Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Dat zou ironisch genoeg wel exact de vervuiling oplossen, niet meteen, maar wel een verbetering elk jaar. Geen nieuwe instroom van vervuiling, maar een rustige uitstroom van vervuilers betekend minder vervuiling in totaal. Logica en wiskunde.
Verder laat ik u zelf tot de conclusie komen die u net hebt bewezen, maar niet wilt inzien als het over migratie gaat
Dat klopt echt langs geen kanten. Want dan zouden nu niet de migranten jongeren protesteren maar de migranten gepensioneerden (want die zijn meer "vervuild").

Dat zou ironisch genoeg wel exact de vervuiling oplossen, niet meteen, maar wel een verbetering elk jaar. Geen nieuwe instroom van vervuiling, maar een rustige uitstroom van vervuilers betekend minder vervuiling in totaal. Logica en wiskunde.
Verder laat ik u zelf tot de conclusie komen die u net hebt bewezen, maar niet wilt inzien als het over migratie gaat
Die vergelijking gaat natuurlijk alleen maar op als die mensen inherent iets in zich hebben waardoor ze sowieso en altijd op dezelfde manier storend zullen zijn als dat die auto's dat zullen zijn die inherent vervuilend zijn. En dan laat ik jou misschien ook maar tot de conclusie komen die jij net hebt bewezen. Want dat is een erg racistische uitspraak.

Het is niet specifiek als antwoord op iemand, maar dit recent onderzoek (<5 jaar) toont toch nog maar eens aan dat waneer het er echt om gaat, kansen op werk krijgen, mensen met immigratieroots veel minder kansen krijgen dan de autochtone bevolking. En dan mag je nog schermen met "maar ze hebben toch recht op gratis onderwijs??", als je achteraf meer dan 2x zo vaak moet solliciteren om zelfs maar uitgenodigd te worden, zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om te begrijpen waarom veel jongeren met migratieroots gedesillusioneerd geraken en er ook met hun klak naar gooien op school, als ze zelf voor laaggeschoolde jobs minder kans hebben.
Sterk mijn twijfels bij toch, vooral als ik kijk binnen de ondernemingen waar ik ben tewerksgesteld de afgelopen jaren (en ik werk toch reeds geruime tijd).
Nog nooit enige vorm van discriminatie vastgesteld (zowel bij overheids als privébedrijven gewerkt).
Wat ik wel regelmatig vaststel is bij sommige "bevolkingsgreopen" is een grotere mismatch tss kandidaten en verwachtingen van het bedrijf.

- soliciteren voor posities waarvoor een universitair diploma wordt gevraagd met een diploma middelbaar
- niet de over de nodige werkervaring beschikken, maar toch met beperkte ervaring verwachten aangenomen te worden
- na 3maanden in dienst te zijn, nieuwe looneisen gaan stellen
-...

Zolang men dus niet bereid is om de nodige credentials te verwerven (onderwijs, certificaten, ...) zal het voor sommigen inderdaad moeilijk zijn om aan werk te geraken. Ik denk dat men in het onderwijs ook eens een realistisch beeld moet scheppen wat de waarde van een diploma te hebben (of niet hebben) al dan niet aan toekomstperspectieven bied.
Bij ons dienen de meeste medewerkers (ook de buitenlandse of van buitenlandse origine) hoogopgeleid te zijn.

Die vergelijking gaat natuurlijk alleen maar op als er net als die mensen inherent iets in zich hebben waardoor ze sowieso en altijd op dezelfde manier storend zullen zijn als dat die auto's dat zullen zijn die inherent vervuilend zijn. En dan laat ik jou misschien ook maar tot de conclusie komen die jij net hebt bewezen. Want dat is een erg racistische uitspraak.
Als 10% van je gele wagens vervuilend zijn en je verbiedt alles gele wagens nog te verkopen lost het probleem zichzelf op. I don't care if its racism, ik maakte van zijn punt gewoon een wiskundig punt. Maar blij dat we direct op de racistekar springen i.p.v. te discussiëren over de inhoud.
Zeg ook nergens dat we dat moeten doen, geef gewoon aan dat het wel effectief een oplossing zou zijn.

Ik ben pro stop migratie tout cour en dat heeft niets met de huidskleur te maken. We zitten gewoon vol als land, ver dichts bebouwd land per km², stijgende huisprijzen, cuz simple vraag aanbod. Vraag blijft groeien. Ja dan verkies ik dat mensen met mijn cultuur en normen en waarde voorrang krijgen op het kunnen wonen in "eigen land". net zoals jij ook het beste wenst voor jouw familie en vrienden ipv een complete vreemde. Ideaal wens je iedereen dat betaalbaar huis en een goeie leefomgeving, maar dat kan niet. Weer gewoon wiskunde en logica.

Sterk mijn twijfels bij toch, vooral als ik kijk binnen de ondernemingen waar ik ben tewerksgesteld de afgelopen jaren (en ik werk toch reeds geruime tijd).
Nog nooit enige vorm van discriminatie vastgesteld (zowel bij overheids als privébedrijven gewerkt).
Wat ik wel regelmatig vaststel is bij sommige "bevolkingsgreopen" is een grotere mismatch tss kandidaten en verwachtingen van het bedrijf.

- soliciteren voor posities waarvoor een universitair diploma wordt gevraagd met een diploma middelbaar
- niet de over de nodige werkervaring beschikken, maar toch met beperkte ervaring verwachten aangenomen te worden
-...

Zolang men dus niet bereid is om de nodige credentials te verwerven (onderwijs, certificaten, ...) zal het voor sommigen inderdaad moeilijk zijn om aan werk te geraken. Ik denk dat men in het onderwijs ook eens een realistisch beeld moet scheppen wat de waarde van een diploma te hebben (of niet hebben) al dan niet aan toekomstperspectieven bied.
Bij ons dienen de meeste medewerkers (ook de buitenlandse of van buitenlandse origine) hoogopgeleid te zijn.
Maar enfin, dan komt er een studie met cijfers (en ik zeg niet dat 1 studie alleszeggend is of weet ik veel) en dan wordt die gecounterd met anekdotes. Uit het artikel:

Om vast te kunnen stellen of een sollicitant wordt gediscrimineerd, stuurde hij met zijn team daarom 20.000 fictieve sollicitatiebrieven de wereld in met daarin meer dan 50 verschillende etnische afkomsten verwerkt.

Denk je nu niet dat dat iets representatiever is dan jouw ervaring 'binnen de ondernemingen waar je bent tewerkgesteld'? En opnieuw: niemand hier gebruikt discriminatie als excuus voor die rellen, of zegt dat er in elk bedrijf discriminatie is, of ... Maar dat jij een grootschalig onderzoekt probeer te counteren met jouw eigen heel beperkte ervaring vind ik toch wat onzining.

-...

Ik ga er dan van uit dat je in HR werkt?
De punten die jij aanhaalt, heb ik ook alle 3 gedaan. Maar alle 3 ook gewoon met succes. (en ik ben Vlaamser dan Vlaams :p)

Je zegt dat er geen discriminatie is, maar je verwoord hier wel al 3 vooroordelen over bevolkingsgroepen. Dat die vooroordelen gebasseerd zijn op ervaringen, maken ze niet minder erg. Want, zelfs al is het maar in uw onderbewust zijn, je gaat die vooroordelen gebruiken als er iemand uit die bevolkingsgroep voor u zit.

Als 10% van je gele wagens vervuilend zijn en je verbiedt alles gele wagens nog te verkopen lost het probleem zichzelf op. I don't care if its racism, ik maakte van zijn punt gewoon een wiskundig punt. Maar blij dat we direct op de racistekar springen i.p.v. te discussiëren over de inhoud.
Zeg ook nergens dat we dat moeten doen, geef gewoon aan dat het wel effectief een oplossing zou zijn.

Ik ben pro stop migratie tout cour en dat heeft niets met de huidskleur te maken. We zitten gewoon vol als land, ver dichts bebouwd land per km², stijgende huisprijzen, cuz simple vraag aanbod. Vraag blijft groeien. Ja dan verkies ik dat mensen met mijn cultuur en normen en waarde voorrang krijgen op het kunnen wonen in "eigen land". net zoals jij ook het beste wenst voor jouw familie en vrienden ipv een complete vreemde. Ideaal wens je iedereen dat betaalbaar huis en een goeie leefomgeving, maar dat kan niet. Weer gewoon wiskunde en logica.
Om uw wiskundige vergelijking onderuit te halen:
230501170948-01-cuba-fuel-shortage-april-2023.jpg

Cuba 2023. In Cuba is er geen instroom van nieuwe auto's, maar ook geen uitstroom van oude auto's, die oude auto's blijven evenveel vervuilen als de dag dat ze zijn geproduceerd.

En uit de rest van uw post kan ik afleiden dat jij niet dezelfde normen en waarden hebt als ikzelf. Dus tot zover uw racistische vergelijking.

Lijkt me dat de problemen hier vooral komen uit groene wagens die terplekke in elkaar werden geknutseld in plaats van verkochte gele wagens, maar goed.

