Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

Taalgebruik
Er wordt hier te veel met scheldwoorden geslingerd, ook al is het algemeen en niet naar specifieke mensen gericht. Dat hoort hier niet , dus die posts werden weggehaald.

We laten de thread open omdat we niet alle users die het deftig houden de kans willen ontnemen om hierover te posten, maar vanaf hier geldt dat wie overschakelt naar schelden, niet meer in deze thread zal kunnen posten.

't Is gemakkelijk om met een verheven vingertje anderen te beschuldigen van racisme. Maar ik vraag me oprecht af of niet iedereen inherent een zekere mate van racisme in zich draagt.

Zou jij verheugd zijn mocht je dochter op 16-jarige leeftijd thuiskomen met Mohamed uit Schaarbeek?

Uiteraard moet discriminatie vermeden worden, maar ik vrees dat racisme en vooroordelen nu eenmaal ingebakken zitten in elke mens. Ik vind het alleszins geen excuus om de boel kort en klein te slaan.
Dat is toch gewoon problematisch? Ik weet dat dit inderdaad wijdverspreid is, maar is toch gewoon heel triest?
Om zelf op de vraag te antwoorden : Daar zal ik wel over oordelen zodra ik Mohamed ontmoet en zal ik me wel een beeld vormen over Mohamed als persoon. Niet als "deel van een bepaalde groep waar ik een vooroordeel over heb". (En als ik een vooroordeel klaar heb, is het belangrijk hier bewust van te zijn en hier niet zo naar te handelen en je af te vragen hoe dat dat eigenlijk van toepassing zou kunnen zijn op een persoon die je niet kent.)

Ik snap je bemerking he, maar dat we hier zo licht over heen gaan bestempeld toch duidelijk de grootte van het probleem. Net zoals de onderzoeken die hier passeerden ook al aantonen.

"Het is geen excuus om de boel kort en klein te slaan." Vind ik een gekke bemerking die hier nog al een paar keer gepasseerd is. Neen, natuurlijk is dat geen excuus. Maar we kunnen niet aan de ene kant verwachten dit probleem op te lossen en tegelijkertijd denken dat we ons racistisch mogen gedragen want "We hebben dat toch allemaal een beetje." of "De vooroordelen zitten nu eenmaal ingebakken.". Dan moeten we daar ook niet dat soort excuses zelf gaan gebruiken.

Dat het dan ook nog benoemd wordt als "verheven vingertje", helpt het ook niet natuurlijk. Dat maakt het nog meer uitschijnen dat niet racistisch zijn enkel voor een bepaalde elite is, maar dat racisme eigenlijk de norm is? Of wat moet je daar uit verstaan?

Het is niet allemaal op u bedoeld he. Ik snap de bemerking, maar ik nodig je uit om toch ook wat in eigen boezem te kijken.

't Is gemakkelijk om met een verheven vingertje anderen te beschuldigen van racisme. Maar ik vraag me oprecht af of niet iedereen inherent een zekere mate van racisme in zich draagt.

Zou jij verheugd zijn mocht je dochter op 16-jarige leeftijd thuiskomen met Mohamed uit Schaarbeek?

Uiteraard moet discriminatie vermeden worden, maar ik vrees dat racisme en vooroordelen nu eenmaal ingebakken zitten in elke mens. Ik vind het alleszins geen excuus om de boel kort en klein te slaan.

Alle drama negerende, wat er gaande is vind ik absoluut vreselijk, vind ik het wel schokkerend om je quote te lezen over Mohamed uit Schaarbeek. Ik woon in Schaarbeek en vind het absurd dat moest ik geen westerse naam hebben, je dus meteen argwanend zou zijn over mijn intenties, vooral omdat ik nog eens in een Brusselse gemeente woon. Alsof dat vanzelfsprekend is? Vind ik toch niet echt zo. Spijtig dat dat de realiteit is.

