Fraude El Kaouakibi

Waarom kreeg ze die zo massaal losgeweekt is de vraag, zo interessant zijn die projectjes niet,mss zagen ze in SEK een potentiële businesspartner, toekomstig minister of burgemeester, ....

ik heb eens gekeken wat o.a. LGU doet en dan lijkt dat een uit de hand gelopen hobby, wat mis ik hier vraag ik me al even af eerlijk gezegd.
Allochtone kiezers die haar wel wat macht konden bezorgen?
Als ze niet had gefoefeld had ze wel alles mee om een politieke carriére uit te bouwen.
Ik vraag me af welk carrièrepad die nu nog kan volgen. Volledig verbrand en een ondergeschikte rol zie ik die nog niet uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Als ze niet had gefoefeld had ze wel alles mee om een politieke carriére uit te bouwen.
Ik vraag me af welk carrièrepad die nu nog kan volgen. Volledig verbrand en een ondergeschikte rol zie ik die nog niet uitvoeren.
leerkracht hé

Minister van volksgezondheid. :unsure:

De enige reden dat je je kan inbeelden waarom Kaouakibi succesvol was, is allochtone kiezers? Denk je niet dat je die groep een béétje overschat dan?

Let's Go Urban was bijvoorbeeld een heel succesvol en gerenommeerd project hier in de stad. Veel jongeren zijn daar echt mee geholpen, het was één van de mooiere projecten die hier zijn opgestart. Persoonlijk ken ik verschillende jongeren die zo "gered" zijn van de straat, en dat is de hele bedoeling.

Ik snap dat de vrouw gesjoemeld heeft. Maar om nu te doen alsof al haar projecten overduidelijk uit de hand gelopen hobby's zijn en het niet te snappen is waarom politici daarin zijn meegestapt... Achteraf is dat makkelijk te zeggen. Wat je misschien van sommige andere dingen kunt zeggen, gaat echt gewoon niet op voor LGU. Dat zijn de projecten waar die subsidies gewoon voor dienen, en terecht.

De enige reden dat je je kan inbeelden waarom Kaouakibi succesvol was, is allochtone kiezers? Denk je niet dat je die groep een béétje overschat dan?

Let's Go Urban was bijvoorbeeld een heel succesvol en gerenommeerd project hier in de stad. Veel jongeren zijn daar echt mee geholpen, het was één van de mooiere projecten die hier zijn opgestart. Persoonlijk ken ik verschillende jongeren die zo "gered" zijn van de straat, en dat is de hele bedoeling.

Ik snap dat de vrouw gesjoemeld heeft. Maar om nu te doen alsof al haar projecten overduidelijk uit de hand gelopen hobby's zijn en het niet te snappen is waarom politici daarin zijn meegestapt... Achteraf is dat makkelijk te zeggen. Wat je misschien van sommige andere dingen kunt zeggen, gaat echt gewoon niet op voor LGU. Dat zijn de projecten waar die subsidies gewoon voor dienen, en terecht.
Dat is mss wel het punt dat ik mis: ben niet van Antwerpen en de informatie die ik kon lezen over realisaties, projecten, leden ... van LGU is eerder karig en weinig concreet. Ik weet ook dat begeleiding/opleiding ... handenvol geld kost - in mijn regio is er een VZW die focust op het begeleiden en opleiden van jongeren die men lokaal bestempeld als "generatiewerklozen" - men heeft dus nood aan een vrij grote ingerichte locatie, personeel waarvoor men talentvolle mensen moet aantrekken, soms transport, zoeken naar stageplaatsen en opvolging .... en alles moet ook voldoen aan een reeks vereisten inzake veiligheid, duurzaamheid, bereikbaarheid ...

Trouwens, Annemie Moens werkt ook niet gratis hoor. 30.000€ kost die bewindvoering, de factuur gaat naar SEK persoonlijk.

Nu blijkt ook WannaWork in faling gepushed te worden door de curator van Point Urban.

Blijkbaar een klein half miljoen Euro lijkt van Point Urban zonder deftige boekhoudkundige verklaring naar WannaWork gestroomd te zijn.

