Fotografiethread

Ik denk er aan om een compact fototoestel te kopen voor dagelijkse foto's; vakanties, gezin, dagelijkse leven. We zijn het thuis beu dat we hiervoor onze GSM gebruiken en de kwaliteit van mijn gsmfoto's laat echt de wensen over (mijn vrouw heeft een pixel, ik een relatief oude oneplus).

Als ik rondkijk lijkt de fujifilm x100iv een geschikt toestel; compact, geen gedoe met lenzen, out of the box iets van bewerking, en tot slot gewoon mooi toestel.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Het is redelijk dure aankoop, maar die toestellen gaan toch vaak een 10tal jaren mee? Is de leercurve niet te groot voor een echte leek?
persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar de x-e5, met een pancake lens is die bijna zo compact als de x100vi, maar je hebt toch de flexibiliteit van andere lenzen te kunnen gebruiken.
Ik zie dat op kamera express de bundle met 23mm lens nu ook goedkoper staat dan de x100vi

Heb hier een vraag gekregen van een reclamebureau om een licentie van een foto te kopen voor 1 jaar voor online promotie. Foto is op een event genomen.

Nu wat vraag je daar voor? :thinking: Iemand ervaring mee?

Heb hier een vraag gekregen van een reclamebureau om een licentie van een foto te kopen voor 1 jaar voor online promotie. Foto is op een event genomen.

Nu wat vraag je daar voor? :thinking: Iemand ervaring mee?
Nog geen ervaring mee, maar ik vond een online tool waar je parameters kan ingeven om een licentieprijs te bepalen. Mogelijks heb je daar iets aan?

Link: https://usage.lol/

Wat gebruiken jullie trouwens als opbergsysteem thuis (buiten camera rugzak)? Ik gebruik niet voor elke job alles dus zoek iets waarmee ik gemakkelijk thuis kan wegzetten.

Wat gebruiken jullie trouwens als opbergsysteem thuis (buiten camera rugzak)? Ik gebruik niet voor elke job alles dus zoek iets waarmee ik gemakkelijk thuis kan wegzetten.
Ik heb een rugzak en slingbag. In de rugzak zit het fullframe systeem en in de sling bag het aps-c systeem.
Afhankelijk van situatie steek ik alles in de rugzak of neem ik maar 1 van de 2 mee.

Zijn er hier die al eens een fotoboek maken van hun reizen?
Ik zou graag er eindelijk eens een paar willen maken, maar zoek nog een fatsoenlijke leverancier.
Iets tussen Kruidvat en White Walls in.
Een site of apart programma dat handig in gebruik is, de foto kwaliteit goed genoeg is om wat correcte kleuren te weergeven, maar ook niet doorgeslagen duur.

Zijn er hier die al eens een fotoboek maken van hun reizen?
Ik zou graag er eindelijk eens een paar willen maken, maar zoek nog een fatsoenlijke leverancier.
Iets tussen Kruidvat en White Walls in.
Een site of apart programma dat handig in gebruik is, de foto kwaliteit goed genoeg is om wat correcte kleuren te weergeven, maar ook niet doorgeslagen duur.
Alles voor mijn klanten maak ik met

Portugese leverancier, maar moet zeggen, al mijn klanten en mezelf zijn altijd supertevreden. Wel niet de goedkoopste denk ik (hoewel er veel keuzes zijn qua afwerking en soorten boeken). Je moet wel een btw nr hebben om er te kunnen bestellen.

Alles voor mijn klanten maak ik met

Portugese leverancier, maar moet zeggen, al mijn klanten en mezelf zijn altijd supertevreden. Wel niet de goedkoopste denk ik (hoewel er veel keuzes zijn qua afwerking en soorten boeken). Je moet wel een btw nr hebben om er te kunnen bestellen.
Bedankt voor de tip, maar dan gaan we eerder richting vergelijkbaar met White wall volgens mij.
Wat zou de kost ongeveer zijn voor een boek? (zonder dat ik een account en al moet aanmaken)

Bedankt voor de tip, maar dan gaan we eerder richting vergelijkbaar met White wall volgens mij.
Wat zou de kost ongeveer zijn voor een boek? (zonder dat ik een account en al moet aanmaken)
Denk dat dit de meest basic is:

Screenshot 2026-03-23 at 22.01.02.png

Ergens tussen de 50 en de 200 euro, afhankelijk van wat je wil.
Ik bestel vaak de Wood Collection, en das rond de 150 meestal.

Toen ik bij KE werkte bestelden mijn collega's bij Profotonet (want personeelskorting) en ik vond dat wel aanvaardbaar van kwaliteit, zou voor mijn eigen albums (casual, reisjes enzo) daar ook wel bestellen. Heb wel geen ervaring met Kruidvat noch WhiteWall dus ik kan niet vergelijken.
Verder is er ook nog altijd smartphoto.be (geen ervaring mee)

Iemand die meedoet aan fotowedstrijden (buiten die op BG)?

Wat zijn jullie resultaten al geweest? Al eens (iets) gewonnen?

Iemand die meedoet aan fotowedstrijden (buiten die op BG)?

Wat zijn jullie resultaten al geweest? Al eens (iets) gewonnen?
Ooit eens een fotoboek gewonnen :thinking:

Als er geen kost is om mee te doen, doe ik al wel eens mee, maar eigenlijk niet zo veel.

Ook wel met die gurushots meegedaan, maar geen fan van het systeem.

Iemand ervaring met lenzen huren? Enerzijds bij Grobet of Kamera Express, ik zou een portret lens nodig hebben voor de fotoshoot voor m'n dochter haar lentefeest.

Ik twijfel wel nog om gewoon een aan te schaffen maar fotografie staat op een laag pitje dus dat zou ik liever vermijden want huren is echt niet duur precies maar gas is real :unsure:

Ik dacht zelf aan een XF 56mm F 1.2 voor maximale background blur natuurlijk!

Iemand ervaring met lenzen huren? Enerzijds bij Grobet of Kamera Express, ik zou een portret lens nodig hebben voor de fotoshoot voor m'n dochter haar lentefeest.

Ik twijfel wel nog om gewoon een aan te schaffen maar fotografie staat op een laag pitje dus dat zou ik liever vermijden want huren is echt niet duur precies maar gas is real :unsure:

Ik dacht zelf aan een XF 56mm F 1.2 voor maximale background blur natuurlijk!
Ik stond bij KE op de verhuur, het is al wat veranderd ondertussen maar als je specifieke vragen zou hebben, shoot!

Terug
Bovenaan