Franse tiener (Nahel) doodgeschoten door politie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Edit mod: We laten de thread open omdat we users die deftig argumenteren niet de kans willen ontnemen over dit onderwerp te praten.

Schelden hoort hier echter niet. Daarom geldt dat wie overschakelt naar schelden, een threadban krijgt.

Advocaat van de dader zegt dat het leven van de agent niet in gevaar was. Cue naar de video waar de agent wordt meegesleept door de auto van de dader alvorens hij schiet. Allez hoe kan je dan zoiets gaat vertellen op TV. En dan vandaag weer rellen.

In elke stad boven een bepaalde grootte heb je volgens mij mindere wijken hoor. De realiteit lijkt me toch deels ook een reputatieprobleem, de gemiddelde Vlaming is bang voor Brussel, want het is er gevaarlijk en Franstalig/vol "vreemden".

Als ik hier hoor hoe de klassieke pendelaar, die nog net de weg van Brussel-Noord naar zijn werk kent, spreekt over bv. Schaarbeek, vind ik dat een teken van onvertrouwd zijn met Brussel. De "stationsbuurt" is op veel plaatsen een stadskanker uiteindelijk. Er zijn redelijk wat wijken in Schaarbeek die zeer gewild zijn, mooie straten met voortuintjes, en makkelijk bereikbaar. Maar volgens sommigen is dat dus een soort van ontwikkelingsgebied. En zo is de beeldvorming nu eenmaal. Er zijn mindere wijken, gekoppeld aan de naam van een gemeente, dus heel de gemeente, en meteen ook heel het gewest, is slecht.

Anderzijds vinden de meeste van mijn buitenlandse collega's Brussel geweldig, want internationaal en toch kleinschalig. De meesten vinden Brussel-Noord en -Zuid ook niet geweldig, maar wie binnen Brussel woont moet daar ook niet al te vaak zijn natuurlijk. En mits budget woon je in een deftige wijk.

Tja, de bestuurlijke chaos is gewoon een drama, wie ooit uitgetekend heeft dat een stad van (toen nog een pak minder inwoners dan de huidige) 1.1 miljoen wel ok zou lopen met 19 gemeenten en een regering verdient eerlijk gezegd de kogel. De hertekening naar 4 politiezones is al een verbetering, maar je ziet in alles dat de plaatselijke besturen/burgemeesters, wel comfortabel zijn met hun eigen klein koninkrijkje.

Ik kan zelf, na 20 jaar dagelijks in Brussel te zijn, eigenlijk weinig slechte ervaringen bedenken, maar ik ben dan ook geen vrouw natuurlijk. Mijn vrouw vindt Brussel trouwens geweldig, als het aan haar lag woonden we er. Maar ik wou toch wel een tuin.

Dat niet trots zijn is een Belgisch probleem gewoon, je zou kunnen zeggen dat integratie hier in dit land betekent dat je neerkijkt op het vieze Brussel. Als ik aan mijn eerder "dorpsgerichte" vrienden vraag om eens in Brussel te gaan eten, waar je keuze hebt uit meer dan 2 simpele brasseries met sterrenprijzen, bekijken ze me of ik heb voorgesteld even te gaan parachutespringen.

Nu soit, dit alles heeft weinig te maken met het werkelijke topic. Het stoort me gewoon hoe bij elk probleem van dit type, de "usual suspects" nog eens op Brussel moeten kappen.

Goh trots moet ergens van komen he. Als je nu eens kijkt naar Midi. Dat is waarschijnlijk ons meest internationale trein station (verbeter mij maar als ik verkeerd ben, echt al te lang weg dus kan mis zijn).

Als je dat vergelijkt met andere landen, bvb st pancreas en Parijs. Dan is dat station ook gewoon schabouwlijk. Je arriveert in BXL en quasi geen signage te vinden voor exit op de perrons. Roltrappen meer dan helft werkt niet. Als je dan signage tegenkomt dan weet je quasi niet wat ze betekenen want geen tekst bij. Is dit door de taalwet?

Dan arriveer je in het main gedeelte waar geen crowd control is. De mensen die info moeten geven kunnen alleen frans. In Parijs zelfs beter Engels dan Belgie. Dan kom je buiten en enigste wat je zie zijn irritante hangjongeren, zwerfvuil, grafiti, daklozen. Midi zou een uitgangbord moeten zijn voor Belgie. En eerlijk gezegd ken ik echt niet veel treinstations die belangrijk zijn voor de uitstraling van een land bij internationals die er zo bijliggen als Midi.

