Game Mania keert terug als webshop

Jozf

Active member
update 15 augustus 2025:

Game Mania keert terug als webshop.

update 2 september 2024:

Geen overnemer gevonden: Game Mania vraagt faillissement aan

Game Mania heeft het faillissement aangevraagd, nadat er geen overnemer gevonden werd. Dat meldt het bedrijf maandagavond in een persbericht.

Game Mania zegt momenteel de beslissing van de rechtbank af te wachten. Tot nader bericht blijven de fysieke winkels gesloten vanaf dinsdag 3 september. De webshop blijft voorlopig wel geopend.

Game Mania zit in zwaar weer:

Benieuwd of hier nog een overnemer gaat voor gevonden worden. Het Waalse Smartoys heeft haar enige Vlaamse winkel in Genk alweer gesloten. Recent is ook popmerchandiseketen 4Geeks een stille dood gestorven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Game Mania zit in zwaar weer:

Benieuwd of hier nog een overnemer gaat voor gevonden worden. Het Waalse Smartoys heeft haar enige Vlaamse winkel in Genk alweer gesloten. Recent is ook popmerchandiseketen 4Geeks een stille dood gestorven.
Zat er al jaren aan te komen en om eerlijk te zijn: ze hebben heel wat verkeerde keuzes gemaakt. De winkels sluiten die niet renderen, tot daar, maar dan 'belevingswinkels' maken, kassa's int midden van de vloer plaatsen en extreem veel overpriced Funko, bordspellen en meer beginnen verkopen -> dat deden ShopForGeek, 4Geeks en anderen al, met slechts tijdelijk succes. Schoenmaker, blij bij je leest, zeggen ze dan, en daar heeft Game Mania de bal misgeslagen. Alles standaard 15 euro duurder maken helpt ook weinig als er een Bol.com en MediaMarkt is die games niet als broodwinning nodig hebben, maar het publiek was het ook gewoon beu aan het worden dat ze steeds minder en minder kregen voor hun used games. De citroen is uitgeperst en zelfs de schil is kurkdroog.

Vroeger kon je daar nog terecht voor goede info over de nieuwste producten. Maar daar is de laatste jaren ook niks meer van te merken

Zat er al jaren aan te komen en om eerlijk te zijn: ze hebben heel wat verkeerde keuzes gemaakt. De winkels sluiten die niet renderen, tot daar, maar dan 'belevingswinkels' maken, kassa's int midden van de vloer plaatsen en extreem veel overpriced Funko, bordspellen en meer beginnen verkopen -> dat deden ShopForGeek, 4Geeks en anderen al, met slechts tijdelijk succes. Schoenmaker, blij bij je leest, zeggen ze dan, en daar heeft Game Mania de bal misgeslagen. Alles standaard 15 euro duurder maken helpt ook weinig als er een Bol.com en MediaMarkt is die games niet als broodwinning nodig hebben, maar het publiek was het ook gewoon beu aan het worden dat ze steeds minder en minder kregen voor hun used games. De citroen is uitgeperst en zelfs de schil is kurkdroog.
De stap richting de verkoop van merchandise kon ik nog wel begrijpen. Daar zaten gewoon heel erg goede winstmarges (Funko) op. Dat is een tijdelijk succes gebleken en iedereen is daarop gesprongen. Ook Carrefour, Cora en MediaMarkt. Hetzelfde lot staan die Amerikaanse snoepwinkels te wachten die her en der opduiken in het straatbeeld.

Ik zie ook weinig toekomst. Het is gewoon een voorbijgestreefd concept. Het GaaS-model heeft er ook nog voor gezorgd dat mensen jarenlang dezelfde games (Fortnite, Roblox, GTA Online, Apex Legends) blijven spelen. Enige waar je wellicht nog wat geld mee kunt verdienen is retro gaming, maar zoiets lijkt me vanuit een keten moeilijk aan te sturen.

Veel mensen daar zien werken en de helft verdient het. Mss cru, maar als je in een gamewinkel werkt en je kent er niks van, kan je even goed in de Zeb aan de kassa gaan staan.
Nja in de winkel waar ik werk, kende ik ook 0,0 van het assortiment en had ik nog nooit aan een kassa gestaan. Heb deels opleiding gehad op de vloer en in andere winkels. Wrs is het de ingesteldheid en hoever je wilt komen zeker?

