Flexbureaus: voor- en tegenstanders

anders.

Well-known member
Edit mod: Deze discussie werd afgesplitst uit pol en actua.
+ niet iedere werkgever staat te springen om aanpassingen door te voeren op vlak van ergonomie en takkenpakket om tegenmoet te komen aan de noden van die bepaalde WN. Dan val je ook snel uit de boot ook al ben je werkwillig.
Ik vind dat opvallend bij de trend rond flex-plekken. Je mag letterlijk afkomen met studies dat flex-plekken inefficiënt én onergonomisch zijn, werkgevers gaan het toch blijven doorpushen. Bij mijn huidige klant verhuist iedereen binnenkort naar een gebouw met nog enkel flex-plekken. Bijgevolg heel de IT-afdeling die elke ochtend een rebuild van het gebouw mag gaan doen met eigen toetsenbord, muizen, headsets, ... En 's avonds hetzelfde in omgekeerde richting...
Daarnaast spelen ze het dan nog klaar om maar 1 scherm meer te voorzien, want niet iédereen heeft 2 schermen nodig... klopt, maar sommigen wel, en die hebben er nu geen meer...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dat opvallend bij de trend rond flex-plekken. Je mag letterlijk afkomen met studies dat flex-plekken inefficiënt én onergonomisch zijn, werkgevers gaan het toch blijven doorpushen. Bij mijn huidige klant verhuist iedereen binnenkort naar een gebouw met nog enkel flex-plekken. Bijgevolg heel de IT-afdeling die elke ochtend een rebuild van het gebouw mag gaan doen met eigen toetsenbord, muizen, headsets, ... En 's avonds hetzelfde in omgekeerde richting...
Daarnaast spelen ze het dan nog klaar om maar 1 scherm meer te voorzien, want niet iédereen heeft 2 schermen nodig... klopt, maar sommigen wel, en die hebben er nu geen meer...
En ook elke dag je stoel en tafel terug in de goeie positie krijgen...

Ik ben ook écht geen fan van flexplekken, dat is onnozel maar dat is een soort keuze- en stressmoment dat ik er eigenlijk niet bij kan hebben. Ik wil 's ochtends gewoon kunnen beginnen werken zonder na te denken waar ik wil zitten (en ah dju, er zit iemand op 'mijn' plek). En dan inderdaad op zoek mogen naar juiste kabeltjes.

Anderzijds snap ik het, zeker nu ook wel, dat we niet elk ons eigen bureau krijgen. Ikzelf werk sinds kort 4/5de en werk ook nog minstens een dag in de week van thuis uit, dan is het nogal zot om zoveel bureauruimte vast in te nemen.

Wij hebben daar eigenlijk totaal geen last van. Elke plek heeft een scherm. Toetsenbord en muis hou je zelf bij. Duurt een minuutje om alles klaar te leggen.
Ik zou niet weten waarom ik mijn eigen vaste plek moet hebben als consultant. Als interne medewerker die jarenlang op dezelfde positie blijft zou ik wel liefst een eigen vaste plek hebben, maar als consultant hoeft dat voor mij totaal niet.

Wij hebben daar eigenlijk totaal geen last van. Elke plek heeft een scherm. Toetsenbord en muis hou je zelf bij. Duurt een minuutje om alles klaar te leggen.
Ik zou niet weten waarom ik mijn eigen vaste plek moet hebben als consultant. Als interne medewerker die jarenlang op dezelfde positie blijft zou ik wel liefst een eigen vaste plek hebben, maar als consultant hoeft dat voor mij totaal niet.
De "routine" bij ons:
Binnenkomen, zoeken naar een plek (want, je komt net naar bureau om uw collega's te zien, bijgevolg zijn er plekken te weinig). Dan zoeken naar een bureaustoel die niet kraakt, in te stellen valt en waarvan de armleuningen niet uit elkaar vallen.

