Franse politiek

Wie denk/hoop je dat het wordt?

• Macron

• Le Pen

• Pécresse

• Zemmour

• Mélenchon

• Hidalgo

• Jadot

• Andere

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Men doet hier precies alsof onze afhankelijkheid van China en Rusland er is gekomen door de nationalisten :sarcastic: , kan mij nochtans moeilijk inbeelden dat jullie dit artikel niet gelezen hebben:

In het rapport van de bijzondere commissie staat dat ‘onze Europese elites’ het hebben laten afweten. Wat bedoelt u daarmee?​

“Onze elites hebben geloofd in de mythe van het einde van de geschiedenis. Ze dachten dat we geen vijanden meer hadden. Dat we ons nog slechts om één zaak hoefden te bekommeren: handel. Ze hebben onze democratieën weerloos gemaakt en onze samenleving verzwakt.”

Waarom gebruikt u het woord ‘elites’?​

“Elites hebben een rol te spelen in onze samenleving: ze horen het gemeenschappelijke belang te verdedigen. Dat hebben ze nagelaten. Ik geef graag het onthutsende voorbeeld van de wijze waarop de Duitse elite de energietransitie heeft doorgevoerd. De bepalende mensen in dat proces hebben Duitsland eerst afhankelijk gemaakt van olie en gas uit Rusland en zijn daarna voor Gazprom (de grootste aardgasproducent ter wereld, red.) gaan werken. Zowel ex-bondskanselier Gerhard Schröder als Marion Scheller, indertijd de hoogstgeplaatste ambtenaar op het kabinet van Economische Zaken, werkt nu voor een Russische opdrachtgever. Die keuze heeft een impact op het hele Europese continent. De naïviteit van degenen die geloofden in het einde van de geschiedenis heeft zich vermengd met de corruptie van degenen die de belangen van hun land hebben uitverkocht. De Europese elite heeft twintig jaar lang verraad gepleegd. En het verraad is nog niet ten einde.”

Laatst bewerkt door een moderator:
Stemmen voor Le Pen is in de huidige situatie toch ook wat stemmen voor Rusland, niet? Dus moest die het halen zie ik het toch somber in.

Men doet hier precies alsof onze afhankelijkheid van China en Rusland er is gekomen door de nationalisten :sarcastic:
Natuurlijk niet. Ik zie dat ook niemand hier beweren. Maar ik denk dat er in de Nederlandse taal geen woord bestaat dat adequaat genoeg is om de idiotie te verwoorden als je gelooft dat een partij die bestaat bij de gratie van Russische banken, en waarvan de frontvrouw pronkt met foto's van haarzelf met Poetin, je gaat helpen om minder afhankelijk te worden van Rusland.

Dit filmpje wordt tegenwoordig weer opgerakeld op Twitter, zeer zorgelijk natuurlijk met onze hindsight 20/20.

Iemand die de Franse verkiezingen volgt en weet of ze ondertussen van mening is veranderd over Poetin, de EU en de NATO?
Ze heeft onlangs nog miljoenen verkiezingspamfletjes laten vernietigen waarin ze triomfantelijk stond te poseren met ome Vlad. Wat denk je zelf?

Ik hoop dat het terug genoeg getoond wordt in Frankrijk, en dat ze er publiekelijk op moet reageren.
Dat het duidelijk is hoe zij de banden nog ziet met dit Rusland (ook als de oorlog 5j gaan liggen is bv!). Toch echt wel essentieel om je keuze op te baseren.
De geopolitieke implicaties hebben veeeeeel meer invloed gehad op de gewone Fransman de afgelopen jaren dan het beleid van Macron.

De zenuwen beginnen duidelijk een tol te eisen bij Macron, die een duidelijke voorsprong stelselmatig ziet verdwijnen. Dat je de commentaren van een buitenlandse premier niet kan apprecieren, tot daaraan toe. Maar iemand ongegrond een anti-semiet noemen? De Poolse premier heeft Joodse roots en twee Joodse tantes die tijdens de 2e Wereld Oorlog overleefden omwille van enkele Poolse heldhaftige verzetstrijders in Warschau.

Lijken me toch echt niet de juiste retoriek tegen een NAVO-collega ten tijde van oorlog in een naburig land met Rusland. Wat heeft Morawiecki uiteindelijk gezegd? Dat Macron de hele tijd heeft zitten bellen met Poetin en dat het letterlijk niks heeft geholpen. Dat het nutteloos was. En dat je met oorlogscriminelen niet onderhandelt. Je zou met Hitler of Stalin of Pol Pot toch ook niet onderhandelen? Ongepast misschien, maar niet op de man. Puur op basis van zelf-gekozen acties van Macron.
Om dan gelijk zo op de man te spelen... Misschien moet hij nog eens een fotoshoot a la Zelensky proberen om wat stemmen te ronselen.

Is nu ook bij de jeugd flink stemmen aan het verliezen door de pensioenleeftijd weer te willen optrekken. Doet het enkel beter bij de 55+ categorie dan Le Pen.

zie deze post voor wat peilingen/data, al zijn subsamples soms niet zo nauwkeurig, maar het lijkt wel een trend dat inderdaad Le Pen het vrij goed doet in jongere categorieën. Le Pen doet het goed omwille van het thema rond koopkracht, en jongeren hebben minder te verliezen en meer te winnen bij tegen de status quo te stemmen.

