Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Hier in de gemeente heeft een van de partijen de meest vage borden gezet.

De slogan “Het mag wat meer zijn” met daarnaast een ingezoomde foto van de witte baard van zo’n 60-jarige hipster opa.

De slogan “let wat meer op…” met daarnaast een driehoek met een uitroepteken in.

Ook allemaal zonder enige partijnaam. Aangezien ze oranje zijn vermoed ik CD&V. Maar hoe kom je erop om zelfs nog niet de naam van uw partij op de verkiezingsborden te zetten. :unsure:
Das toch duidelijk onze huidige burgemeester? 🤪

Er zijn hier nog altijd partijen waarvan ik hun lijst nergens online terugvind. Moeten die lijsten al niet zijn ingediend?

Er zijn hier nog altijd partijen waarvan ik hun lijst nergens online terugvind. Moeten die lijsten al niet zijn ingediend?
Deadline was gisteren. Zal wel nog een tijdje duren tegen dat die online consulteerbaar zijn.

Van 0 van de 3 lokale partijen in mijn gemeente zijn de standpunten te vinden met een snelle Google zoektocht. Enkel als ik de HLN stemtest doe krijg ik een idee. Moeite doen was duidelijk te veel gevraagd dit jaar.

Zeer benieuwd voor Gent na de peiling van De Standaard.

Voor Gent (OVLD+Vooruit) op 21%, Groen op 18%, op ruime afstand gevolgd door de andere partijen. Maar vooral: nog 24% onbeslist!.
Ik had de Voor Gent lijst wat hoger ingeschat maar ze hebben blijkbaar nog geen gewonnen spel. Ik vermoed wel dat Groen eerder uit een beslist kiespubliek bestaat en het verschil misschien nog wat groter zal worden. Mooi dat de N-VA amper stijgt ten opzichte van het resultaat in 2018 en het Vlaams Belang onder de 10% blijft.

De linkse partijen willen ook meer investeringen in het Stedelijk Onderwijs, waar met name technische opleidingen met capaciteitsproblemen kampen. "Ik wil wel, maar ik hoor van de partijen hier vooral 'meer, meer, meer geld uitgeven', en ik vraag me dan af 'wie, wie, wie gaat dat betalen'", repliceerde De Wever, die wel de boemerang terugkreeg. "We gaan wel 250 miljoen euro investeren in een prestigeproject als de fietsbrug over de Schelde die eigenlijk niemand ziet zitten", zei De Cock. De Wever antwoordde "niet vies te zijn van prestigeprojecten", die "de ziel van een stad vorm geven".

correcte prioriteiten. :oink:

Hoeveel mensen ik in mijn gemeente hoor een variant hoor zeggen van "Ik ga op die stemmen want dat is ne toffe" ... En vaak ook nog de meest lege vaten onder de politici die ze dan opnoemen.

Die fietsbrug klinkt mooi in theorie maar in de praktijk vrees ik dat dit meer prestige dan functioneel zal zijn om Nieuw-Zuid in de etalage te zetten.
Inderdaad, veel te zuidelijk, toch? Vlakbij de fietserstunnel eigenlijk. Bljkbaar hebben ze het afgewogen tegen een 'hoogwaardig veer'. Die berekening zou ik wel eens in detail willen zien.

A propos, ik woon niet meer in Antwerpen, dus zal ik het maar eens hebben over Roosdaal. Een prachtig natuurlijke gemeente, alleen heb je dat niet zo snel door als je er door rijdt. Door decennialang CD&V bestuur is elk baantje dat een lintbebouwing kon worden, er wel ééntje geworden. Ik gok dat 70% van de inwoners in een lint woont .Inclusief onszelf, al stond de hoeve die we verbouwd hebben er al wel lang voor alle andere huizen. Volgens de standaard stemtest is de lokale CD&V (die ook burgemeester levert), nog altijd gekant tegen centraler wonen, vanuit de gedachte dat Roosdaal 'een landelijke gemeente is', waar mensen landelijk mogen wonen'. Snappen die dan niet dat je het landelijke karakter compleet aantast als je het allemaal vol linten zet?

