Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
'tis een stemmenkanon. BDW zal alvast zijn Antwerps nest niet kunnen verlaten of er zwaait een rode vlag aan het schoon verdiep.

Wel triest voor Ben Van Duppen die naar de coulissen wordt gewezen.
BDW+Groen was al bijna de vorige coalitie geworden hier, hè.

Ik durf wel te hopen dat kiezers anders stemmen lokaal dan federaal, zeker nu ze gezien hebben hoe dichtbij het wel komt. Voor mij is het het failliet van Vooruit in Antwerpen dat dit kan gebeuren. Het is zowat Beheels, en that's it. Ik denk ook nog altijd dat BDW z'n hart bij de burgemeestersjerp ligt, maar tegelijk ook dat hij dat nu gaat overlaten aan één van de anderen hier.

Niet elke vorm van criminaliteit/vandalisme wordt aangegeven en/of haalt de statistieken.

In heb een jaar in het station van Denderleeuw gewerkt, en heb daar toch wel het een en het ander gezien/gehoord. Verbazend veel zwartrijders, agressieve reizigers op de treinen. En ze laten die gewoon doen om escalatie te vermijden. Treinbegeleiders doen er niets aan omdat de kans reëel is om neergestoken te worden.

Er zijn bepaalde ritten waarbij ze geen vrouwelijke treinbegeleiders inzetten, en waar de treinbegeleider gewoon niet uit zijn "kotje" komt. Zelfs Securail heeft het opgegeven om mee te rijden op die ritten.

Dat zijn meerdere incidenten per dag die nergens in de cijfertjes belanden omdat daar niets mee gedaan wordt.
Toch wel dikke fail van NMBS imo.
Dat er zo een probleem stations/lijnen zijn is dan ook mede door NMBS als ze het probleem zo laten.

grootste tip die je kan krijgen is om de afgelopen gemeenteraden te beluisteren/bekijken
Deze zijn verplicht om op te nemen(audio) en te publiceren.

Zo leer je snel wie er kennis van zaken heeft en wie er enkel moeilijk doet zonder er iets van te kennen :p

De twee belangrijkste lijsten in Gent hebben dit weekend hun programma bekendgemaakt: Voor Gent (kartel OVLD+Vooruit) en Groen Gent.
Snel even doorlezen op de thema's die mij het meest interesseren zoals openbare ruimte en mobiliteit. Ik ben op zich nog aangenaam verrast door het programma van Voor Gent; ze lijken op het vlak van groen en ontharding ook ambitieus te zijn met een streefdoel van 30% ontharding bij nieuwe projecten. De voornaamste verschillen zitten op het vlak van mobiliteit, waarbij Voor Gent wat minder radicale keuzes wil maken qua circulatieplannen en Groen bijvoorbeeld de eerste bewonerskaart betalend wil maken. In beetje in lijn met hoe ze zich de laatste maanden geprofileerd hebben.
Lijkt er dus op dat we gewoon meer van hetzelfde zullen krijgen de volgende legislatuur, voor mij zeker geen probleem!

Op het programma van N-VA Gent is het nog even wachten, als ze de lijn van de laatste jaren verder trekken zal het niet veel meer voorstellen dan alle gedurfde keuzes op vlak van mobiliteit terugdraaien en niet al te veel constructieve oplossingen bevatten.

Hier zal het normaal gezien Groen worden zodat we zeker meer van hetzelfde krijgen en er geen optie Voor Gent + CD&V + NVA kan ontstaan, op zich is die kans klein maar je weet maar nooit.

Bij het lezen van de antwoorden hier mis is soms de duiding over welke stad/gemeente het gaat als users hier een interessante post plaatsen.

onze burgemeester is... hoe zal ik het zeggen... niet de slimste mens ter wereld
hij is dan weer wel vol van zichzelf

kortom, hij zit ook in het parlement. En dat is bedroevend, want ik heb de mens nog nooit betrapt op iets dat zelfs maar van ver lijkt op een idee of een inzicht

onze burgemeester is... hoe zal ik het zeggen... niet de slimste mens ter wereld
hij is dan weer wel vol van zichzelf

kortom, hij zit ook in het parlement. En dat is bedroevend, want ik heb de mens nog nooit betrapt op iets dat zelfs maar van ver lijkt op een idee of een inzicht

Alle begrip voor je woonplaats niet online te willen gooien, maar daardoor kan dit grappig genoeg over meerdere steden/gemeenten in Vlaanderen gaan, want laten we wel wezen, lokale politici, zelfs al schoppen ze het tot in het parlement, worden nu éénmaal niet geselecteerd op intelligentie.

De twee belangrijkste lijsten in Gent hebben dit weekend hun programma bekendgemaakt: Voor Gent (kartel OVLD+Vooruit) en Groen Gent.
Snel even doorlezen op de thema's die mij het meest interesseren zoals openbare ruimte en mobiliteit. Ik ben op zich nog aangenaam verrast door het programma van Voor Gent; ze lijken op het vlak van groen en ontharding ook ambitieus te zijn met een streefdoel van 30% ontharding bij nieuwe projecten. De voornaamste verschillen zitten op het vlak van mobiliteit, waarbij Voor Gent wat minder radicale keuzes wil maken qua circulatieplannen en Groen bijvoorbeeld de eerste bewonerskaart betalend wil maken. In beetje in lijn met hoe ze zich de laatste maanden geprofileerd hebben.
Lijkt er dus op dat we gewoon meer van hetzelfde zullen krijgen de volgende legislatuur, voor mij zeker geen probleem!

Op het programma van N-VA Gent is het nog even wachten, als ze de lijn van de laatste jaren verder trekken zal het niet veel meer voorstellen dan alle gedurfde keuzes op vlak van mobiliteit terugdraaien en niet al te veel constructieve oplossingen bevatten.

Hier zal het normaal gezien Groen worden zodat we zeker meer van hetzelfde krijgen en er geen optie Voor Gent + CD&V + NVA kan ontstaan, op zich is die kans klein maar je weet maar nooit.

ohla, een heel goed voorstel. Gaan mensen eindelijk hun garages leren gebruiken voor wat het dient :p.

De Wever wil titelvoerend burgemeester blijven, lees ik in de liveblog verkiezingen van De Standaard.

Bart De Wever: "Ik blijf sowieso burgemeester, al kan dat titelvoerend zijn"​

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) bevestigt dat hij lijsttrekker zal zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Dat betekent dat hij ook bereid is opnieuw de burgemeesterssjerp te dragen; die gaat naar de stemmenkampioen van de partij die de verkiezingen wint. Al bestaat de kans dat hij tegen dan al premier is - of nog premier wordt. "Ik zal de lijst trekken en ik blijf sowieso burgemeester", zei De Wever voor de microfoon van de regionale omroep ATV. "In een bepaald geval zou dat titelvoerend zijn, maar ik zal Antwerpen nooit loslaten. Nooit."

Als Bart De Wever premier wordt, krijgt de persoon met het tweede hoogste aantal voorkeurstemmen op de grootste lijst zijn kans. Als die zou bedanken voor de functie, is het aan de volgende. Het aantal voorkeursstemmen hangt enigszins samen met de plaats op de lijst. De partij kan dus toch vrij sturend werken. Els van Doesburg wordt vaak genoemd als vervanger van De Wever op 't Schoon Verdiep, indien hij premier zou worden. De Wever zelf laat nog niet in zijn kaarten kijken.

Imo is dit voor mij een teken dat hij geen functie in de federale regering ambieert. Ik hoop dat ik mus ben maar hij heeft toch de geschiedenis tegen.
Volgens mij hebben we in de laatste decennia geen enkele premier gehad (en misschien zelfs linister) die niet ook titelvozrend burgemeester is

Volgens mij hebben we in de laatste decennia geen enkele premier gehad (en misschien zelfs linister) die niet ook titelvozrend burgemeester is
Euh, De Croo is geen titelvoerend burgemeester en ik denk dat de meerderheid van de ministers in de federale regering dat ook niet is. Wilmes was volgens mij ook geen burgemeester. Michel en Di Rupo wel, Leterme en Verhofstadt niet.

Imo is dit voor mij een teken dat hij geen functie in de federale regering ambieert. Ik hoop dat ik mus ben maar hij heeft toch de geschiedenis tegen.
Ik denk niet dat hij daar realistisch nog onderuit kan hoor:
* Bij N-VA hebben ze geen alternatieven. Ze gaan echt Jambon geen premier maken na zijn op zijn zachtst uitgedrukt bedenkelijke beurt op Vlaams niveau.
* CD&V is niet groot genoeg en dat gaat De Wever ook niet toestaan. Medhi & De Wever zijn nu niet meteen de beste vrienden.
* Vooruit is niet groot genoeg EN ze gaan als linkse partij echt de premier niet leveren voor een linkse regering.
* Franstalige permier... ik denk dat De Wever héél goed beseft dat dat geen optie is. Wilmes mag nog zó goed gescoord hebben, je kan niet maanden liggen roepen over staatshervorming en "de Walen" willen iets anders dan de Vlamingen en dan zomaar die post weggeven aan Wallonië terwijl de kaarten eigenlijk perfect liggen om de functie zelf op te nemen.