Hierna komt fase 2: Er zijn docking stations, maar die zijn voor andere laptops dan de onze, er zijn ook geen extra stopcontacten voorzien. Dus uitzoeken welke kabel de stroomtoevoer van het docking station is, en deze uittrekken en vervangen door de adapter van uw laptop. De schermen hangen via display-port aan de docking stations, onze laptops... 1 HDMI-poort en dan nog 1 HDMI-poort via adapter naar USB-C. Bijgevolg dus op zoek naar 2 HDMI-kabels.

Als ge dat allemaal hebt gevonden, kunt ge uw tafel en bureaustoel juist instellen, uw eigen toetsenbord, muis en headset uit uw locker gaan halen en de rommel die er staat ergens weg steken.

En 's avonds de omgekeerde richting, want alles moet terug staan zoals het stond (ook al heeft niemand van ons team nog die laptops die in de dockings passen).

Dat is per dag, per persoon gemakkelijk 45 min verloren tijd.

Bij ons zijn ze gelukkig van dat idee afgestapt, geldt enkel nog voor mensen die maar sporadisch eens vanop kantoor werken (bv. sales)
Dat lijkt me ook de enige situatie waarin flexplekken werken. Maar niet voor mensen die de meeste tijd vanop een vaste plaats werken, dan verlies je inderdaad gewoon een hoop tijd.

Wij zijn sinds kort van vaste workstation overgeschakeld naar performante laptop.
Thuiswerk deden we vroeger via vpn inloggen op onze workstation. Computertje aan, inloggen en werken.
Nu is het elke dag, laptopje uit de draagtas, voedingetje insteken. usb C voor scherm 1, hdmi voor scherm 2, hoofdtelefoontje in voor teams meeting, usb hubje voor bedrade toetsenbord en muis. (die heb ik wel buitengesmeten en zelf draadloos gekocht) En dan na de werkdag alles weer afbreken.... zucht....
Ik merk van veel collegas dat ze de laptop gewoon op het werk laten staan.

In theorie hebben wij flexplekken, in de praktijk zit je zo goed als altijd op vaste plekken. Ik vind het wel goed zo. Ik heb al enkele keren ergens anders gezeten omdat er niemand van m'n team was en ik naast iemand wilde zitten met wie ik af en toe wat zaken moest bespreken.

Onze stoelen/bureau's/schermen zijn ook gemakkelijk in te stellen zodat je op minder dan een minuut alles hebt afgesteld zoals je anders zou doen. Het is imo toch niet moeilijk om zelf te onthouden hoe je het instelt als je gewoon voor jezelf de keypoints onthoudt.

- De bureau's zijn verstelbaar in hoogte, en je kan de hoogte ook aflezen. Ik zet die standaard op xx cm.
- Met de stoelen kan je niet zo veel, maar da's voor mij ook gewoon ze op de max. hoogte zetten en de armsteunen zo instellen dat ze net/net niet onder m'n bureau passen en de rugleuning los zetten.
- Het scherm zet ik zodat m'n ogen gelijk staan met de bovenste rand van het scherm als ik mooi rechtop zit.

Laatst bewerkt:
Wij zijn sinds kort van vaste workstation overgeschakeld naar performante laptop.
Thuiswerk deden we vroeger via vpn inloggen op onze workstation. Computertje aan, inloggen en werken.
Nu is het elke dag, laptopje uit de draagtas, voedingetje insteken. usb C voor scherm 1, hdmi voor scherm 2, hoofdtelefoontje in voor teams meeting, usb hubje voor bedrade toetsenbord en muis. (die heb ik wel buitengesmeten en zelf draadloos gekocht) En dan na de werkdag alles weer afbreken.... zucht....
Ik merk van veel collegas dat ze de laptop gewoon op het werk laten staan.
Zijn zo van die docking stations op usb C geen oplossing?

