Fotografiethread

Eerste bevindingen:

1) Wordt heel plezant! Weer een nieuw gebied in fotografie dat ik niet beheers. Altijd leuk om nieuwe technieken aan te leren.
2) Niet simpel om focus te vinden. Maar dat zal wennen zijn sowieso.
3) Verschietachtig hoe dicht je effectief moet komen om te fotograferen.
4) Verschietachtig hoe klein uw beeld maar is (vooral geprobeerd met 70-200) als je met die tussenringen fotografeert. Ik heb soms een breder kader in mijn hoofd, maar dan geraak ik er niet met de focus. Dat is dan waarschijnlijk het gebied dat ik de ring moet afdoen en opnieuw gewoon gaan fotograferen.

Ik experimenteer dit weekend een beetje verder.

Snel probeersel daarnet:
70-200 op +/- 105mm met tussenring van 12mm

To be continued

Laatste loodjes voor de trouwfoto's. Een paar dagen laten liggen en er dan nog eens doorgaan voor een aantal laatste tweaks. Dat kan je blijven doen ... Een aantal bosfoto's met moeilijker licht heb ik dan toch maar zwart-wit gemaakt en dat past daar een stuk beter bij. Kleur kwam maar moeilijk goed.

Morgen doorsturen naar het koppel!

Ik heb mij ook eens gewaagd aan enkele macrofoto's icm focus stacking:
pexels-photo-10110430.jpeg

pexels-photo-10110429.jpeg

Ik heb mij ook eens gewaagd aan enkele macrofoto's icm focus stacking:
pexels-photo-10110430.jpeg

pexels-photo-10110429.jpeg
Ziet er goed uit! Werk je dan best met statief of gewoon handheld en dan in burstmode met verschillende diafragmaopeningen? Nadeel van mijn Laowa is dat ook het diafragma manueel aan te passen is en niet cameragestuurd. Dus focus stacking lijkt me daar moeilijker te zijn.

Ziet er goed uit! Werk je dan best met statief of gewoon handheld en dan in burstmode met verschillende diafragmaopeningen? Nadeel van mijn Laowa is dat ook het diafragma manueel aan te passen is en niet cameragestuurd. Dus focus stacking lijkt me daar moeilijker te zijn.
Met statief want Sony ondersteund geen focus bracketing in body, dus je moet bij elke foto de focus een beetje verleggen om uiteindelijk hopelijk alles scherp te krijgen wat je scherp wil hebben. Dus in dit geval gewoon manuele focus icm statief.

Ik heb misschien eens een zotte vraag maar hoe bergen jullie al je materiaal op? Hebben jullie een extra camerarugzak of hebben jullie een kast met al je lenzen en dergelijke? Maar dus ook waar je je kabels en extra batterij, externe harde schijven in opbergen. Hoe doen jullie dat?

Momenteel zit mijn rugzak vol. Voor de opleiding heb ik een flits en transmitter en accessoires aangekocht maar dat neemt dus ook weer veel ruimte in beslag. 🤦🏽‍♀️ voor de les heb ik dat dus allemaal nodig maar als ik naar het bos ga uiteraard niet.. 😬

Ik heb misschien eens een zotte vraag maar hoe bergen jullie al je materiaal op? Hebben jullie een extra camerarugzak of hebben jullie een kast met al je lenzen en dergelijke? Maar dus ook waar je je kabels en extra batterij, externe harde schijven in opbergen. Hoe doen jullie dat?

Momenteel zit mijn rugzak vol. Voor de opleiding heb ik een flits en transmitter en accessoires aangekocht maar dat neemt dus ook weer veel ruimte in beslag. 🤦🏽‍♀️ voor de les heb ik dat dus allemaal nodig maar als ik naar het bos ga uiteraard niet.. 😬
Ik heb deze van Lowepro. Momenteel krijg ik daar alles in (4 primes, body, flitser, klein statief en groot statief en accessoires).

