Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Die partij verdient toch gewoon elke afstraffing?
Hebben mooie resultaten geboekt ten tijde van klimaatmarsen en onvrede op links. Nu ze bestuurd hebben, het een flop was en ze in elke debat belachelijk gemaakt worden halen ze het één verlies na het andere.
In feite schaamteloos hoe Nadja in het VRT debat die vrouw uit Denderleeuw een racist noemde.
In Gent houden ze voorlopig wel stand
Maar omdat alles daar met de bakfiets moet opgehaald worden zijn ze nog maar halfweg met tellen

Zo meteen weer een debat met de partijvoorzitters. Ik pak er de popcorn alvast bij en ik ga vooral genieten van hoe Groen weer faliekant ten onder zal gaan.

Hebben mooie resultaten geboekt ten tijde van klimaatmarsen en onvrede op links. Nu ze bestuurd hebben, het een flop was en ze in elke debat belachelijk gemaakt worden halen ze het één verlies na het andere.
In feite schaamteloos hoe Nadja in het VRT debat die vrouw uit Denderleeuw een racist noemde.
Wat bedoel je juist? Groen kan gewoon een goed rapport voorleggen van de afgelopen regeerperiode.

Tinne van der Straeten
HLN - Onderscheiding
Na jaren van ontspoord beleid heeft Van der Straeten het energiebeleid wel terug op de rails gezet. Kernenergie is één zaak, maar ook de hernieuwbare energie kreeg onder haar een boost. De capaciteit van de windmolens op zee zal tegen 2030 verdrievoudigen: elk Belgisch gezin zou zo in principe beroep kunnen doen op groene ‘noordzeestroom’, door het energie-eiland zal er 8,6 miljoen toen minder CO2 uitgestoten worden en komen er duizenden jobs bij. Dát is een verwezenlijking waar de groenen nog vaak mee zullen uitpakken. De minister zette heel wat (technische) stappen vooruit en heeft zo een stevige stempel gedrukt op het energiebeleid van de komende tien jaar. De volgende energieminister zal bijna niet meer kunnen doen dan wat morrelen in de marge en akte nemen van de gemaakte beslissingen.

Het Nieuwsblad - 7/10

De Standaard - Heel goed

Petra de Sutter
HLN
Als nieuwkomer komt De Sutter deze legislatuur door zonder kleerscheuren. Op haar domeinen probeerde ze kleine steentjes te verleggen, maar met die verwezenlijkingen is het moeilijk scoren bij de bevolking. Ze slaagde er wel in om een ‘gematigd’ en geen dogmatisch gezicht te worden voor de groenen. In de federale regering zocht ze steeds het compromis, misschien ten nadele van haar partij en de kans om een echt groene stempel op het beleid te duwen.

Het Nieuwsblad - 6/10

De Standaard - Voldoende

In Gent houden ze voorlopig wel stand
Maar omdat alles daar met de bakfiets moet opgehaald worden zijn ze nog maar halfweg met tellen
En waarvan de banden van de bakfietsen zijn plat gezet door de klimaatactivistjes omdat ze zich vergist hebben van voertuig. Dan gaat het idd nog wel even duren.

Nop, Sammy kan de correcte conclusie niet vinden. Sneu. Nog een paar weken zijn zelfvoldane kop op tv na de slechtste federale uitslag van cd&v aller tijden.

Bon, hopelijk kan ons Els goed feesten en drinken, zij moet helaas met Peter De Roover naar huis straks.

Absoluut. Zoals ik al vaak aangaf, Naji is gewoon ronduit vreselijk en kopstuk onwaardig.... Groen is ook gewoon helemaal niks meer. Almaci was tenminste nog iets en destijds met Vogels en Dua, dat waren pas kopstukken. Maar wat ze nu hebben, dat is nog minder dan niks. En zolang ze deze 2 hebben als 'kopstuk' gaat Groen alleen maar verder afglijden. Naji zei dat er binnenkort voorzittersverkiezingen zijn dus voor Groen hoop ik dat ze daar weer eens wat zwaargewichten gaan verkiezen (al boeit Groen mij helemaal niks meer).

