Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Dat is idd een héél andere benadering - maar er is ook een keerzijde: ik dacht dat je partner uit Thailand afkomstig is - stel nu dat Trump zich daar graag zou vestigen en een huis kopen, samen met Mss. Trump -> heb je al eens gekeken welke mogelijkheden je als Belg hebt om iets op te bouwen in Thailand?

Stel dat je op reis ben in Azië en het noodlot slaat toe, je bent de oorzaak van een ernstig ongeval en als bonus heb je 1 frisse pint te veel gedronken - hoe zal je verdediging eruitzien, welke strafmaat is mogelijks toepasbaar, hoe zal je behandeld worden, ...
Daarom zeg ik het net !

Ik weet hoe streng de wetten daar zijn, en ik heb mij daar aan aan te passen, als ik zou daar willen wonen.

Als ik die 1e frisse pint te veel gedronken heb, dan zal ik daar verdomd zwaar voor boeten, als ik een ongeval veroorzaak.

En daar gaan 500 brandstichtende Europeanen geen fluit aan veranderen hoor, in Bangkok.
In tegendeel: die 500 brandstichtende Europeanen gaan voor heel lang de cel in. Overbevolking of niet, daar trekken ze zich niets van aan. Die persen u gewoon de cel in, en als je geluk hebt, kom je er uit en kom je het land niet meer in.

But hey, dat is nu eenmaal how the coockie crumbles daar. Daar zijn zij baas.

Maar hier lijkt het vooral dat de vreemdeling de wet bepaalt. En o wee als ze gestraft worden. Dan is het alle hens aan dek, om hen uit de wind te zetten, en de agent voor de rechtbank te slepen.

wat TRUMP voorstelt kan inderdaad niet, maar er is wel een gedeeltelijke oplossing: Je kan wel de dubbele nationaliteit afschaffen (er zijn landen die dat doen). Je kiest voor de Belgische of voor de andere. Mensen die dan bijvoorbeeld Turkse nationaliteit hebben moeten dan kiezen. Kiezen ze voor bijvoorbeeld Turkije? Goed, maar dan ga je ook naar daar als je iets mispeutert.

Bij landen waarbij het land absoluut niet toelaat dat je afstand gaat doen, stel je uitdoof beleid voor. Ouders kiezen vanaf nu welke nationaliteit hun kind heeft.
Denk je dat de enkele nationaliteit voor minder rellen gaat zorgen?

Ja toch.

Want indien je de Belgische/Franse nationaliteit verliest, dien je je weer aan bepaalde voorwaarden te houden.

En deze zijn, ik weet ze gewoon blindelings uit mijn hoofd, aangezien mijn vrouw er ook moet aan voldoen:
- voldoende financiële inkomsten te hebben (economische participatie)
- huisvestiging (vaste woonst)
- familiale banden voorleggen

en wat mij betreft zou daar telkens nog een toetsing van je attest goed gedrag en zeden bij mogen.

Het bron van het probleem (de rellen) ligt toch vele verder dan de dubbel nationaliteit of gewoon de origine?

Dergelijk destructief gedrag groeit voornamelijk vanuit een groezelige onderlaag waarbij er alleen maar frustraties zijn. Die zijn er door uitzichtloze situaties en vooral ook generatie-armoede. Het feit dat door de jaren heen de migrant altijd een beetje als ‘vreemd’ bekeken werd ik het straatbeeld heeft er niet aan geholpen.

Keur ik nu dat geweld en dergelijke goed? Nee. Uiteraard is dat hoogst verwerpelijk om een triestige situatie te misbruiken om uw frustraties te laten botvieren. Maar de simpele oplossingen die her en der naar bovenkomen zijn pleisters om veel te grote wonden. En het is naïef om te geloven dat dat allemaal zomaar kan opgelost kan worden door wat populistische leuzen.