De "routine" bij ons:
Binnenkomen, zoeken naar een plek (want, je komt net naar bureau om uw collega's te zien, bijgevolg zijn er plekken te weinig). Dan zoeken naar een bureaustoel die niet kraakt, in te stellen valt en waarvan de armleuningen niet uit elkaar vallen.

Hierna komt fase 2: Er zijn docking stations, maar die zijn voor andere laptops dan de onze, er zijn ook geen extra stopcontacten voorzien. Dus uitzoeken welke kabel de stroomtoevoer van het docking station is, en deze uittrekken en vervangen door de adapter van uw laptop. De schermen hangen via display-port aan de docking stations, onze laptops... 1 HDMI-poort en dan nog 1 HDMI-poort via adapter naar USB-C. Bijgevolg dus op zoek naar 2 HDMI-kabels.

Als ge dat allemaal hebt gevonden, kunt ge uw tafel en bureaustoel juist instellen, uw eigen toetsenbord, muis en headset uit uw locker gaan halen en de rommel die er staat ergens weg steken.

En 's avonds de omgekeerde richting, want alles moet terug staan zoals het stond (ook al heeft niemand van ons team nog die laptops die in de dockings passen).

Dat is per dag, per persoon gemakkelijk 45 min verloren tijd.
Hier zelfde, de schermen hebben dan nog geen HDMI poort maar enkel display ports...

Laatst bewerkt:
Zijn zo van die docking stations op usb C geen oplossing?

Hier zelfde, de schermen hebben dan nog geen HDMI poort maar enkel display ports...
dat kost geld ze man.. Nee normaal gezien zou dat er gekomen zijn maar met de chiptekorten e.d. blijkbaar moeilijk verkrijgbaar.

Nog een klein puntje van frustratie:
We hebben nu dus nieuwe laptops omdat een deel van het team krachtige laptop's nodig heeft. Maar, ik gebruik dus vooral web-interfaces en cloud-applicaties. Bij de vorige laptop, als ik thuis kwam, was het letterlijk uit zak halen, USB-C er in en alles was in orde (stroom, beeld, toetsenbord, muis, ...). De nieuwe laptop heeft te veel vermogen nodig voor op te laden via USB-C, mijn scherm schaalt ook niet goed via de USB-C (wss een driverissue). Dus moet het via HDMI, dus ook hier thuis terug: HDMI erin, stroomkabel uit zak en insteken. USB-hub insteken.

Als je dan weet dat dat laptops van 4000€ en die laptop van 1000€ die we ervoor hadden is voor mij gewoon 10x handiger.
En dan is er geen budget voor 2 schermen of een groot ultra-wide scherm...

Ook bij ons "flex desks" maar wel designated "areas" per "eenheid". In die area kunnen die eenheden dan nog wel een plan maken zodat bepaalde stukken van die vloer voor bepaalde teams voorbehouden zijn. Ik vind het nog wel logisch omdat er met het vele thuiswerken (60%) anders veel te veel bureaus zouden leeg staan, op deze manier hebben ze dacht ik de huur van een gebouw kunnen opzeggen.

Hier is het voor het merendeel van het vast personeel nog oude stijl, met eigen bureau's, terwijl er flexplekken worden voorzien voor de velen die maar deels op onze dienst werken.

Op zich wel blij dat ik mijn eigen plek heb, ook al zit ik nu wel gemiddeld 2 dagen per week thuis. Het is gewoon makkelijk als je zaken kan laten liggen. Al is het ook wel zo dat tegenwoordig bijna alles digitaal is en zo'n clean desk policy mits wat gewenning wel zou lukken. Waar ik het meest tegen zou opzien is gewoon 's morgens gaan kijken waar er nog plaats is.

Ik zou zot worden van te werken op enkel een flex plek denk ik. Ik heb mijn eigen bureau met mijn stoel en schermen op mij aangepast. En mijn bureau ligt ook vol papieren.

