Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

We kunnen deze thread beter hernoemen naar "(subjectieve) problemen met de multiculturaliteit", want over de essentie gaat het al sinds pagina 1 nog maar amper. Ik had dus gelijk om deze onzin links te laten liggen.

Zijn er hier Londen kenners eigenlijk?
Als je daar de beelden ziet van de jaren 70 en nu, dat is dag en nacht. Maar ik krijg daar zo nooit diezelfde vibes van als Parijs of Brussel en daar is het pas echt een smeltkroes van culturen. Hoe doen ze het daar? Of is het daar eigenlijk ook zo, maar krijgen we hier weinig nieuws over.
Daar heb je ook veel problemen. Eerder dit jaar nog was er een officieel rapport (nadat een agent een meisje had verkracht en vermoord) dat de Met volledig met de grond gelijk maakte.

Is de realiteit niet dat velen er ooit wel eens van proeven? Ik heb nooit in Brussel of Antwerpen gewoond, maar ik weet wel dat ik op bepaalde plekken echt nooit van mijn leven zou willen wonen nadat ik er door reed, wandelde of eens op bezoek ging bij iemand.

En dan gaat dat niet over het gevoel van de 'blanke angstige man'. Dan gaat dat om mensen die in uw wagen staan te turen terwijl je erin zit, openlijk drugs staan te dealen, ongelofelijk veel vuil en stank in de straten, het feit dat er bijna alleen maar mannen op straat rondlopen, zien hoe jonge meisjes van 12 jaar nagekeken en nagefloten worden,...
In elke stad boven een bepaalde grootte heb je volgens mij mindere wijken hoor. De realiteit lijkt me toch deels ook een reputatieprobleem, de gemiddelde Vlaming is bang voor Brussel, want het is er gevaarlijk en Franstalig/vol "vreemden".

Als ik hier hoor hoe de klassieke pendelaar, die nog net de weg van Brussel-Noord naar zijn werk kent, spreekt over bv. Schaarbeek, vind ik dat een teken van onvertrouwd zijn met Brussel. De "stationsbuurt" is op veel plaatsen een stadskanker uiteindelijk. Er zijn redelijk wat wijken in Schaarbeek die zeer gewild zijn, mooie straten met voortuintjes, en makkelijk bereikbaar. Maar volgens sommigen is dat dus een soort van ontwikkelingsgebied. En zo is de beeldvorming nu eenmaal. Er zijn mindere wijken, gekoppeld aan de naam van een gemeente, dus heel de gemeente, en meteen ook heel het gewest, is slecht.

Anderzijds vinden de meeste van mijn buitenlandse collega's Brussel geweldig, want internationaal en toch kleinschalig. De meesten vinden Brussel-Noord en -Zuid ook niet geweldig, maar wie binnen Brussel woont moet daar ook niet al te vaak zijn natuurlijk. En mits budget woon je in een deftige wijk.
Het grote verschil met BXL is een 1 gemaakte politie macht en bestuurlijke macht. En het land en de mensen zijn daar trots op hun stad. De franse laissez faire kennen ze daar ook niet echt. Daklozen worden savonds op gehaald en naar centra gebracht. Graffiti opgekuist. Sigaretten op de grond gooien wordt hard beboet. Veel politie ook aanwezig, ook undercover.

Was een op date en het meisje wou zo tour doen met zon reikja. We zijn zo wat ah fietsen tot plots die gast wegloopt met geweer getrokken. Was dus een undercover flik die ons ah rondrijden was.

Ben 2 weken geleden nog eens in Bxl beland via BXL midi. Heb het wel geteld 2 uur uitgehouden. Toppunt van het faal beleid van België. Smerig station, onmiddellijk lastig gevallen door brussels jongeren voor sigaretten wat op zich niets is vergeleken is met Amerikaanse meisjes die ff tijd wilden doden voor hun volgende trein maar direct werden lastig gevallen werd door jongeren. Geen politie of security te zien. Vol met zwerfvuil, daklozen.

Dat hoort natuurlijk allemaal bij de "charme" van Brussel maar is gewoon teken van het faal beleid. Wou eerst overnachten in Bxl maar dan trein naar Antwerpen genomen.

