Fraude bij sociale woningen

Volgens het IMF zal België tegen 2027 het land met de hoogste overheidsuitgaven zijn... Als we de hoogste zijn dan lijkt het me dat we daar toch kunnen besparen?
(fictief) Nike is het bedrijf met de grootste uitgaven aan marketing ter wereld, ook relatief. Dan moeten ze er toch kunnen op besparen? Niet noodzakelijk dus.

Alles hangt er vanaf wat je er in ruil voor krijgt. Dat is wss wat minder dan Noorwegen/Zweden, maar wel een van de grootste dienstverleningen in de wereld, ook voor subsidies etc.

Volgens het IMF zal België tegen 2027 het land met de hoogste overheidsuitgaven zijn... Als we de hoogste zijn dan lijkt het me dat we daar toch kunnen besparen?
En volgens andere studies ligt het overheidsbeslag in Nederland hoger, als je sociale zekerheid er bijtelt.

In Nederland ben je verplicht om sociale zekerheid privé af te sluiten. Iets wat een stuk duurder is dan in België maar niet onder "overheidsbeslag" valt omdat het bij de privé terecht komt. Maar het is wel een verplichting, dus wel een verplichte kost.

Dit soort zaken maken vergelijkingen heel moeilijk.

Begrijp me niet verkeerd, er is zeker ruimte voor verbetering, maar ik wil er gewoon op wijzen dat we moeten opletten met één op één te vergelijken. Dit is meestal zeer complex.

(fictief) Nike is het bedrijf met de grootste uitgaven aan marketing ter wereld, ook relatief. Dan moeten ze er toch kunnen op besparen? Niet noodzakelijk dus.

Alles hangt er vanaf wat je er in ruil voor krijgt. Dat is wss wat minder dan Noorwegen/Zweden, maar wel een van de grootste dienstverleningen in de wereld, ook voor subsidies etc.
Een staat is per definitie inefficiënt, dat zit in haar DNA. Hier is dit erger, België is in feite één van de ergste staten. Hoge belastingen en relatief veel mensen die het systeem misbruiken. Lees dit eens https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ecoj.12278 als mooie bron 🙃

De realiteit lijkt me dat een deel mensen dan nooit kinderen kan krijgen, en die beslissingen kunnen/willen we als maatschappij niet maken. Dat lijkt me ook een ethisch debat buiten deze thread eigenlijk.

Natuurlijk is er een hoop volk dat niet kan plannen, of niet wil, maar dat krijg je meestal niet rechtgetrokken met een cursusje op school of later, als ze stelselmatig iets anders zien in hun familie en sociale cirkel. Het idee dat dit zichzelf oplost als we maar hardvochtig genoeg optreden lijkt me gewoon fout. Wat moeten we dan doen, die mensen steriliseren, of die kinderen als een soort erfzonde maar op straat laten leven? Dat laatste is de oplossing in vele landen trouwens, maar ik dacht dat we als verzorgingsstaat hadden beslist dat zoiets onmenselijk was, en ik vermoed ook dat het wel enige investering waard is om een deel van die kinderen productief in de maatschappij te krijgen.
Oh ik weet niet hoe je het moet oplossen. Maar ik denk wel dat de focus moet liggen om bijvoorbeeld die kinderen te helpen, er moeten in dat soort situaties niet te veel eieren gelegd worden onder de ouders. Maar ja zoals gewoonlijk, hoe doe je iets zonder de kinderen te raken?

Oh ik weet niet hoe je het moet oplossen. Maar ik denk wel dat de focus moet liggen om bijvoorbeeld die kinderen te helpen, er moeten in dat soort situaties niet te veel eieren gelegd worden onder de ouders. Maar ja zoals gewoonlijk, hoe doe je iets zonder de kinderen te raken?
Gratis warme maaltijden op school vind ik een uitstekende maatregel bijvoorbeeld. Op sommige scholen gebeurt dat al (deels) maar zoiets mag wat mij betreft best over heel Vlaanderen worden ingevoerd.

