Even inpikken en rap een vraagje tussendoor gooien:
Zou het interessant zijn om een relatief goedkope en compacte telelens aan te schaffen als beginner? Zelf heb ik al paar keer getwijfeld om een oude Canon 15-85mm of een Tamron 100-300 lens te kopen. De reden dat ik nog niet verder heb gezocht ervoor is omdat ik nog lang niet het gevoel heb dat ik de kitlens 'ontgroeid' ben (5 maand bezig ongeveer) en omdat ik wat bang ben voor de diafragma waarden. Maar met een telelens heb je wel een grote range waar je mee kan experimenteren natuurlijk...
Mijn plan was om eigenlijk eerst een 35mm prime te kopen en heel wat later dan een 85mm prime. Leek me een zeer goed combo met vaak betere lichtsterkte en scherpte. Het grote nadeel is natuurlijk dat ge op reis vaak moet verwisselen en ze wat duurder zijn, en ge de complete range niet hebt.
Een telelens lijkt dan een ideale oplossing, maar zoals
@Avondland hier al aanhaalde: als ik in de nabije toekomst dan toch die 35mm & 85mm koop is die telelens mogelijks weg gegooid geld...
Wat zouden jullie aanraden naar een beginner? Een telelens met wat hogere F-nummers waar je in meeste situaties wat mee kunt, of toch eerder de primes omdat mijn persoonlijke voorkeur daar nu al tijdje naar toe gaat.