Maar het is natuurlijk makkelijker mee te gaan in die simpele retoriek dan eens na te denken hoe men tot die voedingsbodem is gekomen en daarna proberen van 60 jaar negatieve spiraal om te draaien en institutioneel iets te veranderen.

Maar het is natuurlijk makkelijker mee te gaan in die simpele retoriek dan eens na te denken hoe men tot die voedingsbodem is gekomen en daarna proberen van 60 jaar negatieve spiraal om te draaien en institutioneel iets te veranderen.
En daar zijn we weer.... "it's not crime, its poverty.... it's not riot, it's rage"...

Dus jij denkt ook dat die mensen geen kansen krijgen hier?

Ja toch.

Want indien je de Belgische/Franse nationaliteit verliest, dien je je weer aan bepaalde voorwaarden te houden.

En deze zijn, ik weet ze gewoon blindelings uit mijn hoofd, aangezien mijn vrouw er ook moet aan voldoen:
- voldoende financiële inkomsten te hebben (economische participatie)
- huisvestiging (vaste woonst)
- familiale banden voorleggen

en wat mij betreft zou daar telkens nog een toetsing van je attest goed gedrag en zeden bij mogen.
Het voorstel van @Patj is dubbele nationaliteiten laten uitdoven. Ze niet meer uitreiken.
Het stopzetten van de dubbele nationaliteit zorgt er niet voor dat ze de Belgische verliezen, maar de Marokkaanse/Turkse... als ze hier wonen, hè.

Als we de juiste van de dubbele nationaliteit intrekken na teveel wangedrag wel ja.

Als je dubbele nationaliteit hebt, wil dat toch zeggen dat je twee thuisbasissen hebt. Als je het in 1 thuisland verpest, moet je het andere maar proberen dan.
Wil men dit niet riskeren omdat je echt geen affiniteit meer hebt met 1 van de 2 landen, moet men die nationaliteit die men niet meer wenst zelf alvast opzeggen.
En ja, mensen gaan dan 2 keer nadenken als ze dat riskeren. Iemand met een Europees paspoort beseft goed genoeg dat anderen daarvoor bij wijze van spreken bereid zijn de Middellandse zee zelf over te zwemmen, wees gerust.
Het is een spijtige realiteit dat de meesten hier, zowel autochtoon als allochtoon, een beetje de lotto gewonnen hebben door gewoon hier geboren te zijn, maar het is wel zo. Eens de kans bestaat hieruit verbannen te worden, zullen er wel veel hun dubbele nationaliteit zelf opgeven, wees gerust. En geef toe, qua integratie, ook in het kopke, zou dat niet slecht zijn.

Laatst bewerkt:
En daar zijn we weer.... "it's not crime, its poverty.... it's not riot, it's rage"...

Dus jij denkt ook dat die mensen geen kansen krijgen hier?
Dat zegt hij toch helemaal niet? Minder kansen sowieso, en dat kan je toch gewoon niet ontkennen? Echt, ik heb het een aantal pagina's geleden nog gewoon voorspeld, maar het is weer van dat hoor.

Tenzij je denkt dat bepaalde mensen met een bepaalde huidskleur of uit bepaalde regio's intrinsiek 'crapuleuzer' zijn dan wij (en dan ben je gewoonweg een racist) dan moet je toch gaan kijken naar het hoe en het waarom? Er moeten toch factoren zijn waardoor die bevolkingsgroep zo buitensporig vaak aan een bepaald soort straatcriminaliteit doet? Daar moet toch een verklaring voor zijn? Mogen we dat dan niet proberen uit te zoeken, of proberen uit te leggen?

En neen, de verklaring is niet enkel kansarmoede. Er is daar een deel een cultuurclash, een deel gebrekkige opvolging van immigranten, een deel justitie dat veel te laks is, een deel ... Zolang die zaken blijven bestaan gaan zulke mensen blijven bestaan hoor, dus 'neem ze de dubbele nationaliteit af' of 'stuur ze naar een ander land' (opnieuw: die gaan die niet eens aannemen) of 'schiet met scherp en maak van die wijken eilanden' zijn allemaal, zoals gezegd, pleisters op een etterende wonde.

Populistisch gezwets om schuimbekkende mensen die een soort diepgewortelde aversie hebben tegen mensen met een andere huidskleur (dat is niet iedereen hier, maar er wordt hier vaak flagrant racistische zever gepost - gelukkig wordt het merendeel daarvan vrij snel verwijderd door de mods) tevreden te stellen, maar geen duurzame oplossing.

Je ziet toch veel 'vreemdelingen' (om jouw woorden te gebruiken) die zich perfect integreren in onze samenleving? Dus het kan toch? Het ligt dan toch niet aan die mensen hun afkomst, of hun huidskleur, etc. want dan zouden die zich toch ook niet kunnen integreren? Of zijn dat dan allemaal 'de uitzonderingen'? Al die duizenden mensen die nooit gaan rellen en geen strafblad hebben, zijn dat dan de uitzonderingen? Of zijn die onnozele relschoppers de uitzonderingen?

Maar neen, tenzij we met illegale, racistische, of gewoon ronduit onpraktische 'voorstellen' over de brug komen zijn we aan het bepamperen en excuses aan het zoeken.

Dat zegt hij toch helemaal niet? Minder kansen sowieso, en dat kan je toch gewoon niet ontkennen? Echt, ik heb het een aantal pagina's geleden nog gewoon voorspeld, maar het is weer van dat hoor.

Tenzij je denkt dat bepaalde mensen met een bepaalde huidskleur of uit bepaalde regio's intrinsiek 'crapuleuzer' zijn dan wij (en dan ben je gewoonweg een racist) dan moet je toch gaan kijken naar het hoe en het waarom? Er moeten toch factoren zijn waardoor die bevolkingsgroep zo buitensporig vaak aan een bepaald soort straatcriminaliteit doet? Daar moet toch een verklaring voor zijn? Mogen we dat dan niet proberen uit te zoeken, of proberen uit te leggen?

En neen, de verklaring is niet enkel kansarmoede. Er is daar een deel een cultuurclash, een deel gebrekkige opvolging van immigranten, een deel justitie dat veel te laks is, een deel ... Zolang die zaken blijven bestaan gaan zulke mensen blijven bestaan hoor, dus 'neem ze de dubbele nationaliteit af' of 'stuur ze naar een ander land' (opnieuw: die gaan die niet eens aannemen) of 'schiet met scherp en maak van die wijken eilanden' zijn allemaal, zoals gezegd, pleisters op een etterende wonde.

Populistisch gezwets om schuimbekkende mensen die een soort diepgewortelde aversie hebben tegen mensen met een andere huidskleur tevreden te stellen, maar geen duurzame oplossing.

Je ziet toch veel 'vreemdelingen' (om jouw woorden te gebruiken) die zich perfect integreren in onze samenleving? Dus het kan toch? Het ligt dan toch niet aan die mensen hun afkomst, of hun huidskleur, of ...

Maar neen, tenzij we met illegale, racistische, of gewoon ronduit onpraktische 'voorstellen' over de brug komen zijn we aan het bepamperen en excuses aan het zoeken.
Ik was juist terug aan het zoeken naar die post van u, om er zelf naar te verwijzen.

Ik vind het inderdaad jammer dat het terug aan het afschuiven is naar exacte dezelfde discussies als in andere threads. Ik zou het ook verkiezen als we het meer on topic houden en de veralgemeningen meer voor in de andere meer specifieke threads houden. Het racistisch getinte hoeft voor mij ook helemaal niet.

Ik denk dat er gerust wat meer over de concrete situatie kan gezegd worden dan dit soort populistische slogans.

