Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Enkel dat terug naar afkomst lijkt me niet zo straf of racistisch hoor.
Maar 'land van afkomst,' dat zijn bijna allemaal Belgen hoor. Ondertussen tweede of derde generatie. Dus dat is wel racistisch, want zo stuur je uiteindelijk Belgen die hier geboren zijn gewoon het land uit omdat hun grootouders toevallig de verkeerde nationaliteit hebben. Dat komt dus neer op 'als je bruin bent, dan kan je voor bepaalde misdaden vogelvrij verklaard worden, terwijl "echte Belgen" hier mogen blijven'.

En los van dat: waar eindigt dat dan? Een goeie vriend van mij heeft een Duitse overgrootmoeder, zwieren we die dan ook richting Duitsland als hij hier iets mispeutert, of hoe zit dat? Of bij hem niet omdat hij de juiste afkomst heeft?

En zelfs al zou dat allemaal niet racistisch zijn en gewoon flagrant in strijd met de rechten van de mens, dan nog: waarom zouden die landen zeggen 'stuur maar op'? Een kleinkind van iemand die 60 jaar geleden in Marokko heeft gewoond heeft de lul uitgehangen in ons land, ja, die gaan echt staan springen om die op te vangen.

Neen, jouw voorstel is compleet, maar dan ook compleet onrealistisch.

Laatst bewerkt:
Klopt, volgens sommigen zou zelfverdediging bijna pas mogen als je eerst zelf een kogel tussen jouw ribben hebt steken en de dader zich nog eens klaarmaakt om jou een genadeschot. Zelfverdediging (of die van anderen) doe je juist om erger te voorkomen. Idealiter is de dader dan gewond, maar het blijft een vuurwapen, dus dood is niet uitgesloten.

Verder toch ook nog deze opmerkelijke beelden:

En dan wordt ik een aantal posts hierboven verweten 'ongevoelig' te zijn omdat ik zou begrijpen waarom een politieagent op mijn zoon zou schieten als hij hetzelfde heeft gedaan als Nahel...
Ben niet helemaal mee met dat filmpje? Een vrouw ga op een brommeke zitten?

je zit nu eenmaal met een deel mensen die niet wil integreren ook , nooit geïntegreerd in het herkomstland , en ook hier zetten ze zich buiten de maatschappij(waarom willen die herkomstlanden ze ook niet terug?) . In veel landen leven mensen niet volgens de manier dat de staat dat wilt . Men leeft gewoon dag op dag. Voor een deel van de bevolking is er gewoon geen interesse in integratie en verkiest men het illegale traject.
De meeste van die mensen hun herkomstland is gewoon België of Frankrijk. Of ga je iemand naar Marokko sturen hoewel die daar niet geboren is, daar nooit gewoond heeft, daar nooit iets van bijdrage heeft gedaan, ...

Het feit dat "terugsturen" zo vaak naar boven komt in die discussie is al puur racistisch want meestal is er zelfs geen ander land van oorsprong...

En wat wil je concreet bedoelen met "durven optreden"?

In bepaalde situaties kan een zekere incentive gecreëerd worden op basis van inkomen: uitkering te koppelen aan een zekere verplichting, een vorm van budgetbeheer, huisarrest, impact op rijbewijs, verplicht vrijwilligerswerk - maar ook hier extra mankracht nodig voor opvolging.

Al zijn er uiteraard mensen die lak aan alles hebben.

Er is racisme en 'effectief een racist' zijn he. Trump zijn besluiten zijn wel racistisch, maar daarmee is hij nog geen racist. (toch niet op basis van zijn recente posts)

En hij bedoelt het goed, maar wat hij zegt is inderdaad onrealistisch en ook niet goed over na gedacht.

Zou wel zijn doel bereiken want in Azië hoor je geen Europeanen op tv die het land op stelten zetten daar.

Dat is idd een héél andere benadering - maar er is ook een keerzijde: ik dacht dat je partner uit Thailand afkomstig is - stel nu dat Trump zich daar graag zou vestigen en een huis kopen, samen met Mss. Trump -> heb je al eens gekeken welke mogelijkheden je als Belg hebt om iets op te bouwen in Thailand?

Stel dat je op reis ben in Azië en het noodlot slaat toe, je bent de oorzaak van een ernstig ongeval en als bonus heb je 1 frisse pint te veel gedronken - hoe zal je verdediging eruitzien, welke strafmaat is mogelijks toepasbaar, hoe zal je behandeld worden, ...

We hebben in Europa nu eenmaal een vrij verkeer van goederen en mensen, dat is elders niet altijd het geval - dat heeft voor en nadelen.

