Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Vorige keer een uur moeten aanschuiven, nu niet. Enorm verschil.

Het was wel ewa ver wandelen voor parking maar heb ne flik overtuigd om ons ff de 300 meter tot 't stemhokje te rijden.
Aangekomen als VIP in onze sportkleren om erna te sporten maar te lui om wa verder te wandelen. Zo zijn we.

Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk sowieso niet dat die Jos D'Haese nog serieus genomen wordt na zijn weigering Stalin te veroordelen als massamoordenaar. Als Filip de Winter dat zou doen met Hitler zou het kot (terecht!) te klein geweest zijn...
Heeft daar toen in 2020 terecht veel kritiek voor gekregen maar heeft sindsdien wel keer op keer Stalin veroordeeld. Wat een lage drempel is, maar ze wordt gelukkig wel genomen.

Ik kan wel sympathie opbrengen voor het kritische standpunt dat PVDA inneemt t.o.v. de enorme schade dat het Amerikaanse cowboybeleid inzake buitenlands beleid heeft veroorzaakt maar dat betekent niet dat je je ogen moet sluiten voor wat de Russen hebben gedaan. Consistent de kant van mensenrechten kiezen is blijkbaar een moeilijke opgave voor sommigen.

Dat ter zijde, buitenlands beleid heeft eigenlijk weinig te maken heeft met de gemeenteraadsverkiezingen maar het conflict in Gaza zal ongetwijfeld wel een rol spelen in Antwerpen. De Wever heeft daar toen ook zijn eigen ruiten ingegooid door Israël het licht in de duisternis te noemen; die man zou als historicus en voorvechter van het zelfbeschikkingsrecht ook beter moeten weten.

Laatst bewerkt:
Goed om te zien dat Conner duidelijk heeft gesteld dat Vooruit nergens in zee zal gaan met extreme partijen, hopelijk houdt hij woord.

Hier ook meteen aan mij, maar dat was bij de vorige verkiezingen ook zo. Ook constant op en af van mensen in de straat. Leek mij wel gelijkaardig qua opkomst.

Langer in het kotje gestaan dan het aanschuiven zelf. Geen kat te zien.
idem hier om 11 uur. Dan half uurtje bij ons ma gezeten, ze afgezet aant stembureau en nog steeds geen kat.
Ergens vrees ik wel voor meer extremen op gemeentelijk vlak. Als enkel de die hards gaan stemmen en de meer gematigden hun kat sturen....

Ik weet niet of ik het onrustwekkend of regelrecht walgelijk moet vinden dat mensen zo onbegrijpelijk lui zijn om zo kwistig om te gaan met iets als hun kiesrecht. De extremen aan beide kanten gaan hier enorm van profiteren, en dat gaat niemand ten goede komen.
Onmogelijk te voorspellen. Ik zie wel de overtuigde stemmers een grotere doorslag geven en die zal je mss eerder bij PVDA dan bij Vlaams Belang vinden (bij die laatste is het idee dat je stem toch niet telt wat groter).

Verder denk ik dat Open VLD hier ook wel zwaar van zal afzien, wegens de negativiteit rond die partij. Vraag is of de "trado"-kiezers hier van zullen profiteren, of indien het "enthousiasme" rond figuren a la Rousseau en D'Haene doorweegt.

Denk wel dat N-VA in Antwerpen hier last van zal hebben, het enthousiasme rond Bart De Wever zal toch ivm de vorige 2 verkiezingen wat weg zijn, denk ik. Met ook de afwezigheid van andere grotekopstukken van partijen (wtf is Pieter De Cock?), zal D'Haese daar wel goed scoren vermoed ik. Een absolute meerderheid (in zetels) voor het duo VB-PVDA zou daar wel een ramp zijn voor Bart De Wever zijn imago nationaal.

idem hier om 11 uur. Dan half uurtje bij ons ma gezeten, ze afgezet aant stembureau en nog steeds geen kat.
Ergens vrees ik wel voor meer extremen op gemeentelijk vlak. Als enkel de die hards gaan stemmen en de meer gematigden hun kat sturen....

Ik heb toch ook een proteststem uitgebracht hoor. Niet op de extremen, wel op een bikkelnieuwe partij. Dat geruzie in onze gemeenteraad moet stoppen. Coalitie van ruziemakers.

Dat heeft niets met luiheid te maken, vooral een sterk signaal dat de burgers hun vertrouwen in de politici verloren zijn. Je moet eens alle commentaren op persartikels rond de opkomst lezen, iedereen spreekt over een algemeen wantrouwen. Ze hebben dat met de laatste federale en Vlaamse verkiezingen versterkt, ze hebben de keuze van de burgers grotendeels genegeerd, het Vlaams regeerakkoord is imo sterk CD&V en Vooruit gekleurd terwijl NVA en Vlaams Belang de grote winnaars waren.

Wij zijn wel gaan stemmen. Het was eveneens behoorlijk rustig in vergelijking met juni, je kon overal meteen jouw stemlokaal inwandelen terwijl er ellenlange files stonden in juni. Elke stemmer werd uitgebreid bedankt voor zijn/haar opkomst, gênant 😅.
als een coalitievorming de reden is om uw vertrouwen in de politiek te verliezen scheelt er imo wel iets met de realistische kijk op politiek hoor.
Ieder voor zich. Mensen kennen amper hun buren nog.
En dat is de schuld van de politiek?

je mag wel niet vergeten dat "geen kat te zien" niet wil zeggen dat er geen kat is.