7jaar in Londen ongeveer gewoond.
Tja, de bestuurlijke chaos is gewoon een drama, wie ooit uitgetekend heeft dat een stad van (toen nog een pak minder inwoners dan de huidige) 1.1 miljoen wel ok zou lopen met 19 gemeenten en een regering verdient eerlijk gezegd de kogel. De hertekening naar 4 politiezones is al een verbetering, maar je ziet in alles dat de plaatselijke besturen/burgemeesters, wel comfortabel zijn met hun eigen klein koninkrijkje.

Ik kan zelf, na 20 jaar dagelijks in Brussel te zijn, eigenlijk weinig slechte ervaringen bedenken, maar ik ben dan ook geen vrouw natuurlijk. Mijn vrouw vindt Brussel trouwens geweldig, als het aan haar lag woonden we er. Maar ik wou toch wel een tuin.

Dat niet trots zijn is een Belgisch probleem gewoon, je zou kunnen zeggen dat integratie hier in dit land betekent dat je neerkijkt op het vieze Brussel. Als ik aan mijn eerder "dorpsgerichte" vrienden vraag om eens in Brussel te gaan eten, waar je keuze hebt uit meer dan 2 simpele brasseries met sterrenprijzen, bekijken ze me of ik heb voorgesteld even te gaan parachutespringen.

Nu soit, dit alles heeft weinig te maken met het werkelijke topic. Het stoort me gewoon hoe bij elk probleem van dit type, de "usual suspects" nog eens op Brussel moeten kappen.

We kunnen deze thread beter hernoemen naar "(subjectieve) problemen met de multiculturaliteit", want over de essentie gaat het al sinds pagina 1 nog maar amper. Ik had dus gelijk om deze onzin links te laten liggen.
Of eerder 'integratieproblematieken door inherente autochtone raciale discriminaties'
Maar ik geef toe... ik ben nog in dubio :)

Ik denk niet dat het de religieuze/ethnische feesten zijn die mensen irriteren. Het is vooral geweld, diefstal en andere vormen van schade aan onze gemeenschap die mensen irriteren. Zelfs al maken mijn buren er eens een heel luidruchtig offerfeest van, dan zal ik dat slikken. Maar moesten ze beginnen met vernielingen toebrengen, dan niet.
Deels mee eens. Igv mijn Poolse huurders zat het er bovenarms op in het gebouw, en dat ging louter over lawaaioverlast.

Denk ook niet dat de wetgeving hier voorop loopt, maar gewoon anders is. In SG is de wetgeving pro-huisbaas in tegenstelling met BE waar die pro-huurder is, en dat lost m.i. heel veel op omdat je als huisbaas heel snel kan inspelen op problemen.

Mag je idd zo stellen. Ik heb hierboven een link gepost van de BBC met een heel andere voorstelling van de feiten en tot nu toe geen mens die daarop heeft gereageerd ook niet degenen die rotsvast konden vaststellen aan de hand van dat vage filmpje wat zich daar wel zou hebben afgespeeld.

Sommigen willen duidelijk zien wat ze willen zien.

Zijn er hier Londen kenners eigenlijk?
Als je daar de beelden ziet van de jaren 70 en nu, dat is dag en nacht. Maar ik krijg daar zo nooit diezelfde vibes van als Parijs of Brussel en daar is het pas echt een smeltkroes van culturen. Hoe doen ze het daar? Of is het daar eigenlijk ook zo, maar krijgen we hier weinig nieuws over.

Zoek naar eens op zaken als knife crime en London... Ik zou Londen overigens echt niet als een succesverhaal beschouwen, integendeel.

Beelden van onze West-Europese hoofdsteden van 50 jaar geleden en nu vergelijken, maakt dat je het politieke wanbeleid eigenlijk alleen nog maar meer gaat verafschuwen, het is ook een vicieuze cirkel, hoe meer het verloedert, hoe mind in het mooie Parijs van 1973 wil je misschien nog wel wonen... maar dat van 2023 of zelfs 2003 is al dermate een cultuurshock ten opzichte van de geïdealiseerde droombeelden van het Parijs van weleer, dat er een officieuze term voor bestaat:

En voor Brussel, tja, ga op expat.com kijken en je ziet dat je 4 van de 19 gemeenten van het hoofdstedelijk gewest beter mijdt, zeker 's nachts en alleen. Dat is dus bijna een kwart denk ik dan. Inclusief dat je dan ook nog eens best de grote centrale treinstations mijdt... wat een klucht. Vorige zomer nog van een Amerikaan te horen gekregen dat die dat echt niet verwacht had.

