D
Deleted member 1307
Guest
Men doet hier precies alsof onze afhankelijkheid van China en Rusland er is gekomen door de nationalisten
, kan mij nochtans moeilijk inbeelden dat jullie dit artikel niet gelezen hebben:
www.demorgen.be
, kan mij nochtans moeilijk inbeelden dat jullie dit artikel niet gelezen hebben:Hoe China en co. Europa beïnvloeden: ‘Yves Leterme probeerde zijn naam te laten weghalen uit ons rapport. We hebben geweigerd’
Nu het oorlog is, moet het maar eens afgelopen zijn met collaboreren met Moskou en Peking. In een scherp rapport noemt het Franse Europarlementslid Raphaël Glucksmann (42), de voorzitter van de bijzondere commissie voor buitenlandse inmenging, namen van politici die tijdens of na hun carrière...
In het rapport van de bijzondere commissie staat dat ‘onze Europese elites’ het hebben laten afweten. Wat bedoelt u daarmee?
“Onze elites hebben geloofd in de mythe van het einde van de geschiedenis. Ze dachten dat we geen vijanden meer hadden. Dat we ons nog slechts om één zaak hoefden te bekommeren: handel. Ze hebben onze democratieën weerloos gemaakt en onze samenleving verzwakt.”
Waarom gebruikt u het woord ‘elites’?
“Elites hebben een rol te spelen in onze samenleving: ze horen het gemeenschappelijke belang te verdedigen. Dat hebben ze nagelaten. Ik geef graag het onthutsende voorbeeld van de wijze waarop de Duitse elite de energietransitie heeft doorgevoerd. De bepalende mensen in dat proces hebben Duitsland eerst afhankelijk gemaakt van olie en gas uit Rusland en zijn daarna voor Gazprom (de grootste aardgasproducent ter wereld, red.) gaan werken. Zowel ex-bondskanselier Gerhard Schröder als Marion Scheller, indertijd de hoogstgeplaatste ambtenaar op het kabinet van Economische Zaken, werkt nu voor een Russische opdrachtgever. Die keuze heeft een impact op het hele Europese continent. De naïviteit van degenen die geloofden in het einde van de geschiedenis heeft zich vermengd met de corruptie van degenen die de belangen van hun land hebben uitverkocht. De Europese elite heeft twintig jaar lang verraad gepleegd. En het verraad is nog niet ten einde.”
Laatst bewerkt door een moderator: