Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Opmerkelijk dat ze bussen in brand steken, bibliotheken affikken, etc. Exact de zaken die de lagere klassen nodig hebben om zich te verplaatsen of om te lezen.
Mijn God... waar gaat dit nog over?
Is het echt opmerkelijk, of is het alles wat ze tegenkomen? Is het echt opmerkelijk? Welke conclusies trek je daaruit, misschien?
Is het echt opmerkelijk dat een boze mensenmenigte niet logisch nadenkt? Dat ze niet de slimste keuzes maken in een doel dat je zelf niet eens weet te bepalen? Of is het niet écht opmerkelijk, maar gewoon iets om te zeggen.

Opmerkelijk dat ze bussen in brand steken, bibliotheken affikken, etc. Exact de zaken die de lagere klassen nodig hebben om zich te verplaatsen of om te lezen.
Tiens, ik ben "upper class" en ik ga met het OV en haal mijn boeken ook in de bibliotheek hoor.

Tiens, ik ben "upper class" en ik ga met het OV en haal mijn boeken ook in de bibliotheek hoor.
Als ze jouw bib in brand steken koop jij jouw boeken wel, als ze uw bus/trein in brand steken ga je wel met de wagen.

Is het echt opmerkelijk, of is het alles wat ze tegenkomen? Is het echt opmerkelijk? Welke conclusies trek je daaruit, misschien?
Is het echt opmerkelijk dat een boze mensenmenigte niet logisch nadenkt? Dat ze niet de slimste keuzes maken in een doel dat je zelf niet eens weet te bepalen? Of is het niet écht opmerkelijk, maar gewoon iets om te zeggen.
Ze ontzien toch bepaalde gebouwen?

Het is opmerkelijk omdat het zwaar buiten propertie is imo. Niet specifiek op u hoor @Loser.

Als het intern politieonderzoek laat blijken dat het vuren van die agent zijn dienstwapen met dodelijk gevolg een buitenproportionele reactie was, dan zal het zo zijn en zal m'n ernaar handelen.
Maar wat we nu zien van rellen als reactie van een gemeenschap (afijn, de onruststokers in die gemeenschap) is niet meer buitenpropotioneel. Dat is bijna irreëel en wat apocalyptisch... Dus ja, het blijft opmerkelijk imo, ook al zijn ze het daar al 30 jaar gewoon in Frankrijk. Belangrijkste oorzaak? De haat zeker, jegens het systeem en de ordediensten. De filmmakers van La Haine (1995) wisten het al blijkbaar, 30 jaar geleden, en dat is dan nog een artistiek werk, film. Die film is vandaag vreemdsoortig nog kwasie tijdloos over dit onderwep.

Afijn laat ons hopen dat Europa nu doorzet met zijn migrant deal, strenger en rechtvaardig migratiebeleid zal misschien de groei van ghettos wat kunnen remmen de komende 30 jaar ... Niets doen is geen optie meer als we niet binnen 30 jaar terug willen zeggen: het is zo al 30 jaar of 60 jaar. Er is natuurlijk meer nodig dan een 'migratie aanpak' alleen, want anarchie en haat is niet eigen aan een ras, maar dat staat hier ook al 47x geschreven in oa andere topics. Dat sommigen die discussie moe worden kan ik begrijpen. Met de kanttekening dat er bij sommige (niet allemaal natuurlijk) Noord Afrikanen blijkbaar wel veel haat zit, of er geen zin is in integratie in een Westerse maatschappij. Dat die haat enkel de schuld zou zijn van het Westen bvb. vind ik zeer eenzijdig. Anderzijds kan een poltiemacht of sommige agenten die steeds machteloos toezien ook zwaar gefrustreerd raken, en dat leidt ook soms tot haat of her en der buitensporige reacties.

"Wir schaffen das nicht mer" is meer de toon nu bij de Euro, niet enkel bij rechtse roepers hoor vandaag!

Laatst bewerkt:
Dat zijn hier vaak geen vreemdelingen. Nogmaals: de meeste personen waar je het over hebt zijn gewoon Belgen.

Ik pik dit er even uit, omdat het een argument dat meermaals terugkomt. Je hebt gelijk, het zijn géén vreemdelingen, het zijn Belgen, maar doorgaans wel Belgen met allochtone roots, waarbij de integratie in wat je binnen een Belgische samenleving zou mogen/moeten verwachten niet gelopen is zoals het had gemoeten wat mij betreft. Getuige net zaken zoals deze rellen die je wél in Brussel hebt, maar niet in pakweg Balen, Kortessem of Oostrozebeke.

Waarom kan je er ook zo gemakkelijk van uitgaan dat het wel Belgen zullen zijn? Omdat laten we wel wezen, we de laatste decennia onvoldoende streng geweest zijn in aan wie we de Belgische nationaliteit hebben toegekend, cfr. Verhofstadt's snel-Belgwet, de naam alleen al insinueert duidelijk wat voor een gedrocht dat was: je kon je perfect weigeren te integreren, weigeren één van de landstalen te leren, onvoldoende in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien, etc. maar toch de Belgische nationaliteit bekomen.

Als die vervolgens kinderen kregen en die vervolgens ook opvoeden in een thuistaal die géén landstaal is, dan zit je op papier vaak wel met 100% Belgen die hier ook al 3 à 4 generaties zijn, maar waar je in de praktijk, op school of op de socio-economische ladder alle problemen mee hebt die je van eerste of tweede generatie migranten zou verwachten. Louter op de nationaliteit hameren, maskeert gewoon een deel van het probleem, want er is in het verleden niet genoeg inspanning gevraagd om die nationaliteit te bekomen. Mogelijks hebben wij als samenleving ook onvoldoende ondersteuning voorzien vanuit een foute gedachte dat gastarbeiders wel zouden terugkeren en/of dat mensen vanzelf zich wel zouden willen integreren omdat het datgene is wat de meeste Belgen die emigreren wel spontaan doen (tenzij er ergens in het Buitenland Belgische getto's zijn?).

Wat mij betreft ligt die lat nu zelfs nog veel te laag en is een onmiskenbaar tijdelijk deel van de oplossing voor dit soort problemen een migratiestop*: je kan de huidige migranten en hun afstammelingen inderdaad niet terugsturen, maar er is extra inspanning nodig om de gebrekige culturele en economische integratie uit het verleden in te halen, zo'n inhaalbeweging kan je moeilijk/niet uitvoeren wanneer het probleem nog in omvang blijft toenemen. Zo heb je meer tijd en middelen voor de mensen die hier zijn, zowel om te investeren in de wortel (sociale ondersteuning) als de stok (repressie).

(*met uitzondering voor Oekraïners, want opvang in eigen regio moet je ook consequent voor jezelf toepassen).

Ik pik dit er even uit, omdat het een argument dat meermaals terugkomt. Je hebt gelijk, het zijn géén vreemdelingen, het zijn Belgen, maar doorgaans wel Belgen met allochtone roots, waarbij de integratie in wat je binnen een Belgische samenleving zou mogen/moeten verwachten niet gelopen is zoals het had gemoeten wat mij betreft. Getuige net zaken zoals deze rellen die je wél in Brussel hebt, maar niet in pakweg Balen, Kortessem of Oostrozebeke.

Waarom kan je er ook zo gemakkelijk van uitgaan dat het wel Belgen zullen zijn? Omdat laten we wel wezen, we de laatste decennia onvoldoende streng geweest zijn in aan wie we de Belgische nationaliteit hebben toegekend, cfr. Verhofstadt's snel-Belgwet, de naam alleen al insinueert duidelijk wat voor een gedrocht dat was: je kon je perfect weigeren te integreren, weigeren één van de landstalen te leren, onvoldoende in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien, etc. maar toch de Belgische nationaliteit bekomen.

Als die vervolgens kinderen kregen en die vervolgens ook opvoeden in een thuistaal die géén landstaal is, dan zit je op papier vaak wel met 100% Belgen die hier ook al 3 à 4 generaties zijn, maar waar je in de praktijk, op school of op de socio-economische ladder alle problemen mee hebt die je van eerste of tweede generatie migranten zou verwachten. Louter op de nationaliteit hameren, maskeert gewoon een deel van het probleem, want er is in het verleden niet genoeg inspanning gevraagd om die nationaliteit te bekomen. Mogelijks hebben wij als samenleving ook onvoldoende ondersteuning voorzien vanuit een foute gedachte dat gastarbeiders wel zouden terugkeren en/of dat mensen vanzelf zich wel zouden willen integreren omdat het datgene is wat de meeste Belgen die emigreren wel spontaan doen (tenzij er ergens in het Buitenland Belgische getto's zijn?).

Wat mij betreft ligt die lat nu zelfs nog veel te laag en is een onmiskenbaar tijdelijk deel van de oplossing voor dit soort problemen een migratiestop*: je kan de huidige migranten en hun afstammelingen inderdaad niet terugsturen, maar er is extra inspanning nodig om de gebrekige culturele en economische integratie uit het verleden in te halen, zo'n inhaalbeweging kan je moeilijk/niet uitvoeren wanneer het probleem nog in omvang blijft toenemen. Zo heb je meer tijd en middelen voor de mensen die hier zijn, zowel om te investeren in de wortel (sociale ondersteuning) als de stok (repressie).

(*met uitzondering voor Oekraïners, want opvang in eigen regio moet je ook consequent voor jezelf toepassen).

Genoeg Italiaanse gastarbeiders die in dezelfde omstandigheden zijn aangekomen als hun Marokkaanse evenknieën en waarvan de nakomelingen in Genk perfect tweetalig zijn en gewoon geïntegreerd zijn. En die eerste generatie is door de maatschappij toen echt als vuil behandeld. Een Italiaan uit Sicilië was voor de grootouders evenzeer een "bruine" als een Marokkaan uit Tanger.

Er is meer aan de hand dan zuiver de moeilijke omstandigheden waarin de eerste generatie gastarbeiders bij ons aan wal kwam.

Genoeg Italiaanse gastarbeiders die in dezelfde omstandigheden zijn aangekomen als hun Marokkaanse evenknieën en waarvan de nakomelingen in Genk perfect tweetalig zijn en gewoon geïntegreerd zijn. En die eerste generatie is door de maatschappij toen echt als vuil behandeld. Een Italiaan uit Sicilië was voor de grootouders evenzeer een "bruine" als een Marokkaan uit Tanger.

Er is meer aan de hand dan zuiver de moeilijke omstandigheden waarin de eerste generatie gastarbeiders bij ons aan wal kwam.
Wat te denken van Polen, Hongaren, Spanjaarden, Portugezen die hier in grote getalen aan het werk zijn... ik zie daar zo geen toestanden van.
Feit is dat dit soort gedrag jarenlang gepamperd is. Men oogst wat men zaait.

Ik heb dat precies gemist de afgelopen dagen maar ik ben het nieuws aan het volgen nu.

Ik ben echt in shock en dat valt niet zo vaak voor. Dat zijn beelden die ik in films zelfs niet vaak zie. Onwaarschijnlijk, echt niet te geloven.

Ik ben quasi sprakeloos nog iets dat me zelden overkomt.

Agent in fout of niet de jongen crimineel of niet kan me niet schelen eigenlijk als ik dit zie. Dat dit in een buurland van België kan... . Mensenlief.

Edit: In 1 depot van de Franse 'De Lijn' : 8 miljoen euro schade. Dat is 8.000.000 he. En dat is een schraal plekske waar die ratten heibel schoppen. Een puntje op de schandvlek die Frankrijk op dit eigenste moment is... .

Laatst bewerkt:
Is het technisch mogelijk om netwerken plat te leggen in bepaalde delen? Is het mogelijk om sociale media te blokkeren in bepaalde gebieden? Misschien kan men zo de communicatie volledig platleggen.