Geen idee wie er verantwoordelijk is voor Midi als ze het zelf al weten in Belgie. Maar je mag geen trots verwachten van de Vlaming buiten BXL als de stad BXL er alles aan doet om zelf niet trots te zijn. Zo moeilijk moet dat nu ook niet zijn om dat meer uitstraling te geven en dat wat meer proper te houden en wat politie rond te laten lopen.

Uiteraard zijn er goeie leuke plaatsen in Bxl, jaren in Anderlecht en Schaarbeek gewerkt. Wel 3x mijn ruit van mijn bedrijfswagen mogen vervangen. Iets dat in Londen nooit is gebeurd en had daar veel duurdere wagen en die stond 7/7 buiten. Ik heb ook al in slechtere buurten geweest in Londen waar de etniciteit ook niet blank of Engels is. Ik ging redelijk veel in Eastham gaan eten of buurten waar er elke vrouw quasi in Burkha rondloopt. Dat wordt getolereerd omdat je daar ook gewoon kan rondlopen zonder schrik te hebben voor uw wagen en je wordt niet lastig gevallen door jongeren.

Het is absoluut normaal dat een grootstad bepaalde problemen heeft dat een dorp niet zal hebben. Maar de Brussele cultuur van de bestuurdelijke macht (bij gebrek aan een beter woord) toont al geen trots om problemen aan te pakken, waarom zouden mensen dan wel trots moeten zijn.

Het probleem dat ik heb met Bxl is dan ook bovenstaande en niet het feit dat sommige gedeelten on Belgisch aanvoelen want dat heb je nml in elke grootstad.

Dat is gewoon zever in pakskes.
Vind je het niet merkwaardig dat ik van jouw post net hetzelfde dacht?
Wat je wel kan zeggen en wat 100% correct is, is dat de video's die publiek gemaakt zijn niet alles tonen. Maar bepaalde zaken zijn zeker wel of niet in de filmpjes te zien. Maar dat is niet het volledige verhaal.
Nee, dat is niet te zien, tenzij jij over paranormale gaven beschikt die ik niet heb. Ik heb dat filmpje zeker 20 keer bekeken.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je dat wil zien en dat er zelf bij denkt. Het is niet omdat die persoon geen koorknaap is, dat je een loopje met de waarheid moet gaan nemen om een eigen agenda te gaan dienen. Two wrongs do not make one right zoals dat in het Engels heet. Het is precies die houding die aan de basis ligt van de polarisatie hier.

Kern van de zaak is: een politieagent beveelt Nahel om te stoppen, voor zover ik zie en opmaak geeft geen van beide agenten de bestuurder teken dat hij mag verder rijden…bij mijn weten moet je een bevel van een agent opvolgen, als,hij dat opvolgt bestaat deze thread niet en leeft Nahel meer dan waarschijnlijk nog.

Vind je het niet merkwaardig dat ik van jouw post net hetzelfde dacht?
En je negeert het onderste stuk van de tekst, waar eigenlijk het belangrijkste in staat.

Ik zal het even zo doen, dan snap je het misschien beter:
Het gaat er mij trouwens om dat hier analyses van de feiten worden gepost die helemaal niet bewezen zijn. Op die video kan je immers niet zien wat er juist gebeurd is, ook niet of die agent werd meegesleurd en al helemaal niet waarom die auto bewoog en wat die agent of bestuurder exact deed.

Iemand die toch beweert dit te zien heeft een bepaalde agenda. Analyse op Trump niveau.
En dan het stuk van mijn post dat je negeerde:
En het is grappig dat je hier zegt dat de agent gelogen heeft. Waarover? Over meegesleurd te worden of dat Nahel hem omver probeerde te rijden? Want de reden dat dit door sommigen als "leugen" aanzien wordt, is door mensen die ook "analyses" maken van dezelfde filmpjes :p Het onderzoek van het parket is nog lopende, dus er is nog geen definitieve uitspraak over. Dat is het enige dat telt, voor de rest zijn het de analyses van de filmpjes. Waarvan je dus beweert dat personen die A zien een agenda hebben en personen die B zien de waarheid zeggen... :sarcastic:
En dan wat je nu terug doet:
Nee, dat is niet te zien, tenzij jij over paranormale gaven beschikt die ik niet heb. Ik heb dat filmpje zeker 20 keer bekeken.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je dat wil zien en dat er zelf bij denkt.

