Ah, dus als een jongen (die weliswaar (matig) criminele feiten aan het plegen was) doodgeschoten wordt, en daar komt reactie op (net omdat de feiten die hij aan het plegen was nu absoluut geen gigantische onbespreekbare misdaad waren), dan is dat protest automatisch illegitiem? Er zullen ongetwijfeld weer een hele hoop jongens en meisjes zijn die meesurfen op de volkswoede om hun vernielzucht, pyromanie, kleptomanie of ander asociaal gedrag te bevredigen (zoals bij veel protesten), maar je zou er van verschieten hoeveel er enkel op straat komen (of zijn gekomen) omdat ze boos zijn. Voor alle duidelijkheid: ik deel die mening niet, want ik denk niet dat wij hier in West-Europa een racistisch politieapparaat hebben.
Maar als je naar de beelden kijkt, zou je ook moeten opmerken dat de soort 'betoger' van nu niet meer de betoger is van de eerste betogingen. Nu zie je alleen nog mensen die helemaal gecamoufleerd komen (en in veel gevallen bijzonder wit zijn), en wiens enige doel het is om van hun leefwereld een soort van Gotham City te maken. Tegen die mensen mag er imo dan ook navenant opgetreden worden.
Dat protest is/wordt praktisch onmiddellijk illegitiem als men al bij één van de eerste stappen meteen richting grof geweld zoals brandstichting van zelfs scholen (!), aanvallen van politieagenten, plundering van luxewinkels gaat grijpen en zelfs moordaanslagen op burgemeesters gaan grijpen.
Ik zou zeggen: ben je oprecht boos maar merk je dat je in een "betoing" - i.e. rellen - zit waar dat soort praktijken plaatsvinden,
ga naar huis en protesteer later/elders vredevol.
Dit soort rellen heeft niets gemeen meer met mensen die legitiem protesteren tegen onrecht, dit is eerder crimineel gedrag met als excuus dan nog een incident met een andere jongeman die crimineel gedrag aan het plegen was.
De nuanceringen die je er ook weer tussen gooit...
- Wat zijn matige criminele feiten? Gaan we ergens een grens trekken wanneer een agent wél of niet nog een wapen mag trekken? Niet meer voor levensgevaarlijke verkeersmanoeuvres en het weigeren je over te geven dan blijkbaar?
Verdien je het om voor "matige" criminele feiten doodgeschoten te worden? Op zich niet neen, maar wanneer een agent je onder schot houdt, dan gehoorzaam je. Gehoorzaam je niet, en word je doodgeschoten? Wel, dan heb je een kans gehad.
Geef je gas in een poging om die agent zelfs omver te rijden? Wel, een agent mag en moet zichzelf verdedigen.
Onaanvaardbaar politiegeweld zou in deze situatie zijn een agent die zonder waarschuwing schiet, maar de beelden tonen aan dat Nahel z'n eerlijke kans heeft gehad.
...
- De suggestie dat er "bijzonder witte" en gecamoufleerde mensen infiltreren van buiten die banlieues vind ik zelfs eerder op het randje van racistisch, of dat klopt dat die er zijn weet ik niet en boeit me eerlijk gezegd ook niet kleur doet er voor mij niet toe in dit verhaal: repressief en hard optreden tegen mensen die een parallelle samenleving nastreven waarin zaken als pyromanie en kleptomanie normaal zijn. Of ze blank, bruin of appelblauwzeegroen zijn doet er dan niet toe.
Als er onder de gilets jaunes mensen zaten die de politie gewelddadig aanvielen, mag diezelfde politie daar ook hard tegen ageren.
Goh trots moet ergens van komen he. Als je nu eens kijkt naar Midi. Dat is waarschijnlijk ons meest internationale trein station (verbeter mij maar als ik verkeerd ben, echt al te lang weg dus kan mis zijn).