Hoe het idee dat je moet opboksen tegen de marginalen uit het getto net wiskunde is zie ik niet, maar het bekt wel goed.

Het is niet specifiek als antwoord op iemand, maar dit recent onderzoek (<5 jaar) toont toch nog maar eens aan dat waneer het er echt om gaat, kansen op werk krijgen, mensen met immigratieroots veel minder kansen krijgen dan de autochtone bevolking. En dan mag je nog schermen met "maar ze hebben toch recht op gratis onderwijs??", als je achteraf meer dan 2x zo vaak moet solliciteren om zelfs maar uitgenodigd te worden, zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om te begrijpen waarom veel jongeren met migratieroots gedesillusioneerd geraken en er ook met hun klak naar gooien op school, als ze zelf voor laaggeschoolde jobs minder kans hebben.

Belgie werd niet gebruikt in het onderzoek, maar ik betwijfel of er een groot verschil is in behandeling van Marokkanen op de arbeidsmarkt tussen Nederland en Belgie.

Volgens de Universiteit van Amsterdam neemt discriminatie op de arbeidsmarkt overigens alleen maar toe ipv af te nemen, ondanks alle initiatieven over de jaren heen:

Toch iets om bij stil te staan en in het achterhoofd te houden wanneer je je afvraagt waarom die nu niet gewoon normaal kunnen doen.
Dat is natuurlijk niet goed te spreken en moet aangepakt worden, maar waar is het onderzoek dat bewijst dat dit voor jongeren tussen 11 en 17 de reden is van hun woede op het land of de gemeenschap? Alsof die daar op die leeftijd nog maar mee bezig zijn. Het zijn geen twintigers(die jouw voorbeeld dus mogelijk in de praktijk hebben gemerkt) op straat die zaken afbreken maar kinderen/jongeren.

Waarom doen vrouwen niet mee aan dergelijke rellen? Ik neem aan dat dit uiteraard ook volledig voor hen opgaat. Zolang jongens in allochtone gezinnen vrij gelaten worden om te doen wat ze willen, zonder ook maar enige vorm van sturing, blijft dit voorkomen en escaleren. Hoe je het oplost, geen flauw idee..

Dat is natuurlijk niet goed te spreken en moet aangepakt worden, maar waar is het onderzoek dat bewijst dat dit voor jongeren tussen 11 en 17 de reden is van hun woede op het land of de gemeenschap? Alsof die daar op die leeftijd nog maar mee bezig zijn. Het zijn geen twintigers(die jouw voorbeeld dus mogelijk in de praktijk hebben gemerkt) op straat die zaken afbreken maar kinderen/jongeren.

Waarom doen vrouwen niet mee aan dergelijke rellen? Ik neem aan dat dit uiteraard ook volledig voor hen opgaat. Zolang jongens in allochtone gezinnen vrij gelaten worden om te doen wat ze willen, zonder ook maar enige vorm van sturing, blijft dit voorkomen en escaleren. Hoe je het oplost, geen flauw idee..
Je kan diezelfde logica ook omdraaien: waarom komen dit soort rellen alleen voor in landen waarin die jongeren een benadeelde minderheidsgroep zijn? Marokko heeft helemaal geen rellen van jongeren tegen politiegeweld...

Advocaat van de duivel:
  • Die eerste is héél gevaarlijk - heel wat mensen kunnen die verantwoordelijkheid niet aan: rekeningen niet betalen, geld weggeven, uitgeven aan drank en sigaretten, leningen afsluiten voor onnodige zaken en een put van 200k veroorzaken. Die transparantie zou zich ook tegen de maatschappij kunnen keren: dat cijfer zal in de media komen en mensen met een laag loon komen protesteren op straat - steken alles in brand en gaan roven want zij hebben een lager inkomen. Je onderschat ook hoeveel mensen niet of nauwelijks kunnen rekenen/lezen (en dan bedoel ik letterlijk de absolute basis).
Betaal mensen die daar moeite mee hebben desnoods wekelijks uit en laat de energiefactuur er via domiciliëring wekelijks af gaan.
Met digitale meters moet dat perfect mogelijk zijn.

Ik vind transparantie over cijfers juist goed. Ofwel is de razernij terecht en sleutelen we er als maatschappij best aan ofwel is de razernij onterecht en neem je een stuk de frustratie weg die er eigenlijk nu al is.

