Gasketel afgekeurd, verhuurder vraagt voor een nieuwe onderhoud op mijn kosten

Gines

Active member
Ik als huurder heb 2 jaar geleden een onderhoud op de gasketel laten doen zoals dit elke 2 jaar moet. Dit werd 2 jaar geleden afgekeurd wegens te weinig rendement, technieker schreef dat de gasketel vervangen moest worden en de verhuurder had 3 maanden de tijd hiervoor.

Verhuurder wou dit niet doen omdat de hele schouw vervangen moest worden en bij alle appartementen dit dan moest gebeuren.

Nu zijn we 2 jaar verder en heb ik hem een herinnering gestuurd dat ik nog steeds met een afgekeurde ketel zit. Hij stuurt nu dat ik een andere technieker moet laten langskomen voor onderhoud omdat die vorige technieker misschien fout gemeten heeft. Wat zijn mijn rechten hierin? Ik wil ook niet in een verkeerde verstandhouding met de verhuurder zitten. Ik zou zeggen dat eenmaal afgekeurd, mijn plichten vervallen en het aan de huurder is?

Je bent verplicht die om de 2 jaar te laten onderhouden toch, dat is altijd op uw kosten.
Dat onderhoud moet uitgevoerd worden dat staat los van de keuring die na dat onderhoud gebeurt.

Daarnaast kan je eventueel wel uw verhuurder in gebreke stellen als uw gasketel afgekeurd is, niet veilig is of niet goed werkt.
Maar dat staat daar los van.

Dus regel maar rap uw onderhoud want anders ben jij ook niet in orde met uw verplichtingen.
Wie jij vraagt om dat te onderhouden sta je vrij natuurlijk maar misschien eens iemand anders vragen eh.

• Als na het onderhoud blijkt dat het centraal stooktoestel niet goed werkt of niet veilig is, dan zijn verhuurder en huurder verplicht om de tekortkomingen die tot hun verantwoordelijkheden behoren weg te laten werken. Dat moet gebeuren binnen een termijn van 3 maanden na de datum van het verbrandings- en reinigingsattest. Een nieuw attest levert het bewijs dat het toestel goed werkt en veilig is.
    Als er gebreken aan de schoorsteen zijn of als er daaraan herstellingen nodig zijn, dan is de verhuurder daarvoor verantwoordelijk.
Je huisbaas moet dat dus in orde brengen, maar jij zit dus al 2 jaar zonder je daarin druk te maken met een niet-gekeurd toestel?

Je bent verplicht die om de 2 jaar te laten onderhouden toch, dat is altijd op uw kosten.
Dat onderhoud moet uitgevoerd worden dat staat los van de keuring die na dat onderhoud gebeurt.

Daarnaast kan je eventueel wel uw verhuurder in gebreke stellen als uw gasketel afgekeurd is, niet veilig is of niet goed werkt.
Maar dat staat daar los van.

Dus regel maar rap uw onderhoud want anders ben jij ook niet in orde met uw verplichtingen.
Wie jij vraagt om dat te onderhouden sta je vrij natuurlijk maar misschien eens iemand anders vragen eh.
Ik heb 2 jaar geleden een onderhoud laten doen waarna bleek dat het rendement te laag is en dus afgekeurd is. Volgens mij na afkeuring ben ik niet verplicht om een nieuw onderhoud te doen zoals blijkbaar @Remake al gevonden had.

• Als na het onderhoud blijkt dat het centraal stooktoestel niet goed werkt of niet veilig is, dan zijn verhuurder en huurder verplicht om de tekortkomingen die tot hun verantwoordelijkheden behoren weg te laten werken. Dat moet gebeuren binnen een termijn van 3 maanden na de datum van het verbrandings- en reinigingsattest. Een nieuw attest levert het bewijs dat het toestel goed werkt en veilig is.
    Als er gebreken aan de schoorsteen zijn of als er daaraan herstellingen nodig zijn, dan is de verhuurder daarvoor verantwoordelijk.
Je huisbaas moet dat dus in orde brengen, maar jij zit dus al 2 jaar zonder je daarin druk te maken met een niet-gekeurd toestel?
En ik zit inderdaad al 2 jaar met een afgekeurd toestel, maar wat kan ik doen als huurder nadat ik al hem heb gebeld + een mail gestuurd? Hem voor de vrederechter slepen? Dan gaat die mij eruit proberen gooien of weet ik veel wat die allemaal kan doen. Ik ben al 3 jaar opzoek naar een nieuwe huurwoning maar tis zeer moeilijk om iets te vinden, dus als die me buiten smijt, ga ik zeker niet snel iets vinden...