Vreemd, daar Point Urban, een event en catering bedrijf, in 2018 en 2019, een totaal verlies van pakweg 700,000€ gerealiseerd heeft (= dus voor de corona crisis), waardoor de totale schuldenberg op 1.33 miljoen euro kwam te staan.
Zelfs dat is dan nog rooskleuriger is dan de realiteit, want blijkbaar werden er al zeker meubelen en een keuken voor Point Urban ter waarde van een 100,000€ onterecht betaald met subsidiegeld van LGU.
Had corona niet gepasseerd, dan hadden ze dat gesjoemel vermoedelijk nog veel langer kunnen aanhouden...

Dan is een half miljoen Euro naar een andere vennootschap (met dezelfde eigenaars) overhevelen om dan Point Urban failliet te laten gaan zéér dubieus, alvast dubieus genoeg voor de curator om dat half miljoen bij de zaakvoerders (= El Kaouakibi en haar partner) privé te gaan opeisen indien Wannawork dat half miljoen niet terug kan storten naar Point Urban.

Ge moet maar schuldeiser zijn bij een van die twee vennootschappen, waar met immense bedragen over en weer gesjoemeld wordt allemaal terwijl de zaakvoerders op korte tijd voor ettelijke miljoenen euro onroerend goed aankopen, ettelijke miljoenen die niet verklaard kunnen worden door hun lonen, zij het als parlementariër, zij het als zaakvoerders/beheerders, hoe hoog die lonen blijkbaar ook zijn...

Blijkbaar waren er wel leningen aangegaan voor het vastgoed en ik kan me voorstellen dat je met het loon als parlementslid en sociaal ondernemer wel wat goede leningen kan bekomen. Tenzij die info over de leningen niet zou kloppen natuurlijk.

Het blijft me verbazen hoe hard de focus op het geval SEK blijft liggen. Wat ze gedaan heeft is absoluut verwerpelijk maar ze is lang niet de enige in dit land die er de kanten vanaf rijdt voor schaamteloze zelfverrijking. Terwijl het bij SEK gaat over bedragen van een 1.000.000 euro of meer is er de West-Vlaamse familie Vanhalst die met 5 brolwinkels (à la Action) een vermogen van 29M euro hebben vergaard, officieel (bron, Rijkste Belgen). OK, ondernemen en goed geboerd zou je denken. Echter, er is daar recent nog een vermogen opgedoken van 250M euro dat niet te verklaren is uit de belastingaangiften. Die familie heeft jarenlang belastingen ontdoken (niet ontweken door fiscale optimalisatie) en geparkeerd in oa. Luxemburg. Bovendien hebben die Supra-winkels ook nog 's sluitingspremies getrokken tijdens eerste golf. Schaamteloos! En die 250 miljoen ontduiken heeft geen seconde zendtijd gehaald op VRT of VTM...

Het blijft me verbazen hoe hard de focus op het geval SEK blijft liggen. Wat ze gedaan heeft is absoluut verwerpelijk maar ze is lang niet de enige in dit land die er de kanten vanaf rijdt voor schaamteloze zelfverrijking. Terwijl het bij SEK gaat over bedragen van een 1.000.000 euro of meer is er de West-Vlaamse familie Vanhalst die met 5 brolwinkels (à la Action) een vermogen van 29M euro hebben vergaard, officieel (bron, Rijkste Belgen). OK, ondernemen en goed geboerd zou je denken. Echter, er is daar recent nog een vermogen opgedoken van 250M euro dat niet te verklaren is uit de belastingaangiften. Die familie heeft jarenlang belastingen ontdoken (niet ontweken door fiscale optimalisatie) en geparkeerd in oa. Luxemburg. Bovendien hebben die Supra-winkels ook nog 's sluitingspremies getrokken tijdens eerste golf. Schaamteloos! En die 250 miljoen ontduiken heeft geen seconde zendtijd gehaald op VRT of VTM...
Sihame is een parlementslid, ze was al bekend op voorhand en ze was een rijzende ster. Het gaat om het verduisteren van subsidies voor armen, de mensen wiens belangen ze zogezegd verdedigde, niet om belastingfraude van een ondernemer die het waarschijnlijk zo al nooit voor belastingen had. Ze heeft het verhaal zelf in de media zitten uitspelen met heel straffe verklaringen, er is de bizarre tussenkomst van VDL, de vraag over de al dan niet lakse controle en hoe ze makkelijk subsidies losweekte.