Dat het dan ook nog benoemd wordt als "verheven vingertje", helpt het ook niet natuurlijk. Dat maakt het nog meer uitschijnen dat niet racistisch zijn enkel voor een bepaalde elite is, maar dat racisme eigenlijk de norm is? Of wat moet je daar uit verstaan?
Het verheven vingertje is dat Anders rellen kapot staat te relativeren en allerlei factoren erbij gaat sleuren om het gaan uit te leggen/goed praten, terwijl dat gewoon niet mogelijk is. Brandweerwagen stelen en plunderen, bussen in brand steken, voorbijgangers aanvallen, etc.

Ik kan er ook zo wat halen voor mezelf: ik ben een man, als ik voor het gerecht kom word ik zwaar gediscrimineerd en krijg ik langere straffen dan een vrouw en sterf ik waarschijnlijk vroeger, bovendien woon ik in een rurale gemeente waar naar verhouding veel minder subsidies naar toe gaan voor zowat alles (cultuur, veiligheid, etc.). Door mijn eerdere studiekeuzes heb ik het niet makkelijk om aan een goede job te geraken.

Ooooh hee heb ik nu ook recht om de boel in brand te steken, want eigenlijk verveel ik mij ook op dit moment?

Je zal altijd risicofactoren hebben die meespelen in bepaald gedrag, maar anderzijds zie je dat dit geen één op één verhouding is. Er zijn in Frankrijk talloze Ali's en Dieumerci's die moeilijk aan werk geraken, die een moeilijke jeugd gehad hebben, maar wel besluiten dat het niet OK is om zaken te stelen en in brand te steken, net als de andere mensen. Echter je kan er niet omheen dat in bepaalde banlieumiddens het gewoon gemeengoed is om zo een zaken te doen. Dergelijke cultuur (en ik bedoel de cultuur, niet de mensen) moet je uitroeien en niet blijven beschermen zoals vaak gebeurde onder het morele vingertje.

Alle drama negerende, wat er gaande is vind ik absoluut vreselijk, vind ik het wel schokkerend om je quote te lezen over Mohamed uit Schaarbeek. Ik woon in Schaarbeek en vind het absurd dat moest ik geen westerse naam hebben, je dus meteen argwanend zou zijn over mijn intenties, vooral omdat ik nog eens in een Brusselse gemeente woon. Alsof dat vanzelfsprekend is? Vind ik toch niet echt zo. Spijtig dat dat de realiteit is.
We moeten niet heiliger zijn dan de paus hé.

Migrant en afkomstig uit het Brusselse is vaak een niet al te beste mix. Ik ken ook wel wat wijken/plekken waar ik mij initieel toch ook zorgen over zou maken moest mijn zoon/dochter met iemand van daar afkomen. Iemand uit Ninove bijvoorbeeld. We leren om argwanend te zijn als iemand bepaalde kenmerken toont, louter om te veel problemen in de toekomst te vermijden. Net als je soms rond iemand met een poezekraagjas en luidde muziek gaat lopen.

Neemt niet weg dat we iedereen een kans moeten geven.

Daar zal ik wel over oordelen zodra ik Mohamed ontmoet en zal ik me wel een beeld vormen over Mohamed als persoon.
Een goeie collega van mij zijn naam is (letterlijk) Mohamed. Hij komt uit het Brusselse en hij is van Marokkaanse afkomst.
Nochtans staat hij niet tussen die stakers of is hij ergens rel aan het schoppen.

Hij was gisteren ook gewoon aan het werk zoals elke normale mens.

Voor hem is het wel vervelend want ja .. Mohamed .. Brussel .. relschoppers .. dat is het leven zeker?

Het verheven vingertje is dat Anders rellen kapot staat te relativeren en allerlei factoren erbij gaat sleuren om het gaan uit te leggen/goed praten, terwijl dat gewoon niet mogelijk is. Brandweerwagen stelen en plunderen, bussen in brand steken, voorbijgangers aanvallen, etc.

Ik kan er ook zo wat halen voor mezelf: ik ben een man, als ik voor het gerecht kom word ik zwaar gediscrimineerd en krijg ik langere straffen dan een vrouw en sterf ik waarschijnlijk vroeger, bovendien woon ik in een rurale gemeente waar naar verhouding veel minder subsidies naar toe gaan voor zowat alles (cultuur, veiligheid, etc.). Door mijn eerdere studiekeuzes heb ik het niet makkelijk om aan een goede job te geraken.