Mja, Vaneeckhout is een bekwame dossiervreter, maar heeft gewoon geen charisma. Naji heeft dat dan weer wel, maar is inhoudelijk veel minder sterk. Ze blijft ook teveel hangen bij de ethisch progressieve talking points, waarbij ze dan ook nog eens vergeet om een verbindend verhaal te vertellen. Naji belichaamt ook echt, nog een stuk meer dan Vaneeckhout, het clichébeeld van de naïeve groene hippie. Het is imo ergens de sterkte van Groen dat ze - naar mijn mening - veel meer dan de andere partijen bestaat uit politici die het echt vanuit idealisme doen, maar het is ook absoluut hun grootste zwakte. Die hebben meer realpolitici nodig, meer 'smeerlapkes', zeker en vast meer mensen met charisma. Ik ben geen fan van Rousseau, maar Groen heeft echt een eigen Rousseau nodig. Al zal ik al heel blij zijn als Petra De Sutter het voorzitterschap overneemt, en Groen dan hopelijk een realistischer, en meer verbindend verhaal begint te schrijven. Het ecologische en klimatologische verhaal gaat in de toekomst alleen maar belangrijker worden, en we zien dat het niet van de andere partijen gaat komen. Dus een sterke groene zweeppartij blijft mijn inziens absoluut nodig, ook lokaal.

De gesprekken om de gemeentebesturen te vormen zullen wel volgende komende dagen, maar ik denk dus niet dat het cordon doorbroken zal worden - ook al is het mathematisch mogelijk. N-VA kandidaatburgemeesters weten ook wel dat het zeer nadelig is voor de federale onderhandelingen om in zee te gaan met het Vlaams Belang. Enkel Ninove zal dus een VB-beleid krijgen, de rest van het land zal naar de oppositiebank mogen gaan - weliswaar hier en daar wel in grotere aanwezigheid.

Antwerpen lijkt me een eindig verhaal voor VB. Zolang De Wever daar op zijn troon zit maakt De Winter daar geen schijn van kans.
Jean-Marie Dedecker heeft geen absolute meerderheid behaald met zijn Lijst Dedecker in Middelkerke. Hij moet op zoek gaan naar een coalitiepartner

“N-VA geniet absoluut niet mijn voorkeur”, maakt hij al duidelijk. Ook de kartellijst Respect ligt moeilijk. En dan blijft Vlaams Belang nog over. Of Dedecker het cordon sanitaire wil verbreken? “Ik praat met iedereen. Ik heb een beleid te voeren en wie achter mijn beleid staat, daar praat ik mee.”

Mja, Vaneeckhout is een bekwame dossiervreter, maar heeft gewoon geen charisma. Naji heeft dat dan weer wel, maar is inhoudelijk veel minder bekwaam. Ze blijft ook teveel hangen bij de ethisch progressieve talking points, waarbij ze dan ook nog eens vergeet om een verbindend verhaal te vertellen. Naji belichaamt ook echt, nog een stuk meer dan Vaneeckhout, het clichébeeld van de naïeve groene hippie. Het is imo ergens de sterkte van Groen dat ze - naar mijn mening - veel meer dan de andere partijen bestaat uit politici die het echt vanuit idealisme doen, maar het is ook absoluut hun grootste zwakte. Die hebben meer realpolitici nodig, meer 'smeerlapkes', zeker en vast meer mensen met charisma. Ik ben geen fan van Rousseau, maar Groen heeft echt een eigen Rousseau nodig. Al zal ik al heel blij zijn als Petra De Sutter het voorzitterschap overneemt, en Groen dan hopelijk een realistischer, en meer verbindend verhaal begint te schrijven. Het ecologische en klimatologische verhaal gaat in de toekomst alleen maar belangrijker worden, en we zien dat het niet van de andere partijen gaat komen. Dus een sterke groene zweeppartij blijft mijn inziens absoluut nodig, ook lokaal.
Ik zat het hier ook net te denken: Groen heeft De Sutter nodig als partijvoorzitter. Dat is iemand die toch wel wat standing en charisma heeft.

D'Haese die bij zijn partijspeech zegt dat hun partij nadeel heeft ondervonden van de nieuwe regels rond kiesplicht.
Hij benadrukt op het einde dat elke groep uit onze samenleving het recht moet hebben om zich uit te spreken tijdens de verkiezingen.
Wat een enorme idioot. Iedereen had nu kiesrecht, geen kiesplicht.

Ik zat het hier ook net te denken: Groen heeft De Sutter nodig als partijvoorzitter. Dat is iemand die toch wel wat standing en charisma heeft.
Als alles valt of staat met één persoon is het maar triestig. Ze moeten mensen naar voor duwen met verstand ipv naïeve en opportunistische dommerikken die zelfs tegen een gemiddelde leerling van het middelbaar een debat verliezen.

Petra De Sutter is kalm, rationeel en bezit doorgaans een sterke dossierkennis. De rest van groen is hooguit gewoon een gezicht.

Wat bedoel je juist? Groen kan gewoon een goed rapport voorleggen van de afgelopen regeerperiode.

Tinne van der Straeten
HLN - Onderscheiding

Het Nieuwsblad - 7/10

De Standaard - Heel goed

Petra de Sutter
HLN

Het Nieuwsblad - 6/10

De Standaard - Voldoende
Energiebeleid was een drama, we zijn onze onafhankelijk kwijt en een deel blijkt gebakken lucht (aka heel veel geld te kosten wat er niet is)

De Sutter was een drama, bewijs is duidelijk op de beurs (aandelen proximus en boost al bekeken?)

En dan heb je nog de geëxploreerde staatsschuld (en ook andere plekken waar Groen/Ecolo meer bestuurt zijn de schulden serieus gestegen)

Energiebeleid was een drama, we zijn onze onafhankelijk kwijt en een deel blijkt gebalken lucht (aka heel veel geld te kosten wat er niet is)

De Sutter was een drama, bewijs is duidelijk op de beurs (aandelen proximus en boost al bekeken?)

En dan heb je nog de geëxploreerde staatsschuld
En enorm veel tijd en middelen weer gestoken in een kernuitstap terwijl niemand een efficiëntere en uiteindelijk groenere realistische stroombron kan aantonen.

Waardoor we nog afhankelijker zijn geworden van oude technologie/Frankrijk.

Natuurlijk verdienen ze het. Maar ik vind het heel merkwaardig dat Jeremie nergens te bespeuren is en hij Nadja alles laat opvangen. Ze zijn nog steeds met twee voorzitter he.

Om het hier wat luchtig te houden moet er misschien iemand eens de volgende AI image prompt genereren:

Album cover in the style of all eyez on me by tupac but with Guy D'Haeseleer of forza ninove instead of tupac :unsure:

Want voor welke partij je ook stemt, weinig mensen zullen compleet ongeïnteresseerd zijn hoe ze het er tot de volgende verkiezingen vanaf zullen brengen daar in Ninove.

Jean-Marie Dedecker heeft geen absolute meerderheid behaald met zijn Lijst Dedecker in Middelkerke. Hij moet op zoek gaan naar een coalitiepartner

“N-VA geniet absoluut niet mijn voorkeur”, maakt hij al duidelijk. Ook de kartellijst Respect ligt moeilijk. En dan blijft Vlaams Belang nog over. Of Dedecker het cordon sanitaire wil verbreken? “Ik praat met iedereen. Ik heb een beleid te voeren en wie achter mijn beleid staat, daar praat ik mee.”
Ik heb iets precies wat gemist maar Dedecker en NVA kwamen toch redelijk overeen paar jaar geleden ? Maar kan mij ook vergissen. Alvast wel benieuwd wat het wordt in Middelkerke, een gemeente waar ik toch heel vaak ben geweest in mn jeugd. Zou wat zijn als VB ook daar mag mee besturen.