Persoonlijk zie ik de wijzer maar al te vaak doorslaan in beide richtingen, het zogenoemde pamperbeleid werkt voor geen meter, een dictatuur werkt perfect voor een handvol zaken indien je dat wenst, maar daartegenover staan ook een reeks nadelen. Neem nu het element van instroom van andere nationaliteiten - veel problemen, maar anderzijds krijg je bvb. in België geen enkel huis meer recht zonder deze mensen.

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk allemaal moeilijk. Maar het is makkelijk voor ons om te zeggen ze hadden dit of dat. Hij zat illegaal achter het stuur, haalde gevaarlijke manoeuvres uit, is uiteindelijk gestopt om dan met een geweer in zijn gezicht toch terug te besluiten om te vertrekken terwijl een agent half op zijn motorkap hangt.

We kunnen er allemaal van wegschuwen, maar als ik iemand zie die het uithangt met huurauto's (en zelfs die poppy's etc in Antwerpen) is het 90% van de tijd iemand van andere afkomst (hoe ver die afkomst dan ook mag stammen).

Cultuur, opvoeding, omgeving, socio-economische redenen. Allemaal goed en wel, maar dat wil niks zeggen. Alle tekenen in mijn jeugd/omgeving wezen er op dat ik een alcoholistische vrouwenmisbruiker zou moeten worden. Guess what, eigen verantwoordelijkheid en it didn't happen.

Nu komt het "De zus van mijn neef haar bakker is ..." Maar nee, ik heb veel vrienden van andere afkomsten, eerste generatie zowel als het typische grootvader kwam in de mijn werken verhaal. Ik oordeel mensen op hun gedrag, als je je zoals een eikel gaat gedragen dan kan ik je niet hebben. En heel helaas is het naar mijn ervaring 90% van de tijd iemand donkerder getint die mij met piepende banden in centrum-Antwerpen bijna omver maait, die mijn vriendin lastigvalt en naroept uit een wagen, die in de clubs/op events ambras beginnen maken. En het jammere is, mijn vrienden die wel hun best doen worden ook soms met ons geweigerd aan clubs, komen moeilijker aan huur-woningen, ... allemaal omdat mensen uit hun omgeving die toevallig op hun lijken zo achterlijk doen. En als ze er iets van zeggen krijgen ze meestal nog meer naar hun kop gesmeten dan mij want ze "verraden hun volk".

Het is racistisch om te zeggen "Jij bent slecht want je hebt die afkomst", maar het is gewoon doodnormaal om te herkennen dat er een probleem zit in die bevolkingsgroep aangezien het merendeel van dit soort gevallen iemand uit die groep is.

sloganeske praat zonder in te gaan op tegenargumenten verziekt de discussie
Sommige delen van de bevolking krijgen gewoon een orgasme van rel te schoppen en het kot in brand te steken.
Dat ze dit dan doen in hun (dictatuur)land van herkomst i.p.v. hier, gezien ze toch zo goed blijken te kunnen rel schoppen bij ons.

Kunnen ze meteen hun dictator omver schoppen en hun eigen land verbeteren zelf hun eigen problemen al rellend onderling oplossen zonder daarmee anderen te storen.

Als ik die mietjes van een oproerpolitie in België (maar ook Frankrijk) zie die liever een minuscuul groepje met TVG of andere politiekers, en zelfs vredige niet agressieve burgers lastig vallen en aanvallen i.p.v. relschoppers die de boel kort en klein verbranden en daartegenover bv. Omon in Wit-Rusland waar ik als onschuldige toevallige passant zelf quasi half in mekaar geslagen in de gevangenis kon gevlogen zijn (ja de protesten van 2020 tegen Lukashenko en dus een andere context). Dan vraag ik me echt af waarmee we bezig zijn in Europa. Het pamperen van relschoppers, laat ze maar doen, halve wijken en 100en auto's in brand steken... Geen probleem, doe maar. Maar o wee als er een extreemrechtse politicus of simpelweg burgers tijdens de covid quarantaine protesten vredelievend mee wilt gaan protesteren, dan schiet men wakker en gebruikt men agressie en flauwekul regeltjes.

Kortom: rellen en de boel op stelten zetten mag, protesteren mag, soms, behalve als je te braaf bent en extreemrechtse sympathisant bent...

