Solide
Well-known member
Eén, wie ben jij om te oordelen of iemand voldoende miserie heeft meegemaakt? Op een bepaald punt ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen miserie en om keuzes te maken die die miserie niet verergeren.
Twee, jij kent mijn situatie ook niet, de afgelopen maand zowel professioneel als privé énorm diep gezeten wegens zware tegenslagen, maar ja, desondanks ook gewoon gaan werken, ondanks dat mijn huisarts gerust bereid was me een paar weken thuis te zetten. Oh, maar zeg het snel: die mensen met burnout hebben het nog erger natuurlijk, je kan het pas weten als je er zelf in zit!
Ik ken, des te meer sinds mijn huidige job, genoeg voorbeelden van bullshit-burnouts, van mensen die alles hebben waar ik jaloers op ben, maar die na een klein tegenslagje eventjes hun woning gaan verbouwen bijvoorbeeld.
Sorry, daar moet de rest van de samenleving niet onbeperkt voor betalen. Ik zou daar een maximumtermijn van 3 maanden ofzo opzetten en dan een plan van aanpak om terug te gaan werken: deeltijds in de huidige job en/of een andere job zoeken (ben daar zelf ook mee bezig, maar het vlot niet omdat ik nu éénmaal niet de meest happy indruk kan geven op sollicitaties momenteel, beetje een vicieuze cirkel).
Ge hebt afgelopen maand enorm diep gezeten en zit blijkbaar nog altijd vrij diep. Maar ge kunt u toch inbeelden dat ge u nog slechter zou kunnen voelen dan nu? Dat ge u zo slecht voelt dat het gewicht van de simpele verantwoordelijkheid van u naar uw werk te begeven en u daar 8 uur lang sterk te moeten houden gewoon té overweldigend aanvoelt.
Doorzettingsvermogen is belangrijk en bewonderingswaardig, maar op een bepaald moment moet ge toch gaan afwegen of het op lange termijn niet beter is om even een break te nemen en te recupereren dan om niet te 'profiteren'.
Mijn vader is iemand die ook altijd zo'n 'blijven doorgaan' mentaliteit had. Want 'Ik kan mijn collega's toch niet in de steek laten?' of 'Ik kan toch nog doorgaan, dus dan ga ik toch door?' etc. Tot hij op een bepaald moment gewoon niet meer kon, compleet crashte en maanden moest thuiszitten want meer als een wandelingske doen was te overweldigend. Dat was iemand die opstond om 6u, thuiskwam om 7-8 en dan nog vaak thuis wat doorwerkte.
Dat er mensen zijn voor wie het wel heel erg gemakkelijk 'te veel' wordt is een feit, maar dat betekent niet dat het in uw situatie niet echt zo kan zijn. Ik heb een beetje het gevoel dat uw trots en afkeer om zo gezien te worden daar in de weg staat? Het feit dat ge zegt dat ge in een vicieuze cirkel zit geeft toch aan dat er iets moet veranderen want ge geraakt er zo niet uit?
Nu, ik heb zelf over de jaren heen ook 2 periodes gehad dat ik dacht dichtbij een crash te zijn. Uiteindelijk ook gewoon tanden gebeten en doorgezet en dat is beter geworden, maar op het moment zelf wist ik dat natuurlijk niet. Soit, om maar aan te geven dat het niet altijd de meest negatieve kant moet uitdraaien. Ik wil niet alarmistisch zijn.
Anyway, ik hoop dat ge snel uit uw dal kunt klimmen. Succes.