Game pc +-3000€

Kenis

Active member
Eind deze maand nieuwe pc bestellen , die ik nu heb is toch al 7j en begint zo zijn kuren te krijgen nu zit ik met wat vragen..
Welke site zou ik kiezen Coolblue en Bol skip ik want die tellen extra % aan zichzelf Misschien Redux?
Wat zou beste processor zijn in de ,3k range
Als GPU ga ik wel minimum voor de 3080ti nemen
En het liefst moet dat spel al in elkaar steken :D Want als ik dat zelf moet doen en er zit nog waterkoeling bij Enzo zie ik het nog fout aflopen

Je kan eens naar Megekko en Alternate kijken. Beiden zijn soms de goekoopste, je komt vaak in een situatie waarin je onderdelen bij beiden kan bestellen om dan samen de goedkoopste deal te hebben.

Alternate assembleert, als je alles daar koopt, voor een beperkte meerprijs.

Het is net nu een moment waarop er veel nieuwe hardware is.

AMD heeft Zen 4 (7000 reeks) cpu's uitgebracht. Enkel voor gamen is een 7700x vermoedelijk een goede keuze, er zijn 2 duurdere cpu's maar die zijn niet echt beter voor gamen, enkel voor content creation. Deze zijn al beschikbaar in de winkels.
Intel heeft de 13-reeks uitgebracht. Traditioneel is de xx900 de beste gaming cpu, dat zou dus de i9 13900 zijn in de nieuwe "raptor lake" generatie. Die is nog niet uit, binnen een dag of 11 wel en dan weet je ook hoe snel die is in vergelijking met AMD want er zijn nog geen benchmarks.

Op AMD moet je en op Intel kan je DDR5 gebruiken, dat is een stuk duurder dan DDR4.
Moederborden voor beiden zijn ook aan de prijs... Hou rekening met 400-600 euro voor iets equivalent van waar je vroeger 200-250 euro voor betaald qua features.

Nvidia heeft net zijn 4000-reeks gpu's uitgebracht. Die zijn nog niet beschikbaar in België. Ze zijn weer een stuk sneller dan de 3000 reeks, maar verbruiken ook een smak meer energie... Er is nu een 4080 16GB en een 4090 waaruit je zal kunnen kiezen. De 4080Ti bestaat (nog) niet.

Zowel de AMD cpu's als de Nvidia kaarten verbruiken een smak meer energie dus je moet ook rekening houden met een PSU van 800-1000W van goede kwaliteit. Je moet ook een goede koeler rekenen voor je CPU als je een high-end SKU neemt want ook die verbruiken veel energie.

Met je budget moet je toch wel een snelle pc kunnen samenstellen...
Nog iets over een 3080Ti of hoger: ik hoop dat je dan een 1440p 200+ mHz of 4k scherm gebruikt? Anders is dat compleet overkill.

Om je eigenlijk beter advies op maat te kunnen geven zou het best zijn te vermelden welke games je vooral speelt, wat je anders nog doet met je PC (video editing, photoshop, ...?) & op welke resolutie je speelt + de refresh rate.
Als je enkel CS GO speelt is een 13de generatie intel & 7000 - reeks AMD compleet overkill, met een 5600x of i5 12600k heb je dan meer dan voldoende, zelfde voor de grafische kaart, daar heb je met een 3060ti meer dan voldoende & scheelt hem de helft in prijs.

PC moet gewoon voor minstens 5j mee kunnen en alles gedraaid krijgen :) , moet ook nog af een toe een stream aankunnen als ik iets speel bij
en Zephir jij spreekt over i9 13+++ ik denk dat ik dan niet meer toekom met mijn budget he

Mja een 1080ti gaat de komende 5 jaar ook nog alles gedraaid krijgen als je 4K/VR achterwege laat. Best dus wel een idee geven wat en hoe je wilt spelen want "alles" is nog nooit zo uiteenlopend geweest.

Als GPU ga ik wel minimum voor de 3080ti nemen
Ik baseer me op die stelling, dat is echt een high-end kaart, waardoor ik vermoed dat je enigszins weet in welke orde van titles + resolutie + framerates je zoekt... Daargaans neem je daar geen i3 van 2 generaties geleden bij, maar ieders situatie is anders natuurlijk...

Je kan met dat budget zo zot doen als dat je zelf wilt. Merendeel van de prijzen van de 5000-reeks van AMD zijn al serieus gezakt, omdat de nieuwe reeks is uitgekomen. Een 5900X is zelfs al goedkoper dan een 5800X3D, je hebt dan 4c/8t meer (wat niet persé noodzakelijk is). Die CPU i.c.m. bvb een 3090 ga je gemakkelijk meer dan 5 jaar uithalen zonder zorgen. Hangt natuurlijk ook af van welke games je gaat spelen en welke resolutie en refreshrate je wilt draaien.

Hier zijn een paar voorbeelden van PC's die je eventueel kan overwegen, die zeker in je budget passen.