Ik berg alles op in een kast thuis. En haal effenaan uit wat ik specifiek voor die opdracht nodig heb.
Als ik me dan verplaats heb ik de Thinkthank streetwalker V2.0. Top rugzak.
Je zal zien aan de foto's wat daar allemaal in past!

Camerarugzakken heb ik vermeden gezien deze niet geschikt zijn om langere tijd mee op stap te zijn. Ik gebruik dan ook een Osprey Stratos met een Tenba BYOB waar ik dan de nodige lenzen in steek. Statief kan dan indien nodig aan de zijkant van de rugzak geplaatst worden.

Camerarugzakken heb ik vermeden gezien deze niet geschikt zijn om langere tijd mee op stap te zijn. Ik gebruik dan ook een Osprey Stratos met een Tenba BYOB waar ik dan de nodige lenzen in steek. Statief kan dan indien nodig aan de zijkant van de rugzak geplaatst worden.

Er zijn tocht heel wat tassen die net specifiek gericht zijn op wandelen en reizen. Die zijn bijzonder compact, extra beschermd (regen en extremere opstandigheden) en ergonomischer.

De keuze hangt vooral af van hoeveel materiaal je moet/wil meezeulen.
Als je 2 body's + enkele lenzen + laptop wil meenemen zit je meteen in een bepaald segment. Is dat 1 body met een vaste lens + oplader en een flits heb je een ruim assortiment.

Er zijn tocht heel wat tassen die net specifiek gericht zijn op wandelen en reizen. Die zijn bijzonder compact, extra beschermd (regen en extremere opstandigheden) en ergonomischer.

De keuze hangt vooral af van hoeveel materiaal je moet/wil meezeulen.
Als je 2 body's + enkele lenzen + laptop wil meenemen zit je meteen in een bepaald segment. Is dat 1 body met een vaste lens + oplader en een flits heb je een ruim assortiment.
Bwa veelal zijn die camerarugzakken vooral bedoeld om op een deftige manier je materiaal in op te bergen met een modulaire indeling.
Voor langere wandelingen zijn deze, zeker als ze goed volgeladen zijn, verre van ideaal voor je schouders en rug.

Bwa veelal zijn die camerarugzakken vooral bedoeld om op een deftige manier je materiaal in op te bergen met een modulaire indeling.
Voor langere wandelingen zijn deze, zeker als ze goed volgeladen zijn, verre van ideaal voor je schouders en rug.

Mee akkoord,
maar dan moet je u de vraag stellen of je gaat wandelen om te fotograferen. Of gaat wandelen en fotograferen.
Voor het een zou ik al meer materiaal meezeulen als voor het ander. Wat mijn rugzakkeuze sterk zou beinvloeden ;-)

Ik heb de F-stop Loka UL.
F-Stop-Gear-Loka-UL-Review-Roy-Cruz-Photo-7-960x640.jpg

Er zit een uitneembare unit in voor je fotomateriaal, deze kan je in verschillende formaten krijgen afhankelijk van hoeveel materiaal je hebt. Je kan de rugzak dan ook gewoon gebruiken zonder unit als je deze niet nodig hebt, ik gebruik 'm tegenwoordig meer als gewone trekking rugzak. Mijn materiaal zit dan in de unit in een schof, ready to go. Kan je ook gewoon meenemen in een andere zak als je niet zo'n grote zak nodig hebt of wil meenemen.
't Is een lichte rugzak, maar toch super stevig en zeer comfortabel. Ik kon tijdens mijn hoogdagen ook mijn volledige kit ermee vervoeren (body, 4 lenzen, 2 flitsen accessoires incl statief en 3-lichten studio setup). 1 groot nadeel is dat er geen dedicated laptopvak is. Ik stak mijn laptop gewoon tussen de unit en de rugflap maar dat is niet ideaal omdat daar wel veel druk op is dan.

