Fotografiethread

Ik stond bij KE op de verhuur, het is al wat veranderd ondertussen maar als je specifieke vragen zou hebben, shoot!

Belangenvereniging dus :biglaugh: ?

Tgoh concrete vragen niet, gewoon op zoek naar ervaringen. Vooral dat mensen geen fratsen voor gehad hebben.

Belangenvereniging dus :biglaugh: ?

Tgoh concrete vragen niet, gewoon op zoek naar ervaringen. Vooral dat mensen geen fratsen voor gehad hebben.
Haha nee hoor, ik ben er al efkes weg en heb er ook niet echt graag gewerkt. Gewoon een beetje relevante ervaring voor uw vraag :) Heel veel fratsen waren er niet, soms liep iets fout bij transport waardoor het materiaal er niet tijdig was, maar dat werd quasi altijd opgelost (ofwel vervangmateriaal die wel aanwezig was, ofwel materiaal laten nakomen met een koerier ofwel betaalden we je huur voor hetzelfde materiaal bij de concurrent 😬)

Gewoon bij ophalen zelf alles goed bekijken, en liefst ook testen op je toestel. Als je iets ziet van schade, krassen, een voor of achterdopje van een ander merk, is er een grote kans dat het al genoteerd staat bij die lens maar je kan het zeker nog eens laten noteren voor het zekerste. Zelf een keer of twee gehuurd sindsdien en was in orde.

Iemand ervaring met lenzen huren? Enerzijds bij Grobet of Kamera Express, ik zou een portret lens nodig hebben voor de fotoshoot voor m'n dochter haar lentefeest.

Ik twijfel wel nog om gewoon een aan te schaffen maar fotografie staat op een laag pitje dus dat zou ik liever vermijden want huren is echt niet duur precies maar gas is real :unsure:

Ik dacht zelf aan een XF 56mm F 1.2 voor maximale background blur natuurlijk!
Ik heb al meermaals enkele Sony lenzen gehuurd bij KE. Je zag wel dat deze redelijk wat te verduren kregen en wat beschadigd waren maar nooit problemen gehad bij het retourneren. Heel tevreden van!

Ge moet daar ongelooflijk veel geduld en niet al te zweterige handjes voor hebben zeker? Of heb je dat gedaan met 1 of meerdere pincetten?
Je krijgt er een plastic pincet bij dus dat valt wel mee. Ik heb ook een Ifixit plastic "spudger" om het goed in de hoekjes te duwen. En inderdaad, wat geduld.
De lenzen zijn makkelijker, dat is voornamelijk bij het begin goed zetten, de lijnen volgen en rondwikkelen.

Ik heb al meermaals enkele Sony lenzen gehuurd bij KE. Je zag wel dat deze redelijk wat te verduren kregen en wat beschadigd waren maar nooit problemen gehad bij het retourneren. Heel tevreden van!
Het is soms schaamtelijk hoe mensen omgaan met materiaal dat niet van hen is, niet normaal en zou ik nooit durven. Alles wordt wel gecontroleerd bij het terugbrengen dus ze zien er soms nogal kapot uit maar als ze effectief niet werken gaan ze uit rotatie natuurlijk

Iemand ervaring met lenzen huren? Enerzijds bij Grobet of Kamera Express, ik zou een portret lens nodig hebben voor de fotoshoot voor m'n dochter haar lentefeest.

Ik twijfel wel nog om gewoon een aan te schaffen maar fotografie staat op een laag pitje dus dat zou ik liever vermijden want huren is echt niet duur precies maar gas is real :unsure:

Ik dacht zelf aan een XF 56mm F 1.2 voor maximale background blur natuurlijk!
Wat is er zo veel beter aan een portretlens?
Diafragma?

Wat is er zo veel beter aan een portretlens?
Diafragma?

Een portretlens is gewoon een verzamelterm voor lenzen met een groot diafragma en een langer brandpuntsafstand meestal vanaf 50mm tot pakweg 135mm.

Uiteraard kan je portretten maken met eender welke lens.

Merci voor het aanbod, het is niet het einde van de wereld maar iets te ver.

Verrassend goedkoop trouwens een lens huren.
Een stuk goedkoper dan er eentje te kopen. Ik heb dat ook wel eens overwogen voor een shoot. De meeste shoots doe ik met de 35 mm en 85 mm prime, maar zou eens aan de slag willen gaan met een 24-70 (lichtsterke 2.8, uiteraard) om te zien hoe me dat afgaat.

