Fotografiethread

Ja, dat is correct, en uiteindelijk zal het met een balhoofd ook wel lukken om een panorama te maken, of zelfs uit de hand... Je bent gewoon meer zeker van je stuk als je weet dat je horizon mooi recht is en dat je voor elke foto minimale perspectiefvertekening hebt.

Amai er zitten hier veel (semi-)profs ! Veel impressionante foto's al zien passeren en ben absoluut nog niet door de 50 pagina's thread...

Heb de oude Nikon D60 body van mijn pa gekregen en nu met een nieuwe batterij ervoor ga ik toch ook es proberen om me te verdiepen in de materie. Heb de Reddit Photo Class 2021 al gevonden en ga eens proberen om wekelijks wat van die proefjes te doen.

Meer technisch, maar de Stanford course heb ik ondertussen ook bookmarked :

Verder goeie aanraders qua referenties van de experten hier? Uiteraard moet je gewoon je kot uitkomen en gaan schieten, want het blijft een heel praktische hobby.

Bedoeling was om met zijn allen uit ons kot te komen en een BG-fotografiemeet te houden, maar met het drukke najaar zal dat wellicht iets voor na de feestdagen zijn?

EDIT: nog complimentjes gekregen voor de foto's die ik heb getrokken van het koppel van vorige week. Goeie maat van de unief trouwde met zijn madam:

Wat een prachtige trouwreportage!!

Echt unieke, filmische sfeer inderdaad. En die gezichtsuitdrukkingen tijdens de ceremonie!
We zullen er al zeker 4 hier in huis op canvasgrootte ophangen.

Laat maar weten wat we in ruil kunnen doen of geven.

Well done en merci

Fijn om te horen! :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Heb de Reddit Photo Class 2021 al gevonden en ga eens proberen om wekelijks wat van die proefjes te doen.

Meer technisch, maar de Stanford course heb ik ondertussen ook bookmarked :
CS 178 - Digital Photography

Toen ik een paar jaar geleden ben begonnen met fotografie heb ik zelf een aantal fotografiecursussen gevolgd bij Alison.com en vooral om de techniek te begrijpen vond ik dat goede cursussen. Ik begon met de introduction cursus en eindigde bij de advanced. De cursussen zijn bovendien gratis, maar je moet wel 80% of meer behalen op een cursus om naar het volgende niveau te gaan.

S E C O N D S H O O T E R

Ik ben opzoek naar een fotograaf die ervaring heeft in het fotograferen van bruiloften.

Is er hier iemand die mij mee op sleeptouw wil nemen? 😇

Ik heb het net in een groep op Facebook geplaatst maar probeer het hier ook eens.

Of weet je iemand die af en toe werkt met een second shooter? Stuur me gerust een pm!
Ik zou heel graag naast alle landschappen me willen focussen op portret en bruids fotografie.

S E C O N D S H O O T E R

Ik ben opzoek naar een fotograaf die ervaring heeft in het fotograferen van bruiloften.

Is er hier iemand die mij mee op sleeptouw wil nemen? 😇

Ik heb het net in een groep op Facebook geplaatst maar probeer het hier ook eens.

Of weet je iemand die af en toe werkt met een second shooter? Stuur me gerust een pm!
Ik zou heel graag naast alle landschappen me willen focussen op portret en bruids fotografie.
Lijkt me zeker niet evident om iemand te vinden. De artistieke klik moet er ook wel zijn, want als je iemand meeneemt met een totaal andere stijl zit je met een weinig consistente trouwreportage. Tenzij dat de wens is van het koppel. Maar om ervaring om te doen is dat zeker interessant. Een tweede shooter is handig om de aandacht te vestigen op de gasten en de meer spontane gebeurtenissen die gebeuren waar je als "hoofdfotograaf" niet altijd oog voor hebt.

Ik zou er zelf ongetwijfeld ook veel van kunnen opsteken.

Ja, ik durf daar eerlijk gezegd niet zonder enige kennis aan te beginnen... Vandaar dat ik hoop dat ik eens mee mag gaan met een pro 😬 uiteraard moet er een klik zijn maar moet eerst al iemand vinden om te kijken of er een klik kan zijn. Want ik wil het wel heel graag leren!

Ja, ik durf daar eerlijk gezegd niet zonder enige kennis aan te beginnen... Vandaar dat ik hoop dat ik eens mee mag gaan met een pro 😬 uiteraard moet er een klik zijn maar moet eerst al iemand vinden om te kijken of er een klik kan zijn. Want ik wil het wel heel graag leren!
Je zou eventueel al kunnen beginnen met 'engagement shoots'. Daaruit kan je kijken in welke stijl je wil verder werken, en dat is ook altijd interessant om voor te leggen aan potentiële klanten. Zo'n shoot is ook nét iets minder belangrijk dan een huwelijk. Daar heb je maar 1 kans.

Ben (nogmaals) aan het overwegen om de Sony A7iii te verkopen en iets compact aan te schaffen.
Gebruik is enkel op reis, landschappen en af en toe een portretje.
Vooral tijdens wandelingen, klimmen, ferrata, ... dus moet compact zijn.