Vergelijk het met files: als je 10% minder auto's zou hebben in de ochtendspits, heb je (nu even fictief, het exacte cijfer ken ik niet) 40% minder files/wachtrijen.

Dus hoewel het bij ons ook héél kalm was, wil dat niet zeggen dat we nu een opkomst van pakweg 30% zullen hebben :)

Ik ben op hetzelfde moment als vorige keer gaan stemmen en was er toch iets drukker.
Mijn broer was er bijzitter nu en toen en zei dat de opkomst ongeveer gelijkaardig is voorlopig.
Is natuurlijk maar een klein kantoor in een boerengat.

Onmogelijk te voorspellen. Ik zie wel de overtuigde stemmers een grotere doorslag geven en die zal je mss eerder bij PVDA dan bij Vlaams Belang vinden (bij die laatste is het idee dat je stem toch niet telt wat groter).

Verder denk ik dat Open VLD hier ook wel zwaar van zal afzien, wegens de negativiteit rond die partij. Vraag is of de "trado"-kiezers hier van zullen profiteren, of indien het "enthousiasme" rond figuren a la Rousseau en D'Haene doorweegt.

Denk wel dat N-VA in Antwerpen hier last van zal hebben, het enthousiasme rond Bart De Wever zal toch ivm de vorige 2 verkiezingen wat weg zijn, denk ik. Met ook de afwezigheid van andere grotekopstukken van partijen (wtf is Pieter De Cock?), zal D'Haese daar wel goed scoren vermoed ik. Een absolute meerderheid (in zetels) voor het duo VB-PVDA zou daar wel een ramp zijn voor Bart De Wever zijn imago nationaal.
Ik denk dat er mensen zijn die nu De Wever overwegen, gewoon omdat D’Haese zo’n kans lijkt te maken. Die laatste heeft wel heel speciale en opzienbarende ideeen voor de haven, en kan daar echt wel veel schade aanrichten op korte tijd.

Wauters twijfelt of die percentages volgende maand werkelijkheid zullen worden: "Er zijn al veel onderzoeken en bevragingen geweest en eigenlijk valt er niet echt een lijn in te trekken welke partij er voor- of nadeel uithaalt", zegt hij.

"Ik betwijfel of de redenering dat een foert-stem of een stem uit woede over de politiek voor een extreme partij per definitie ongemotiveerd is. Boosheid kan net een grote motivator zijn om eindelijk je gedacht eens te kunnen zeggen door te gaan stemmen."

De impact op de partijen is onduidelijk, maar wie zal thuisblijven weten onderzoekers wel. Jongeren, kortgeschoolden en burgers met een lager inkomen zijn zonder opkomstplicht minder geneigd om hun stem uit te brengen. "Die groepen zullen dus veel minder gehoord worden bij de lokale verkiezingen. De afschaffing van de opkomstplicht kan zo problemen geven naar inclusie, vertegenwoordiging en legitimiteit. Je kan je afvragen of politici de belangen van die groepen nog gaan verdedigen", zegt Wauters.

Dat heeft niets met luiheid te maken, vooral een sterk signaal dat de burgers hun vertrouwen in de politici verloren zijn. Je moet eens alle commentaren op persartikels rond de opkomst lezen, iedereen spreekt over een algemeen wantrouwen. Ze hebben dat met de laatste federale en Vlaamse verkiezingen versterkt, ze hebben de keuze van de burgers grotendeels genegeerd, het Vlaams regeerakkoord is imo sterk CD&V en Vooruit gekleurd terwijl NVA en Vlaams Belang de grote winnaars waren.
De winnaars is de coalitie die aan 50% komt. Er is een coalitie van 50% voor het programma die door N-VA, CD&V en Vooruit gekozen is.

Vlaams Belang doet niet mee, en er is meer CD&V en Vooruit in die coalitie dan N-VA, logisch dat er dus meer punten van CD&V en Vooruit (samen) in zaten.

De winnaar is NIET de grootste partij, we zijn hier niet over geslachtsdelen bezig waar de grootte van een partij telt (ook niet over de dikte trouwens).

Ik weet niet of de commentsectie van HLN zo representatief is voor het gevoel in de samenleving.

als een coalitievorming de reden is om uw vertrouwen in de politiek te verliezen scheelt er imo wel iets met de realistische kijk op politiek hoor.

En dat is de schuld van de politiek?
Als mensen de moeite niet doen om hun buurt te leren kennen , wat kan hen de politiek dan nog schelen, laat staan gemeentepolitiek. Dan stuur je uw kat.

Je kan je daar inderdaad zorgen over maken maar langs de andere kant krijgt men wel wat men dan wil natuurlijk. Als je als stemgerechtigde te tam bent om uw stem te laten gelden gooi je ook uw stem weg en laat je het over aan een ander om te beslissen.
Imo vind ik het wel frapant dat jongeren eerder zouden nalaten om te gaan stemmen terwijl er overal kritiek is dat er te weinig aandacht is voor jongeren. Dat is toch als jongere nog meer in uw voet schieten.
De winnaar is NIET de grootste partij, we zijn hier niet over geslachtsdelen bezig waar de grootte van een partij telt (ook niet over de dikte trouwens).
Moest dat de metric zijn weten we allemaal wel dat ik een heel goede premier zou zijn.

Terug
Bovenaan