Je uitspraken gelden langs beide kanten hé, maar joe doet het dan af als mensen die zien wat jij wilt zien de waarheid spreken, en mensen die dit niet zien een agenda hebben...

Kern van de zaak is: een politieagent beveelt Nahel om te stoppen, voor zover ik zie en opmaak geeft geen van beide agenten de bestuurder teken dat hij mag verder rijden…bij mijn weten moet je een bevel van een agent opvolgen, als,hij dat opvolgt bestaat deze thread niet en leeft Nahel meer dan waarschijnlijk nog.
Behalve als het verhaal van de passagier klopt, ze hem in zijn gezicht kloppen waardoor zijn voet van de rem schuift en de auto verder rijdt?

Geen bevel opvolgen van een politieagent is nog geen vrijgeleide om iemand zo af te knallen. En maar goed ook. Niemand hier kan oordelen of de situatie wel/niet levensbedreigend was voor de agent, hoewel velen het hier, gedreven door hun onderbuik, met grote stelligheid laten uitschijnen dat ze dat wel kunnen.

Onderzoek zal uitwijzen wie gelijk heeft, hoe dan ook is de waarheid hier grijs. Nahel is niet onschuldig, maar die politieagent zal zich (hopelijk dan toch) ook de rest van zijn leven afvragen of hij niet anders had kunnen reageren in die situatie. Het is niet dat de enige mogelijke reactie daar was om schoten te lossen van op point blank.

De vraag is of het met getrokken wapen moest die controle , maar goed als je wegrijdt terwijl je onder schot bent , dan geef je die agent niet veel keuze meer.

Laatst bewerkt:
De vraag is of het met getrokken wapen moest die controle , maar goed als je wegrijdt terwijl je onder schot bent , dan heef je die agent niet veel keuze meer.
Dat hadden ze dus de eerste keer geprobeerd, als dat bbc artikel klopt: gevraagd om te stoppen (zonder wapen te trekken), en in plaats daarvan reden ze door een rood licht. Dan uiteraard achtervolging, en de 2e keer mét pistool gezegd: stoppen en uitstappen. Dat werd opnieuw genegeerd.

Die moeder heeft toch ook een stevige verantwoordelijkheid in dit alles.

Die zit nu in dé positie om op te roepen om te stoppen met de rellen. Voor zover ik weet is dat nog niet gebeurd?
Ok, dat is niet verplicht, maar als je ziet hoeveel er vernield wordt, auto's e.d. van onschuldige mensen... een normaal persoon zou toch zeggen: stop daar aub mee, het is een schandvlek op de nagedachtenis van mijn zoon.

Integendeel, op basis van de beelden van enkele dagen geleden waar ze daar door de massa wordt rondgedragen lijkt het alsof die vrouw eigenlijk aan het genieten is van de rellen. Compleet van het pad af...

Ondertussen heeft de grootmoeder toch eindelijk gevraagd in een interview om te stoppen met de rellen. De moeder zelf nog steeds niet, blijkbaar.

De vraag is of het met getrokken wapen moest die controle , maar goed als je wegrijdt terwijl je onder schot bent , dan geef je die agent niet veel keuze meer.
Dat klopt ook niet he, is niet omdat een persoon vlucht onder een getrokken wapen dat je mag schieten he. De eerste actie als uw leven niet wordt bedreigt is effectief er achterzitten.

Crowdfunding voor de politieman; https://www.gofundme.com/f/z86fy-soutien-pour-la-famille-du-policier-de-nanterre
682K EUR van 34K donaties

Crowdfunding voor de familie van de jongen
104K EUR van 6K donaties: https://www.leetchi.com/fr/c/soutien-a-la-maman-de-nael-decede-ce-jour-a-nanterre-1608932

Behalve als het verhaal van de passagier klopt, ze hem in zijn gezicht kloppen waardoor zijn voet van de rem schuift en de auto verder rijdt?
Dat geloof je toch zelf niet? Bekijk de video opnieuw. Als zijn voet van de rem "schuift", gaat die wagen niet zo snel uit de startblokken. Het is vrij duidelijk dat hij het gaspedaal (hard) intrapt.

In Londen (en bij uitbreiding gans het Verenigd Koninkrijk) zijn de meeste niet-blanke Britten afkomstig van Commonwealth-landen als India, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh etc. die een ex-kolonie waren ofwel waar er historische banden mee waren. Die zijn in de regel een pak beter geïntegreerd in de Britse samenleving dan de meeste moslims in de rest van Europa.

