Neen, er werd hier gedaan alsof dat in het rijtje van onmenselijkheden (slavernij, lijfstraffen, etc.) stond.
Opnieuw het systeem van landloperkolonies is niet afgeschaft omdat het systeem niet werkte, of onmenselijk was, maar omdat dakloosheid bestraffen illegaal was.
Mijn kennis komt van erover te lezen en erover te praten met mensen die ooit nog in dat specifieke penitentiair systeem hebben gewerkt. Die mensen zijn het erover eens dat dit werkt voor een bepaald type mens.
Er valt weinig te romantiseren aan penitentiaire systemen, weet je zelf ook. Dat zijn plekken van triestesse voor mensen bij wie het vaak op meerdere punten in hun leven (zowel door anderen als eigen schuld) is fout gelopen.
Nu ik vind het opmerkelijk dat de klassieke linkse BG squad constant loopt te zeggen: Er is een probleem, maar we hebben geen oplossing ervoor (uiteraard want hun type oplossing heeft jarenlang nooit gewerkt), om dan vervolgens elke andere oplossing - we hebben het tenslotte over extreem zware criminele feiten waarbij het leven van anderen zwaar in gevaar wordt gebracht - weggelachen en belachelijk gemaakt wordt. Dergelijk houding is echt problematisch. Ah ons beproefd recept werkt niet, laat ons maar alle andere zaken belachelijk maken. Een beetje zoals een kleuter die zegt: "ik krijg geen gelijk, de anderen dan ook niet"
Zeggen we moeten naar de oorzaak kijken en die aanpakken is vaag en geen oplossing. Trouwens het gebrek aan structuur en regels in die jongens is vrij goed gedocumenteerd, geven jullie dan maar eens concrete ideeën hoe dat aan te pakken. In hun gezinnen functioneren ze niet, in pleeggezinnen (als ze daar geraken) evenmin en blijven ze zichzelf soms gewelddadig opstellen naar hun pleegouders.
Och, nu gaan we alweer de kant op dat het de schuld is van links. We zijn weer rond mensen. Ik verwijs ten eerste graag nogmaals naar mijn post in het begin van deze thread, die dit soort
discussievervalsing voorspeld heeft, en ten tweede: kan je eens eindelijk eerlijk in discussie gaan?
Als je erkent dat een bepaald probleem enorm complex is en dus een hele brede waaier aan oplossingen en maatregelen nodig heeft die een hele tijd gaan duren vooraleer ze effect hebben, dan is dat niet hetzelfde als excuses zoeken of niet met oplossingen komen. Jij en, als je dan toch in kampjes wilt opdelen, (extreem)rechts maken de fout dat een oplossing zogezegd geen oplossing is als er niet onmiddellijk iets van te zien is, en we dezelfde dag nog resultaat zien.
Veel van wat er hier wordt bovengehaald zijn geen duurzame oplossingen, maar pure (soms zelfs racistische) straffen die de oorzaak niet aanpakken, maar gewoon de wens van een bepaalde schuimbekkende massa om die stoute bruine jongetjes keihard op hun bek te zien krijgen invullen. En wat mij betreft is dat OK: als je mening is dat keiharde repressie en strafkampen de beste manier is om zulke criminaliteit in te dijken dan mag je dat vinden, maar kom dan niet af met van die intellectueel oneerlijke rotzever als '
de klassieke links squad heeft geen oplossingen'.
Om een voorbeeld te geven van hoe belachelijk jouw denkwijze is: als er wordt gezegd dat er landelijk gezien een enorme stijging is qua longkanker, dan kan je wel gaan roepen dat '
iedereen aan de chemo!'
de oplossing is, maar dat verandert nog steeds niets aan de oorzaak van die stijging. Sporten we te weinig? Roken we meer? Is er een omgevingsfactor? Ja, die chemo helpt voor mensen die het al hebben en is dus een deel van de oplossing, maar als je dat probleem echt wilt oplossen moet je kijken naar al die mogelijke oorzaken. En om daar dan iets van verandering in te brengen, dat is enorm complex en vergt jaren vooraleer je een resultaat ziet. Dat toegeven (en bijgevolg niet met een pasklare oplossing over de brug komen, want bijna belachelijk complex) is
niet hetzelfde als excuses zoeken of bepamperen of weet ik veel.
En dat voorbeeld is natuurlijk niet 1:1 te vertalen, maar het duidt wel wat het probleem is met jouw denkwijze. Straffen, straffen, straffen. Als we maar zware straffen zien! Keiharde repressie! En zwaardere straffen moeten er voor mij ook zijn, maar dat verandert niets, maar dan ook niets, aan het onderliggende probleem. Dus als je dat ook wilt oplossen dan ga je toch ook eens moeten kijken naar de factoren die dit gedrag veroorzaken. Da's misschien wat te links voor je (want ja, kampen, en je wilt je toch niet identificeren met de linkse squad) maar toch is het zo.
En zelfs als je dat niet wilt doen en echt enkel voor de keiharde repressie wilt gaan, dan moet je nog niet afkomen met die slaplullige zever genre 'links komt niet met oplossingen af'. Er zijn zo veel problemen in de wereld die een enorm complexe oplossing vragen die niemand hier in deze thread zomaar eventjes puntje per puntje kan uit elkaar zetten, dat wil niet zeggen dat de simpele pleistertjes op de wonde die jij vaak voorstelt dan beter zijn. Als jij zegt dat de oplossing voor armoede in de wereld '
meer geld drukken' is dan maakt dat jouw mening niet meer waard dan die van iemand die zegt '
het is wel wat complexer dan dat' puur omdat jij met een 'oplossing' over de brug komt.
Het kan beide hoor. Ik roep al jaren dat justitie veel strenger moet, maar dan wel binnen het legale en ethisch correcte. Het feit dat ik daar ook bij roep dat men ook wel moet kijken naar oplossingen die de oorzaak aanpakken maakt van mij geen linkse woke apologist, dat maakt dat ik wat verder kan kijken dan enkel aan symptoombestrijding doen.