Ooooh hee heb ik nu ook recht om de boel in brand te steken, want eigenlijk verveel ik mij ook op dit moment?

Je zal altijd risicofactoren hebben die meespelen in bepaald gedrag, maar anderzijds zie je dat dit geen één op één verhouding is. Er zijn in Frankrijk talloze Ali's en Dieumerci's die moeilijk aan werk geraken, die een moeilijke jeugd gehad hebben, maar wel besluiten dat het niet OK is om zaken te stelen en in brand te steken, net als de andere mensen. Echter je kan er niet omheen dat in bepaalde banlieumiddens het gewoon gemeengoed is om zo een zaken te doen. Dergelijke cultuur (en ik bedoel de cultuur, niet de mensen) moet je uitroeien en niet blijven beschermen zoals vaak gebeurde onder het morele vingertje.
Maar dat is toch een heel ander gegeven dan in de post van Astrid staat? Ik snap niet goed wat jij er nu bijhaalt als reactie op een ander onderwerp?
En ik ga nu niet teruglezen wat er precies gezegd is, maar er wordt wel heel vaak gezegd dat dit "Kapot relativeren is", terwijl het gewoon, zoals je zelf erkent, niet één op één is en een complexe materie. Dan is het niet "allerlei factoren erbij sleuren", dan is het, de werkelijkheid erkennen.

Het is niet als je de werkelijkheid erkent, dat je dan dingen goed praat. Dat heb ik hier nog niemand zien doen. Ik zou het appreciëren moest je hier hier directer naar verwijzen als je zelf van die verwijten in het rond begint te gooien.

"Rellers beschermen onder het morele vingertje" waar wordt dit dan gedaan? Ook hier graag eens rechtstreeks naar verwijzen dan. Want nu zie ik vooral veel reactie op zaken die hier nergens gezegd zijn. (Oftewel heb ik ze gemist, maar daarmee dat het de discussie zou helpen als je er rechtstreeks naar verwijst.)

Deze thread is toch wel echt een triest dieptepunt in de BG geschiedenis vind ik. Mensen die pleiten voor een gelijke behandeling van iedereen worden beschuldigd van 'een verheven vingertje' te hebben, er wordt heel casual gezegd dat iedereen eigenlijk racist is en dat dat OK is, er worden heelder samenzweringen gepost over oorlogen waarbij 'de kleurlingen' de leiding willen overnemen, er wordt gepleit voor het neerschieten van die mensen, ... De ergste posts worden snel verwijderd door de mods (waarvoor dank) maar Jezus zeg, wat een ongelofelijke intolerante vijandigheid.

En dan heb ik het nog niet over de minder expliciete posts die ook gewoon racistisch zijn, maar dan net iets beter verborgen. Echt gewoon walgelijk wat je hier moet lezen, en als deze thread een weerspiegeling is van hoe de gemiddelde Vlaming denkt over deze zaken dan is mijn geloof in de mensheid echt een klein beetje gedaald.

En je mag dan vinden dat ik overdrijf of me beschuldigen van te woke te zijn of iets van ivoren torens of linkse traantjes, maar ik vind het ongelofelijk met hoeveel gemak er hier door zoveel verschillende accounts dingen worden geplaatst die gewoonweg racistisch zijn, of zelfs oproepen tot geweld tegenover bepaalde bevolkingsgroepen. Walgelijk om te volgen, deze thread.

Ja, het is offtopic (dus mods verwijder het maar als het te ver offtopic gaat) maar ik moet het toch echt gezegd hebben. En nee, niet alle posts hier zijn racistisch. Als je je echter aangesproken voelt moet je misschien eens in de spiegel gaan kijken vooraleer je antwoordt geeft.