Financiële bijstand voor volwassenen, daar valt over te discussiëren, maar kinderen zouden toch nooit de dupe mogen zijn daarvan.

Gratis warme maaltijden op school vind ik een uitstekende maatregel bijvoorbeeld. Op sommige scholen gebeurt dat al (deels) maar zoiets mag wat mij betreft best over heel Vlaanderen worden ingevoerd.

Financiële bijstand voor volwassenen, daar valt over te discussiëren, maar kinderen zouden toch nooit de dupe mogen zijn daarvan.
Begint al bij het ontbijt voor velen. Ik heb dat ook al vaker gezegd: maak scholen en kinderopvang ECHT gratis en schaf het kindergeld af.
Geen rekeningen meer voor bosklassen, schoolmaaltijden, buitenschoolse opvang, gratis ontbijt, gezonde snacks, middagmaal en vieruurtje, laat voor mijn part wekelijks een huisarts elke klas controleren zoals ze ook in voorzieningen doen.
De ouders gaan in het secundair minder bepalen welke richting hun kinderen moeten volgen of net niet wegens "te duur" (vb de koksschool) en als ze ze geen eten moeten geven, gaan sommige ouders hun kinderen ook makkelijker naar school sturen. Er is heel veel wat zou KUNNEN om (kinder)armoede de wereld uit te helpen, maar het vraagt een enorme investering natuurlijk. 😟

Begint al bij het ontbijt voor velen. Ik heb dat ook al vaker gezegd: maak scholen en kinderopvang ECHT gratis en schaf het kindergeld af.
Geen rekeningen meer voor bosklassen, schoolmaaltijden, buitenschoolse opvang, gratis ontbijt, gezonde snacks, middagmaal en vieruurtje, laat voor mijn part wekelijks een huisarts elke klas controleren zoals ze ook in voorzieningen doen.
De ouders gaan in het secundair minder bepalen welke richting hun kinderen moeten volgen of net niet wegens "te duur" (vb de koksschool) en als ze ze geen eten moeten geven, gaan sommige ouders hun kinderen ook makkelijker naar school sturen. Er is heel veel wat zou KUNNEN om (kinder)armoede de wereld uit te helpen, maar het vraagt een enorme investering natuurlijk. 😟

Maar dan ga je ook moeten bepalen wat allemaal wel en niet 'nodig' is. Moet iedereen die dat wil een dure opleiding kunnen gaan doen? Moeten er bosklassen zijn? Snacks?

In theorie ga ik akkoord maar ik denk dat je dat niet los kan zien van een inperking van de keuze vrijheid.

Uiteraard, we leven hier gewoon boven onze stand (uitgaven die systematisch groter zijn dan onze inkomsten).
Het is niet meer dan normaal dat je dan aan die uitgaven gaat werken, zeker aan degenen die proportioneel hoger liggen dan in onze buurlanden waar ze goedkoper dezelfde/betere diensten kunnen leveren.
Als Nike op dezelfde manier als België een financieel beleid voerde waren ze al lang failliet gegaan en slechts een voetnoot in de corporate geschiedenis.

Kijk dan eens naar Nederland, waar ze miljarden aan begrotingsoverschot hebben. En dat terwijl ze hetzelfde niveau van diensten als België verlenen. Zo kan het ook.

Ik geloof dat er véél meer belastingsontduiking is dan dat er nog vet zit. Het vet mag bekeken worden en geschraapt worden. Maar laat evengoed eens werk gemaakt worden van de belastingsontduiking. Als je ziet hoe goed de controle op ziekte, werkloosheid etc werkt en hoe laag de controle op fiscale fraude is, moet daar DRINGEND werk van gemaakt worden. En dan kunnen de belastingstarieven drastisch omlaag.
.
Ik heb sinds een jaar of 2-3 een nieuwe buurman - die bij “de belastingen” werkt, en best een redelijke functie: die man zegt letterlijk dat de werklozen peanuts zijn in vergelijking met wat er potentieel te halen is uit belastingontduiking- en dan nog niet eens de complexe zaken maar de voor de hand liggende. Maar …. personeeel personeel personeel

Ok en hoe wil je deze extra kosten gaan financiëren? Op welke uitgaven kunnen we besparen in het onderwijs/sociale woningen om dit te financiëren?

