Antwerpen, en Fysica. DIt is geen vraag.
Nee, even serieus. Alles van de posts hierboven, en hieronder mijn eigen sausje van ervaring als "fysicus gone software developer" erbovenop:
Als je voor Fysica kiest, wordt je opgeleid als wetenschapper, in een veld dat zich toespitst op het probleemoplossend denken door wiskundige theorie en methodiek toe te passen op praktische, meestal tot op zekere hoogte vereenvoudigde systemen.
Hou je van wiskunde (de échte wiskunde, niet de middelbare school wiskunde, wat eigenlijk gewoon wat rekenen is...), dan is Fysica meer voor jou.
Wil je graag weten hoe de wereld gemodelleerd kan worden vanuit basisprincipes tot complexere systemen? Kies dan Fysica.
Wil je graag een of ander vreemd fenomeen (zij het kwantum, deeltjesversnellers, plasmafysica, zwaartekracht, maar ook biofysische, materiaalkundige, of zelfs astrofysische dingen) tot in de kern doorgronden? Kies dan Fysica.
Heb je nu al iets van: "cho, die wiskunde was toch maar iets abstracts?" Blijf er dan van weg.
Burgerlijk ingenieur heeft doorgaans een veel lichter pakket wiskunde (als het gaat over de "pure"/theoretische wiskunde, niet de "reken-tools" wiskunde) dan Fysica.
Je gaat leren rekenen met letters allerhande (grieks, latijn, soms zelfs Hebreeuws), en "getallen invullen" lukt je meestal ook nog wel op het einde, maar die zijn soms gewoon van minder belang.
Je zal verbaasd zijn hoeveel je over iets kan zeggen met de juiste fysische en wiskundige begrippen zonder soms nog maar 1 getal in te vullen.
Als je afstudeert in de Fysica, kan je eigenlijk geen snars. Je weet tegen dan ook dat je helemaal niets weet.
Dan ga je je ofzel verdiepen in een subdomein om daar wel zoveel mogelijk over te weten te komen, ofwel ga je een totaal andere kant uit.
Of je probeert het ene en ga toch voor iets totaal anders.
Besef wel dat "iets anders" altijd gepaard gaat met een (normaal gezien versneld, omdat je nu eenmaal sneller dan gemiddeld dingen leert, of dat is toch wel degelijk mijn gevoel) opleidingstraject in die bepaalde beroepssector, zij het programmeren, financiën, lesgeven, etc.
Ik denk (maar weet natuurlijk niet zeker) dat je dat als ingenieur iets minder hebt, omdat de opleiding zeker naar het einde toe je een pak praktische tools aanleert.
Niet dat de Fysica je poedelnaakt de wereld instuurt, in tegendeel, maar de tools van daar zijn ofwel meer wetenschappelijk gericht, ofwel abstracter en dus niet direct toepasbaar op "de arbeidsmarkt".
Naar mijn gevoel wordt een fysicus als profiel wel gewaardeerd (op plaatsen waar ze wetenschappers gewoon zijn), maar soms weten ze precies niet wat ermee aan te vangen, omdat ze je waarde op lange termijn niet (er)kennen.
Dit alles hangt natuurlijk heel erg af van jou, je persoonlijkheid, en waar je jezelf naartoe brengt tijdens je opleiding.
Je kan je bvb heel hard binden aan imec (en dat hoeft zeker niet via de KUL, zeker nu ze overal satellietafdelingen uitbouwen!), of iets als het SCK-CEN in Mol, of het VKI in Brussel (alledrie hoog aangeschreven onderzoeksbedrijven in België), of toch het buitenland in en bvb CERN in Zwitserland or het Max Planck instituut (hoewel dit meer echt een universiteit is).
Moet je fysicus zijn om in deze plekken te werken? Zeker niet.
Zijn dit de enige plekken om als fysicus te werken? Zeker ook niet.
In mijn jaar alleen, zijn er bij de overheid, in de bankenwereld, in de consultancy, aan de universiteiten, en in legio verschillende bedrijven terechtgekomen, wel of niet met doctoraat erbij.
Kleine noot: dit is een lofzang voor de opleiding Fysica (of ik hoop toch dat die zo overkomt), maar eigenlijk geldt dit grotendeels ook voor andere zuiver wetenschappelijke richtingen. Je leert op een bepaalde manier nadenken over problemen en de wereld, en je leert ook op een bepaalde manier leren, die voortkomt uit de wiskunde en de logica, aangevuld met een gezonde portie "boeren"verstand.
Dat geheel is een enorm waardevolle verzameling vaardigheden en kunsten, en daarom raad ik je ten stelligste aan, mits je de interesse, de (het) wiskundeknobbel(tje), en het doorzettingsvermogen hebt, om Fysica zeker te overwegen.
Een ingenieursstudie heb ik altijd als "te praktisch" ervaren, en "te zakelijk". Dat is natuurlijk gebaseerd op niet veel, maar ik kan wel een ding zeker zeggen: ik heb echt geen spijt van mijn wetenschappelijke opleiding.
Naar welke universiteit je moet kiezen: laat dit afhangen van je interesses. Iedere (belgische) universiteit legt andere accenten, en heeft andere expertises, maar is kwalitatief echt wel dik OK. Overal zul je "er" zelf voor moeten zorgen.
Bon, ik heb lang genoeg gerateld, hopelijk is bovenstaande nog een beetje samenhangend.