Maar kinderen wegnemen uit dysfunctionele gezinnen? Ik vind niet dat de staat daar het recht op heeft, tenzij die kinderen fysiek en mentaal worden mishandeld. En wat wil je concreet bedoelen met "durven optreden"?
Is blootstelling aan mishandeling geen direct gevolg van (zwaar) disfunctionele gezinnen? Dat zijn gezinnen met minstens één verslaafde, zwaar psychisch zieke of gewelddadige ouder
Maar 'land van afkomst,' dat zijn bijna allemaal Belgen hoor. Ondertussen tweede of derde generatie. Dus dat is wel racistisch, want zo stuur je uiteindelijk Belgen die hier geboren zijn gewoon het land uit omdat hun grootouders toevallig de verkeerde nationaliteit hebben. Dat komt dus neer op 'als je bruin bent, dan kan je voor bepaalde misdaden vogelvrij verklaard worden, terwijl "echte Belgen" hier mogen blijven'.
Ik denk dat hij ook doelt op het feit dat die mannen en vrouwen vaak de dubbele nationaliteit aan blijven houden, inclusief vaak een complete culturele identificatie met hun thuisland. Uw 1/8ste Duitse vriend zal wrs geen Duits paspoort meer hebben, niet met de Duitse vlag staan zwaaien tijdens het voetbal, ook geen Nederlands met een zwaar Duits-accent spreken of op Mutti Merckel stemmen bij de verkiezingen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij waarschijnlijk niet constant opschept over hoe goed de Duitse maatschappij is en dat wij meer zoals de zijne moeten worden en de Duitse wetten en gewoonten hier wil doordrukken.

De meeste van die mensen hun herkomstland is gewoon België of Frankrijk. Of ga je iemand naar Marokko sturen hoewel die daar niet geboren is, daar nooit gewoond heeft, daar nooit iets van bijdrage heeft gedaan, ...

Het feit dat "terugsturen" zo vaak naar boven komt in die discussie is al puur racistisch want meestal is er zelfs geen ander land van oorsprong...
Ik bedoel dan ook het herkomstland van hun ouders(of grootouders). Je kan die mensen niet terugsturen alhoewel er velen toch een dubbele nationaliteit hebben . Ik zie ook geen oplossing voor die probleemwijken, mss moeten "wij" terug gaan wonen in die wijken , zo hebben ze mss betere voorbeelden , en het zou ook beter zijn voor de diversiteit in die wijken.

Het is frappant hoe het geweld direct is overgewaaid naar andere steden. Dat toont dat er toch een niet te onderschatten deel van de bevolking compleet tegen onze samenleving is. Nog een beetje en we zitten in een burgeroorlog.

Belangrijkste prioriteit is nu de-escaleren, want brandstichtingen, ramkraken, plunderingen, dat is toch al zwaar banditisme. Waar zijn de moslimleiders om dit geweld te stoppen? Zij kunnen een belangrijke rol spelen, maar het blijft stil...

Ik denk dat hij ook doelt op het feit dat die mannen en vrouwen vaak de dubbele nationaliteit aan blijven houden, inclusief vaak een complete culturele identificatie met hun thuisland. Uw 1/8ste Duitse vriend zal wrs geen Duits paspoort meer hebben, niet met de Duitse vlag staan zwaaien tijdens het voetbal, ook geen Nederlands met een zwaar Duits-accent spreken of op Mutti Merckel stemmen bij de verkiezingen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij waarschijnlijk niet constant opschept over hoe goed de Duitse maatschappij is en dat wij meer zoals de zijne moeten worden en de Duitse wetten en gewoonten hier wil doordrukken.
Tja, je hebt het nu over een zwaar gestereotypeerd (maar helaas wel gestoeld in de waarheid, daar niet van) voorbeeld. Als die wet van TRUMP er komt dan moet je dat toepassen voor iedereen, en kan je dus nog altijd effectief het land worden uitgestuurd als je een misstap begaat en je grootouders van ergens anders komen. En dan nog: het is toch niet verboden om de dubbele nationaliteit te hebben? Dan mag je dat ook niet afstraffen door mensen die dat wel hebben zwaarder te straffen dan mensen die dat niet hebben. Want dat is, jawel, discriminatie.

En wat je daar allemaal opsomt: hoe ga je dat bepalen? Bij elke casus eens door de sociale media gaan en kijken of de dader niet teveel over Erdogan heeft geluld op Twitter? Kijken of er een truitje van de Marokkaanse voetbalploeg in de kast ligt? Gesprek met een dialectexpert, en als er wat teveel wallah uitkomt het vliegtuig op?

Enfin, los van de praktische bezwaren (die al onoverkomelijk zijn) gaan zulke dingen er nooit komen omdat dat gewoon discriminatie is. Ik zou de reactie van de EU wel eens willen zien als we hier met zulke zaken afkomen.

Waar zijn de moslimleiders om dit geweld te stoppen? Zij kunnen een belangrijke rol spelen, maar het blijft stil...
Ik ben absoluut geen fan van eender welk geloof, maar ik weet nie hoe groot die rol zou zijn eigenlijk. Bij de meeste van die relschoppers speelt het geloof ofwel niet ofwel enkel in een enorm aangepaste versie waar ze enkel dingen uithalen die ze zelf willen doen (kijk maar eens hoeveel van die mensen drinken en drugs doen enzovoorts) en daar komt dan nog bij dat die relschoppers veelal gewoon op ruzie uit zijn. De woorden van een imam hier of daar gaan daar denk ik echt weinig aan veranderen.