Je ziet toch veel 'vreemdelingen' (om jouw woorden te gebruiken) die zich perfect integreren in onze samenleving? Dus het kan toch? Het ligt dan toch niet aan die mensen hun afkomst, of hun huidskleur, of ...
Dat zeg ik toch nergens. Ik heb geen probleem met vreemdelingen. Ik woon samen met éne.

Maar ik heb wel een probleem met zich niet aanpassen.

Nogmaals: de goeie mogen blijven. MOETEN blijven zelfs, want aangezien de vergrijzing ook onze buurlanden treft, hebben we goede arbeidsmigranten nodig.

Maar het gespuis mag wat mij betreft, onmiddellijk uit de samenleving verwijderd worden.
En dat is niet racistisch. Belgisch gespuis steken wij toch ook in de gevangenis?

Minder geld investeren in kansloze gevallen die toch niet willen mee draaien,
maar meer geld voor justitie en terugkeerbeleid . Dat zou al een goede stap zijn, én een afschrik effect teweeg brengen.

Ik heb geen probleem met vreemdelingen.
Nogmaals: de goeie mogen blijven.
Belgisch gespuis steken wij toch ook in de gevangenis?

Sorry hoor, maar je noemt ze opnieuw 'vreemdelingen' terwijl er nu al zes of zever keer is gezegd dat dat gewoon Belgen zijn en dan zeg je dat 'de goeie mogen blijven' (om te werken) en eindig je met 'Belgisch gespuis steken wij toch in de gevangenis'.

Dus de mensen met de juiste afkomst zijn 'Belgisch', en die mogen in de gevangenis, maar de mensen met een verkeerde afkomst (opnieuw: het gaat hier over mensen die geboren zijn in ons land) zijn geen Belgen en moeten weg, ook al zijn ze, net zoals jij, gewoon geboren en getogen in ons land?

Misschien kies je je woorden verkeerd of druk je je heel ongelukkig uit, maar wat je zegt is gewoon racistisch. Daarmee noem ik jou persoonlijk geen racist, maar we moeten wel een kat een kat noemen.

racisme heeft hier geen plaats
Sorry hoor, maar je noemt ze opnieuw 'vreemdelingen' terwijl er nu al zes of zever keer is gezegd dat dat gewoon Belgen zijn en dan zeg je dat 'de goeie mogen blijven' (om te werken) en eindig je met 'Belgisch gespuis steken wij toch in de gevangenis'.

Dus de mensen met de juiste afkomst zijn 'Belgisch', en die mogen in de gevangenis, maar de mensen met een verkeerde afkomst (opnieuw: het gaat hier over mensen die geboren zijn in ons land) zijn geen Belgen en moeten weg, ook al zijn ze, net zoals jij, gewoon geboren en getogen in ons land?

Misschien kies je je woorden verkeerd of druk je je heel ongelukkig uit, maar wat je zegt is gewoon racistisch. Daarmee noem ik jou persoonlijk geen racist, maar we moeten wel een kat een kat noemen.
Al zijn ze belg, ik zie ze als "belgen" van vreemde origine.

Al zijn ze belg, ik zie ze als "belgen" van vreemde origine.
Dus omdat ik van vreemde origine ben, ben ik "belg" tussen aanhalingstekens (aka geen echte Belg in uw ogen)?

Misschien is er een reden waarom zulke mensen van vreemde origine zich niet geaccepteerd voelen en minder kansen krijgen in het leven door die vreemde origine en zich daardoor ook minder goed kunnen integreren?

Soit ontopic: politie is wel een zwaar/gevaarlijk beroep met risico's, maar ze mogen daar toch ook wel wat meer opleidingen aan geven om zulke situaties net te vermijden en te ontmijnen ipv zo snel geweld te gebruiken.
Aan de andere kant moeten de burgers ook gewoon beter gehoorzamen als de politie u iets vraagt en niet onnodig tegenstribbelen of politie bedreigen.

We weten allemaal dat het Belgen zijn, maar ik denk niet dat zij zich associëren met België voor zover ik kan zien. Ik weet ook dat alles niet zo zwart wit is, maar ergens moet je toch een zwart of wit standpunt innemen om naar een mogelijke oplossing of verbetering te werken, nietwaar?

