Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
200.webp

Over exact vier maanden en één dag moeten mogen we terug onze burgerplicht -néé Devos-Lemmens, niet die plicht- gaan vervullen.
Gezien de uitslagen van de afgelopen verkiezingen zal het interessant worden. Niet in het minst in Antwerpen waar de PVDA opeens de tweede partij is geworden. Veel zal afhangen van wat Bart De Wever federaal zal doen. Gaat de NVA voor een derde keer de burgemeester worden of wordt het een (extreem)-linkse coalitie?

Ook in mijn woonplaats Schoten zal het interessant worden. Tom Van Grieken aast op een burgemeesterspost bij ons. Schoten was vroeger een gemeente waar het VB enorm sterk stond; remember Marie-Rose Morel in 2006, maar nu is NVA al een legislatuur of twee heer en meester. De score van het VB bij ons was hoog, maar toch scoorde NVA hoger. Wordt het een tweestrijd tussen TVG en Maarten De Veuster of zal Annelies Verlinden -die in tegenstelling tot TVG geboren én getogen is in Schoten als derde met de sjerp gaan lopen?

Ja, het zou goed zijn dat we toch zo snel mogelijk regeringen hebben, anders gaan deze verkiezingen weer teveel invloed hebben (zeker wanneer de eerste peilingen verschijnen). Daarom ben ik al blij dat, los van de akkoorden, de coalities eigenlijk al vastliggen voor de Vlaamse/Federale regering, anders had het wederom weer eens heel pijnlijk kunnen worden.

Antwerpen wordt zeker interessant. Als BDW echt premier wordt, gaan ze daar een nieuwe sterke man/vrouw naar voor moeten proberen schuiven. Maar ik zie niemand met dezelfde uitstraling als BDW om burgemeester te worden. Ook bij de andere partijen niet trouwens, qua 'figuren' valt het nog steeds wat tegen wat mij betreft. CD&V en OpenVLD staan wel héél zwak momenteel in Antwerpen, en dat is toch een groot probleem voor de N-VA.

Gent wordt ook best interessant, waar OpenVLD waarschijnlijk toch ook een heel stuk zal moeten inboeten. Een coalitie met enkel Groen en Vooruit zal mogelijk ook niet genoeg zijn (??), dus benieuwd wie daar de 3e speler zal worden (toch OpenVLD?). Een coalitie met én Groen én N-VA zou straf zijn.

Wat extra info over de verandering in burgemeesterschap:

Burgemeesters worden vanaf 2024 rechtstreeks verkozen. De verkozene met het hoogste aantal naamstemmen van de grootste lijst krijgt het initiatiefrecht. Die verkozene krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen. Als er een meerderheid wordt gevormd, dan wordt de verkozene met de meeste naamstemmen van de grootste coalitiefractie burgemeester.

Ik zie wel niet in hoe een poll hier meerwaarde biedt gezien de programmapunten van iedere partij verschillen per gemeente/stad.

Ik stem op Groen.

Op federaal en vlaams niveau zijn ze m.i. veel te links (heb NVA gestemd) maar lokaal levert Groen hier goed werk: aandacht voor de zwakke weggebruiker en leefbaarheid voor de inwoners.

Komt er dan ook verandering in de termijnen want onze huidige burgemeester is een stemmenkanon onder de bejaarde bevolking maar voor de rest compleet incompetent. Godzijdank zit hij nu aan de maximum termijnen.

Ik stem hier voor "Paars". Samenraapsel van Groen, Vooruit en VLD, al heeft de vorige legislatuur het niet al te slecht gedaan (NVA-CD&V) ze hebben iets te vaak spelletjes gespeeld.

Ik veronderstel dat ze het initiatief/burgemeesterschap nog wel kunnen overlaten aan een partijgenoot?
Stel dat BDW bv. toch de lijst duwt in Antwerpen en op die manier toch de meeste stemmen haalt...

Ik denk op N-VA te stemmen hier in Leuven. Nochtans in 2018 met volle overtuiging voor Ridouani gestemd, maar de afgelopen legislatuur heeft toch wat pijnpunten blootgelegd. Geen idee of het onder invloed van Groen gebeurde, dat kan natuurlijk ook. Maar naar mijn gevoel is de stad te veel bezig geweest met haar imago naar de buitenwereld en veel minder naar wat de inwoners zelf belangrijk vinden.

Nog een beetje afwachten wat de partijprogramma's zeggen, maar hier in Brugge is de kans heel groot dat het opnieuw Vooruit wordt. Geen fan van Dirk de Fauw, en ik krijg de kriebels van zijn opvolger Demon. Groen was hier de vorige verkiezingen echt de typische lokale hypernaïeve geitenwollenkousenpartij qua kandidaten, met een lijsttrekker die toen zelfs nog studeerde. Ik vrees dat het qua kandidaten dit keer niet veel beter zal zijn.

Is dat iets waar mensen echt wakker van liggen? Zeker lokaal?

Dat hangt er van af of de NV-A het belang ervan kan overtuigen. Zoals in de andere topic al zei, het is al een iets makkelijker thema om burgers mee te overtuigen dan "vallen van de tramsporen" :p.

Ik zie een deel van kiezers van het kartel wel wat afbuigen naar
Groen (ecologische thema's, Gent autoluw houden, Groen is gewoonweg populair in Gent,...)
PVDA (betaalbaar wonen)
en een ander deel naar NV-A (schuldenberg, op de voorwaarde dat NV-A Gent geloofwaardig kan overkomen.)

Nog geen idee , niet op de huidige N-VA burgemeester alvast. Het is hier echt een dooie boel geworden en het enige wat ze kennen zijn overal appartementen zetten. En voor de rest zien we hem ook nooit gewoon.

Nog geen idee , niet op de huidige N-VA burgemeester alvast. Het is hier echt een dooie boel geworden en het enige wat ze kennen zijn overal appartementen zetten. En voor de rest zien we hem ook nooit gewoon.
Wat verwacht je dat een burgemeester daar aan doet?

Nog niet echt een idee, ik ga me inlezen. Quickie zal het hier in Kortrijk wel mogen vergeten denk ik.

Terug
Bovenaan