Toch triestig dat dat altijd het enige blijft waar sommigen naar kunnen kijken he? "Wat kost het?"

Misschien eens wat verder kijken dan je neus lang is en ook eens kijken naar "Wat brengt het op?" "Wat bespaard het op lange termijn?"

Wat is het voordeel voor de maatschappij van een lagere nood/kost aan jeugdpsychiatrie? Wat is de "winst" in minder vandalisme/criminaliteit? Wat is de "winst" van beter opgeleide mensen? ...

Toch triestig dat dat altijd het enige blijft waar sommigen naar kunnen kijken he? "Wat kost het?"
Nope, dat is net de kernvraag die hier gesteld moet worden, we zitten hier al met torenhoge uitgaven en dat aspect negeren is niet langer realistisch (zeker niet met de wijzigende monetaire toestand en stijgende rentes).

Misschien eens wat verder kijken dan je neus lang is en ook eens kijken naar "Wat brengt het op?" "Wat bespaard het op lange termijn?"
Wat is het voordeel voor de maatschappij van een lagere nood/kost aan jeugdpsychiatrie? Wat is de "winst" in minder vandalisme/criminaliteit? Wat is de "winst" van beter opgeleide mensen? ...
In andere landen presteren ze die zaken op hetzelfde niveau als België dat doet, zonder enorme schuldenbergen te maken. Het is naïef te denken dat nog meer geld ertegen aan gaan gooien je problemen gaat oplossen of de kwaliteit gaat verhogen.

Nope, dat is net de kernvraag die hier gesteld moet worden, we zitten hier al met torenhoge uitgaven en dat aspect negeren is niet langer realistisch (zeker niet met de wijzigende monetaire toestand en stijgende rentes).
Neen. Dat is niet de kernvraag. Dan snap je niet waar een overheid of maatschappij om draait. Naast de kost zijn er "benefits", sommige die zich pas op lange termijn tonen. Het juist de overheid die daar de ideale actor voor is om daar naar te handelen. Een overheid kan investeren over een termijn van 20-30-40 jaar. Een bedrijf kan zich dit niet permiteren. Maar dat is juist de TAAK van een overheid. (Maar neen, dat wilt niet zeggen dat ze gewoon kunnen doen wat ze willen.)

Als er nu plots een doorbraak zou zijn en er blijkt dat een kernfusie centrale mogelijk is voor een, op lange termijn, redelijke prijs, dan verwacht ik godverdomme dat ze die bouwen. En niet zeggen "we gaan nog 20 jaar wachten want de budgetten zijn er niet voor".
In andere landen presteren ze die zaken op hetzelfde niveau als België dat doet, zonder enorme schuldenbergen te maken. Het is naïef te denken dat nog meer geld ertegen aan gaan gooien je problemen gaat oplossen of de kwaliteit gaat verhogen.

En weeral op buikgevoel. Het is naïef om te denken dat je buikgevoel altijd gelijk heeft.
Alsook, het gaat niet over "geld er tegenaan gooien", het gaat om bewuste beleidskeuzes maken.

Kijk dan eens naar Nederland, waar ze miljarden aan begrotingsoverschot hebben. En dat terwijl ze hetzelfde niveau van diensten als België verlenen. Zo kan het ook.
Zie de user hierboven die het heeft over de sociale zekerheid in Nederland. néé, niet hetzelfde niveau van diensten.

Als economische leek snap ik nog altijd niet waar die obsessie met budgetneutraliteit vandaan komt. Voor een normaal gezin snap ik dat je niet in het rood wil gaan maar waarom is dat voor een overheid zo belangrijk?