Just saying: verduisteren is verduisteren. Op basis van bovenstaande post zou je kunnen oordelen dat een sjoemelende ondernemer minder erg zou zijn als een sjoemelend parlementslid... Vreemde redenering.

Just saying: verduisteren is verduisteren. Op basis van bovenstaande post zou je kunnen oordelen dat een sjoemelende ondernemer minder erg zou zijn als een sjoemelend parlementslid... Vreemde redenering.
Een parlementslid is een volksvertegenwoordiger, en daar heb ik hogere eisen voor dan voor eender welke ondernemer. Dat pleit de sjoemelende ondernemer niet vrij, maar dat verergert de zaak van de volksvertegenwoordiger wel. Mij bedrogen om zogezegd mijn belangen te gaan behartigen, en dan dit ermee doen, is een misstap bovenop de andere misstappen.

Bovendien met belastingsgeld, en geld bedoelt voor de zwakkeren in de samenleving (ik mag dan wel een misantroop zijn, maar zelfs voor mij is dat een verzwarende factor)... En dan met zo'n air van jewelste alles blijven ontkennen, riant loon blijven opstrijken in het parlement zonder er een seconde aanwezig te zijn wegens "ziek",... Komt daar nog eens bij dat er iedere dag een nieuw hoofdstuk aan dat "succesverhaal" gebreid wordt.

Vanhalst zal ook wel met de gebakken peren zitten hoor, daar zul je nog wel wat van horen in de toekomst.

Belastingfraude is niet hetzelfde als verduistering, belastingfraude is het niet afstaan van een deel van je geld wat je wel zou moeten doen, verduisteren is diefstal van andermans geld (ons geld in dit geval). Zelfs als de resultaten dezelfde zijn is het wel normaal dat mensen zwaarder tillen aan verduistering, zeker in deze omstandigheden, dan aan belastingfraude.

Dat vind ik nu 's een vreemde redenering:

- Subsidies (dus eigenlijk belastingsgeld) oneigenlijk gebruiken is diefstal van ons geld: akkoord

- Belastingfraude door bijvoorbeeld inkomsten niet aan te geven is dat toch ook: ik reken mijn klanten BTW aan en stop het geld niet in de boekhouding maar in mijn eigen zwarte spaarvarken. Dat is toch even goed diefstal van 'ons' geld? Toen we nog naar de horeca mochten moet je maar 's bekijken hoe vaak je daar een 'pro-forma' rekening kreeg en geen 'BTW-ticket'. Wel als je enkel die pro-forma rekening kreeg en cash hebt betaald kan je er zeker van zijn dat de BTW die je aangerekend kreeg niet naar de staat wordt doorgestort maar recht in de zakken van de uitbater belandt.

Dat vind ik nu 's een vreemde redenering:

- Subsidies (dus eigenlijk belastingsgeld) oneigenlijk gebruiken is diefstal van ons geld: akkoord

- Belastingfraude door bijvoorbeeld inkomsten niet aan te geven is dat toch ook: ik reken mijn klanten BTW aan en stop het geld niet in de boekhouding maar in mijn eigen zwarte spaarvarken. Dat is toch even goed diefstal van 'ons' geld? Toen we nog naar de horeca mochten moet je maar 's bekijken hoe vaak je daar een 'pro-forma' rekening kreeg en geen 'BTW-ticket'. Wel als je enkel die pro-forma rekening kreeg en cash hebt betaald kan je er zeker van zijn dat de BTW die je aangerekend kreeg niet naar de staat wordt doorgestort maar recht in de zakken van de uitbater belandt.
En da's ook de reden waarom dat soort BTW fraude typisch een pak zwaarder bestraft wordt dan andere belastingfraude, net omdat dat eerder diefstal is dan het niet betalen van je eigen bijdrage is. Kijk bvb naar BTW carrousels. Maar de meeste belastingfraude gaat niet over dat soort fraude, waar er BTW op de factuur gezet wordt die dan niet doorgestort wordt aan de staat.