Laatst bewerkt:
Inderdaad, veel te zuidelijk, toch? Vlakbij de fietserstunnel eigenlijk. Bljkbaar hebben ze het afgewogen tegen een 'hoogwaardig veer'. Die berekening zou ik wel eens in detail willen zien.

A propos, ik woon niet meer in Antwerpen, dus zal ik het maar eens hebben over Roosdaal. Een prachtig natuurlijke gemeente, alleen heb je dat niet zo snel door als je er door rijdt. Door decennialang CD&V bestuur is elk baantje dat een lintbebouwing kon worden, er wel ééntje geworden. Ik gok dat 70% van de inwoners in een lint woont .Inclusief onszelf, al stond de hoeve die we verbouwd hebben er al wel lang voor alle andere huizen. Volgens de standaard stemtest is de lokale CD&V (die ook burgemeester levert), nog altijd gekant tegen centraler wonen, vanuit de gedachte dat Roosdaal 'een landelijke gemeente is', waar mensen landelijk mogen wonen'. Snappen die dan niet dat je het landelijke karakter compleet aantast als je het allemaal vol linten zet?
Er is een studie uitgevoerd (met o.a. een veer, kabelbaan en tunnel) waar fietstunnel en fietsbrug er het beste uit zouden zijn gekomen. Beide hebben voor- en nadelen maar een belangrijk aspect haal je inderdaad zelf aan: voor mensen die niet in het zuiden van Antwerpen wonen is die brug weinig praktisch. En het is een lage brug die ook meerdere keren per dag voor 20-30 minuten dicht moet om het bootverkeer te laten passeren.

Ik heb zelf een tijdje gependeld met de fiets naar de haven en dat werkte zeer goed met de waterboot, jammer genoeg is men de laatste jaren ook serieus in de frequentie beginnen snijden. De tijd zal het uitwijzen maar voorlopig vind ik het enorm veel geld voor een twijfelachtig project.

Ik heb zelf een tijdje gependeld met de fiets naar de haven en dat werkte zeer goed met de waterboot, jammer genoeg is men de laatste jaren ook serieus in de frequentie beginnen snijden. De tijd zal het uitwijzen maar voorlopig vind ik het enorm veel geld voor een twijfelachtig project.

Is een groot probleem met de veer niet het feit dat een brug een eenmalige kost is, waar relatief weinig onderhoud aan is. Waar je met een veer mogelijks een goedkopere prijs hebt voor het te voorzien, ook al is die hoogwaardig. Maar de kostprijs over de levensduur van het geheel, tgv vernieuwing na vb 10 - 15 jaar van deze veer en het lopende onderhoud gewoon een pak duurder is. Naast het feit dat je ook rekening moet houden met de inflatie op die kosten.

Veel van de bruggen die we nu onlangs vernieuwd hebben stonden er 50 - 60 jaar, dacht ik.

Is een groot probleem met de veer niet het feit dat een brug een eenmalige kost is, waar relatief weinig onderhoud aan is. Waar je met een veer mogelijks een goedkopere prijs hebt voor het te voorzien, ook al is die hoogwaardig. Maar de kostprijs over de levensduur van het geheel, tgv vernieuwing na vb 10 - 15 jaar van deze veer en het lopende onderhoud gewoon een pak duurder is. Naast het feit dat je ook rekening moet houden met de inflatie op die kosten.

Veel van de bruggen die we nu onlangs vernieuwd hebben stonden er 50 - 60 jaar, dacht ik.
Ik denk vooral dat er nood is aan meerdere betrouwbare opties in plaats van een grote brug in het zuiden die meerdere keren per dag voor lange tijd dicht moet. Dan zou ik liever een uitbreiding van het veersysteem zien en een opwaardering van de huidige tunnels. De fietstunnel bij de Kennedytunnel zou in plaats daarvan ook verwijderd worden.

Nu heb je een project dat in kostprijs van initieel 70 naar nu 250 miljoen is gestegen en waarbij een groot deel van de financiering uit het leefbaarheidsbudget voor Oosterweel komt. Dat zet de overkapping van de ring, aanleg van extra parken en meer investeringen in openbaar vervoer weer op de helling. Er zijn vraagtekens rondom de technische haalbaarheid en zowel de Fietsersbond als de maritieme sector zijn niet overtuigd. Op politiek niveau is er ook nog maar weinig draagvlak, zelfs niet bij de coalitiepartners. Ik vind dat (te) veel vraagtekens voor zo'n duur project.