Voor mij is het super simpel, ik verwacht dat mensen zich aanpassen aan de cultuur en gewoonte van hun verblijfplaats. Dit doe je op vakantie en zou je zeker in je land van woonst moeten doen. Doe je dat niet dan moeten er consequenties zijn. Die zijn er nu al decennia niet door, voor mij, een zeer laks migratiebeleid. Dat sommige "jongeren" zich geen Belg voelen dat wil ik best aannemen, maar de schuld daarvan in de blanke mens zijn schoenen schuiven is voor mij een brug te ver. Er is zeker racisme, je zal mij nooit horen zeggen dat alles 100% eerlijk verloopt, maar het grote deel van de "schuld" mag je toch wel bij de personen zelf gaan zoeken zeker. Sinds wanneer wordt er zo weinig verantwoordelijkheid gevraagd dedju.

Het cliche is er maar ik zie en hoor gewoon zeer weinig problematiek van (blanke) Belgen die naar het buitenland verhuisd zijn voor God weet welke reden. Wij kennen daar ook niet altijd de taal of de cultuur of gebruiken, maar om een of andere reden lukt het ons ondanks die tekortkoming toch altijd een succesvol, vredevol leven daarginds op te bouwen. Mijn kinderen zullen perfect Japans spreken als ik daarheen verhuis, alsook ikzelf zal proberen binnen het jaar de basis onder de knie te krijgen. Dat is mijn respect naar het land dat mij verwelkomt, dat het nu Japan is of Zimbabwe. Als ik in mijn straat merk dat kinderen van een 3de of 4de generatie Turken amper naar school gaan, gebrekkig Nederlands spreken, ja dan gaat mijn bloed koken want die krijgen letterlijk elke kans, een kans die je bijna nergens anders ter wereld krijgt en dan krijgen de ouders op de koop toe nog eens hun maandelijkse donatie van onze maatschappij omdat ze zo een goeie job doen.

Maar het zijn nog altijd volwaardige Belgen, die wel vlotjes de racist kaart trekken als er hun iets niet aanstaat als je ze confronteert met wat ik beschouw als basis respect. Ze steken daar de boel in brand omdat ze geen associatie hebben met het land en zolang er mensen zijn die hun de verantwoordelijkheid hiervan blijven ontnemen zal er weinig veranderen.

Dus omdat ik van vreemde origine ben, ben ik "belg" tussen aanhalingstekens (aka geen echte Belg in uw ogen)?

Misschien is er een reden waarom zulke mensen van vreemde origine zich niet geaccepteerd voelen en minder kansen krijgen in het leven door die vreemde origine en zich daardoor ook minder goed kunnen integreren?
En daarom mssn ook een deel van deze belgen van vreemde origine zich niet willen aanpassen.
Op pijn werk werken er veel moslims... en heb nog nooit problemen gehad. Praten perfect Nederlands, werken, passen zich aan...

Wat zijn deze rellen? Dat zijn "fransen" die een hekel hebben aan onze Europese waarden en niets te zoeken hebben in onze landen.

Kijk, dit snap ik 100%. Dat kan ook de bedoeling niet zijn, maar dat mag er ons ook niet van weerhouden bepaalde dingen te benoemen zoals ze zijn en dat is dat dit soort problematiek (al paar decennia trouwens) wel uitsluitend bij een groep mensen terug te vinden is. Ik zie voornamelijk bruinere jongeren die vaak nog eens een Allah er tussen roepen. Zijn alle bruine mensen die Allah roepen slecht, absoluut niet, maar weer eens, je moet het probleem wel durven benoemen anders blijven we rond de pot draaien en komt er zeker geen oplossing. En het is een dunne koord om op te balanceren want ik snap dat we heel snel naar racisme neigen.

Terug
Bovenaan