Migrant en afkomstig uit het Brusselse is vaak een niet al te beste mix. Ik ken ook wel wat wijken/plekken waar ik mij initieel toch ook zorgen over zou maken moest mijn zoon/dochter met iemand van daar afkomen. Iemand uit Ninove bijvoorbeeld. We leren om argwanend te zijn als iemand bepaalde kenmerken toont, louter om te veel problemen in de toekomst te vermijden. Net als je soms rond iemand met een poezekraagjas en luidde muziek gaat lopen.

Het gaat me om het feit dat je meteen 'Schaarbeek' en 'migrant' asssocieert met krapuleuze mensen. Want wat bedoel je anders daarmee? Toch? Dat vind ik echt niet normaal. 'Vaak niet een te beste mix'. Komaan. Er zijn hier probleemwijken, sure, en mensen die associaal gedrag vertonen, sure. Maar dat is echt wel een absolute minderheid. Hier wonen ook echt doodnormale mensen, ook 'migranten' die hooggeschoold zijn. Die gewoon een normaal leven leiden. Ik blijf het absurd vinden dat als ik tegen collega's zeg dat ik in Schaarbeek woon, dat die naar me kijken alsof ik elke dag door oorlogsgebied moet trekken. Wat denk je soms dat het hier is? Het is hier prachtig, belachelijk mooie wijken vol statige herenhuizen, een bijzonder internationale context. Expats, hooggeschoolden, arbeiders, ... Doodvol normale mensen. Tuurlijk, probleemwijken, maar dat is echt maar een fractie van Schaarbeek. Ik vind dat zo frustrerend dat niemand hier eigenlijk die Brusselse gemeentes kent, maar toch z'n gedacht erover heeft. "Schaarbeek, dat moet wel gevaarlijk zijn. Migrant én wonend in Schaarbeek? Oei, da's toch wel geen goede mix." Hoor je dat nu zelf? Dat je dan niet in je eigen boezem kan kijken en dat gedrag dan toch eigenlijk oneerlijk vindt van jezelf? Ik snap dat je op je hoede kan zijn voor verschillende kenmerken, maar achteraf kan je dan toch ook de rekening maken dat dat eigenlijk absurd was? Als je iedereen die 'migrant en uit het Brusselse afkomstig is' zo benadert, dan kan je toch spreken van het feit dat je bevooroordeeld bent?

Laatst bewerkt:
(West)-Europa is verloren. Damned if you do, damned if you don’t.
De meer cynische mens in mij ziet dit toch ook niet goed meer evolueren.
Ik vraag me af binnen 50 jaar of we dan toch goed kunnen samenleven of dat het een maatschappij gaat zijn waar de witte meerderheid verdwijnt in de smeltkroes die Europa geworden is maar deze nog steeds de oorzaak gaat zijn van de gepercipieerde economische malaise en onderdrukking.

Huidskleur, herkomst en woonplaats definiëren als kenmerken waar het normaal is om je argwanend over op te stellen is wel problematisch en klinkt als racisme rationaliseren. Je mag argwanend en op je hoede zijn als iemand bepaald gedrag vertoont, maar toch niet nog voor die persoon ook maar iets heeft misdaan? Je vergelijkt een aangeboren kenmerk met iemand die luide muziek speelt...

Het gaat me om het feit dat je meteen 'Schaarbeek' en 'migrant' asssocieert met krapuleuze mensen. Want wat bedoel je anders daarmee? Toch? Dat vind ik echt niet normaal. 'Vaak niet een te beste mix'. Komaan. Er zijn hier probleemwijken, sure, en mensen die associaal gedrag vertonen, sure. Maar dat is echt wel een absolute minderheid. Hier wonen ook echt doodnormale mensen, ook 'migranten' die hooggeschoold zijn. Die gewoon een normaal leven lijden. Ik blijf het absurd vinden dat als ik tegen collega's zeg dat ik in Schaarbeek woon, dat die naar me kijken alsof ik elke dag door oorlogsgebied moet trekken. Wat denk je soms dat het hier is? Het is hier prachtig, belachelijk mooie wijken vol statige herenhuizen, een bijzonder internationale context. Expats, hooggeschoolden, arbeiders, ... Doodvol normale mensen. Tuurlijk, probleemwijken, maar dat is echt maar een fractie van Schaarbeek. Ik vind dat zo frustrerend dat niemand hier eigenlijk die Brusselse gemeentes kent, maar toch z'n gedacht erover heeft. "Schaarbeek, dat moet wel gevaarlijk zijn. Migrant én wonend in Schaarbeek? Oei, da's toch wel geen goede mix." Hoor je dat nu zelf? Dat je dan niet in je eigen boezem kan kijken en dat gedrag dan toch eigenlijk oneerlijk vindt van jezelf? Ik snap dat je op je hoede kan zijn voor verschillende kenmerken, maar achteraf kan je dan toch ook de rekening maken dat dat eigenlijk absurd was? Als je iedereen die 'migrant en uit het Brusselse afkomstig is' zo benadert, dan kan je toch spreken van het feit dat je bevooroordeeld bent?