Ja in London heb je ook echte bendes, met idd knife crime. Een paar jaar geleden was het ook trendy om bijtend zuur in mensen hun gezicht te gooien. Wat je daar minder hebt zijn zo grootschalige rellen, lijkt me.
Ik heb een tijdje in Engeland gewoond (niet in London), maar mijn indruk was dat ze daar ook een stapje verder staan qua integratie. Pas op, nog altijd een grote kloof tussen de upper en lower class, maar op vlak van racisme, lgbtq enz. waren er precies minder problemen dan bij ons.

Beelden van onze West-Europese hoofdsteden van 50 jaar geleden en nu vergelijken, maakt dat je het politieke wanbeleid eigenlijk alleen nog maar meer gaat verafschuwen, het is ook een vicieuze cirkel, hoe meer het verloedert, hoe mind in het mooie Parijs van 1973 wil je misschien nog wel wonen... maar dat van 2023 of zelfs 2003 is al dermate een cultuurshock ten opzichte van de geïdealiseerde droombeelden van het Parijs van weleer, dat er een officieuze term voor bestaat:
Dat is “Vroeger was het beter praat”. Heb in de jaren 80 nog in Parijs gewerkt, Argenteuil en Saint-Denis en dat waren toen ook vervallen buurten. Herinner me nog een Fransman die ‘s avonds fier zijn splinternieuwe dikke Peugeot aan mij aan voorstellen was op de parking van het hotel In Argenteuil. In de morgen waren zijn ruiten ingeslagen.

Ja in London heb je ook echte bendes, met idd knife crime. Een paar jaar geleden was het ook trendy om bijtend zuur in mensen hun gezicht te gooien. Wat je daar minder hebt zijn zo grootschalige rellen, lijkt me.
Ik heb een tijdje in Engeland gewoond (niet in London), maar mijn indruk was dat ze daar ook een stapje verder staan qua integratie. Pas op, nog altijd een grote kloof tussen de upper en lower class, maar op vlak van racisme, lgbtq enz. waren er precies minder problemen dan bij ons.
Ik denk dat (grootstedelijk) Engeland een pak verder staat op vlak van integratie inderdaad. Het is meer dan hier een klassenmaatschappij misschien, maar het is niet omdat je een kleurtje hebt dat men automatisch aanneemt dat je wel een stuk krapuul/terrorist/werkloze zal zijn. Terwijl IMHO hier mensen toch vrij snel de vooroordelen bovenhalen, zoals je in deze thread kan lezen.

.
Sorry, maar dat is ook gewoon zuivere romantisering tegenover de realiteit hoor.
While the syndrome has been particularly noted among Japanese tourists, it has also affected other travelers or temporary residents from East and Southeast Asia, such as those from China, South Korea, and Singapore.
Oftewel, mensen die bij grootstad Parijs denken aan de reclamebeelden van de Eiffeltoren en boottochtjes op de Seine, en die nooit enig realistisch nieuws uit die stad hebben gehoord wegens in een compleet ander werelddeel te wonen. Zo kan je evengoed het "Europasyndroom" gaan definiëren voor straatarme asielzoekers uit zwart Afrika, die geschokt leren dat al die praatjes van mensensmokkelaars gelogen blijken te zijn, en niet iedereen hier rijk is en zomaar geld geeft aan nieuwkomers.

Laatst bewerkt:
Sint - Pieters? 😏

Dat is een logische en goeie gok :p Daar is het de laatste tien jaar ook niet op verbeterd met de enorme toename van sociale gebouwen. Mijn moeder werkt daar in een winkel en de verhalen die ze kan vertellen, oh boy. Het oude Sint-Jozef is eigenlijk nu Sint-Pieters. Maar bon, da's nog een andere kwestie.

Mijn buurt is omgeving Smedenstraat.

Daar heb je ook veel problemen. Eerder dit jaar nog was er een officieel rapport (nadat een agent een meisje had verkracht en vermoord) dat de Met volledig met de grond gelijk maakte.

Ik vraag me af of er onderzoek is gedaan naar waarom politie in Westerse grootsteden stelselmatig meer racistisch blijken te worden. En vooral wat eraan gedaan kan worden.

Mag je idd zo stellen. Ik heb hierboven een link gepost van de BBC met een heel andere voorstelling van de feiten en tot nu toe geen mens die daarop heeft gereageerd ook niet degenen die rotsvast konden vaststellen aan de hand van dat vage filmpje wat zich daar wel zou hebben afgespeeld.