Hij heeft al een paar keer duidelijk gezegd dat hij premier wil worden.

Hij heeft al veel gezegd waar hij nadien iets totaal anders mee bedoelde zolang hij maar burgemeester kan zijn . ;)
Hij moet nu wel premier worden of niemand neemt die vent nog serieus want “hij” of zijn partij waren de enigen die het land van totale ondergang konden redden ….awel dat hem het nu eens bewijst dat hem het kan . ;)

Hij heeft al veel gezegd waar hij nadien iets totaal anders mee bedoelde zolang hij maar burgemeester kan zijn . ;)
Hij moet nu wel premier worden of niemand neemt die vent nog serieus want “hij” of zijn partij waren de enigen die het land van totale ondergang konden redden ….awel dat hem het nu eens bewijst dat hem het kan . ;)
En dat is waarom hij nu dus echt premier zal zijn..

En kom je er nog dagelijks/wekelijks sinds je verhuis naar Brugge? Ik anders wel, ook al woon ik al 7 jaar in Haaltert. Ik laat me niet echt beinvloeden door de lokale Vlaams Belangers, waarbij ik toch sterke twijfels heb of ze de capaciteiten hebben om in een gemeente te regeren, heb ik ook ogen in mijn kop en heb ik de wijken (of laat ons ze maar quartiers noemen tegenwoordig) hard zien veranderen. Je waant je op bepaalde momenten in de Leeuwbrugwijk rond het station in Kinshasa.

Ik kan er niet meer stemmen, en zie mezelf ook niet snel op VB stemmen, maar ik snap dat veel mensen hier problemen mee hebben. Zwerfvuil heb ik als kind in Denderleeuw amper geweten, nu massa's veel zwerfvuil. Leerkrachten uit de lagere/secundaire scholen die alsmaar meer de taalproblematiek aanhalen. Winkels die verdwijnen en vervangen worden door dag/nacht winkels waarvan de uitbaters geen Nederlands meer spreken. Er is afgelopen week nog een nieuwe dagwinkel bijgekomen op het dorp. Uitbaters zijn Afganen en spreken geen Nederlands noch Frans. Slagers en bakkerijen verdwijnen. Er komen Exotische winkels, Afrikaanse winkels, Western Unions,...

Zeer veel immigratie dat te snel is gegaan, en niet iedereen is in staat zich daar evensnel aan aan te passen. Daarvoor moet het VB echt geen angstcultuur komen zaaien.

Het verloedert hier idd heel snel in de buurt.

Ik denk niet dat hij daar realistisch nog onderuit kan hoor:
* Bij N-VA hebben ze geen alternatieven. Ze gaan echt Jambon geen premier maken na zijn op zijn zachtst uitgedrukt bedenkelijke beurt op Vlaams niveau.
* CD&V is niet groot genoeg en dat gaat De Wever ook niet toestaan. Medhi & De Wever zijn nu niet meteen de beste vrienden.
* Vooruit is niet groot genoeg EN ze gaan als linkse partij echt de premier niet leveren voor een linkse regering.
* Franstalige permier... ik denk dat De Wever héél goed beseft dat dat geen optie is. Wilmes mag nog zó goed gescoord hebben, je kan niet maanden liggen roepen over staatshervorming en "de Walen" willen iets anders dan de Vlamingen en dan zomaar die post weggeven aan Wallonië terwijl de kaarten eigenlijk perfect liggen om de functie zelf op te nemen.
Nochtans denk ik dat in dat laatste het meeste heil ligt. In één van de interviewprogramma's vooraf -ik weet niet meer welk- gaf De Wever dat ook zelf aan. Dat hij de premierpost zelf niet zozeer ambieert, maar dat die wel héél duur verkocht kan worden in ruil voor harde garanties. En dan duidelijk aan een Franstalige partij.

Maar tegelijk ook dat hij 'm aan niemand anders toevertrouwt, want hij wil een regeerakkoord waarin de staatshervorming in de eerste twee jaar wordt behandeld. En als dat niet gebeurt, wil hij de stekker eruit trekken. Dat is letterlijk gezegd. En hij wil dat niet toevertrouwen aan een andere premier, die dan misschien de stekker niet eruit trekt.

Terug
Bovenaan