In het VK heb je relatief weinig Noord-Afrikanen omdat die eerder naar landen zijn geëmigreerd die geografisch dichtbij liggen (vooral Spanje) of landen met een francofone inslag als Frankrijk en België. Je zag tijdens de Covid-periode duidelijk dat die groep op het vlak van overheidscommunicatie bijzonder moeilijk te bereiken valt. Er is nog altijd een grote groep 1ste en 2de generatie die na 30+ jaar nog geen woord Nederlands spreken en met hun schotelantennes het nieuws van 2500km verder volgen maar niet het nieuws uit hun stad.
Daarnaast zijn ook veel 'jongeren' binnen de niet-geïntegreerde groep allergisch aan alles wat ook maar van ver naar autoriteit en gezag ruikt als politie of zelfs ambulanciers en brandweer etc. die met de regelmaat van de klok aangevallen worden. In het VK heb je dat bij niet-banken Britten nagenoeg niet of toch veel minder.

Alle recente automaten hebben een Auto Hold bij mijn weten. Voet van de rem ga je dus niet vooruitschieten, je moet effectief gas geven en om vooruit te 'schieten' zelfs veel gas.

Maar in feite maakt het geen hol uit want het proces van die agent is al gemaakt. Om de banlieue-gemeenschap en de woke-brigade te sussen krijgt hij sowieso de zwarte piet toegeschoven.

In Londen (en bij uitbreiding gans het Verenigd Koninkrijk) zijn de meeste niet-blanke Britten afkomstig van Commonwealth-landen als India, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh etc. die een ex-kolonie waren ofwel waar er historische banden mee waren. Die zijn in de regel een pak beter geïntegreerd in de Britse samenleving dan de meeste moslims in de rest van Europa.

In het VK heb je relatief weinig Noord-Afrikanen omdat die eerder naar landen zijn geëmigreerd die geografisch dichtbij liggen (vooral Spanje) of landen met een francofone inslag als Frankrijk en België. Je zag tijdens de Covid-periode duidelijk dat die groep op het vlak van overheidscommunicatie bijzonder moeilijk te bereiken valt. Er is nog altijd een grote groep 1ste en 2de generatie die na 30+ jaar nog geen woord Nederlands spreken en met hun schotelantennes het nieuws van 2500km verder volgen maar niet het nieuws uit hun stad.
Daarnaast zijn ook veel 'jongeren' binnen de niet-geïntegreerde groep allergisch aan alles wat ook maar van ver naar autoriteit en gezag ruikt als politie of zelfs ambulanciers en brandweer etc. die met de regelmaat van de klok aangevallen worden. In het VK heb je dat bij niet-banken Britten nagenoeg niet of toch veel minder.

Inderdaad, maar ook daar zijn problemen geweest he. Bv. met de windrush generatie

Societal racism, discrimination, poverty, powerlessness and oppressive policing sparked a series of riots in areas with substantial African-Caribbean populations.[93] These "uprisings" (as they were described by some in the community) took place in St Pauls in 1980, Brixton, Toxteth and Moss Side in 1981, St Pauls again in 1982, Notting Hill Gate in 1982, Toxteth in 1982, and Handsworth, Brixton and Tottenham in 1985.[94][95]

The riots had a profoundly unsettling effect on local residents, and led the then Home Secretary William Whitelaw to commission the Scarman report to address the root causes of the disturbances. The report identified both "racial discrimination" and a "racial disadvantage" in Britain, concluding that urgent action was needed to prevent these issues becoming an "endemic, ineradicable disease threatening the very survival of our society".[93] The era saw an increase in attacks on black people by white people. The Joint Campaign Against Racism committee reported that there had been more than 20,000 attacks on non-white Britons including Britons of Asian origin during 1985.[96]

1990s and 21st century​

The police response to the 1993 murder of black teenager Stephen Lawrence led to outcry and calls to investigate police conduct. The ensuing government inquiry, the Macpherson Report, concluded that there was institutional racism in London's Metropolitan Police Service.[97]
En nog meer gedoe met die groep, waarbij de overheden zwaar in de fout zijn gegaan

Mijn wagen zit in de zelfde vermogen-klasse als de wagen waar die kerel in reed.
No way dat die wagen zo vooruit schiet als je de rem lost.

Als ik mijn rem los dan ga ik misschien 5 km/u vooruit en als ik op een helling, zelfs een heel lichte, zou staan waardoor men hill assist aanspringt dan ga ik exact nergens heen.