Sommigen willen duidelijk zien wat ze willen zien.

Die andere voorstelling is toch gewoon het verslag van een van de inzittenden? Erg objectief is zoiets niet, dus veel meerwaarde brengt dat niet. Zeker omdat er heel zware beschuldigingen geuit worden zonder enig bewijs. Des te belangrijker om het onderzoek af te wachten. Als de jongeman inderdaad klappen heeft gekregen, zal dat zichtbaar zijn en zullen de juiste conclusies wel getrokken worden.

Daarnet op het vrtnieuws...
Deze meisjes kloegen erover dat ze vandaag en gisteren al 4 keer gecontroleerd werden door de politie. En hoe bevooroordeeld/racistisch de politie wel niet is!

foto-no-exif.jpg

Ik verzin dit niet! 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆

Die andere voorstelling is toch gewoon het verslag van een van de inzittenden? Erg objectief is zoiets niet, dus veel meerwaarde brengt dat niet.
Niet meer of minder objectief dan een agent die al loog over de feiten. Afgezien van het feit dat de verklaring van de inzittenden gelogen is of niet, is ze wel heel plausibel.

Het gaat er mij trouwens om dat hier analyses van de feiten worden gepost die helemaal niet bewezen zijn. Op die video kan je immers niet zien wat er juist gebeurd is, ook niet of die agent werd meegesleurd en al helemaal niet waarom die auto bewoog en wat die agent of bestuurder exact deed.

Iemand die toch beweert dit te zien heeft een bepaalde agenda. Analyse op Trump niveau.

Niet meer of minder objectief dan een agent die al loog over de feiten. Afgezien van het feit dat de verklaring van de inzittenden gelogen is of niet, is ze wel heel plausibel.

Het gaat er mij trouwens om dat hier analyses van de feiten worden gepost die helemaal niet bewezen zijn. Op die video kan je immers niet zien wat er juist gebeurd is, ook niet of die agent werd meegesleurd en al helemaal niet waarom die auto bewoog en wat die agent of bestuurder exact deed.

Iemand die toch beweert dit te zien heeft een bepaalde agenda. Analyse op Trump niveau.
Dat is gewoon zever in pakskes.

Wat je wel kan zeggen en wat 100% correct is, is dat de video's die publiek gemaakt zijn niet alles tonen. Maar bepaalde zaken zijn zeker wel of niet in de filmpjes te zien. Maar dat is niet het volledige verhaal.

En het is grappig dat je hier zegt dat de agent gelogen heeft. Waarover? Over meegesleurd te worden of dat Nahel hem omver probeerde te rijden? Want de reden dat dit door sommigen als "leugen" aanzien wordt, is door mensen die ook "analyses" maken van dezelfde filmpjes :p Het onderzoek van het parket is nog lopende, dus er is nog geen definitieve uitspraak over. Dat is het enige dat telt, voor de rest zijn het de analyses van de filmpjes. Waarvan je dus beweert dat personen die A zien een agenda hebben en personen die B zien de waarheid zeggen... :sarcastic:

Los van dit, en het feit of de agent al dan geen crimineel feit heeft gepleegd, moeten de protesten nu wel asap de kop ingedrukt worden.
Ik ben normaal geen voorstander van law & order (de serie was wel goed tho), maar de Franse politie en gendarmerie mogen intussen toch wel een serieus niveautje hoger schakelen en beginnen schieten met rubberkogels. (Niet-vredevol) protesteren is één ding, hele wijken en steden vernielen en andere mensen aanvallen is toch wel wat anders. En dan maakt het mij echt geen zak uit of je nu wit, bruin, zwart of groen bent.
Dat zijn van die professionele pyromanen, dieven en anarchisten die het hebben gekaapt. Fuck them.

Sorry, maar dat is ook gewoon zuivere romantisering tegenover de realiteit hoor.

Oftewel, mensen die bij grootstad Parijs denken aan de reclamebeelden van de Eiffeltoren en boottochtjes op de Seine, en die nooit enig realistisch nieuws uit die stad hebben gehoord wegens in een compleet ander werelddeel te wonen. Zo kan je evengoed het "Europasyndroom" gaan definiëren voor straatarme asielzoekers uit zwart Afrika, die geschokt leren dat al die praatjes van mensensmokkelaars gelogen blijken te zijn, en niet iedereen hier rijk is en zomaar geld geeft aan nieuwkomers.

Vandaar dat ik zelf schreef "geïdealiseerde droombeelden".