• Werkloosheid beperken -> OCMW staat klaar als backup met hetzelfde pakket. Je moet eens kijken wat de procedure is alvorens een schorsing mogelijk is. Als we de werkloosheid beperken - wie gaat dan de rekeningen betalen - je wil dat we in de criminaliteit belanden om eten te kunnen kopen of wat? Politiek draagvlak voor beperking uitkering in de tijd?
Als mensen niet mee willen, moet je ze dan als maatschappij eindeloos het hand boven het hoofd houden?
Ooit houdt het op, vind ik, en moet je naar het basisidee gaan van een bed/bad/brood in een slaapzaal.
Wel met de premisse dat ze ten allen tijde kunnen beslissen om wel aan het werk te gaan en terug volwaardig deel uit te maken van de maatschappij.

• Je moest eens weten hoeveel mensen een geschikte en haalbare job aangeboden krijgen maar toch een goede reden hebben die niet te aanvaarden: een greep uit het assortiment: niet of te laat opdagen, ik heb geen vervoer/rijbewijs, dat lukt niet met de kinderen, voor 350 € meer alle dagen gaan werken - waarom zou ik dat in godsnaam doen, ik ben geen ochtendmens - opstaan voor 10h00 is onmogelijk, tussen de 350 mogelijke opleidingen van de VDAB zit eigenlijk niets wat me interesseert, ik heb een zwakke rug / knie is kapot / linkerbeen is korter dan rechter / ik kan niets onthouden, het is daar koud/warm/droog/nat/hoog/laag/donker/stil/luid, de collega's zijn tegen mij, de baas luistert niet naar mij, ik word depressief van dat werk, ... bron: de VDAB zelf.
Als overheid moet je dan maar een exhaustieve lijst opstellen van wat wel goede redenen zijn. 😅

• Consequent een landstaal spreken die de betrokkene niet machtig is: je wil dus nog een grotere leerachterstand? Zie je wel dat iedereen tegen ons is - ze spreken zelfs onze taal niet en doen nu ook de moeite niet meer - we krijgen geen kansen.
  • Ouders wijzen op hun plichten, actief betrekken bij de opvoeding - mooie woorden en initiatief - maar hoe doe je dat als je deze laatste nooit te zien krijgt? Men de taal niet machtig is? Men geen interesse toont en niet openstaat voor interactie? Men eigenlijk leeft in een soort van parallelle maatschappij met weinig raakpunten met wat wij beschouwen als gangbaar? Men het ook helemaal niet eens is met wat wij beschouwen als gangbaar?
Vandaar lessen burgerzin voor de schoolgaande kinderen, daar leren hun kinderen dat het normaal is om de taal te leren van het land waar je woont en dat je u ook aan de regels dient te houden.
In verband met taal: Desnoods werk je een overgangsregeling uit voor anderstaligen en nieuwkomers. Hulp in een andere taal met tolk voor 5 jaar en vanaf de eerste dag starten we taallessen op. Deze lessen zijn gratis en vrijwillig te volgen, maar volg je ze niet dan verlies je het recht op een gratis tolk na 5 jaar. Tolk erna is ook nog mogelijk, maar dan is het op eigen kosten + je mag ten allen tijde gratis taallessen volgen voor mocht je je bedenken.

Het is in mijn ogen ook geen kwestie van niet kunnen, maar eerder van niet willen. Ik kom beroepsmatig in aanraking met allochtonen die hier al tientallen jaren wonen en nog geen woord NL kennen, maar ook bijvoorbeeld met Oekraïeners die hier nog geen 10 maanden wonen en zich al verstaanbaar kunnen maken.

Liefst een beleid met een stok achter de deur ipv een uitdeelbeleid waarbij daden geen of weinig consequenties hebben.

Belgie werd niet gebruikt in het onderzoek, maar ik betwijfel of er een groot verschil is in behandeling van Marokkanen op de arbeidsmarkt tussen Nederland en Belgie.

Volgens de Universiteit van Amsterdam neemt discriminatie op de arbeidsmarkt overigens alleen maar toe ipv af te nemen, ondanks alle initiatieven over de jaren heen:

Toch iets om bij stil te staan en in het achterhoofd te houden wanneer je je afvraagt waarom die nu niet gewoon normaal kunnen doen.

Discriminatie is iets waar velen mee te maken krijgen (niet alleen roots maar ook gewicht, looks, stemgeluid ....), het is systematisch aanwezig in alle lagen van de bevolking. Als ik dat even op mezelf toepas probeer ik zo neutraal mogelijk te zijn - maar de gevaren zijn overal aanwezig - zeker wanneer je eerste ervaring een negatieve is bestaat de kans dat je verbanden gaat zien die er niet noodzakelijk zijn.

Grote knappe mannen zijn succesvoller dan kleine lelijke, dikke mensen zijn minder succesvol en moeten harder werken om hetzelfde resultaat te bereiken - om maar een paar voorbeelden te noemen.

