Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Ik weet niet of ik het onrustwekkend of regelrecht walgelijk moet vinden dat mensen zo onbegrijpelijk lui zijn om zo kwistig om te gaan met iets als hun kiesrecht. De extremen aan beide kanten gaan hier enorm van profiteren, en dat gaat niemand ten goede komen.

Gewoon de meerderheid van de mensen die niet wakker liggen van gemeentepolitiek, aangezien meeste zaken die hen aangrijpen Vlaamse of federale materie is.

Wel, dat ging snel ... niemand voor mij, vorige keer 40 minuten aangeschoven. Dit keer wel om 10u gaan stemmen, ipv om 15u zoals vorige keer.

Om eerlijk te zijn: ik blijf ook thuis. De gemeentepolitiek boeit mij eigenlijk heel weinig. Federaal en Vlaams vind ik véél belangrijker en indien er daar ook naar stemrecht gegaan zou zijn, zou ik wel gaan stemmen zijn. De gemeente op zich heeft niet zo veel te zeggen dus maakt mij weinig uit. Ik ben wel benieuwd hoe het landschap er op dit niveau gaat uit zien en vooral in Antwerpen. Dat zou heel mss wel eens een shocker kunnen worden.

Zojuist gaan stemmen en wilde dat absoluut doen omdat ik vind dat CD&V hier al veel te lang aan de macht is en te veel geld uitgeeft aan allerlei prestigeprojecten waar de plaatselijke bevolking weinig aan heeft.
Omdat ik in een relatief klein gehucht woon heb ik ook bij federale verkiezingen nooit lang moeten wachten en ik zag qua opkomst eigenlijk weinig verschil, mensen kwamen en gingen constant dus opkomst leek wel hoog te zijn. Misschien wel slecht nieuws voor de meerderheid aangezien het waarschijnlijk net de mensen zijn die ontevreden zijn die zullen gaan stemmen...

Voor de twee stellingen valt iets te zeggen. Zijn het vooral de mensen die gedegouteerd zijn door politiek en extreem/anti stemmen die thuisblijven, of zijn het vooral de mensen die op automatische piloot al heel hun leven oranje/geel/rood/blauw stemmen?
België is geen warm land(mentaal dan). Mensen hebben ook gewoon meer en meer een hekel aan politiek.

Om eerlijk te zijn: ik blijf ook thuis. De gemeentepolitiek boeit mij eigenlijk heel weinig. Federaal en Vlaams vind ik véél belangrijker en indien er daar ook naar stemrecht gegaan zou zijn, zou ik wel gaan stemmen zijn. De gemeente op zich heeft niet zo veel te zeggen dus maakt mij weinig uit. Ik ben wel benieuwd hoe het landschap er op dit niveau gaat uit zien en vooral in Antwerpen. Dat zou heel mss wel eens een shocker kunnen worden.
Van Antwerpen zou ik niet teveel gekke dingen verwachten eigenlijk. Ben er quasi zeker van dat het een coalitie N-VA en Groen/Vooruit zal worden.

Het is hier ook al eerder gezegd, leg lokaal alle partij standpunten samen en je krijgt overal hetzelfde. Als ik sommige hun posts hierover lees zou dit ook over mijn gemeente gaan.

Ik snap dan wel dat je dan de moeite niet doet op te gaan stemmen, ze beloven eigenlijk allemaal hetzelfde.

Ik ben gaan stemmen omdat er een aantal individuen zijn die ik absoluut niet in het beleid willen hebben en dan vooral dat hun manier van profileren mij niet aanstaat. Inhoudelijk zijn deze niet beter slechter dan een ander.

Beleidspartijen geven aan wat er allemaal gerealiseerd is de afgelopen periode, de oppositie geeft aan wat niet er niet gerealiseerd.

Eigenlijk zou je ook tegenstemmen moeten kunnen geven, wie wil je absoluut niet in het beleid.

Ik weet niet of ik het onrustwekkend of regelrecht walgelijk moet vinden dat mensen zo onbegrijpelijk lui zijn om zo kwistig om te gaan met iets als hun kiesrecht. De extremen aan beide kanten gaan hier enorm van profiteren, en dat gaat niemand ten goede komen.
Dat heeft niet altijd met luiheid te maken hoor. Ik twijfel momenteel nog steeds of ik zou gaan en dat heeft bij mij dit keer echt met een complete desinteresse te maken.
Politiek en beleid algemeen interesseert me wel en federaal/gewestelijk zou ik altijd gaan stemmen, ook zonder verplichting. Maar nu weet ik het gewoon oprecht niet.
Alle onderwerpen zijn zo... banaal. Eigen aan het gemeentelijk niveau uiteraard, maar dan nog. Ik slaag er ook niet in om bij één van de partijen een rode draad te vinden die mij aanstaat.
Ik krijg alleen maar de kriebels als ik de lokale kandidaten de voorbije weken bezig zag op straat, op sociale media of godbetert zelfs toen ze me op restaurant kwamen storen tijdens mijn diner.
Op de extremen stem ik per definitie niet en bij de overige partijen zie ik gewoon niets. Geen enkele partij of lijsttrekker straalt enige geloofwaardigheid uit, geen enkele partij geniet mijn voorkeur.

Dus nee, ik neig dan eerder naar niet stemmen om zoals Bart De Wever het stelt op die manier mijn signaal/stem van complete desinteresse uit te brengen.
Weliswaar met een klein schuldgevoel maar soit :laugh:

Op de valreep toch beslist om te gaan stemmen, als Band Of Brothers fanaat - uit dankbaarheid voor het feit dat tijdens WOII piepjonge kerels o.a. in de vrieskoude vanuit foxholes in Bastogne genadeloos onder vuur werden genomen door Shermantanks, omwille van mijn vrijheid.

Ook net geweest.
Hokjes stonden toch vol en heel even moeten aanschuiven.
Toen ik buiten ging stond er toch een rij

Het zal wel niet helpen dat de lokale harmonie snoep verkocht aan de ingang 😂

Het feit dat oa. veel bekende Antwerpenaren een partij zoals PVDA steunen baart me toch zorgen. De Taliban uitspraak van BDW was ongepast en onwaar, maar het is sowieso een partij die tegen de Westerse manier van leven is en sympathie heeft voor haatdragende régimes tegen het Westen.

Elke keer ik Herman de Croo op tv hoor praten begint mijn maag te draaien. Hoe blind die mens is voor het feit dat mensen de fils-à-papa politiek beu is, is niet te geloven.

Het feit dat oa. veel bekende Antwerpenaren een partij zoals PVDA steunen baart me toch zorgen. De Taliban uitspraak van BDW was ongepast en onwaar, maar het is sowieso een partij die tegen de Westerse manier van leven is en sympathie heeft voor haatdragende régimes tegen het Westen.
Hopelijk snoept Fouad Ahidar daar wat stemmen van weg.

Ik snap eigenlijk sowieso niet dat die Jos D'Haese nog serieus genomen wordt na zijn weigering Stalin te veroordelen als massamoordenaar. Als Filip Dewinter dat zou doen met Hitler zou het kot (terecht!) te klein geweest zijn...

Terug
Bovenaan