In de overzeese gebieden komen de eerste resultaten binnen.

FP-kgPnXIAIXGil

FP-d0HoWQAAg9WP

FP-Y5FgXMAAHDCz

FP--venXoAkbr48

FP_NKmtXoAgo2z5

Melenchonsurge dus op de overzeese gebieden.

Laatst bewerkt:
Iemand die een korte samenvatting kan geven van Melenchon? Pro EU , anti EU? Pro putin ?

Op de eerste pagina had @Lakigigar dit gepost, geen idee welke bron. Maar Melenchon is blijkbaar neigend naar het extreem-linkse. En gelet op het gedrag van extreem-links in Europa vandaag de dag, zijn we zoal met Melenchon als met Le Pen gejost.

Mélenchon
- supports Putin and China
-supports Latin American dictatorships
- supports some dodgy rhetoric on Algeria
- supports renegotiating the EU treaties but has no plan whatsoever to do so
- supports blatant anti-German rhetoric. Thinks the German working class is less free than China's (lmao)
- is more obsessed with destroying the PS than actually winning

Op de eerste pagina had @Lakigigar dit gepost, geen idee welke bron. Maar Melenchon is blijkbaar neigend naar het extreem-linkse. En gelet op het gedrag van extreem-links in Europa vandaag de dag, zijn we zoal met Melenchon als met Le Pen gejost.

Mélenchon
- supports Putin and China
-supports Latin American dictatorships
- supports some dodgy rhetoric on Algeria
- supports renegotiating the EU treaties but has no plan whatsoever to do so
- supports blatant anti-German rhetoric. Thinks the German working class is less free than China's (lmao)
- is more obsessed with destroying the PS than actually winning
Dat is van iemand anders dat ik dat toen had overgenomen, en die gebruiker had over iedereen zijn minpunten geschreven, maar inderdaad, er zijn wel wat problemen met Melenchon, dat kan je zeker en vast zeggen. Ik denk samenvattend dat Melenchon een beetje de kwade stem op links vertegenwoordigt, wat met de naam La France Insoumise vrij vertaald naar Opstandig Frankrijk naar voorkomt. Hij is een voormalige PS'er en zal wel gematigder zijn in economische voorstellen dan PVDA, maar hij is een stuk radicaler of controversieler naar communicatie en houding toe, maar dat is iets dat typisch Frans lijkt te zijn.

Dat is het meest controversiële waar hij al heeft ingezeten, toen hij echt razend was op police raids in zijn HQ in Parijs, maar precieze verhaal ken ik niet.

Iemand die een korte samenvatting kan geven van Melenchon? Pro EU , anti EU? Pro putin ?

Niet pro-EU. De pro-EU kandidaat is Macron, maar ik denk ook niet het meest skeptisch, eerder soft euroscepticism maar geen Frexitadvocaat, en de kritiek op globalisering zoals links wel vaker doet op vlak van economische koopkracht die enkel de "rijken" bevoordeelt, en de kruimels verdeelt onder de armen of niet iedereen profiteert van globalisering.

Heeft zich inderdaad vuilgemaakt al aan Poetin, maar de enige kandidaat die zich niet verbrand heeft aan Poetin die boven 5% peilt is Macron. Al de rest (Zemmour, Pecresse, Le Pen & Melenchon) hebben allen op dat vlak al controversiele standpunten gehad en te dichte banden met Poetin gehad, de één al wat meer dan de ander. Bij Pecresse betreft dat wel meer haar partij.

Ik vind Melenchon zelfs naar "extreemlinkse" normen een mindere kandidaat, want ik heb zelf linkse overtuigingen. Maar als we het hebben over gejost zijn, ben je als Franse jongeling ook gejost met Macron. Macron is internationaal de superieure kandidaat, maar blind voor de problemen in het land en de status quo is gewoon geen goede situatie voor velen. Alleen vind ik dat dit ook aangekaart binnen een meer pro-Europees gericht kader, en zonder beste vriendjes te willen zijn met Poetin of zichtbaar bewondering te vertonen. En anderzijds wil ik ook wat meer diplomatisch afstand nemen v/d VS. Ik wil eigenlijk een sterke Europese entiteit, want dat vertrouw ik meer dan afhankelijk zijn van VS, of Rusland/China terwijl economische problemen wel eens wat meer aandacht mag krijgen, en dan voor iedereen en niet gericht op enkelingen.

Laatst bewerkt:
In de meer landelijke regio's zijn de kiezerslokalen al gesloten. In de steden blijven ze open tot 8u. De Franse media moet wachten met officiele resultaten vrijgeven (alsook exitpolls) tot 8u, maar Belgische en Zwitserse media kunnen dat omzeilen. La Libre geeft traditioneel een exitpoll al eerder vrij, en die exit poll geeft Macron 24 en Le Pen 24 aan met Melenchon op 19%.

Melenchon op 19%.
Dat is wel meer dan ik had verwacht. Maar niet verwonderlijk als je de overzeese resultaten ernaast legt. En ondersteunt de perceptie van wanorde bij de linkerflank en het "falen" van Hidalgo (die men probeerde als redder naar voor te schuiven, als ik het goed begrijp).

Ik ben geen fan van de persoon Macron, maar van zijn tegenstanders word ik nu ook niet bepaald warm. Integendeel zelfs.

Terug
Bovenaan