Ik twijfel over 2 toestellen:
Sony RX100Vii
Fuji X-T100v

Voordeel van de Fuji is, is dat deze WR is (met de adapterkit wel) en dus ook in minder goed weer gebruikt kan worden.
Nadeel is dan weer dat ik niet graag met Fuji werk. Menu's enz. van Sony vind ik veel duidelijker.

What to do, hmmm.

Ben (nogmaals) aan het overwegen om de Sony A7iii te verkopen en iets compact aan te schaffen.

Sony RX100Vii
Fuji X-T100v

Voordeel van de Fuji is, is dat deze WR is (met de adapterkit wel) en dus ook in minder goed weer gebruikt kan worden.
Nadeel is dan weer dat ik niet graag met Fuji werk. Menu's enz. van Sony vind ik veel duidelijker.

What to do, hmmm.
Leica Q? :unsure:

Op zich is de Sony A7III niet groot (itt FF-toestellen met ingebouwde grip), maar lichtsterke FF lenzen met AF zijn nu eenmaal grote dingen. Je kan dat wel compacter krijgen door MF-lenzen te kopen (of pancakes) maar zo'n Sony RX100Vii is natuurlijk een pak kleiner.

Denken jullie soms dat het gebruik van professionele fotoapparaten in het gedrang komt door de steeds betere camera's in dure smartphones?
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om in de hobby te stappen maar zie soms zo'n mooie smartphone foto's dat ik me afvraag of verschil wel groot genoeg is.

Sony RX100Vii
Fuji X-T100v

What to do, hmmm.

Bedoel je trouwens de X100v of de X-T200, want de X-T100 is een oud model.

Dat zijn wel drie heel aparte toestellen die je beschrijft, ik begrijp de zoektocht naar iets compacter maar je gaat je echt beklagen in ergonomie en flexibiliteit vrees ik?

Denken jullie soms dat het gebruik van professionele fotoapparaten in het gedrang komt door de steeds betere camera's in dure smartphones?
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om in de hobby te stappen maar zie soms zo'n mooie smartphone foto's dat ik me afvraag of verschil wel groot genoeg is.

Nee de smartphone kan zeer mooie dingen tegenwoordig maar een volwaardige camera zal hij nooit vervangen (toch niet int kort). Een smartphone past vooral post-processing trucjes toe om tot een mooie resultaat te komen bijkomstig zit je met een kleine sensor, kleine lenzen, vaste diafragma's en beperkte sluitertijd keuze is toch iets wat een hobbyist of professioneel nodig heeft.

Om op uw GSM/ipad te laten staan of albelli-boekjes te printen is dat ruim voldoende.
Maar draai of keer hoe je het wil, een smartphone zal nooit aan de hielen komen van een fototoestel.
Daarbij komt tegenwoordig dat iedereen toegang heeft tot semi-professioneel materiaal. Dus het onderscheid wordt tegenwoordig gemaakt in hoe je foto's maakt en vooral de edit achteraf.
Waar vroeger een fotograaf het onderscheid kon maken met zijn materiaal, komt nu de stijl als 1ste te staan.

Om op uw GSM/ipad te laten staan of albelli-boekjes te printen is dat ruim voldoende.
Maar draai of keer hoe je het wil, een smartphone zal nooit aan de hielen komen van een fototoestel.
Daarbij komt tegenwoordig dat iedereen toegang heeft tot semi-professioneel materiaal. Dus het onderscheid wordt tegenwoordig gemaakt in hoe je foto's maakt en vooral de edit achteraf.
Waar vroeger een fotograaf het onderscheid kon maken met zijn materiaal, komt nu de stijl als 1ste te staan.
Hm, stijl is altijd wel een kenmerk geweest van een degelijke fotograaf, niet? Goed materiaal geeft je wel een "edge": de focus zal sneller zijn, fraaie bokeh geeft je een dromerige look, er is meer scherpte en het dynamisch bereik is stukken beter zodat je meer mogelijkheden hebt met de edit. Er is duidelijk een neiging naar meer megapixels. Op zich niet slecht: je kan meer croppen zonder teveel te verliezen. En door het betere dynamische bereik behoud je nog genoeg details als je iets uit de schaduw wil halen.

Ik denk dat er momenteel nog wel teveel technische beperkingen zijn om smartphonefotografie op een gelijke voet te plaatsen met "echte fotografie" (what's in a name). Dat kan in de toekomst mogelijk veranderen (vergelijk de eerste computers maar eens met een hedendaagse smarthpone) door op een steeds kleinere schaal chips en, wie weet, lenzen te kunnen maken. Ik durf niet te zeggen dat we over 30 of 40 jaar nog steeds op deze manier aan fotografie doen, maar op korte termijn zie ik daar weinig in veranderen.

Soms wel een beetje frustrerend om je "straight out of camera"-resultaat te zetten naast het reeds voorbewerkte resultaat van je smartphone. Hoe sterk dat is geëvolueerd op 10 jaar tijd is best verbluffend.

Hm, stijl is altijd wel een kenmerk geweest van een degelijke fotograaf, niet? Goed materiaal geeft je wel een "edge": de focus zal sneller zijn, fraaie bokeh geeft je een dromerige look, er is meer scherpte en het dynamisch bereik is stukken beter zodat je meer mogelijkheden hebt met de edit. Er is duidelijk een neiging naar meer megapixels. Op zich niet slecht: je kan meer croppen zonder teveel te verliezen. En door het betere dynamische bereik behoud je nog genoeg details als je iets uit de schaduw wil halen.

Ik denk dat er momenteel nog wel teveel technische beperkingen zijn om smartphonefotografie op een gelijke voet te plaatsen met "echte fotografie" (what's in a name). Dat kan in de toekomst mogelijk veranderen (vergelijk de eerste computers maar eens met een hedendaagse smarthpone) door op een steeds kleinere schaal chips en, wie weet, lenzen te kunnen maken. Ik durf niet te zeggen dat we over 30 of 40 jaar nog steeds op deze manier aan fotografie doen, maar op korte termijn zie ik daar weinig in veranderen.

Soms wel een beetje frustrerend om je "straight out of camera"-resultaat te zetten naast het reeds voorbewerkte resultaat van je smartphone. Hoe sterk dat is geëvolueerd op 10 jaar tijd is best verbluffend.

Abosluut, maar dat is de voorbija 5-10 jaar nog sterker aan bod gekomen. Met het digitale tijdperk in te gaan "is iedereen fotograaf". Iedereen heeft toegang tot een 24mp of zelfs 36. Duur, maar betaalbaar. Smijt daar nog een dikke prime op en you are good to go.
Dan komt het aan op de techniciteit en de creativiteit van de fotograaf. Ik kan nog steeds naar foto's van andere fotograferen zitten kijken denken "godver, hoe doen die da?". En dan wordt eigenlijk best leuk ook.

Ik wil alleen maar zeggen, dat uw doel van uw fotografie ook invloed heeft hoe tevreden je bent met smartphone kwaliteit, of dat net ietsje meer wil. Instagramfiltertjes vind je om de haverklap. Mobile presets van de zotste influencers heb je voor nog geen €10...
En zo komt ik naadloos tot uw laatste puntje...het is best frustrerend om te zien inderdaad. En al even frustrerend om te horen dat mensen letterlijk denken dat je door een dure camera ook meteen de foto hebt die je later zal afleveren....Het werk achter de foto wordt nog steeds zo zwaar onderschat.

Abosluut, maar dat is de voorbija 5-10 jaar nog sterker aan bod gekomen. Met het digitale tijdperk in te gaan "is iedereen fotograaf". Iedereen heeft toegang tot een 24mp of zelfs 36. Duur, maar betaalbaar. Smijt daar nog een dikke prime op en you are good to go.
Dan komt het aan op de techniciteit en de creativiteit van de fotograaf. Ik kan nog steeds naar foto's van andere fotograferen zitten kijken denken "godver, hoe doen die da?". En dan wordt eigenlijk best leuk ook.

Ik wil alleen maar zeggen, dat uw doel van uw fotografie ook invloed heeft hoe tevreden je bent met smartphone kwaliteit, of dat net ietsje meer wil. Instagramfiltertjes vind je om de haverklap. Mobile presets van de zotste influencers heb je voor nog geen €10...
En zo komt ik naadloos tot uw laatste puntje...het is best frustrerend om te zien inderdaad. En al even frustrerend om te horen dat mensen letterlijk denken dat je door een dure camera ook meteen de foto hebt die je later zal afleveren....Het werk achter de foto wordt nog steeds zo zwaar onderschat.
Smartphonefoto's editen is één ding, RAW-foto's editten geeft je zoveel meer mogelijkheden. De leercurve is echter hoog en zoals je aangeeft neemt dat behoorlijk wat tijd in beslag als je iets deftig wil afleveren. Het is dé manier om je huisstijl verder te ontwikkelen, want een foto is zoveel meer dan enkel het nemen ervan. Helemaal in het begin was dat verzadiging en contrast opkrikken en klaar. :unsure: Ook die programma's zijn sterk geëvolueerd en het is fantastisch om te zien hoeveel je uit een matige foto kan halen zodat die een pak boeiender wordt.

Smartphonefoto's editen is één ding, RAW-foto's editten geeft je zoveel meer mogelijkheden. De leercurve is echter hoog en zoals je aangeeft neemt dat behoorlijk wat tijd in beslag als je iets deftig wil afleveren. Het is dé manier om je huisstijl verder te ontwikkelen, want een foto is zoveel meer dan enkel het nemen ervan. Helemaal in het begin was dat verzadiging en contrast opkrikken en klaar. :unsure: Ook die programma's zijn sterk geëvolueerd en het is fantastisch om te zien hoeveel je uit een matige foto kan halen zodat die een pak boeiender wordt.

Dit vooral. Als je eens een beetje onder de knie begint te hebben wat het allemaal doet, kan je veel bewuster gaan fotograferen. En kan je vooral al gaan fotograferen met oog op wat uw resultaat zou moeten worden. En dan pas wordt het écht plezant (maar ook frustrerend als het niet meteen lukt :D)

Terug
Bovenaan