En da's ook de reden waarom dat soort BTW fraude typisch een pak zwaarder bestraft wordt dan andere belastingfraude, net omdat dat eerder diefstal is dan het niet betalen van je eigen bijdrage is. Kijk bvb naar BTW carrousels. Maar de meeste belastingfraude gaat niet over dat soort fraude, waar er BTW op de factuur gezet wordt die dan niet doorgestort wordt aan de staat.
Als je een factuur maakt (en inboekt) dan moet je een uil zijn om de BTW achter te houden. Nee, de familie Vanhalst heeft de cash betalingen in die bazaars gemaskeerd en weggesluisd. De klanten betaalden BTW en die werd niet doorgestort. Doe dat 's met 5 van die bollenwinkels (zoiets als een 'Action')... de schaal lijkt me behoorlijk groot. Evengoed diefstal! Voor mij is elke vorm van belasting ontduiken of onterecht gebruiken (zoals SEK) diefstal. Veel vormen van belasting heffen zijn dat trouwens ook (maar is een andere discussie).

Als je een factuur maakt (en inboekt) dan moet je een uil zijn om de BTW achter te houden. Nee, de familie Vanhalst heeft de cash betalingen in die bazaars gemaskeerd en weggesluisd. De klanten betaalden BTW en die werd niet doorgestort. Doe dat 's met 5 van die bollenwinkels (zoiets als een 'Action')... de schaal lijkt me behoorlijk groot. Evengoed diefstal! Voor mij is elke vorm van belasting ontduiken of onterecht gebruiken (zoals SEK) diefstal. Veel vormen van belasting heffen zijn dat trouwens ook (maar is een andere discussie).
Mijn punt is dat het onderscheid wel degelijk gemaakt wordt, niet alleen bij de gewone man, maar ook in het recht. Aan diefstal/verduistering wordt in het algemeen zwaarder getilt dan aan het niet betalen van belastingen. BTW is in het algemeen een pak strenger en duurder qua boetes dan directe belastingen net omdat die BTW niet het geld van de ondernemer is.

Waar heb je dat trouwens gelezen, dat van die BTW fraude van de Supra Bazar? Ik wist dat er ook BTW fraude was maar heb nog nergens iets van details gelezen over hoe het precies in zijn werk ging.

De Tijd.

Ik volg je redenering maar het ging me over de media-aandacht die zo fel op de zaak SEK focust terwijl dat lang niet het enige geval is. En ok, er zijn verzwarende omstandigheden en het is mediagenieker enz. Maar toch.

Nourdine El Kaouakibi is in Boom bepaald geen onbekende. Hij is er schepen en OCMW-voorzitter geweest voor Boom één, de lokale verruimingspartij van Vooruit. Nadat de N-VA de macht overnam in Boom werd hij gewoon gemeenteraadslid, maar in februari 2019 gaf hij aan dat hij zou spijbelen en sindsdien heeft hij nooit meer deelgenomen. Hij zei niet tevreden te zijn met de manier van werken van de gemeenteraad, die hij als een beknotting van de democratische rechten van de leden ervoer (bijvoorbeeld omdat mondelinge vragen een week van tevoren moeten worden ingediend, wat nochtans niet ongebruikelijk is).

De andere leden van Boom één hebben daar nooit commentaar op gegeven en verwezen altijd naar hemzelf. Nourdine El Kaouakibi heeft nooit zijn ontslag ingediend. Zijn zitje in de gemeenteraad blijft dus gewoon altijd leeg. Toen zus Sihame voor Open Vld opkwam voor de parlementsverkiezingen, heeft Nourdine haar voluit gesteund, inclusief Open Vld-vlaggetjes. Fractievoorzitter van Boom één Andy Janssens zei gisteravond dat Nourdine al een tijd ziek thuis zit en dat dit verder een privé-aangelegenheid is.

Het zit duidelijk in de familie, meedoen aan het politieke shouwspel, geld opstrijken en dan rustig in ziekteverlof om al het doorgesluisde geld van je vzw's te gebruiken.
Dat artikel in GVA, jongens toch. Even 30k per jaar opstrijken als deeltijdse bijverdienste in het adviseren van "grote reconversieprojecten" zonder diploma of zelfs ervaring in deze materie.

Wat een k*t familie.

Terug
Bovenaan