Brakel is echt al een andere wereld. Kan zijn dat die nog onder Denderstreek vallen maar het is vooral de as Ninove-Aalst waar ze geconfronteerd worden met grootstedelijke problemen zonder grootstedelijke budgetten. Geraardsbergen is ook een shithole maar das al een pak landelijker en met andere problemen.

De bevolking niet per se maar het is nu eenmaal zo dat er veel armen in Ninove wonen. Shithole = goedkopere prijzen = instroom van mensen met meer problemen. En die stemmen extremer.

Eerder dit jaar zat ik op een eetfestijn in de buurt van Ninove naast een kandidaat van Forza Ninove (die zijn nogal gemakkelijk te herkennen aan witte hemdjes met het logo op). Was aant spreken met zijn compagnie en het was ‘bruin mannen dit’ en ‘bruin mannen dat’. Was al verbaasd dat het woord makkak niet viel. Daar staat wat volk op de lijsten zenne.
Geraardsbergen heeft tegenwoordig bijna dezelfde problematiek als Ninove.

Brakel is geen denderstreek.
Totaal niet zelfs.

“Tinne Van der Straeten is de eerste minister van Energie in twintig jaar tijd die dossierkennis heeft.” Dat zegt energie-expert Ronnie Belmans (KU Leuven). Niet enkel heeft ze die kennis, ze heeft volgens Belmans ook veel gerealiseerd. “Wanneer het over windenergie gaat, wordt België binnen Europa algemeen erkend als voortrekker. Voor mij heeft zij grote onderscheiding op dat vlak.”

Hét energiedossier dat deze regeerperiode kenmerkte, was de verlenging van twee kerncentrales. Van der Straeten was nochtans net in de regering gestapt om het omgekeerde te doen: de uitstap uit kernenergie. Maar de oorlog in Oekraïne veranderde alles. “Ze stond met haar rug tegen de muur”, oordeelt Belmans. “Is het een mooi resultaat? Neen. Maar is het het best mogelijke? Ja.”
Dat laatste zegt ook energie-expert Joannes Laveyne (UGent). Maar voor de rest geeft ook hij Van der Straeten een goed rapport. “Zij heeft het energiebeleid voor de komende tien jaar in een plooi gelegd. Haar opvolger zal niet veel meer kunnen doen dan haar beleid voortzetten.” Daarbij denkt hij niet enkel aan windenergie, maar bijvoorbeeld ook aan het CRM-mechanisme voor elektriciteitsbevoorrading, de energienorm die de prijs voor bedrijven stabiel houdt en de waterstofstrategie. “Al had ze op dat laatste punt wel duidelijkere keuzes kunnen maken”, aldus Laveyne. “Maar over het algemeen kun je stellen dat ze het maximale uit haar bevoegdheden heeft gehaald.”
Niet enkel de energie-experten geven Van der Straeten een goede evaluatie. Ook bij de andere kabinetten is de teneur overwegend positief. Ook hier komt haar “dossierkennis” vaak terug als kenmerk, naast “een correcte manier van samenwerken”.
Rond de onderhandelingen met Engie over de verlenging van de twee reactoren zijn weinig valse noten te horen. “Het akkoord met Engie is ook technisch een goed akkoord”, zegt Joannes Laveyne.

Het enige wat je Van der Straeten kan verwijten is een gebrekkige communicatie. Dat is wel bij meer mensen bij Groen het geval. Maar qua dossierkennis zijn er weinig mensen in België die het beter gaan doen.

Calvo was de enige van Groen die ietwat deftig tactisch kon spreken.
Totaal niet. Heel het bedrijfswagen debacle vergeten? Hij kreeg 100x de vraag 'wat doe je met de koopkracht van degenen die bedrijfswagen gaan verliezen' gekregen, geen enkele keer heeft hij er op kunnen antwoorden. Na 2x die vraag te krijgen, zou je denken dat hij wel eens kan nadenken over een deftig antwoord. Maar nee... nooit kunnen beantwoorden.

Terug
Bovenaan