormaal, dat topsporters een uitzonderingsregime voor RSZ genieten vind ik ook niet abnormaal. De combinatie van beiden is echter compleet van de pot gerukt.

Ik heb in Business AM gelezen dat het loon van Nina Derwael 0,06% bedraagt van dat van Kevin De Bruyne. Ok je kan de sporten niet met elkaar vergelijken en in de ene sport gaat meer geld om als in de andere. Daarom vind ik een fiscaal gunstregime voor een Nina Derwael best wel ok. Dat hetzelfde gunstregime ook geldt voor Simon Mignolet of Fred Goffin vind ik helemaal van de pot gerukt.

Wel dat is exact het probleem: terwijl de middenstand, ambtenaren en werknemers naar elkaar aan het kijken zijn negeert iedereen de olifant in de kamer. De superrijken zijn inderdaad veel minder talrijk maar vertegenwoordigen een walgelijk groot aandeel van het totale nationale vermogen. Niet minstens een deel maar allemaal leven ze in een totaal andere wereld. Velen zin bovendien nog eens compleet gedisconnecteerd met de realiteit waar 90% van de bevolking alle dagen mee te kampen heeft.

Dat topsporters veel verdienen vind ik niet abnormaal, dat topsporters een uitzonderingsregime voor RSZ genieten vind ik ook niet abnormaal. De combinatie van beiden is echter compleet van de pot gerukt.

Ik heb in Business AM gelezen dat het loon van Nina Derwael 0,06% bedraagt van dat van Kevin De Bruyne. Ok je kan de sporten niet met elkaar vergelijken en in de ene sport gaat meer geld om als in de andere. Daarom vind ik een fiscaal gunstregime voor een Nina Derwael best wel ok. Dat hetzelfde gunstregime ook geldt voor Simon Mignolet of Fred Goffin vind ik helemaal van de port gerukt.
En doorgetrokken, eigenlijk zijn de fiscale gunstregimes voor grote bedrijven ook van de pot gerukt. Hierdoor wordt de kleine middenstand, ondernemer,... Het gras voor de voeten weggemaaid.

Net zoals we een getrapt belastingsysteem hebben voor individuen, zou dat gerust ook wat meer mogen toegepast worden op bedrijven. (al besef ik ook dat hier mogelijks problemen mee zijn. Afhankelijk van het soort bedrijf zou het zich mogelijks, op papier, in meerdere bedrijven kunnen opsplitsen om dit te omzeilen)

En doorgetrokken, eigenlijk zijn de fiscale gunstregimes voor grote bedrijven ook van de pot gerukt. Hierdoor wordt de kleine middenstand, ondernemer,... Het gras voor de voeten weggemaaid.

Net zoals we een getrapt belastingsysteem hebben voor individuen, zou dat gerust ook wat meer mogen toegepast worden op bedrijven. (al besef ik ook dat hier mogelijks problemen mee zijn. Afhankelijk van het soort bedrijf zou het zich mogelijks, op papier, in meerdere bedrijven kunnen opsplitsen om dit te omzeilen)
Inderdaad, al valt er nog iets te zeggen voor een fiscaal gunstregime als dat bijvoorbeeld afhankelijk is van tewerkstelling... Hoe meer mensen een bedrijf tewerk stelt hoe lager de belasting op winst bijvoorbeeld. Het is complex :)

Dat wil echter niet zeggen dat je het daarom niet moet aanpakken natuurlijk.
Net zoals dat jij uw factuur even goed opstelt.
Dat zeg ik ook niet. Maar men mag wel eens naar zichzelf kijken ook als men wil vingerwijzen naar een ander ipv de ogen te sluiten waar het bij uw eigen fout loopt.

Ik heb in Business AM gelezen dat het loon van Nina Derwael 0,06% bedraagt van dat van Kevin De Bruyne. Ok je kan de sporten niet met elkaar vergelijken en in de ene sport gaat meer geld om als in de andere. Daarom vind ik een fiscaal gunstregime voor een Nina Derwael best wel ok. Dat hetzelfde gunstregime ook geldt voor Simon Mignolet of Fred Goffin vind ik helemaal van de pot gerukt.

Ik vind een fiscaal gunstregime _misschien_ nog schappelijk voor al hun onkosten die door de overheid zijn betaald: olympische spelen, interlands etc... en bij wijze van spreken dan het "loon" dat men via sport vlaanderen of whatever sport federatie krijgt.

Maar daarbovenop al hun sponsordeals and whatnot: fuck no.

Terug
Bovenaan