Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Hier ook op een locaal initiatief gestemd. Voorkeursstem voor een vriendin van mijn vrouw. Universitair geschoold en niet uit België, dus ik hoop op wat minder kerktorenmentaliteit genre: "we moeten terug naar de jaren '50 toen alles goed ging".

Hier was het 8u30 ongeveer en zeer rustig.

Inderdad zeer rustig aan de stembureaus hier in Harelbeke ook. Normaal lange wachtrijen, nu kon je gewoon binnenwandelen en 0 wachtenden voor u.

Dat belooft voor de opkomstcijfers.

Ik ben iets later gaan stemmen dan de vorige keer, en qua drukte was het ietske rustiger maar algemeen vrij vergelijkbaar.
Ik weet dat de drukte hier pas een stuk later op de dag begon de vorige keer.

Ook zeer rustig in mijn stembureau in Antwerpen, al ben ik wel al om 8u gegaan. Ook benieuwd (en een beetje bevreesd) voor de opkomstcijfers.

Ook hier rustiger als in juni. Ook weinig politici te zien eerlijk gezegd. Tenzij die allemaal bij de fusiegemeente zijn gaan staan.

Nu, persoonlijk, volgens algemene interesse en het idee dat het iets uitmaakt zou ik de gemeenteraadsverkiezingen en zeker provincieraadsverkiezingen helemaal achteraan in de rij zetten van onze niveau's dus zou wel begrijpen dat zonder opkomstplicht het tegenvalt.

Hier ook zeer rustig. Op hetzelfde moment geweest als in juni en toen stonden ze tot buiten. Nu was het binnen en stemmen. Ik vrees voor de opkomst als ik online de overige gemeenten zo zie.
Ik heb langer in het hokje gestaan dan ik nodig had om tot het bureau te wandelen. Met die fusie vond ik het niet makkelijk om te stemmen, de helft van de lijsten uit de andere gemeente ken je niet echt. Folders van de partijen naast elkaar gelegd en ze beloven allemaal hetzelfde: een groene en veilige gemeente waar het aangenaam wonen is voor iedereen met vlotte mobiliteit. Echt allemaal dezelfde eenheidsworst, zelfs de politieke ideologie van de partijen kon je met moeite er nog uithalen, zo specifiek naar de gemeente opgesteld en uiteindelijk kwamen ze dus allemaal met hetzelfde af. Daarom ook dat een debat als gisteren op nationale tv eigenlijk zinsloos is want in elke gemeente is het verhaal anders. En dan is er nog het feit dat de enige bekwame op die lijsten dan nog niet eens burgemeester zal worden maar de kans zeer groot is dat die in Brussel zal zitten dus dat in feite ook een weggegooide stem is. Heb dus uiteindelijk maar gewoon volgens mijn ideologisch standpunt gestemd.

Om 09:00 gaan stemmen, geen enkele wachtrij en gelijk aan de beurt.
Het is natuurlijk vroeg voor een zondag, maar ben echt benieuwd naar de opkomstcijfers.

Aan de overkant staat ook geen wachtrij. Ben idd ook benieuwd. Het zal een pak minder zijn dan de vorige.

Hier was het abnormaal rustig. Ik heb langer gedaan over de fietstocht van 1,5 km naar het stembureau dan dat ik binnen ben geweest. Blijkbaar hetzelfde in andere stembureau’s in de gemeente. Als ze vergelijken met vorige keren zien ze op dit moment een daling van 80% van de mensen die komen stemmen.

Ik weet niet of ik het onrustwekkend of regelrecht walgelijk moet vinden dat mensen zo onbegrijpelijk lui zijn om zo kwistig om te gaan met iets als hun kiesrecht. De extremen aan beide kanten gaan hier enorm van profiteren, en dat gaat niemand ten goede komen.

Hier in Duffel ook heel rustig, rond 9.15 uur aangekomen met de fiets en de dochter. 2 minuten moeten wachten en ik kon al stemmen. De opkomst was beduidend lager dan in juni maar misschien dat er meer mensen komen id loop van de dag. Jammer dat de opkomstplicht afgeschaft is want het gemeentebestuur leek in mijn hoofd het enige bestuur waar je echt iets van verandering kon bewerkstelligen.

Laatst bewerkt:
Zijn het de extremen die daarvan gaan profiteren? Of eerder de "gewone" partijen? We zullen het binnen 12u weten.
Voor de twee stellingen valt iets te zeggen. Zijn het vooral de mensen die gedegouteerd zijn door politiek en extreem/anti stemmen die thuisblijven, of zijn het vooral de mensen die op automatische piloot al heel hun leven oranje/geel/rood/blauw stemmen?

Zijn het de extremen die daarvan gaan profiteren? Of eerder de "gewone" partijen? We zullen het binnen 12u weten.
Ik zou denken dat de proteststemmers gaan thuis blijven en dat niet goed is voor de extreme partijen.

Al kan je niet in het hoofd van de mensen kijken 😊

Voor het eerst in mijn leven op de sossen gestemd. I need a drink.
Aach. nog een van dat linkse clubje in pol en actua

Hier redelijk kalm aan de stembus. Vooral veel oudere mensen (die waarschijnlijk wel nog weten dat stemrecht niet zo evident is).

Laatst bewerkt:
Aach. nog een van dat linkse clubje in pol en actua

Hier redelijk kalm aan de stembus. Vooral veel oudere mensen (die waarschijnlijk wel nog weten dat stemrecht niet zo evident is).
Of die weten niet dat het niet verplicht is. Of die willen eens buiten zijn, ´t is nog goed weer gelukkig vandaag.

Hier ook heel rustig. Uiteindelijk voor huidige bestuur gestemd, het maakt persoonlijk niet zoveel uit omdat we volgend jaar verhuizen.

Hier was het abnormaal rustig. Ik heb langer gedaan over de fietstocht van 1,5 km naar het stembureau dan dat ik binnen ben geweest. Blijkbaar hetzelfde in andere stembureau’s in de gemeente. Als ze vergelijken met vorige keren zien ze op dit moment een daling van 80% van de mensen die komen stemmen.

Ik weet niet of ik het onrustwekkend of regelrecht walgelijk moet vinden dat mensen zo onbegrijpelijk lui zijn om zo kwistig om te gaan met iets als hun kiesrecht. De extremen aan beide kanten gaan hier enorm van profiteren, en dat gaat niemand ten goede komen.
Dat heeft niets met luiheid te maken, vooral een sterk signaal dat de burgers hun vertrouwen in de politici verloren zijn. Je moet eens alle commentaren op persartikels rond de opkomst lezen, iedereen spreekt over een algemeen wantrouwen. Ze hebben dat met de laatste federale en Vlaamse verkiezingen versterkt, ze hebben de keuze van de burgers grotendeels genegeerd, het Vlaams regeerakkoord is imo sterk CD&V en Vooruit gekleurd terwijl NVA en Vlaams Belang de grote winnaars waren.

Wij zijn wel gaan stemmen. Het was eveneens behoorlijk rustig in vergelijking met juni, je kon overal meteen jouw stemlokaal inwandelen terwijl er ellenlange files stonden in juni. Elke stemmer werd uitgebreid bedankt voor zijn/haar opkomst, gênant 😅.

Terug
Bovenaan