Ik veronderstel dat je leiden bedoelt? :unsure: Of het normale leven 'lijden' zoals loonslaaf zijn, teveel belastingen betalen en een veel te mager pensioen krijgen? :)

Probleem is dat 90% van Belgie Schaarbeek te zien krijgt op tv en de media als zijnde in 'Er zijn rellen in schaarbeek' en 'Abdeslam kon wekenlang onderduiken in schaarbeek' of 'Agent doodgestoken in schaarbeek'
Die perceptie zit echt niet goed maar kan je de mensen dat kwalijk nemen?

PS mijn madam werkt al 17 jaar in schaarbeek (allez tegen de VRT) en dat lijkt wel allemaal mee te vallen op het eerste gezicht.

Het gaat me om het feit dat je meteen 'Schaarbeek' en 'migrant' asssocieert met krapuleuze mensen. Want wat bedoel je anders daarmee? Toch? Dat vind ik echt niet normaal. 'Vaak niet een te beste mix'. Komaan. Er zijn hier probleemwijken, sure, en mensen die associaal gedrag vertonen, sure. Maar dat is echt wel een absolute minderheid. Hier wonen ook echt doodnormale mensen, ook 'migranten' die hooggeschoold zijn. Die gewoon een normaal leven leiden. Ik blijf het absurd vinden dat als ik tegen collega's zeg dat ik in Schaarbeek woon, dat die naar me kijken alsof ik elke dag door oorlogsgebied moet trekken. Wat denk je soms dat het hier is? Het is hier prachtig, belachelijk mooie wijken vol statige herenhuizen, een bijzonder internationale context. Expats, hooggeschoolden, arbeiders, ... Doodvol normale mensen. Tuurlijk, probleemwijken, maar dat is echt maar een fractie van Schaarbeek. Ik vind dat zo frustrerend dat niemand hier eigenlijk die Brusselse gemeentes kent, maar toch z'n gedacht erover heeft. "Schaarbeek, dat moet wel gevaarlijk zijn. Migrant én wonend in Schaarbeek? Oei, da's toch wel geen goede mix." Hoor je dat nu zelf? Dat je dan niet in je eigen boezem kan kijken en dat gedrag dan toch eigenlijk oneerlijk vindt van jezelf? Ik snap dat je op je hoede kan zijn voor verschillende kenmerken, maar achteraf kan je dan toch ook de rekening maken dat dat eigenlijk absurd was? Als je iedereen die 'migrant en uit het Brusselse afkomstig is' zo benadert, dan kan je toch spreken van het feit dat je bevooroordeeld bent?
Dat fenomeen heeft mij idd ook al dikwijls bezig gehouden.

In Singapore liggen 2 wijken, Geylang en Little India. Molenbeek maar zeffs van een heel ander niveau. Verkrotting, vuil, biddende mensen op straat, verkeerschaos, prostitutie,…. kortom vanuit de optiek van hier probleemwijken van jewelste.

Niet dus, bergen toeristen ook Westerlingen, die dit de max vinden. Vanwaar dit verschil? Een geval van NIMBY?

Als je zegt dat iets statisch bewezen dan mag je die ook hier posten
En dan heb ik het nog niet over de minder expliciete posts die ook gewoon racistisch zijn, maar dan net iets beter verborgen. Echt gewoon walgelijk wat je hier moet lezen, en als deze thread een weerspiegeling is van hoe de gemiddelde Vlaming denkt over deze zaken dan is mijn geloof in de mensheid echt een klein beetje gedaald.