Ik ben de laatste tijd aan het neigen om goedkope brede zoom (17-28 2.8 Tamron) te kopen voor flashfotografie op een trouwfeest wanneer iedereen op de dansvloer staat. De 35 mm vind ik daar iets te krap voor en de 18 mm die ik heb is dan weer erg breed wat op zich niet zo erg is omdat het wel mag en de vervorming niet stoort maar door wat in en uit te zoomen kan ik ook wel wat meer variatie steken in de foto's die ik maak.

Laatste keer dat ik flash gebruikte ben ik toch weer richting TTL gegaan. Manueel flitsen is goed als de afstand tot je onderwerp en de lichtomstandigheden ongewijzigd blijven, maar als die vaak veranderen is het teveel regelen. Belangrijkste is dat je de ISO wat hoger zet en de sluitertijd wat trager zodat je genoeg omgevingslicht kan opvangen. Rear sync bij erg trage sluitertijden kan ook wel leuk zijn.

Hier ook wat aankopen gedaan dankzij wat deals (anders had ik het niet gedaan). Canon R3 aan serieuze korting en alle lenzen die je erbij kocht ook 20% korting plus dan nog wat cashback.

Dus nu heb ik een R3, RF 15-35 en een RF 70-200 erbij :unsure:

Zal dan ook een deel ouder materiaal verkopen (EF 70-200, 6DII)

Ik begin stilaan te azen op de A7V. De A7III doet het nog wel, maar het gebruiksgemak van de A7RV is veel groter en de AF is ook zoveel intuïtiever dat het in "dual wield" modus soms lastig is om te switchen naar het oudere model als ik een shoot heb. Het uitklapbare scherm is voor mij een enorme meerwaarde omdat ik graag bepaalde standpunten gebruik die moeilijker of onhaalbaar zijn met de viewfinder tenzij ik op de grond moet gaan kruipen.

Laatst bewerkt:
Hier gaat de sony A7IV dan weer de deur uit, fotografie staat op een lager pitje, en als ik op stap ben met een camera is het altijd de x-pro2 die mee gaat, tegenwoordig geef ik de voorkeur aan de compactheid van fujifilm tov de superieure kwaliteit van de sony a7.
Ik sluit wel niet uit dat er met de opbrengsten van de verkoop misschien nog wel een x-e5 in de plaats komt.

mijne fuji x100v heeft de geest gegeven, doet helemaal niks meer :/
ben aant denken wat nu gedaan. Heb een a7RIV, kan daar op zich ook gewoon een compacte lens voor kopen en dat gebruiken als everyday camera, of ik moet eens kijken voor een nieuwe X100, of misschien eens kijken of de oude nog hersteld kan worden?

mijne fuji x100v heeft de geest gegeven, doet helemaal niks meer :/
ben aant denken wat nu gedaan. Heb een a7RIV, kan daar op zich ook gewoon een compacte lens voor kopen en dat gebruiken als everyday camera, of ik moet eens kijken voor een nieuwe X100, of misschien eens kijken of de oude nog hersteld kan worden?
Is het niet gewoon de batterij die het begeven heeft als hij niets meer doet?

Vandaag naar een lezing over straatfotografie van https://www.bennybulke.com/ geweest via het Kamera Express Fotofestival. Heel interessant, misschien eens een workshop bij volgen. De workshop/fotowalk straatfotografie van het Fotofestival was helaas al volzet.

Shutter count eens nagekeken. Op de A7III zit ik aan 58k clicks en op de A7RV aan 60k. Nog wel wat te gaan tot ik aan de voorspelde limiet zit, maar ik verschiet er wel van hoe de nieuwste camera de oudste heeft ingehaald, de A7RV heb ik nu 2,5 jaar en de A7III heb al 7 of 8 jaar denk ik. Maar aangezien ik bijna drie jaar fotoshoots doe en de A7RV als hoofdcamera gebruik is dat niet zo verwonderlijk. Ik merk ook op dat ik een stuk vaker 35mm gebruik (op de RV) dan de 85mm (op de III). AF is een stuk beter op de RV en dan is een 35mm "reportagelens" een betere keuze. Mocht ik de A7III omruilen naar de A7V ben ik wel benieuwd of dat gaat veranderen. Dat uitklapbaar scherm vind ik een enorme meerwaarde.

Kost wel weeral een hoop geld en ik had ook willen investeren in een 24-70 f/2.8. Ook een fijne lens om op reis mee te nemen, dan moet ik geen twee primes meenemen.

Terug
Bovenaan