Uiteraard is dat voor een stuk romantisering, maar zeker en vast niet "zuiver", op die vlakken lijkt het mij vroeger effectief wél beter geweest te zijn. Buiten dat er op de grote markt nog met auto's geparkeerd werd.

Sorry, als je in bepaalde delen van Brussel komt, geef ik zelfs toe wat een prachtige stad... waarom kan er elders in diezelfde stad, zelfs op wandelafstand niet dezelfde schoonheid en veiligheid nagestreefd worden?

Maar kom dan in de buurt van de grote stations en contrasteer dat met ervaringen in het buitenland (recent Keulen, wat langer geleden Geneve)? En neen, sorry, dat kan allemaal beter en ja, dat hangt wel degelijk samen met een gefaalde politiek op verschillende vlakken, en migratie is er daar nu éénmaal één van van.

Men kan hier dan wel de kritiek geven dat we ver af gegleden zijn van het originele onderwerp, maar het hangt ook allemaal samen: deze rellen zijn een exponent van foute beleidskeuzes, foute mentaliteiten, gebrekige integratie, onvoldoende repressie, die op kleinere schaal de verloedering en onveiligheid creëert, in Brussel en ver daarbuiten zelfs in de zomer.

Los van dit, en het feit of de agent al dan geen crimineel feit heeft gepleegd, moeten de protesten nu wel asap de kop ingedrukt worden.
Ik ben normaal geen voorstander van law & order (de serie was wel goed tho), maar de Franse politie en gendarmerie mogen intussen toch wel een serieus niveautje hoger schakelen en beginnen schieten met rubberkogels. (Niet-vredevol) protesteren is één ding, hele wijken en steden vernielen en andere mensen aanvallen is toch wel wat anders. En dan maakt het mij echt geen zak uit of je nu wit, bruin, zwart of groen bent.
Dat zijn van die professionele pyromanen, dieven en anarchisten die het hebben gekaapt. Fuck them.

Het woord gekaapt suggereert dat deze rellen ooit zelfs maar begonnen zouden zijn als een legitiem protest. Het is begonnen bij de onfortuinlijke en te betreuren dood van een jongen/tiener die desondanks wel eerst al gevaarlijke, criminele feiten aan het plegen was.

Het woord gekaapt suggereert dat deze rellen ooit zelfs maar begonnen zouden zijn als een legitiem protest. Het is begonnen bij de onfortuinlijke en te betreuren dood van een jongen/tiener die desondanks wel eerst al gevaarlijke, criminele feiten aan het plegen was.

Ah, dus als een jongen (die weliswaar (matig) criminele feiten aan het plegen was) doodgeschoten wordt, en daar komt reactie op (net omdat de feiten die hij aan het plegen was nu absoluut geen gigantische onbespreekbare misdaad waren), dan is dat protest automatisch illegitiem? Er zullen ongetwijfeld weer een hele hoop jongens en meisjes zijn die meesurfen op de volkswoede om hun vernielzucht, pyromanie, kleptomanie of ander asociaal gedrag te bevredigen (zoals bij veel protesten), maar je zou er van verschieten hoeveel er enkel op straat komen (of zijn gekomen) omdat ze boos zijn. Voor alle duidelijkheid: ik deel die mening niet, want ik denk niet dat wij hier in West-Europa een racistisch politieapparaat hebben.

Maar als je naar de beelden kijkt, zou je ook moeten opmerken dat de soort 'betoger' van nu niet meer de betoger is van de eerste betogingen. Nu zie je alleen nog mensen die helemaal gecamoufleerd komen (en in veel gevallen bijzonder wit zijn), en wiens enige doel het is om van hun leefwereld een soort van Gotham City te maken. Tegen die mensen mag er imo dan ook navenant opgetreden worden.

Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230702_92258914

Met zulke feiten kan je dan wel nog spreken van 'relschoppers' Het huis van de burgemeester rammen met een wagen, om daarna het huis proberen af te fikken. Dat lijkt me toch net iets zwaarwichtiger dan 'relschoppen'.

Anderzijds is het "meer te begrijpen" om het huis/wagen van de burgemeester te viseren eender welk ander random huis of wagen natuurlijk.

Maar goed, de bevolking heeft het recht zelf in handen genomen en dat werp heel snel zijn vruchten af, we zijn nog maar een paar dagen verder en de eerste resultaten zijn er.

Terug
Bovenaan