Natuurlijk is het misschien wel interessant om inderdaad wel even af te wachten wat Intel en AMD (qua GPU) gaan doen.
Prijzen van vorige gens zullen dat nog wel wat zakken.

Tenzij je zegt dat je niet wil wachten, zijn deze systemen zeker een aanrader.

Als je daar ook nog randapparatuur en een scherm bij wil ga je wel wat moeten schuiven met onderdelen. Maar zo heb je natuurlijk wel al een idee van wat je kan kiezen qua onderdelen.

Moest je niemand kennen die die kan bouwen, mag je altijd een pm sturen. Wil dat zeker wel doen.

Laatst bewerkt:
heb op dit moment nog een 1080ti maar die gaat dan te koop , mijn cpu is gewoon te slecht aan het worden
Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz , heb dan eens 16gb ram bijgestoken maar dat deed ook niet veel af :D en met deze setup kan je de huidige games niet meer op max draaien, door de cpu

ik denk dat dit hem gaat worden,alleen de case vind ik dan weer lelijk..
FPS games vooral
Ik ben toevallig ook aan het zien op de site...maar...staat er ergens bij welke mobo's in die PC's zitten? Of kijk ik er over?

is dat een deftig moederbord? daar heb ik 0 verstand van :D
Is zeker een deftig bord. Maar wel serieus overkill voor de average PC-gamer.

Daarmee dat ik echt geen fan ben van pre-builds.

Zoals ik wat hoger al reeds heb aangehaald kan je voor dat budget wel een betere PC laten samenstellen met de case dat jij wil.
Je kan een 5900X (wat een volledige 12-core is) met 3090 bouwen, zoals de eerste build dat ik poste en je gaat nog ±€300 over hebben.

de 4090 is net uit... en de 4080 volgt binnenkort en die zijn den helft beter dan de 3000 series

wacht nog tot volgende maand wanneer amd zijn GPU met rdna3 chip uitbrengt, die kan de prijzen van alle gpu's doen zakken

als CPU zou ik 5800x3d aanraden, door zijn extra cache is hij beter dan 5900/5950 voor gaming. Is zelfs beter dan 7000 series (afhankelijk per spel) op zen 4. Ge kunt die dan ook met luchtkoeling draaien. Dan heb je er geen onderhoud aan

T'is zen3 en dus niet het nieuwste platform, maar zen4 is toch zowiezo overkill voor gamen. Je bent beter af dat ge uw geld in een goeie GPU steekt. DDR5 bied ook praktisch geen meerwaarde tov DDR4 en de moederborden ervoor zijn belachelijk duur

verder kunt ge dan 2TB nvme ssd steken en 32Gb ram en ge zult nog geld over hebben.

zelf bestel ik mijn stukken bij amazon.de aangezien die meer up to date zijn met prijsverlagingen.

Trouwens, het feit dat de 4000 series enorm veel watts verbruiken kunt ge verminderen door simpelweg u fps te cappen. ze hebben ook minder last van transient spikes dan de 3000 series, (dit zijn powerspikes waardoor uw pc afslaat als uw PSU ondermaats is of er gevoelig aan is)

Laatst bewerkt:
is dat een deftig moederbord? daar heb ik 0 verstand van :D
Als ik je een tip mag geven: ga niet voor die Alternate pre build, maar laat Ascari jouw pc samenstellen en in elkaar steken... Je gaat veel meer bang for buck krijgen.
Hij heeft de mijne ook in elkaar gezet en kan er alleen maar positief over zijn!

@OP: zou je niet liever/beter wachten op de RTX 4000 reeks of antwoord van AMD daarop? Want het is toch redelijk wat budget dat je er tegen wil/kan smijten.

Ik zat exact 2 jaar geleden te twijfelen om een nieuw systeem te bouwen met RTX 2070 Super en Ryzen 3600X. Dan toch maar besloten om "nog eventjes" te wachten op RTX 3000 reeks en door de slechte verkrijgbaarheid van GPU's heeft het uiteindelijk nog een klein half jaartje geduurd vooraleer ik een nieuw systeem kon bouwen met betaalbare RTX 3070... Was enkele maanden zuur, maar achteraf gezien toch blij dat ik nog even gewacht had, want er was toch een noemenswaardige gap met RTX 2000 reeks.

De eerste benchmarks van de RTX 4090 tonen ook aan dat er een enorme verbetering is qua ray tracing en DLSS. Ik zou, als ik u was, toch nog enkele maanden doorbijten (in 't slechtste geval) en eerder voor RTX 4080 proberen te gaan? Maar de RTX 3080 Ti is uiteraard ook een prima GPU waar je nog jaaaren plezier van zal beleven.

Verder ligt het verbruik van Zen 4 CPU's en RTX 4000 een pak hoger t.o.v. vorige generatie. Dus dat kan een extra motivatie zijn om toch bij Zen 3 / RTX 3000 te blijven.

Terug
Bovenaan