En je mag dan vinden dat ik overdrijf of me beschuldigen van te woke te zijn of iets van ivoren torens of linkse traantjes, maar ik vind het ongelofelijk met hoeveel gemak er hier door zoveel verschillende accounts dingen worden geplaatst die gewoonweg racistisch zijn, of zelfs oproepen tot geweld tegenover bepaalde bevolkingsgroepen. Walgelijk om te volgen, deze thread.
Ik vind niet dat de Vlaming racistisch is, maar is de Vlaming dan 'racistisch' in jouw ogen omdat ze daarvoor kiest of omdat er jarenlang een gefaald asiel- en integratiebeleid is gevoerd en niet geluisterd naar hem?

Want je moet wel intellectueel correct zijn, als we alles op de staat/omgevingsfactoren afschuiven/of gaan goedpraten voor e.g. de relschoppers, mogen we dat ook doen voor het racisme van de Vlaming.

Verder denk ik dat de meeste Vlamingen zich keurig opstellen, maar gewoon de jarenlange problematiek in Brussel en Antwerpen beu zijn. Daar kruipt ongelofelijk veel geld in en je krijgt geen return. De politiek die zich verzette tegen assimilatie en/of volledige integratie + compleet juridische gepamper, is gewoon gefaald. Vroeger hoorde je nog multiculturalisme is een verrijking + die mensen gaan onze pensioenen betalen, nu hoor je van diezelfde mensen: ze zijn er en gaan niet meer terug. Dat is al een heel andere houding en geeft toch wat aan dat we jarenlang belogen zijn. Want altijd heeft men zich verzet tegen onderzoek naar de bijdrage van die groepen.

Benoemen dat het multiculturalisme is gefaald is geen racisme, dat is gewoon een vaststelling (die al dan niet correct is). Zijn er racisten in onze samenleving uiteraard (en weet trouwens niet wat hier allemaal al verwijderd is geweest, maar geloof best wel dat hier al wat is voorbijgekomen)? Maar het constant onterecht beschuldigen van mensen die kritisch staan tegen multiculturaliteit en migratie als zijnde racist werkt nu wel echt niet meer.

Het linkse integratiebeleid heeft gefaald en dat jarenlang. Dat mensen dan woedende zaken posten kent eveneens hun oorsprong in de ontgoocheling in de politiek, hoewel het uiteraard onaanvaardbaar is om onschuldigen te straffen. Enige oplossing zal hier toch wel een streng rechtsmigratie beleid zijn waarbij we buitenlanders die ongewenst gedrag vertonen (crimineel gedrag, weigering tot integratie, etc.) onmiddellijk gaan verwijderen van ons grondgebied. Ze moeten in die landen ginds echt eens beginnen weten dat dit hier niet het OCMW van de wereld is en dat als je naar België komt dat je dan ook Belg (Vlaming/Waal) wordt en je inschrijft in onze maatschappij met onze wetten, normen en waarden.

Huidskleur, herkomst en woonplaats definiëren als kenmerken waar het normaal is om je argwanend over op te stellen is wel problematisch en klinkt als racisme rationaliseren. Je mag argwanend en op je hoede zijn als iemand bepaald gedrag vertoont, maar toch niet nog voor die persoon ook maar iets heeft misdaan? Je vergelijkt een aangeboren kenmerk met iemand die luide muziek speelt...
Dus jij gaat dat nooit doen? Als Kevin uit Ninove met mijn dochter naar huis komt zal ik daar anders naar kijken dan Hendrik uit Aalter. Racisme is wanneer je andere mensen gaat discrimineren. Als ik de Kevin geen kans geef is dat racisme, als ik hem wel een eerlijke kans geef, maar wat waakzamer ben of een onaangenaam gevoel is dat geen racisme. Over jouw gevoel of alarm dat in jou afgaat heb je toch geen controle? Bovendien hebben we dat constant, die ruige kerel op straat met zijn motorjack, de Marrokkaan met zijn poezekapjas, ... . Dat is normaal omdat de ervaring leert (eventueel is dat meer perceptie, maar goed) dat deze mensen statistisch gezien voor problemen zorgen. Op vraag van de mods hier statistieken:

Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat je leiden bedoelt? :unsure: Of het normale leven 'lijden' zoals loonslaaf zijn, teveel belastingen betalen en een veel te mager pensioen krijgen? :)

Probleem is dat 90% van Belgie Schaarbeek te zien krijgt op tv en de media als zijnde in 'Er zijn rellen in schaarbeek' en 'Abdeslam kon wekenlang onderduiken in schaarbeek' of 'Agent doodgestoken in schaarbeek'
Die perceptie zit echt niet goed maar kan je de mensen dat kwalijk nemen?

PS mijn madam werkt al 17 jaar in schaarbeek (allez tegen de VRT) en dat lijkt wel allemaal mee te vallen op het eerste gezicht.
Haha, dat was leiden ja. :crazy:

Er wonen 130.000 mensen in Schaarbeek alleen. Dat is slechts 1 gemeente in Brussel. Dat is 30.000 meer dan Leuven-stad en z'n deelgemeenten inbegrepen. De context in Brussel is erg groot en dat dringt zich soms precies niet echt door. Het is de enige échte stad in België. Ik vind dat nogal heftig dat mensen door bepaald nieuws al die mensen (1,25 miljoen ondertussen) dat label zouden opplakken.

Al die gebeurtenissen zijn verschrikkelijk, en er zijn hier jongeren/mensen met problemen. Absoluut. De Noordwijk bvb. is echt een rommeltje.
Ik ontken dat niet dat er een probleem is. Maar ik heb het altijd al gezever gevonden dat je door nieuws over een bepaalde plek ineens maar heel die plek moet veroordelen. Dat is het probleem erg simpel maken, en ineens maar iedereen over dezelfde kam scheren. Je maakt van heel die plek geen plek meer, maar een soort van label. Perceptie door de hand van mediagebeurtenissen blijft een eng beestje. Ik heb altijd al geleerd dat je niet bevooroordelend mag kijken naar mensen.

Het grote probleem met de stelling 'migrant en afkomstig uit Brussel, dat is niet al te vaak een goede mix' is dat je met die stelling automatisch mensen met een migratie-achtergrond en mensen uit Brussel ontmenselijkt. Je kijkt er op voorhand al argwanend naar. Dat is letterlijk mensen veroordelen op basis van hun culturele achtergrond en huidige locatie. Je kan nog wel zeggen dat je ze dezelfde kans geeft, toch heb je automatisch al die argwaan wat er sowieso ook voor zal zorgen dat er een verschil is in oordeling. Ik vind dat wel problematisch ja.

Iemand anders behandelen (dat is ‘argwanend bekijken’ ook) op basis van vooroordelen over een bevolkingsgroep waartoe die persoon behoort, is de definitie van racisme. Dus je vraag of dat racisme is: Ja.

Moeilijker is het niet.

Ah, Macron heeft gelukkig hét grote probleem gevonden. Wat een geniale man is dat toch.

Straks zegt hij nog dat ze de banlieu's gaan uitkuisen met de Kärcher hogedrukreiniger.

In 2005 was dat, er is nog niks veranderd. Je kan in onderstaand wikipedia artikel bijna gewoon het jaartal vervangen door 2023 en je hebt een beschrijving van wat er aan het gebeuren is