Als je dat vergelijkt met andere landen, bvb st pancreas en Parijs. Dan is dat station ook gewoon schabouwlijk. Je arriveert in BXL en quasi geen signage te vinden voor exit op de perrons. Roltrappen meer dan helft werkt niet. Als je dan signage tegenkomt dan weet je quasi niet wat ze betekenen want geen tekst bij. Is dit door de taalwet?
Dan arriveer je in het main gedeelte waar geen crowd control is. De mensen die info moeten geven kunnen alleen frans. In Parijs zelfs beter Engels dan Belgie. Dan kom je buiten en enigste wat je zie zijn irritante hangjongeren, zwerfvuil, grafiti, daklozen. Midi zou een uitgangbord moeten zijn voor Belgie. En eerlijk gezegd ken ik echt niet veel treinstations die belangrijk zijn voor de uitstraling van een land bij internationals die er zo bijliggen als Midi.
Geen idee wie er verantwoordelijk is voor Midi als ze het zelf al weten in Belgie. Maar je mag geen trots verwachten van de Vlaming buiten BXL als de stad BXL er alles aan doet om zelf niet trots te zijn. Zo moeilijk moet dat nu ook niet zijn om dat meer uitstraling te geven en dat wat meer proper te houden en wat politie rond te laten lopen.
Uiteraard zijn er goeie leuke plaatsen in Bxl, jaren in Anderlecht en Schaarbeek gewerkt. Wel 3x mijn ruit van mijn bedrijfswagen mogen vervangen. Iets dat in Londen nooit is gebeurd en had daar veel duurdere wagen en die stond 7/7 buiten. Ik heb ook al in slechtere buurten geweest in Londen waar de etniciteit ook niet blank of Engels is. Ik ging redelijk veel in Eastham gaan eten of buurten waar er elke vrouw quasi in Burkha rondloopt. Dat wordt getolereerd omdat je daar ook gewoon kan rondlopen zonder schrik te hebben voor uw wagen en je wordt niet lastig gevallen door jongeren.
Het is absoluut normaal dat een grootstad bepaalde problemen heeft dat een dorp niet zal hebben. Maar de Brussele cultuur van de bestuurdelijke macht (bij gebrek aan een beter woord) toont al geen trots om problemen aan te pakken, waarom zouden mensen dan wel trots moeten zijn.
Het probleem dat ik heb met Bxl is dan ook bovenstaande en niet het feit dat sommige gedeelten on Belgisch aanvoelen want dat heb je nml in elke grootstad.
Dit dus. Nogal zeer gemakszuchtig om gewoon te doen alsof het normaal moet zijn dat je stationsbuurten stadskankers zijn, want dat zijn ze op veel plaatsen overduidelijk niet... het zouden net de visitekaartjes van je hoofdstad moeten zijn, maar wandel Brussel-Zuid - en je hebt gelijk, dat is het grootste station van het land - buiten en de walm van urine en andere vuiligheid komt je met regelmaat tegemoet.
Dat Brussel ook zijn prachtige kanten heeft ga ook ik zeker niet betwisten, maar zoals ik eerder in deze thread al zei: er is daarom nog geen reden om daarnaas toch die vuiligheid maar te normaliseren en te doen alsof dat onvermijdelijk een deel is van de "grootstadproblematiek" ... dat moet echt zo niet zijn.
Brussel: éénmaken, één stadsgewest zonder nog eens een apart parlement en desnoods gewoon onder federale curatele in plaats van lokale baronieën + gewest erbovenop, één politiezone, strengere justitie (ik vind RidderBauknecht z'n idee van snelrecht, desnoods 's nachts zo slecht nog niet) en bepaalde buurten onder dwang écht opkuisen (bv. een verbod op prostitutie in de stationsomgevingen zou ook al het aanzien van Brussel Noord snel opkrikken, daklozen ophalen en naar een opvangcentrum brengen, controle op identiteitsbewijzen en illegaal verblijf aanpakken).