Nja in de winkel waar ik werk, kende ik ook 0,0 van het assortiment en had ik nog nooit aan een kassa gestaan. Heb deels opleiding gehad op de vloer en in andere winkels. Wrs is het de ingesteldheid en hoever je wilt komen zeker?
Vooral dat. Zin in werken, en akkoord er is genoeg marginaal volk dat u komt lastigvallen per dag en het is niet altijd even gemakkelijk, maar het minste wat ze kunnen doen is vriendelijk blijven. Kan genoeg verhalen vertellen (mss s topicje starten?) :p

Diene mens in eeklo kon het niet meer aan van de vele telefoontjes.
De tijd dat ps5 uitkwam, een release van fifa of cod .

Nu Game Mania toch aan de rand van het faillissement staat (bron): Wat was jouw beste of slechtste herinnering aan Game Mania?

f20f2962-63cb-439f-ac9f-b6887ed141e7

ik heb geen slechte herinneringen. Ja het was vaak duur, maar het staat je vrij elders te kopen.

leuke herinneringen: vooral de used game sectie, in de tijd dat PS2 verouderd werd, heb ik er nog wel enkele pareltjes kunnen kopen.

anyway: failissement: niet meer dan logisch. Zelfde als bij video palace.
door de komst van online aankoop en download (al dan niet legaal), is daar echt geen toekomst meer voor.

nogtans, er was een tijd dat PC games slechts een aantal keer konden worden geinstalleerd, of moesten worden gekoppeld aan een account, waardoor je op zich je game niet meer kon doorverkopen. Dat speelde uiteraard wel in het voordeel van fysieke verkopers als GM, maar het heeft niet mogen zijn.

De nachtlanceringen van onder andere consoles. Voor de rest was er maar weinig goed aan Game Mania.

Enkele leuke momenten bij mij:

- Een van mijn eerste aankopen bij Game Mania was Counter-Strike: Condition Zero, content dat ik was dat ze 'net de laatste' liggen hadden als ik belde. Daarna ontdekt dat ik mijn naam op kartonnen standees kon zetten en dat ze dan contact opnemen als ze weg mochten. Mij wel mispakt als student zonder auto en de standee van God of War II heeft de openbare vervoersrit niet overleefd, helaas...

- Sales op PS2-games. Mijn collectie echt goed aangevuld met hun 5 voor 20 euro actie en echt meerdere vestigingen gedaan. Op vakantie altijd de lokale Game Mania opzoeken, op zoek naar dat ene dealtje. In Nederland zo 2 Zelda-games voor de GameCube kunnen op de kop tikken omdat die net waren binnen gebracht. Vriendelijke mensen ook.

Hatelijke momenten:

- Vroeger verkocht men nog de OPM en lag er altijd een verfrommeld inkijkexemplaar. Vroegen ze mij ooit om die te nemen (ipv een nieuw), terwijl de prijs hetzelfde was...
- Veel te veel ben ik de winkel uitgewandeld om dan in de wagen pas of thuis te zien dat ze mij een Platinum-disc hadden meegegeven bij een PS2-game of dat het boekje ontbrak. Dan keer je terug en krijg je altijd: "Maar de game is toch hetzelfde?" / "Aja, boekje vind ik niet meer" -> (maar dan wel uw game weigeren als het boekje mist)
- Overpriced zijn. Heb ik pas gemerkt toen ik God of War II had gepre-orderd en ik daar verdikke 70 euro voor heb betaald, terwijl hij elders 15 euro goedkoper was.
- Pre-order voordelen niet krijgen, want: "tis op", terwijl je er wel recht op had
- Debiele inruilacties

Enige waar ik ooit binnen ben geweest is die in Ieper, nooit slechte ervaringen gehad.

-Ik heb nog altijd mijn joystick om een of andere fighterjetsim te kunnen spelen die ik daar kocht.
-Gaan neuzen in de tweedehands.
-Moment om nooit te vergeten: GTA2 was nog niet zo heel lang uit, maar vrij schaars, iedereen speelde de demo. Tot ik daar 1 exemplaar vond, meteen meegenomen, tot ergernis van kerel die naast mij stond en hem ook wilde. :laugh:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan