Dus je gaat niet specifiek hem die maatregelen opleggen, maar iedereen, als ik het goed heb. Dan vervalt inderdaad het idee dat je politieke tegenstanders zo kunt aanpakken.Ik zeg niet dat Verhofstadt een schadevergoeding moet betalen, hij is SEK niet. Wat hij gedaan heeft was wettelijk allemaal in orde, ethisch is dat wat anders.
Figuren als Verhofstadt zou ik de poten van onder stoel zagen door, en ik val in herhaling:
Op die manier kan een afgeschreven premier van België niet 15 jaar grote sier gaan maken op Europees niveau denk ik dan. Maar die maatregelen zijn heus niet gericht op Verhofstadt alleen.
- Termijnlimieten: maximum aantal keer dat je herverkiesbaar kan zijn voor een bepaalde functie.
- Leeftijdslimiet liefst ook eigenlijk.
- Cumulverbod: indien je geld verdient met belangrijke openbare ambten (lokaal of nationaal), verdien je elders niets bij. Tenzij politici die voorheen een échte zaak hadden: een dokterspraktijk, een apotheek, een bakker... maar géén advocaten, notarissen of vastgoedmakelaars, risico op belangenvermenging is daar véél te groot.
- Ontluisperiodes voor politiek, gerelateerde functies in de privésector:
- Ontluisperiodes voor andere politieke ambten, misschien wel de moeilijkste maatregel. Maar een Europees commissaris ambt wordt nu ook gewoon al te vaak gebruikt om afgeschreven politici door te schuiven naar Europa (De Gucht, Reynders), in plaats van relevantere actuele politici te sturen zonder bagage.
Wat doe je aan het feit dat je ervaring op die manier afstraft, een lange carrière onmogelijk maakt en dus het beroep enorm veel oninteressanter maakt voor kundige mensen?