Je kan als overheid toch lenen aan veel lagere interesten en dat geld investeren in diensten die op maatschappelijk niveau meer opbrengen? En verder heb je toch vnl. commerciële schulden en geen consumptie schulden.

Is dit dan goed economisch beleid van Verhofstadt? Of plukken we hier vijftien jaar later de rotte vruchten van?

Als economische leek snap ik nog altijd niet waar die obsessie met budgetneutraliteit vandaan komt. Voor een normaal gezin snap ik dat je niet in het rood wil gaan maar waarom is dat voor een overheid zo belangrijk?

Je kan als overheid toch lenen aan veel lagere interesten en dat geld investeren in diensten die op maatschappelijk niveau meer opbrengen?

Paul De Grauwe is het daar alvast volkomen mee eens.

[Hij is dan ook al een tijd geen naïeve aanhanger meer van de, haast als religieuze cultus bedreven, Neoliberale waan(zin).
Verstand komt met de jaren zeker].

Je kan als overheid toch lenen aan veel lagere interesten en dat geld investeren in diensten die op maatschappelijk niveau meer opbrengen? En verder heb je toch vnl. commerciële schulden en geen consumptie schulden.

Is dit dan goed economisch beleid van Verhofstadt? Of plukken we hier vijftien jaar later de rotte vruchten van?
België zit al decennia zwaar serieus in de schulden, je zou dan verwachten dat we nu de vruchten plukken van die schulden en onze buurlanden die minder in de schulden gegaan zijn zwaar overklassen maar da's helemaal niet wat we zien, landen die veel schulden aangaan doen het helemaal niet beter dan landen die voorzichtiger zijn op budgettair vlak. Uiteraard kan geleend geld vaak goed geïnvesteerd worden maar het is niet alsof het gros van de uitgaven van een staat investeringen zijn die later gaan renderen. Bedrijven die maar 1 doel hebben, geld verdienen, slagen er ondanks die focus regelmatig niet in om winstgevend te worden met hun geleend geld, het is wat naïef om er dan van uit te gaan dat een overheid die daar niet op afgerekend en het ook maar heel vaag kan becijferen daar dan zo makkelijk wel zal in slagen.

Leningen kunnen ook heel gevaarlijk zijn, kijk wat er met Griekenland gebeurd is, hun schuldencrisis zal waarschijnlijk nog decennia meegedragen worden, en zal zoals steeds vooral hard gevoeld worden bij de zwaksten in de maatschappij. Als Griekenland wat conservatiever was omgesprongen met haar budget en iets minder populistisch was geweest ging dat een pak armoede en miserie bespaard hebben.

Het is vooral een kwestie van een voorzichtigheidsprincipe, lenen is een risico, intresten kunnen veranderen en het is voor overheden vaak politiek heel moeilijk om uitgaven weer terug te schroeven eens ze gestart zijn.

Omdat het principe hetzelfde blijft, het is slecht financieel beheer om systematisch meer uit te geven dan dat er binnenkomt.
Voor een tijdje kan dat goed gaan, maar op lange termijn dat structureel blijven doen is geen goed beheer.

In dit geval zit België met een enorme berg schulden die ze niet zomaar kunnen afbetalen, ze rollen die schuld telkens door naar de toekomst (en hij wordt groter en groter). Nu moeten ze dat gaan doen tegen hogere interestvoeten (omdat de algemene marktrente stijgt) en zo stijgt de kost voor iedereen in de maatschappij.
Als België nu 1x of 2x heel structureel zou lenen om gericht te investeren in zaken waar we langdurig nut van hebben dan zou ik er nog achter kunnen staan, maar dat is nu niet het geval.

Naar mijn bescheiding mening heeft Verhofstadt het slechtste beleid gevoerd van de laatste 50 jaar. Zijn legislatuur was aan de macht toen de economie nog goed draaide en hij heeft niet de juiste investeringen en besparingen doorgevoerd. Dat begrotingsoverschot kan je ook maar deels aan zijn beleid toeschrijven.

Terug
Bovenaan