Ik denk vooral dat er nood is aan meerdere betrouwbare opties in plaats van een grote brug in het zuiden die meerdere keren per dag voor lange tijd dicht moet. Dan zou ik liever een uitbreiding van het veersysteem zien en een opwaardering van de huidige tunnels. De fietstunnel bij de Kennedytunnel zou in plaats daarvan ook verwijderd worden.

Nu heb je een project dat in kostprijs van initieel 70 naar nu 250 miljoen is gestegen en waarbij een groot deel van de financiering uit het leefbaarheidsbudget voor Oosterweel komt. Dat zet de overkapping van de ring, aanleg van extra parken en meer investeringen in openbaar vervoer weer op de helling. Er zijn vraagtekens rondom de technische haalbaarheid en zowel de Fietsersbond als de maritieme sector zijn niet overtuigd. Op politiek niveau is er ook nog maar weinig draagvlak, zelfs niet bij de coalitiepartners. Ik vind dat (te) veel vraagtekens voor zo'n duur project.

Je kan perfect gelijk hebben hé. Maar je gaat er gewoon vanuit dat de alternatieven goedkoper zijn. Dat weet ik zo spijtig genoeg niet.
Maar het kan dat het een idioot idee is. Maar je moet de kost voor het opwaarderen van de huidige tunnels of het bijvoorzien van nieuwe tunnels ook niet onderschatten.

Maar als je dit in vraag stelt gaat die 250 miljoen niet gaan naar het veer of de opwaardering van de tunnels, maar gaat men dat terug onderzoeken tot men een oplossing heeft waar men wel van overtuigd is. Wat potentieel een betere oplossing kan zijn.
Maar waar de kost gewoon duurder wordt waardoor je dan gaat knijpen in de uitvoering, net zoals er nu ook al niet gekozen is om alles te doen. Weinig infrastructuur wordt goedkoper met het voortgang van de tijd.

Telkens ik deze affiche zie in de Kempen krijg ik degout. Die schreeuwt karen-boomer mentaliteit.
En dan nog het dialect op de affiche.. want zo connecteren we met de lokale simpele kempenaar!!

Tijd om het provincie niveau af te schaffen. Nobody cares en kent die personen.

h57RwZD.png

Soms lijkt het me goed dat stemmen niet verplicht is.
Letterlijk een post op Facebook "staan er kandidaten van Groen die veganistisch zijn?"..
Ge gaat mij nu toch niet vertellen dat er iemand dat als criteria gebruikt om op iemand te stemmen?

Gisteren een leuke discussie gehad over één van de belangrijkste thema's in de wereld: moeten steden meestappen in de financiering van voetbaltempels voor de talrijke wereldtopploegen in het eerste klasse voetbal. Dat tegen het licht van structurele onder -financiering, strikte regelgeving, hoge belastingen, weinig gunstmaatregelen, lage lonen en extreme armoede.

Tijd om het provincie niveau af te schaffen. Nobody cares en kent die personen.
Voor mij is het provinciale niveau een beetje zoals het Europese. Ik vind nog altijd dat het provinciale niveau zijn nut heeft, maar de impact, de bevoegdheden en de verkozenen staan te ver van ons bed.

In mijn eigen gemeente lijkt de CD&V ontbonden en o.a. verdeeld over Vooruit en een nieuwe lokale lijst. Bijzonder. De VLD komt hier nog op onder hun eigen naam en heeft de meeste ervaring (jaren bestuurd). Toch heel benieuwd wat dat gaat geven. N-VA hangt er ook nog ergens tussen maar niet zo een sterke lijst op vlak van kandidaten.

1 jaar geleden in gemeente iets administratiefs gaan afhandelen bij een ambtenaar.
Nu krijg ik een (professioneel gemaakte) campagne e-mail van zijn officieel adres waarin hij me aanspreekt dat hij me goed heeft geholpen en dat hij zich verkiesbaar stelt voor partij X.

Mag dit zomaar? wtf eigenlijk :laugh:

Terug
Bovenaan