No offence, maar in letterlijk elke thread die gaan over belastingen en hervormingen van fiscaliteit komen jouw posts neer op:
Het maakt niet uit hoe hard de overheid je probeert te naaien, doe gewoon uw broek af en geniet ervan.
Je doet alsof het innen van belastingen een God gegeven recht is van de overheid die we niet mogen bekritiseren.
Mijn posts komen neer op :
1) er is een abberatie in het systeem van de verloning tgv de koterijen. En dit is gewoon manifest oneerlijk en voor mij best afgeschaft. Er is geen enkele justificatie waarom er dient betaald te worden in cheques, wagens,... als we als betalingsmiddel een economie hebben gebaseerd op geld. Dan kan je alles daarmee doen.
2) ik schets de eventualiteit dat als wij als maatschappij niet bereid zijn om te besparen. Omdat we vinden dat de overheid voor alles moet tussenkomen en wij niet capabel zijn om zelf onze boontjes te doppen. En neen dat zijn we niet... want anders was de algemene tendens met deze energieproblematiek geweest, het is duur maar ik zal wel knippen totdat ik toekom. Ook al moet ik hiervoor afzien. Neen, de algemene reactie is... ik kan dat niet betaaaaaalllleeeeeeen... terwijl men zijn handen uitsteekt en kijkt naar de overheid om het probleem voor hen op te lossen.
Voor mij is het dan ook zonneklaar dat als DAT de mentaliteit is... dat ik dan liever heb dat ze nu al in mijn zakken zitten ipv dat men dit nog vb 10 jaar doet om dan dragoneske maatregelen te moeten nemen waar niemand goed van wordt. En ik helemaal mottig van wordt.
En uiteindelijk mag jij klagen en zagen over het feit dat je belastingen moet betalen. Maar uiteindelijk ga jij op uw kop mogen staan... betalen zul je ze toch moeten doen (of je moet zelfs geen nagel hebben om aan uw achterste te krabben...)
3) maar voor mij is het zonneklaar dat met de voordelen van een maatschappij (gezondheidszorg, infrastructuur, opleiding, werkloosheidsvergoeding,etc...) ook de nadelen erbij horen. En dat zijn de belastingen. En dan mag je voor mijn part op uw kop gaan staan. Zolang er geen wetgeving is die dit aanpast of er is geen meerderheid om zaken te wijzigen dan ga je u moeten neerleggen met het feit dat de maatschappij zijn eigen het recht heeft gegeven om bij ons allemaal aan legale diefstal te doen. En rekening houdende met het feit wat daar tegenover staat, heb ik echt geen probleem dat ik belastingen betaal.
We zijn niet geboren om heel ons leven ons kreupel te werken om op een leeftijd op pensioen te gaan waarop de meesten met met moeite naar toilet kunnen gaan en 'van het leven te genieten' als je oud en versleten bent en niets meer kunt.
Binnenkort zal de pensioenleeftijd naar 69 jaar gaan, en tegen dat mijn generatie 69 is, is die leeftijd zeker opgetrokken tot 76 ofzo.
Ik prefereer desondanks nog altijd dat systeem, dan het systeem van het verleden waar ik mijn heel leven mij kreupel moest werken voor een droog brood, waar ik mijn heel leven mij kreupel moest werken of dat ik anders afgerost werd, of dat ik mij kreupel moest werken om te overleven.
Of anders gezegd, hetgeen we nu ons kreupel werken noemen... dan zouden onze voorouders eens goed mee lachen terwijl ze ons tegelijkertijd luxepaardjes zouden noemen. Al zal dat altijd in meerdere of mindere mate zijn.
Laat ons echter duidelijk zijn dat de origine van het pensioen dat ingesteld werd een leeftijd was die een zeer kleine minderheid van ons haalde in tegenstelling tot een leeftijd waar we gemiddeld gezien vroeger 20 jaar van konden genieten en als we bij 67 op pensioen moeten.
Zou het leuker zijn om terug op 58jaar of vroeger op pensioen te mogen gaan. Tuurlijk... maar iemand gaat dat mogen gaan betalen... en ik betwijfel dat de volgende generatie gaat zeggen geen probleem of dat de economie nog altijd zo rooskleurig is als dat de economie in de jaren 60 of zo was.
Eigenlijk zou iedereen de keuze moeten krijgen ofwel het gedeelte van de RSZ/belastingen niet afhouden van je loon en zelf voor je pensioen zorgen ofwel het huidige systeem.
Ik zou zelfs geld betalen om dat eerste te kunnen doen.
Dat werkt niet. De mensen met kleine loontjes die hebben geen menswaardig pensioen of men gaat belastingen moeten heffen op degenen die het wel goed hebben om die te kunnen bijgeven. En de gegoeden gaan een menswaardig pensioen krijgen. Een individualistische aanpak is anders gezegd goed voor individuen maar niet voor de maatschappij. Maar in een maatschappelijke versie draaien de sterke schouders nu eenmaal ervoor op dat de anderen meekunnen. Je moet echter wel uw systeem niet intern ondergraven door de sterke schouders te doen overkomen als zwakke schouders (vb extralegale voordelen, het misbruik van het zelfstandigheidssysteem,...) aangezien iemand dat verschil gaat mogen compenseren.
Want zolang je niet zegt als maatschappij x, y en z schaffen we af. Of andere grote hervormingen uitvoert. Dan ga je het geld dat je nodig hebt om alles te betalen wel ergens vandaan moeten halen. En laat ons duidelijk zijn... in ons huidige systeem verwacht ik op geen enkele wijze diepgaande maatregelen.
Juist omdat de mensen dat niet willen. Dus schiet enkel nog de stap na stap oplossingen over, hopende dat we het daarmee gaan halen.
Maar het is ook niet alsof ik als ik de taxman zie afkomen begin te joelen en zeg... pak nog maar wat meer. Neen... maar ik ben wel intellectueel eerlijk genoeg dat ik weet dat om alles te kunnen voorzien van wat ik elke dag gebruik of waar ik als maatschappij achter sta dat daar nu eenmaal een kost tegenover staat. En dat we als maatschappij daar dan ook maar geld voor moeten zoeken. Ook al doet dat mij pijn. Dat is voor mij matuur in het leven staan. Dat is correct en fair discussiëren, waar ik toch vanuit ging dat we dat in deze thread probeerden te doen. En zolang we met een kiessysteem zitten waarbij je eindigt met een multitude aan fracties ga je nu eenmaal een systeem hebben van noch vis of vlees of een systeem van de consensus. Maar een echte visietekst die diepgaat hervormt. Vergeet het. En voor mij is het te belangrijk om dan maar gewoon te stellen, laat het maar zoals het is. Er komen daarvoor te veel uitdagingen op ons af.