Hij zegt dat ik de enige ben waarbij het afgekeurd is terwijl de andere appartementen dezelfde gasketel hebben.

Ik heb 2 jaar geleden een onderhoud laten doen waarna bleek dat het rendement te laag is en dus afgekeurd is. Volgens mij na afkeuring ben ik niet verplicht om een nieuw onderhoud te doen zoals blijkbaar @Remake al gevonden had.
Je bent niet verplicht om hem na de herstelling van de schoorsteen op uw kosten terug te laten keuren maar je bent wel verplicht om een ketel die jij gebruikt elke 2 jaar te laten onderhouden en keuren. Dus voldoe aan uw verplichting en schrijf daarna uw huisbaas aan dat jij al 2 jaar leeft met een afgekeurde ketel en dat dit niet conform de wetgeving is, en dat het zijn verantwoordelijkheid is om dat op te lossen.
Hij zegt dat ik de enige ben waarbij het afgekeurd is terwijl de andere appartementen dezelfde gasketel hebben.
Vraag dan eens bij een buurman bij wie hij zijn onderhoud laat doen he dan kan je die mens eens vragen wanneer uw 2 jaar voorbij zijn en je weer een onderhoud moet inplannen. Vraag het desnoods aan uw huisbaas wie hij voorstelt.

Je hebt er al 2 jaar over laten passeren zonder er verder iets van te zeggen, dus nu is het weer uw tour om dat onderhoud te laten doen zoals de wet zegt, en daarna kan je best uw mond even opentrekken als hij opnieuw is afgekeurd.

Laatst bewerkt:

En ik zit inderdaad al 2 jaar met een afgekeurd toestel, maar wat kan ik doen als huurder nadat ik al hem heb gebeld + een mail gestuurd? Hem voor de vrederechter slepen? Dan gaat die mij eruit proberen gooien of weet ik veel wat die allemaal kan doen. Ik ben al 3 jaar opzoek naar een nieuwe huurwoning maar tis zeer moeilijk om iets te vinden, dus als die me buiten smijt, ga ik zeker niet snel iets vinden...

Blijven bellen tot hij u niet meer kan zien of horen.

Je bent niet verplicht om hem na de herstelling van de schoorsteen op uw kosten terug te laten keuren maar je bent wel verplicht om een ketel die jij gebruikt elke 2 jaar te laten onderhouden en keuren. Dus voldoe aan uw verplichting en schrijf daarna uw huisbaas aan dat jij al 2 jaar leeft met een afgekeurde ketel en dat dit niet conform de wetgeving is, en dat het zijn verantwoordelijkheid is om dat op te lossen.

Vraag dan eens bij een buurman bij wie hij zijn onderhoud laat doen he dan kan je die mens eens vragen wanneer uw 2 jaar voorbij zijn en je weer een onderhoud moet inplannen. Vraag het desnoods aan uw huisbaas wie hij voorstelt.

Je hebt er al 2 jaar over laten passeren zonder er verder iets van te zeggen, dus nu is het weer uw tour om dat onderhoud te laten doen zoals de wet zegt, en daarna kan je best uw mond even opentrekken als hij opnieuw is afgekeurd.
Maar volgens mij ben ik niet verplicht om een onderhoud na 2 jaar te doen na afkeuring. Ik heb mijn plicht gedaan 2 jaar geleden, deze werd afgekeurd en de verhuurder had 3 maanden de tijd om iets te doen, maar weigerde dit. Ik moet niet de 'dupe' zijn die weer moet betalen voor onderhoud nadat die al afgekeurd was. Moest het goedgekeurd zijn 2 jaar geleden dan had ik geen problemen ermee om een nieuwe onderhoud uit te voeren.

Maar volgens mij ben ik niet verplicht om een onderhoud na 2 jaar te doen na afkeuring. Ik heb mijn plicht gedaan 2 jaar geleden, deze werd afgekeurd en de verhuurder had 3 maanden de tijd om iets te doen, maar weigerde dit. Ik moet niet de 'dupe' zijn die weer moet betalen voor onderhoud nadat die al afgekeurd was. Moest het goedgekeurd zijn 2 jaar geleden dan had ik geen problemen ermee om een nieuwe onderhoud uit te voeren.
Als gij 2 jaar geleden nadat die ketel was afgekeurd die ketel had uitgeschakeld en gestopt was met die te gebruiken, en ge-eist dat die schouw hersteld werd en je die niet terug ging gebruiken tot die hersteld was, dan had je misschien een zeker recht van spreken ja.

