Helemaal correct verwoord. Ik vroeg hem om gewoon dezelfde soort ketel te plaatsen als vervanging maar hij zei dat dat niet gaat omdat dat niet meer bestaat. Daarom moet hij alle schouwen van elk appartement aanpassen en niet enkel die van mij.Dus
uw ketel is afgekeurd wegens laag rendement, dat kan, maar dat is afhankelijk van elke ketel apart (dacht ik)
Het kan goed zijn dat de ketel van uw buurman wel in orde is maar die van u niet.
Nu begint het lastig te worden.
Ik neem aan dat jouw ketel en al de ketels in dat gebouw nog ketels zijn met gewoon brander heeft een specifieke naam.
Die type ketels worden niet meer geproduceerd en geplaatst.
Moeten nu allemaal condensatieketels zijn en om een condensatieketel te plaatsen moet elk appartement een eigen leiding hebben naar de schouw.
oude gebouwen gaan dit niet hebben.
Dus de verhuurder heeft gelijk als hij zegt dat een nieuwe ketel plaatsen niet zomaar gaat bij jullie omdat de schouwen aangepast moeten worden.
Ik ben zelf eigenaar en wij hebben dit van de zomer ook moeten doen in ons gebouw.
Het is geen groot werk maar wel een duur werkje.
Een nieuwe ketel alleen kost al tegen de 3K en de werk aan de schouwen is ook een duur ding.
Nu het goede nieuws voor jou is dat deze werken zowiezo gaan moeten gebeuren omdat men nu alleen nog condensatieketels kan en mag plaatsen.
Dus van het moment dat er meerdere ketels in jullie gebouw worden afgekeurd en niet vervangen kunnen worden omdat die oude type ketels niet geproduceerd worden gaan de eigenaars geen keuze hebben.
Het probleem alleen is, of pech bij jou dat jouw ketel niet genoeg rendement geeft en dat is afhankelijk van de ketel zelf.
Je zit in een lastige positie je kan de verhuurder lastig vallen hierover maar hij gaat niet veel kunnen doen omdat hij gwn geen nieuwe ketel kan/mag plaatsen (tenzij hij een loodgieter vindt die zo'n oud type ketel kan vinden en wilt plaatsen)
Maar met je laatste alinea ben ik wel niet akkoord. Als verhuurder krijg je huurgeld (de baten), maar de kosten wilt hij dan wel niet dragen. Hij moet als goede huisvader zijn eigendom onderhouden en alle gebreken wettelijk herstellen. Nu is het na 30 jaar of meer eens een grote kost die hij heeft aan zijn eigendom die hij niet wilt doen, maar wel 30 jaar lang genieten van de inkomsten.

. Dat moet hij doorsturen en kan hij bekomen.