Ik denk eerlijk dat de meeste, zeker die kleine, gemeentes voor een groot deel een "negatieve" identiteit hebben. Hun X-zijn is grotendeels bepaald door niet van Y te zijn en niet zozeer door iets unieks of speciaals aan X.Wat heeft een gemiddelde gemeente nu van identeit, zeg. Misschien zijn er iconische uitzondering maar de typische Vlaamse gemeente is er toch een van dertien in een dozijn.
Ik merk dat hier zelfs, in een "stad" van 60000+ waar ge u tov andere inwoners toch ook nog altijd verwacht wordt voor te stellen als zijnde van een bepaalde (oorspronkelijke) wijk/parochie
Onofficieel gaat het gewoon om het feit dat wij een 9000 inwoners hebben en dus bitter weinig te zeggen zouden hebben (ergo onze huidige politiekers die hun post zien geschrapt worden). Terwijl ik geen verschil zie in beleid tussen beiden. Persoonlijk zou ik een fusie een goede zaak vinden en ook de evidentste (gelijke politiezone, woongebieden die redelijk dicht bij elkaar liggen. ..) maar jammer genoeg wil men niet fuseren en als de fusie er komt oppert men om te fuseren met een gemeente die eigenlijk paalt aan 1 deelgemeente waardoor die deelgemeente toch wel pal in het midden van de nieuwe gemeente zou komen te liggen zeker (en waar toevallig ook onze burgemeester woont). Als men gaat fuseren zou ik dat toch graag zien dat dit verplicht wordt vanuit de vlaamse overheid en dat men daar een onafhankelijke studiedienst opsteekt om te beslissen wie met wie gaat fuseren adh duidelijke metrics ipv het huidige "wij van partij x willen samen met de buren van partij y want dat zijn onze vriendjes. Men vergeet in dit verhaal wel dat dit iets is dat in de toekomst ook blijft en dat de beleidspersonen ook zullen wijzigen. Nu zie je gewoon teveel metrics die gaan over hoe de politiek hun macht kunnen houden ipv het welzijn van de bevolking en efficiëntie.