Maar nu heb je uw ketel laten onderhouden, 2 jaar gebruikt en ja nu moet die weer onderhouden worden omdat jij hem 2 jaar gebruikt hebt en dat nu eenmaal zo in de wet staat. Dat uw schoorsteen al 2 jaar is afgekeurd heeft daar niks mee te maken.
De gebruiker van het centrale stooktoestel is verantwoordelijk voor het onderhoud. Bij huurwoningen is dus de huurder verantwoordelijk voor het onderhoud.
Hebt gij dat gebruikt? Ja? Wel dan moet gij dat onderhoud laten doen. Een onderhoud is niet hetzelfde als een herstelling. Tijdens dat onderhoud wordt er vanalles gereinigd dat niks te maken heeft met de gebreken aan die schouw, en worden er ook zaken gecontroleerd dat niks te maken hebben met de gebreken aan die schouw. En dat onderhoud is een vaste prijs onafhankelijk of er herstellingen nodig zijn en of hij wordt afgekeurd.

En dat is uw taak om dat onderhoud te regelen.

Trouwens hoeveel kW is die cv ketel?
Voor centrale stooktoestellen met een vermogen van minder dan 20 kilowatt (kW) is onderhoud niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden.
Dus, nu je toch al 2 jaar laten passeren hebt en het volgende onderhoud er aan komt: vraag aan aan de buren of via uw huisbaas bij wie zij dat laten onderhouden en vraag dezelfde persoon, zo heb je al geen gezever over een gemeenschappelijke schouw dat "ineens" wordt afgekeurd.

Laatst bewerkt:
@Five-seveN , hij heeft mij nu zelf een nummer van een technieker doorgestuurd die ik zal laten langskomen. Heb hem gezegd als het weer afgekeurd wordt of hij de kost ervan zal dragen. Zal zien wat die zal zeggen. Gasketel is wel meer dan 20 kW dus verplicht te onderhouden om de 2 jaar.

Hij wilt eigenlijk de ketel gewoon niet vervangen omdat het anders voor alle appartementen moet veranderd worden + er is onlangs nog iemand bij de buren langsgeweest die de ketel wel had goedgekeurd. Dus hij vindt het raar dat het bij mij afgekeurd is...

Ik vind dat je er wel nogal licht over gaat. De bedoeling van het verplichte onderhoud is juist dat je een goed-werkend EN veilig toestel hebt. Ik zou dus asap weer een onderhoud laten doen, en zoals hierboven al voorgesteld, bij een technieker die je buren komen doen is. Om te beginnen heb je dan (hopelijk) weer een veilig toestel. En als het weer afgekeurd wordt, heb je er nog een extra argument bij.

Volgens mij is een niet-efficient werkend toestel in combinatie met slechte schouw ook een CO-accident waiting to happen.

@Five-seveN , hij heeft mij nu zelf een nummer van een technieker doorgestuurd die ik zal laten langskomen. Heb hem gezegd als het weer afgekeurd wordt of hij de kost ervan zal dragen. Zal zien wat die zal zeggen. Gasketel is wel meer dan 20 kW dus verplicht te onderhouden om de 2 jaar.

Hij wilt eigenlijk de ketel gewoon niet vervangen omdat het anders voor alle appartementen moet veranderd worden + er is onlangs nog iemand bij de buren langsgeweest die de ketel wel had goedgekeurd. Dus hij vindt het raar dat het bij mij afgekeurd is...
Is niet correct dat hij moet betalen voor uw 2-jaarlijks ketelonderhoud ongeacht of die nu wordt afgekeurd of niet. Dus ik zou er maar niet teveel over zeveren want een advocaat maakt daar gehakt van en uw huisbaas zal eens goed lachen met u.

Wat je wel kan doen is als hij wordt afgekeurd eisen dat het in 3 maand wordt opgelost omdat een te laag rendement zorgt dat uw verbruik hoger ligt. Maar wat dit mannetje van hem 99% kans gaat doen is de meting manipuleren zodat het net binnen de limiet valt. Ik zou me dus geen zorgen maken dat die opnieuw wordt afgekeurd. Dit is België.

Je hebt één gemeenschappelijke ketel? Want anders kan je toch gewoon uw ketel vervangen zonder de andere ketels te vervangen?

Je hebt één gemeenschappelijke ketel? Want anders kan je toch gewoon uw ketel vervangen zonder de andere ketels te vervangen?
Die verhuurder wil gewoon geen 1500€ betalen voor een nieuwe ketel terwijl er 20 man in dezeflde blok met dezelfde ketel van dezelfde leeftijd WEL een technieker laten komen die wel de uitstoot waardes manipuleert zoals 90% van die controleurs (anders zijn ze namelijk direct hun job kwijt). Of die laten die ketel niet eens controleren omdat hij misschien onder de 20kW is.

De schouw ofzo iets is te klein voor de nieuwe condensatieketels. Er bestaat blijkbaar volgens hem geen ketel die de huidige 1 op 1 vervangt. Dus als de mijne moet vervangen worden, dan moeten alle andere ook vervangen worden want de schouwopening moet dan bij iedereen aangepast worden. Althans, als ik het goed heb begrepen natuurlijk...

En waarom zouden ze de waardes manipuleren terwijl ze juist baat bij hebben dat het afgekeurd wordt, want dan kunnen ze een nieuwe ketel verkopen en dus extra werk en inkomsten genereren.

De schouw ofzo iets is te klein voor de nieuwe condensatieketels. Er bestaat blijkbaar volgens hem geen ketel die de huidige 1 op 1 vervangt. Dus als de mijne moet vervangen worden, dan moeten alle andere ook vervangen worden want de schouwopening moet dan bij iedereen aangepast worden. Althans, als ik het goed heb begrepen natuurlijk...

En waarom zouden ze de waardes manipuleren terwijl ze juist baat bij hebben dat het afgekeurd wordt, want dan kunnen ze een nieuwe ketel verkopen en dus extra werk en inkomsten genereren.

Nodig jij een sjarel uit die afkeurt? Veel extra werk zal die niet hebben.

En als hij het niet wilt oplossen: stoppen met uw huur te betalen of https://www.vlaanderen.be/hulp-bij-huurgeschillen
Dit is echt wel het allerslechtste advies wat je kan geven, stoppen met huur betalen, zonder context te geven.

@Gines jij hebt de plicht het goed te onderhouden als een goede huisvader, hier onder hoort het 2 jaarlijks onderhoud van uw glasketel.

Bijkomend heb je een meldingsplicht, die ben je nagekomen door je verhuurder in te lichten over de afgekeurde ketel.

Je hebt dit 2 jaar laten liggen,( of hoeveel reminders heb je gestuurd sinds de laatste keuring, had je een geldige keuring bij intrede?) waardoor de gevolgen die er kunnen zijn door het in gebruik blijven nemen van een niet gekeurde ketel, niet kunnen verhaald worden op de verhuurder (bijvoorbeeld hoger verbruik)

Jij bepaalt bij wie je je onderhoud wilt doen, zolang deze een geldig keuringsattest kan bezorgen (al dan niet afgekeurd), wilt de verhuurder een second opinion.Geen probleem, maar op zijn kosten.

Nu doordat je het zo lang hebt laten wachten ga je om save te spelen wel zelf een onderhoud moeten bekostigen. Ik zou wel de factuur protesteren indien deze veel hoger zou zijn dan een gemiddeld onderhoud bij een andere technieker.

Die keuring is onzin. Heb ooit 10 jaar ketel nooit laten onderhouden, dan een klein defectje en vervolgens laten onderhouden.
Heeft geen meerwaarde dat onderhoud.

Smerig spel van de verhuurder hier. Jij bent als verhuurder in orde want je deed het 2 jaarlijks onderhoud en meldde (meldplicht defecten)dat hij afgekeurd was.
Je had wel best reminders gestuurd via mail (en bewaard) of aangetekende brief. Nu heb je geen bewijs. Dus misschien nog eens een onderhoud van 200€ betalen en dan zien wat er kan gebeuren. Als blijkt dat er nu een onderdeel vervangen kan worden waardoor de verbranding terug veilig is aan die ketel (ik geef maar een vb), dan is die kost voor de huisbaas.

@Brt
Tot er doden vallen door CO vergiftiging omdat de verbranding nog ver van dat was. Daarvoor dient zo'n keuring, idem gasexplosiegevaar. Misschien zeldzaam, maar levensgevaarlijk.

NOOIT stoppen je huur te betalen zo lang je contract loopt.

Laatst bewerkt:
Die keuring is onzin. Heb ooit 10 jaar ketel nooit laten onderhouden, dan een klein defectje en vervolgens laten onderhouden.
Heeft geen meerwaarde dat onderhoud.
Wetgeving zegt toch iets anders. Als je nalaat het onderhoud te doen, en de ketel gaat stuk door gebrekkig onderhoud, zijn de kosten voor de huurder.

Doe jij wel periodiek het onderhoud is de herstelling van je klein defectje voor de verhuurder.

Terug
Bovenaan