Formatieperikelen: blijf jij bij je stem of zou je nu anders stemmen?

als je vandaag naar de stembus moet, blijf je bij je stem?

• ja

Stemmen: 112 80,0%
  • nee

Stemmen: 21 15,0%
  • ik weet het niet

Stemmen: 7 5,0%

• Totaal aantal stemmers
    140

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
De Vlaamse regering is gevormd, de gemeenteverkiezingen zijn voorbij en nu begint het money time te worden voor de vorming van een federale regering. We zijn (het begint bijna traditie te worden) getuige van een schabouwelijk tafereel waar iedereen maar met de vinger zit te wijzen en niemand echt lijkt enige toegeving te willen doen. De vraag komt dan ook bij me op, staat iedereen nog achter zijn keuze van juni of slaat de twijfel toe door hoe alles loopt?

OpenVLD ipv NVA indien ze met een liberaal plan komen (tegenovergestelde van de laatste jaren dus)

De ‘of niet?’ bij de poll zou weggelaten moeten worden voor meer duidelijkheid denk ik, nu is het geen ja/nee vraag technisch gezien.

OT: ik blijf ook bij mijn stem, ben wel tevreden van hoe men zich opgesteld heeft tijdens de formatie ondanks de huidige impasse.

Laatst bewerkt:
Ik blijf 100% bij mijn stem.
Als ik zie dan ligt het niet aan de partij waarop ik heb gestemd dat we er niet uitgeraken, en was elk akkoord zeker behapbaar voor mij als kiezer.

Want eerlijk gezegd waarom zou een kiezer voor CD&V of N-VA aan zijn stem moeten twijfelen? Daar lijkt me weinig reden toe, en op wat zouden ze anders moeten stemmen?

Het enige wat ik mij kan indenken zijn vooruit kiezers die misschien een iets rechtsere en conservatievere houding hadden gehad.

Ik zou nu Vooruit in plaats van N-VA (was eerder een overwogen anti VB of PS stem) stemmen. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik zag wat voor verschuiving er in Wallonië had plaatsgevonden, dus nog los van de soap die zich nu afspeelt.
Ja, we moeten het budget op orde krijgen maar ik ben akkoord met wat Vooruit nu zegt, het zijn vooral zij die al veel hebben die ontzien worden en de ongelijkheid zal toenemen. Ik zit zelf in het inkomenssegment dat er in absolute termen het meest op zal vooruit gaan, ik zie niet in waarom dat nodig is in een land met een mega begrotingstekort.

Ik zou nu Vooruit in plaats van N-VA (was eerder een overwogen anti VB of PS stem) stemmen. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik zag wat voor verschuiving er in Wallonië had plaatsgevonden, dus nog los van de soap die zich nu afspeelt.
Ja, we moeten het budget op orde krijgen maar ik ben akkoord met wat Vooruit nu zegt, het zijn vooral zij die al veel hebben die ontzien worden en de ongelijkheid zal toenemen. Ik zit zelf in het inkomenssegment dat er in absolute termen het meest op zal vooruit gaan, ik zie niet in waarom dat nodig is in een land met een mega begrotingstekort.
Had je het programma van N-VA wel doorgenomen voordat je erop stemde?
Want met alle respect wat er voorligt is ook wat ze op voorhand zeide te willen doen.

Werken moet meer lonen, met andere woorden mensen die werken moet er meer aan over houden. Maar tegelijk is het ook logisch dat iemand die harder werkt, meer verantwoordelijkheid draagt ook in verhouding meer verdient.
Het mag niet zijn dat het verschil tussen werken en niet werken groter wordt. Maar dat het verschil in verloning gekoppeld aan wat je doet van werk kleiner wordt.

Het punt is dat we moeten gaan naar eerlijk fiscaliteit. Dat diegene die nu heel veel verdienen en via poortjes daar weinig op belast worden gewoon eerlijker bijdragen.
Niet naar een regeling waar diegene die in de hogere middenklasse zit zodanig belast wordt dat elke motivatie om beter te doen keihard afgestraft wordt.
Het is niet die hogere middenklasse die heel veel verdienen voor alle duidelijkheid, het is wel die groep die nu in verhouding wel het meeste bijdraagt.

Terug
Bovenaan