Persoonlijk zie ik de wijzer maar al te vaak doorslaan in beide richtingen, het zogenoemde pamperbeleid werkt voor geen meter, een dictatuur werkt perfect voor een handvol zaken indien je dat wenst, maar daartegenover staan ook een reeks nadelen. Neem nu het element van instroom van andere nationaliteiten - veel problemen, maar anderzijds krijg je bvb. in België geen enkel huis meer recht zonder deze mensen.
Je krijgt geen pakje van bol of amazon meer geleverd.
Het is frappant hoe het geweld direct is overgewaaid naar andere steden. Dat toont dat er toch een niet te onderschatten deel van de bevolking compleet tegen onze samenleving is. Nog een beetje en we zitten in een burgeroorlog.

Belangrijkste prioriteit is nu de-escaleren, want brandstichtingen, ramkraken, plunderingen, dat is toch al zwaar banditisme. Waar zijn de moslimleiders om dit geweld te stoppen? Zij kunnen een belangrijke rol spelen, maar het blijft stil...
Altijd die vraag om moslimleiders te laten oproepen tot kalmte... Als feestje La boum en la boum 2 er was, vroegen we ons toen ook af waar de kerkelijke leiders waren om die mensen tot kalmte te brengen?

Ik herlees hier knal hetzelfde als de rellen van vorig jaar, van toen Marokko doorstootte op het WK, als blaarmeersen topic. Rellen gebeuren ook (in Bxl) op dezelfde plaats.

Feit is dat er gewoon een groot deel idiote hangjongeren zijn. Vorige nacht 63 aanhoudingen. 47 waren minderjarig... schraal natuurlijk.

Ik ben absoluut geen fan van eender welk geloof, maar ik weet nie hoe groot die rol zou zijn eigenlijk. Bij de meeste van die relschoppers speelt het geloof ofwel niet ofwel enkel in een enorm aangepaste versie waar ze enkel dingen uithalen die ze zelf willen doen (kijk maar eens hoeveel van die mensen drinken en drugs doen enzovoorts) en daar komt dan nog bij dat die relschoppers veelal gewoon op ruzie uit zijn. De woorden van een imam hier of daar gaan daar denk ik echt weinig aan veranderen.
De groot imam van Parijs had opgeroepen niet te gaan rellen. Daar luisteren ze dus blijkbaar niet naar.

Tja, je hebt het nu over een zwaar gestereotypeerd (maar helaas wel gestoeld in de waarheid, daar niet van) voorbeeld. Als die wet van TRUMP er komt dan moet je dat toepassen voor iedereen, en kan je dus nog altijd effectief het land worden uitgestuurd als je een misstap begaat en je grootouders van ergens anders komen. En dan nog: het is toch niet verboden om de dubbele nationaliteit te hebben? Dan mag je dat ook niet afstraffen door mensen die dat wel hebben zwaarder te straffen dan mensen die dat niet hebben. Want dat is, jawel, discriminatie.
wat TRUMP voorstelt kan inderdaad niet, maar er is wel een gedeeltelijke oplossing: Je kan wel de dubbele nationaliteit afschaffen (er zijn landen die dat doen). Je kiest voor de Belgische of voor de andere. Mensen die dan bijvoorbeeld Turkse nationaliteit hebben moeten dan kiezen. Kiezen ze voor bijvoorbeeld Turkije? Goed, maar dan ga je ook naar daar als je iets mispeutert.

Bij landen waarbij het land absoluut niet toelaat dat je afstand gaat doen, stel je uitdoof beleid voor. Ouders kiezen vanaf nu welke nationaliteit hun kind heeft.

wat TRUMP voorstelt kan inderdaad niet, maar er is wel een gedeeltelijke oplossing: Je kan wel de dubbele nationaliteit afschaffen (er zijn landen die dat doen). Je kiest voor de Belgische of voor de andere. Mensen die dan bijvoorbeeld Turkse nationaliteit hebben moeten dan kiezen. Kiezen ze voor bijvoorbeeld Turkije? Goed, maar dan ga je ook naar daar als je iets mispeutert.

Bij landen waarbij het land absoluut niet toelaat dat je afstand gaat doen, stel je uitdoof beleid voor. Ouders kiezen vanaf nu welke nationaliteit hun kind heeft.
Je kan dat niet altijd kiezen, het is niet alsof België kan bepalen of iemand al dan niet de Turkse nationaliteit heeft en niet alle landen laten zomaar toe dat je de nationaliteit ervan stopzet.

Terug
Bovenaan