Ik geloof eigenlijk dat bij veel van die zaken we te weinig geduld hebben.
Racisme, lgbt, gelijkheid voor vrouwen enz.: onze samenleving wordt er doorgaans steeds beter op omtrent deze zaken, maar dat is een ongelofelijk traag proces over meerdere generaties heen (en er zijn krachten die het tegenwerken ook, uiteraard). In die zin denk ik dat de samenleving in het Verenigd Koninkrijk een beetje voor is op ons.

Maar ik begrijp dat het frustrerend is dat niet alles opgelost raakt in 'jouw' generatie. Iedereen die slachtoffer is van racisme op allerlei vlakken, ja dat is vreselijk, maar nee dat gaat bij wijze van spreken niet op 10 jaar tijd opgelost zijn.

Bon, beetje off-topic, maar heb hier al genoeg on-topic gepost ook :p

Die Windrush generatie is een beetje dezelfde situatie als wat onze noorderburen voor hadden met Antillianen en Surinamers die ook 'recht' hadden op een Nederlands paspoort. Met de integratie van die groep hebben ze ook peren afgezien (en nog).

Ik geloof eigenlijk dat bij veel van die zaken we te weinig geduld hebben. Racisme

Iedereen die slachtoffer is van racisme op allerlei vlakken
De "racisme-kaart" wordt gewoon te pas en te onpas getrokken:
Iemand aanspreken op afval op straat gooien: racisme
Vragen of het wat minder kan op de trein met roepen & tieren: racisme
Afgelopen week werd ik nog voor racist uitgescholden toen ik op een zebrapad overstak (te voet) en een Deliveroo-fietser moest remmen.
...

Omdat er jarenlang niemand iets van durfde zeggen om hen niet voor het hoofd te stoten, is dat nu een "get out of jail freecard" geworden, met alle gevolgen vandien. Doorgaans is het geen racisme, doorgaans is het omdat je een eikel bent en/of asociaal gedrag vertoont. Groot nadeel is dat het echte racisme nu ook uitgehold is van term.

En je negeert het onderste stuk van de tekst, waar eigenlijk het belangrijkste in staat.

Ik zal het even zo doen, dan snap je het misschien beter:

En dan het stuk van mijn post dat je negeerde:
In de reguliere pers wordt dit filmpje op meerdere plaatsen becommentarieerd en daar wordt vermeld dat de initiële verklaringen waren dat de chauffeur de agenten aanviel. Dit stookt niet met die bewuste video. Nu stond er idd niet expliciet bij dat die verklaringen van deze agenten kwamen, maar het lijkt mij erg onlogisch dat dit van de personen in de wagen zelf zou komen. Nu kan het natuurlijk ook zo dat de pers dat erbij gefabriceerd heeft of potentieel een getuige, maar het meest logische is de agenten zelf. Niet?

De "racisme-kaart" wordt gewoon te pas en te onpas getrokken:
Iemand aanspreken op afval op straat gooien: racisme
Vragen of het wat minder kan op de trein met roepen & tieren: racisme
Afgelopen week werd ik nog voor racist uitgescholden toen ik op een zebrapad overstak (te voet) en een Deliveroo-fietser moest remmen.
...

Omdat er jarenlang niemand iets van durfde zeggen om hen niet voor het hoofd te stoten, is dat nu een "get out of jail freecard" geworden, met alle gevolgen vandien. Doorgaans is het geen racisme, doorgaans is het omdat je een eikel bent en/of asociaal gedrag vertoont. Groot nadeel is dat het echte racisme nu ook uitgehold is van term.

Er is wel degelijk nog veel racisme in Vlaanderen, maar je hebt zeker een punt. Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt op het werk. Zonder teveel details te willen geven: in het onderwijs een student die gebuisd was en beweerde dat het met zijn huidskleur te maken had (niet met het feit dat hij er eigenlijk niks van kon).

Die Franse tiener is ook niet neergeschoten omdat hij van een bepaalde afkomst was, me dunkt.

Alle recente automaten hebben een Auto Hold bij mijn weten. Voet van de rem ga je dus niet vooruitschieten, je moet effectief gas geven en om vooruit te 'schieten' zelfs veel gas.

Maar in feite maakt het geen hol uit want het proces van die agent is al gemaakt. Om de banlieue-gemeenschap en de woke-brigade te sussen krijgt hij sowieso de zwarte piet toegeschoven.
Dat zijn toch dingen die men makkelijk feitelijk kan vaststellen, men kent het type wagen en men kan hem zelfs nog testen. Werkt enkel in het nadeel van de chauffeur als dat zo is.

Terug
Bovenaan