Ik vind niet dat de Vlaming racistisch is, maar is de Vlaming dan 'racistisch' in jouw ogen omdat ze daarvoor kiest of omdat er jarenlang een gefaald asiel- en integratiebeleid is gevoerd en niet geluisterd naar hem?
De Vlaming is niet één persoon. Er wordt geluisterd. Maar je moet niet bepaalde zaken gaan kiezen en dan zeggen "er wordt niet geluisterd". Moeten we dan luisteren naar "Vreemdelingen buiten" zonder nuance? Wordt hier totaal niets aan gedaan? Neen. Hier wordt wel iets naar geluisterd. Dat het beleid verder faalt ga ik voor een stuk wel mee akkoord. Maar dan is het niet omdat we "niet luisteren" naar "De vlaming".
Want je moet wel intellectueel correct zijn, als we alles op de staat/omgevingsfactoren afschuiven/of gaan goedpraten voor e.g. de relschoppers, mogen we dat ook doen voor het racisme van de Vlaming.
Intellectueel correct zijn, en dan zo'n absolute stroman er achter plaatsen, in één zin? Straf wel. Ik heb hierboven al aangehald dat NIEMAND dit doet en dat ik graag verwijzingen zou zien bij zo'n stellingen. En dan er ook nog wat "whataboutisme" bovenop. Vrij kinderachtig wel he. "Als jij dit mag, dan mag ik dit ook". Zeker als de eerste stelling al niet klopt.
Verder denk ik dat de meeste Vlamingen zich keurig opstellen, maar gewoon de jarenlange problematiek in Brussel en Antwerpen beu zijn. Daar kruipt ongelofelijk veel geld in en je krijgt geen return. De politiek die zich verzette tegen assimilatie en/of volledige integratie + compleet juridische gepamper, is gewoon gefaald. Vroeger hoorde je nog multiculturalisme is een verrijking + die mensen gaan onze pensioenen betalen, nu hoor je van diezelfde mensen: ze zijn er en gaan niet meer terug. Dat is al een heel andere houding en geeft toch wat aan dat we jarenlang belogen zijn. Want altijd heeft men zich verzet tegen onderzoek naar de bijdrage van die groepen.

Benoemen dat het multiculturalisme is gefaald is geen racisme, dat is gewoon een vaststelling (die al dan niet correct is). Zijn er racisten in onze samenleving uiteraard (en weet trouwens niet wat hier allemaal al verwijderd is geweest, maar geloof best wel dat hier al wat is voorbijgekomen)? Maar het constant onterecht beschuldigen van mensen die kritisch staan tegen multiculturaliteit en migratie als zijnde racist werkt nu wel echt niet meer.
Er is een verschil tussen kritiek en racisme. Met het eerste is niets mis. Met het tweede wel. Je hoeft het niet op één hoop te gooien.
Het linkse integratiebeleid heeft gefaald en dat jarenlang. Dat mensen dan woedende zaken posten kent eveneens hun oorsprong in de ontgoocheling in de politiek, hoewel het uiteraard onaanvaardbaar is om onschuldigen te straffen. Enige oplossing zal hier toch wel een streng rechtsmigratie beleid zijn waarbij we buitenlanders die ongewenst gedrag vertonen (crimineel gedrag, weigering tot integratie, etc.) onmiddellijk gaan verwijderen van ons grondgebied. Ze moeten in die landen ginds echt eens beginnen weten dat dit hier niet het OCMW van de wereld is en dat als je naar België komt dat je dan ook Belg (Vlaming/Waal) wordt en je inschrijft in onze maatschappij met onze wetten, normen en waarden.
Linkse integratiebeleid? Hebben we dan zo vaak linkse partijen aan de macht? Weet je wanneer we laatst een linkse federale regering gehad hebben? 1999. Daarna zijn het altijd meer centrum (VLD/MR - SPa/PS, met CD&V) , of centrum-rechtse regeringen (CD&V met VLD/MR en een tijdje NVA) geweest.

Waarbovenop dan nog de vraag is of er uberhaupt een links beleid gevoerd is op dat vlak. Want ik kan heel wat dingen bedenken, die soms ook in andere landen gebruikt worden, die onder links beleid vallen die NIET toegepast worden of werden.

IMHO of het nu Parijse is of Schaarbeekse jongeren zijn het maakt weinig verschil, mijn inziens zouden de rellen en de plunderingen veel minder of misschien onbestaand als het merendeel van deze jongeren WERK zou hebben. Als je moe van je werk komt en je weet dat je de dag volgende ook moet werken vermoed ik dat de zin om een gat in de nacht op te blijven al veel minder is.

Terug
Bovenaan