Ik heb in 2017 250 euro betaald voor rugzak met regencover + unit. Ik gebruik deze ondertussen dus ruim 4 jaar en er is nog niets aan. Sorry voor mijn verkoopspraatje haha, ik ben echt gewoon super tevreden ervan en misschien is het een goede oplossing voor iemand.

De mijne kan je als een trekrugzak laten "rusten" op je heupen. Scheelt meteen héél wat gewicht voor je schouders. Er zijn wel merken (zoals Peak Design) die design boven functionaliteit stellen, maar ieder zijn ding daarin.

Eind augustus kwam ik hier al eens advies vragen over een mogelijke upgrade vanaf m'n huidig Pentax materiaal.

Ik ben stilaan aan het convergeren naar 2 opties:
  • Sony A7c + Tamron 28-200 f/2.8-5.6
  • Sony a6600 + ? (nog wat last om een lens te bepalen, veel opties)
Ik ben meer en meer richting de A7c aan het neigen. Zowel voor korte als lange termijn zie ik heel veel voordelen in deze combo. Op korte termijn heb ik de fotokwaliteit van full frame, een zeer bruikbare walkaround lens zoals ik die nu gewoon ben en de features die ik zoek (snelle en betrouwbare AF, IBIS, weather sealing, goede batterij).
Op lange termijn koop ik me in in een ecosysteem waar (lijkt me) veel potentieel in zit - Sony FE mount heeft een interessant arsenaal aan lenzen (zowel Sony als third party), top notch bodies en Sony lijkt er genoeg in te investeren.

Enige nadeel dat ik zie: de A7c is best pricy, maar aan de andere kant: als ik hem afzet tegen de a6600 is het prijsverschil niet eens zo groot.

Indien nog iemand opmerkingen heeft: steeds welkom!
En indien iemand weet of die A7c ergens in bundel wordt verkocht met die 28-200: ook dat zou handig zijn, want ik vind die precies niet. Je vindt bvb wel een bundel met de Tamron 28-75 f/2.8 en dan doe je toch wat voordeel ten opzichte van de prijs van de losse componenten.

Eind augustus kwam ik hier al eens advies vragen over een mogelijke upgrade vanaf m'n huidig Pentax materiaal.

Ik ben stilaan aan het convergeren naar 2 opties:
  • Sony A7c + Tamron 28-200 f/2.8-5.6
  • Sony a6600 + ? (nog wat last om een lens te bepalen, veel opties)
Ik ben meer en meer richting de A7c aan het neigen. Zowel voor korte als lange termijn zie ik heel veel voordelen in deze combo. Op korte termijn heb ik de fotokwaliteit van full frame, een zeer bruikbare walkaround lens zoals ik die nu gewoon ben en de features die ik zoek (snelle en betrouwbare AF, IBIS, weather sealing, goede batterij).
Op lange termijn koop ik me in in een ecosysteem waar (lijkt me) veel potentieel in zit - Sony FE mount heeft een interessant arsenaal aan lenzen (zowel Sony als third party), top notch bodies en Sony lijkt er genoeg in te investeren.

Enige nadeel dat ik zie: de A7c is best pricy, maar aan de andere kant: als ik hem afzet tegen de a6600 is het prijsverschil niet eens zo groot.

Indien nog iemand opmerkingen heeft: steeds welkom!
En indien iemand weet of die A7c ergens in bundel wordt verkocht met die 28-200: ook dat zou handig zijn, want ik vind die precies niet. Je vindt bvb wel een bundel met de Tamron 28-75 f/2.8 en dan doe je toch wat voordeel ten opzichte van de prijs van de losse componenten.
En heb je niet aan de Sony a7III gedacht? Of wil je de A7C voor de compactheid?
Mogelijks daalt de A7III namelijk in prijs door de release van model IV

Zelf ben ik over hetzelfde aan het denken, dus ben benieuwd wat jouw keuze wordt.

Terug
Bovenaan