Wat zijn de alternatieve opties om jongeren kalm te maken?

Net op het nieuws : Nike winkel geplunderd, Apple store geplunderd, hoe ver gaat men dit nog laten gaan?
een regiment commando’s (regiment van het vreemdelingenlegioen?)er op afsturen en allemaal een goed pak slaag zonder uitzondering , zal de enige manier zijn dat ze iets leren, in gelijk welk land schiet men al lang met scherp, hier gaat men verder met bepamperen

Laatst bewerkt:

Daar ben ik het volmondig mee eens hoor. Het probleem is dat je dan vervolgens alsnog die verschillende achtergronden naast elkaar gaat leggen en de verschillen benoemen, dan wordt het een moeilijke discussie, waarbij niet zelden foutief de beschuldiging van racisme misbruikt wordt, ondanks dat huidskleur in dit verhaal geen rol moet spelen.

Hoewel dat racisme jegens Italianen iets uit een ver verleden moet zijn, zelf nooit in mijn leven iets van gemerkt, noch van de generatie van mijn ouders en ik ben een beetje van die streek (net niet uit het Genkse). Eén oom heeft nog in de mijn gewerkt, en mijn kapper als kind (alsook die van mijn vader) was een Italiaan wiens vader hier ook in de mijnen had gewerkt.

Is het technisch mogelijk om netwerken plat te leggen in bepaalde delen? Is het mogelijk om sociale media te blokkeren in bepaalde gebieden? Misschien kan men zo de communicatie volledig platleggen.

Luisteren naar hun noden, en niet met een rode lap staan zwaaien, zeggen dat ze moeten zwijgen en geen recht tot klagen hebben, want wij hebben het hier goed.

Ik ben geen expert. Maar dit lijkt mij praktisch moeilijk haalbaar.
China weet mss wel raad :unsure:

Luisteren naar hun noden, en niet met een rode lap staan zwaaien, zeggen dat ze moeten zwijgen en geen recht tot klagen hebben, want wij hebben het hier goed.
Geef ze de volledige anarchie, schaf de politie af en zet je deuren open? zoiets? Of was het om te lachen?

Zoals ik zei puur nihilistisch en opportunistisch gedrag . Je kan dat liggen 'nuanceren', oeverloos uitweiden met verouderde sociologische verklaringen vanuit je veilige cocon in je landelijke verkaveling, maar in de praktijk is dat dit puur crimineel gedraag is, er zit niks achter... Hard en consequent aanpakken, justitie hen efficiënt laten straffen, en men zou eens zelf naar hun eigen verantwoordelijken moeten kijken..

Technisch kan dat zeker. Of het juridisch past, is een andere zaak.

Welke noden druk je legitiem uit door te gaan rellen dan

Hoewel dat racisme jegens Italianen iets uit een ver verleden moet zijn, zelf nooit in mijn leven iets van gemerkt, noch van de generatie van mijn ouders en ik ben een beetje van die streek (net niet uit het Genkse). Eén oom heeft nog in de mijn gewerkt, en mijn kapper als kind (alsook die van mijn vader) was een Italiaan wiens vader hier ook in de mijnen had gewerkt.

Tot zo rond 1985 heb ik zeker nog dancings gekend waar Italianen niet binnen mochten. Dancing Philippe in Helchteren was er zo eentje.

Zonhoverweg in Genk daar was dan weer een dancing waar zo ongeveer uitsluitend Italianen kwamen.

Deze comment slaat werkelijk alles.

Nog wat meer tolerantie tonen voor intolerant crimineel gespuis. Want dat heeft de voorbije decennia echt gewerkt :sop:

Kijk, we hebben de softe aanpak waar jij achterstaat nu lang genoeg gehad. Tijd voor wat anders. Wie niet luistert, (zou) moet(en) voelen.
Helaas zullen de linkse- en centrumpartijen hier nooit in willen volgen. Bah.

Terug
Bovenaan