Je kan diezelfde logica ook omdraaien: waarom komen dit soort rellen alleen voor in landen waarin die jongeren een benadeelde minderheidsgroep zijn? Marokko heeft helemaal geen rellen van jongeren tegen politiegeweld...
Het onderzoek dat hij aangaf toont dat helemaal niet. Het zegt dat er discriminatie is op de arbeidsmarkt wat, nogmaals, voor deze jongeren ver van hun bed is. En er zijn dit soort rellen in zo goed als alle Europese landen met een allochtone gemeenschap. Zelfs een progressief land als Zweden komt er de laatste tijd vaak genoeg mee in het nieuws.

Dus zeg gerust welke conclusie je daar dan uit trekt?

Het onderzoek dat hij aangaf toont dat helemaal niet. Het zegt dat er discriminatie is op de arbeidsmarkt wat, nogmaals, voor deze jongeren ver van hun bed is. En er zijn dit soort rellen in zo goed als alle Europese landen met een allochtone gemeenschap. Zelfs een progressief land als Zweden komt er de laatste tijd vaak genoeg mee in het nieuws.

Dus zeg gerust welke conclusie je daar dan uit trekt?
Dat allochtonen ook in Zweden een benadeelde minderheidsgroep is?

Discriminatie is iets waar velen mee te maken krijgen (niet alleen roots maar ook gewicht, looks, stemgeluid ....), het is systematisch aanwezig in alle lagen van de bevolking. Als ik dat even op mezelf toepas probeer ik zo neutraal mogelijk te zijn - maar de gevaren zijn overal aanwezig - zeker wanneer je eerste ervaring een negatieve is bestaat de kans dat je verbanden gaat zien die er niet noodzakelijk zijn.

Grote knappe mannen zijn succesvoller dan kleine lelijke, dikke mensen zijn minder succesvol en moeten harder werken om hetzelfde resultaat te bereiken - om maar een paar voorbeelden te noemen.
Daar is onderzoek naar gedaan:
https://www.demorgen.be/nieuws/uite...-voor-discriminatie-op-arbeidsmarkt~be07aad6/

Een knappe allochtoon wordt minder gediscrimineerd op de arbeidsmarkt dan een lelijke autochtoon.

Je moet toch geen ervaring hebben uit eerste hand om door anekdotes het al sterk levende idee dat je altijd het slachtoffer bent van "de boze, racistische maatschappij" verder te versterken? Uiteindelijk is dat hetzelfde mechanisme als je hier op het forum ziet bij mensen die vasthouden aan bepaalde opvattingen, je zet het idee dat je hebt centraal, en je zoekt/ziet overal bevestiging.

De maatschappij is trouwens op bepaalde vlakken racistisch, meestal wel subtieler dan vroeger denk ik. Natuurlijk, zoals iedereen ongeveer, zullen die jongeren de rol van hun eigen keuzes en gedrag minimaliseren, en ze zullen hun uitzichtloosheid misschien overdrijven.

Dat allochtonen ook in Zweden een benadeelde minderheidsgroep is?
Als je het enkel bij dergelijke dooddoeners van zinnen houdt is het gemakkelijk natuurlijk..

Om op jouw logica verder te gaan:
Belgen die migreren naar een ander land zijn statisch 99% van de tijd ook een benadeelde minderheidsgroep.
Moesten die beginnen rellen zullen ze blij zijn dat jij er bent om aan te geven dat ze hun reden hebben.

Dat klopt.
Maar de ene discriminatie praat nooit de andere discriminatie goed. Ideaal gebeuren sollicitaties puur op basis van CV en een telefonisch gesprek (al zal je daar ook al discriminatie hebben), of via onafhankelijke testen.

Als je het enkel bij dergelijke dooddoeners van zinnen houdt is het gemakkelijk natuurlijk..

Om op jouw logica verder te gaan:
Belgen die migreren naar een ander land zijn statisch 99% van de tijd ook een benadeelde minderheidsgroep.
Moesten die beginnen rellen zullen ze blij zijn dat jij er bent om aan te geven dat ze hun reden hebben.
And again: oorzaak, geen reden.

Belgen die migreren uit dit al bij al welvarende land doen dat toch meestal met een job in het verschiet? Vaak met een deftig diploma of gewilde, vrij specifieke werkervaring. Ik denk niet dat je daar vergelijkbare werkloosheidscijfers of dergelijke gaat vinden hoor. En als het niet meer lukt kan de typische Belg gewoon naar huis en hier een job vinden.

Dat lijkt me toch in niets vergelijkbaar met de migratie die hier vaak op de korrel wordt genomen?

Terug
Bovenaan