Ik kan er wel mee leven, zeker nu ik amper nog twee dagen per week op kantoor ben. Wij hebben flexplekken met voorbehouden zones per team en met een reserveringstool. Tafels zijn in hoogte verstelbaar, je hebt twee 24" schermen en een universeel USB dock. Tobo, muis en headset krijg je zelf, wat ik niet meer dan logisch vind ivm hygiëne. Het enige wat me stoort is dat de bureaus niet dagelijks gekuist worden en je dus soms het vuil (vette vingers) van de vorige ziet staan. Tijdens de piek van de pandemie stond er overal kuisgerief (alcoholspray en papieren doeken) ter beschikking maar dat wordt nu niet meer aangevuld...

Thuis sluit ik voeding, netwerkkabel en eigen cheapo usb-c dock (tobo, muis, usb headset en HDMI) aan en ik kan beginnen.

Tjaa met de komst van het thuiswerken in de meeste bedrijven zijn flexplekken wel logisch. Je moet denken als je 20 mensen op kantoor hebt en er komen er dagelijks maar 5 op kantoor ...

Nu ik blijf er wel bij voor sommige jobs is dit veel te onhandig en ook mensen zijn gewoontedieren. Maw als heb je flexplekken de meeste zullen altijd op hun vast plaatsje gaan zitten.

Nu ik heb het liefst wel een vast plekje om een foto of nen plant te plaatsen, maakt het kantoor veel gezelliger. Helaas als consultant, zeer lastig :-D

Tjaa met de komst van het thuiswerken in de meeste bedrijven zijn flexplekken wel logisch. Je moet denken als je 20 mensen op kantoor hebt en er komen er dagelijks maar 5 op kantoor ...

Nu ik blijf er wel bij voor sommige jobs is dit veel te onhandig en ook mensen zijn gewoontedieren. Maw als heb je flexplekken de meeste zullen altijd op hun vast plaatsje gaan zitten.

Nu ik heb het liefst wel een vast plekje om een foto of nen plant te plaatsen, maakt het kantoor veel gezelliger. Helaas als consultant, zeer lastig :-D
Dat klopt, maar dan mag je ook geen managers hebben die zeggen "ik wil graag dat heel mijn team er is op dag x".
Daarnaast zijn onze plekken uitgeteld op een moment tijdens corona waarbij het team ongeveer 1/3e was van wat het nu is. Toen kwam "donderdag moet iedereen komen". 12 bureaus voor +40 man...
Als je flex-plekken wil, dan is het voor iedereen en elke afdeling. En als jij dan als C-level manager pas 's middags aankomt, heb je maar pech ook.

Bij voorgaande werkgever gingen ze het zo invoeren, exact 2 dagen voordat HR een vaste plek kreeg omdat anders de mensen ze niet wisten zitten. En na 2 weken had quasi iedereen een vaste plek.

Dat klopt, maar dan mag je ook geen managers hebben die zeggen "ik wil graag dat heel mijn team er is op dag x".
Inderdaad! Of nog beter een manager die roept dat iedereen de flexplekken moet respecteren maar wel zelf zijn vast plekje opeist!

Ik ben fan van flexplekken, maar wij moeten maar 1 à 2x per week naar kantoor gaan.

Bureaus moeten op voorhand via een online booking systeem worden gereserveerd (max 1 week op voorhand). Je mag volledig vrij zitten waar je wil, je kan dat wat met je team coördineren (wat meestal wel gebeurt), maar je mag ook je helemaal ergens anders zetten. Iedereen heeft een persoonlijke locker waar je toetsenbord en muis kan achterlaten.

Ik werk nog altijd het liefst van thuis uit, maar als ik op kantoor zit spits ik wel mijn oren om uit mijn omgeving het een en ander op te vangen en het is juist omdat ik nu veel meer kan afwisselen aan welk eiland ik zit, dat ik meer oppik en bijleer.

Terug
Bovenaan